Mijn oude desktop is reeds jaren aan vervanging toe en om de prijs ietwat te drukken denk ik erover me er zelf een in mekaar te steken.
Vele jaren geleden, toen er van webshops nog bijna geen sprake was, heb ik er naar volle tevredenheid een drietal geassembleerd, dus een echte leek ben ik niet.
Vooraleer ergens iets aan te kopen had ik graag geweten:
- welke webshops jullie voorkeur wegdragen;
- en of jullie verkiezen de aankoop te spreiden over meerdere shops of liever ergens een totaalpakket kopen. Bij gespreide aankopen komt er meer
rekenwerk aan te pas (goedkoopst, leveringskosten, …), bij aankoop in 1 shop ben je waarschijnlijk beter af qua levering, garantie, …
Toevallig ben ik op Megekko.nl terechtgekomen, die hebben een tamelijk aanbod in zelfbouw-pc’s. Heeft iemand daar positieve of negatieve ervaringen mee?
Of algemener, welke shops zijn een aanrader en waar blijf ik toch maar beter weg?
Sandbert
Online shop / Aankoop (zelfbouw)-pc
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 17 keer
Ik doe dit al 4 PC-generaties lang bij mpl.be
Ik formuleer mijn wensen/suggesties (cpu, grafische kaart, voeding, harde schijf, geheugen, moederbord, ...), daar wordt dan wat over gepalaverd et voila. Altijd tevreden over geweest. Ze hebben een heel uitgebreide keuze aan onderdelen, dus je kan zelf bepalen wat voor jou belangrijk is (waar je meer geld aan wilt spenderen) en wat niet. 't Is nu al wel enkele jaren geleden dat ik er iets kocht.
Ik formuleer mijn wensen/suggesties (cpu, grafische kaart, voeding, harde schijf, geheugen, moederbord, ...), daar wordt dan wat over gepalaverd et voila. Altijd tevreden over geweest. Ze hebben een heel uitgebreide keuze aan onderdelen, dus je kan zelf bepalen wat voor jou belangrijk is (waar je meer geld aan wilt spenderen) en wat niet. 't Is nu al wel enkele jaren geleden dat ik er iets kocht.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Mijn pc uit 2018 heb ik samengesteld door mijn wensen (krachtig, klein, niet gaming) te combineren met Tweakers.
Voor elk product definieer je wat je wil en lijst je de mogelijkheden op die je wil overwegen.
De onderdelen kwamen uiteindelijk van 4-5 winkels, zeker ook omdat geen enkele winkel alles had.
Een Intel CPU verkoopt iedereen wel, maar de case moest ik uit de UK laten komen, de voeding & fans uit winkel 2, mobo en geheugen van Amazon.
Voor elk product definieer je wat je wil en lijst je de mogelijkheden op die je wil overwegen.
De onderdelen kwamen uiteindelijk van 4-5 winkels, zeker ook omdat geen enkele winkel alles had.
Een Intel CPU verkoopt iedereen wel, maar de case moest ik uit de UK laten komen, de voeding & fans uit winkel 2, mobo en geheugen van Amazon.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Op moment zelf webshops kiezen: wie vorige week goedkoopste was, is dat morgen mogelijk niet meer.
Op tweakers kan je onderdelen zoeken en vergelijken maar niet alle winkels doen mee. Als je kiest voor verschillende winkels zal je nog maar bij een 2 tot 3 uitkomen dus valt vrij goed mee. Hangt er ook wat vanaf wat je precies zoekt.
PC uit tijdperk voor webshops is wel niet meer dezelfde (maar het meeste is net simpeler geworden)
Op tweakers kan je onderdelen zoeken en vergelijken maar niet alle winkels doen mee. Als je kiest voor verschillende winkels zal je nog maar bij een 2 tot 3 uitkomen dus valt vrij goed mee. Hangt er ook wat vanaf wat je precies zoekt.
PC uit tijdperk voor webshops is wel niet meer dezelfde (maar het meeste is net simpeler geworden)
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Wikken en wegen tussen prijs, levertijd, service, ... meestal bestel ik wel bij een aantal shops.
Meestal check ik ook wel op pricewatch.tweakers.net, spreadsheet samengooien met prijzen, en dan puzzelen
Meerwaarde van te laten pre-assembleren vind ik zelf miniem, maar dat moet je voor jezelf uitmaken. Het is een leuke puzzel om samen te stellen, ik heb het altijd wel leerrijk (en met momenten frustrerend) gevonden.
Meestal check ik ook wel op pricewatch.tweakers.net, spreadsheet samengooien met prijzen, en dan puzzelen
Meerwaarde van te laten pre-assembleren vind ik zelf miniem, maar dat moet je voor jezelf uitmaken. Het is een leuke puzzel om samen te stellen, ik heb het altijd wel leerrijk (en met momenten frustrerend) gevonden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- sandbert
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 27 keer
Bedankt voor jullie antwoorden!
De CPU kiezen wordt nog even moeilijk heb ik de indruk.
Intel of AMD?
Mijn voorkeur gaat uit naar Intel (alhoewel ik dat op geen enkele manier objectief kan hardmaken) maar ik vraag me af, is AMD werkelijk zó goed de dag van vandaag zoals er in de reclame beweerd wordt?
Sandbert
De CPU kiezen wordt nog even moeilijk heb ik de indruk.
Intel of AMD?
Mijn voorkeur gaat uit naar Intel (alhoewel ik dat op geen enkele manier objectief kan hardmaken) maar ik vraag me af, is AMD werkelijk zó goed de dag van vandaag zoals er in de reclame beweerd wordt?
Sandbert
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
Ja. Er zijn nog zeker goeie use cases voor Intel, ik dacht hun single core speed is nog beter dan de AMD cpus.
Amd is dan weer een recentere architectuur en heeft een hoop van de problemen van Intel niet (recente security problemen).
Amd is dan weer een recentere architectuur en heeft een hoop van de problemen van Intel niet (recente security problemen).
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 22 keer
Volgens mij zit de meerwaarde vooral in de wettelijke garantie: als je een reeks onderdelen koopt dan kan je al in de problemen komen om bv te bewijzen dat je processor DOA was en dat hij niet kapot is gegaan vanwege een slechte installatie.devilkin schreef:Meerwaarde van te laten pre-assembleren vind ik zelf miniem, maar dat moet je voor jezelf uitmaken.
Als je de webshop laat assembleren dan koop je een PC en niet een set van onderdelen en dus heb je 2 jaar garantie op die PC.
Maar of dat voldoende is om de meerprijs van én de assemblage én alles bij dezelfde shop aankopen waard is... dat moet je inderdaad voor je zelf uitmaken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Hangt er beetje vanaf wat je juist nodig hebt. Wissel wat af tussen AMD en intel.
Intel is de veilige keuze, AMD voelt beter aan (underdog... niet echt ).
Bij vorige switch had vue avx2 extensies nodig en zaten nog niet in amd ("effe" geleden). Moest dus terug naar vroegere versie (en later non-avx patch).
Voor modelleren (single core) wordt nog altijd intel aangeraden maar verschil niet meer zo groot.
Als je ook rendert op cpu is AMD echter wel een optie (die ik gekozen heb). Als je niet 's nachts wil renderen zit je dan toch al in de hogere xeon sferen. Als je niet alle cores in werking kunt zetten ben je mogelijk beter af bij intel. Door de vele cores heb je ook wel meer reserve als je gewoon op achtergrond laat renderen (iets milieuvriendelijker).
Realiteit is dat meeste pcs gewoon niks doen en het verschil in prijs belangrijker is. Denk dat je voor gewone pc met beide geen slechte keuze maakt bij beide merken. Is misschien te hard veralgemenen maar als je hoort dat mensen pc vervangen met tablet denk ik niet dat dat de mensen zijn die 16 cores nodig hebben (aan andere kant, cpus van tablet/phone zijn ook niet zo simpel)
Voor de gfx kant was AMD geen keuze (bij paar renderers in beta... ) Voor spellen (hoewel zus geen hardcore gamer is) lijkt het wel te werken (en dat is dan een intel product met amd gfx ). Zal wat afwachten zijn wat er gebeurd bij beide kanten maar dus niet highend gegaan (2070 is nu ook weer geen low end of budget, gpu rendering is er helaas ook nog niet echt het beloofde mirakel mee ).
Intel is de veilige keuze, AMD voelt beter aan (underdog... niet echt ).
Bij vorige switch had vue avx2 extensies nodig en zaten nog niet in amd ("effe" geleden). Moest dus terug naar vroegere versie (en later non-avx patch).
Voor modelleren (single core) wordt nog altijd intel aangeraden maar verschil niet meer zo groot.
Als je ook rendert op cpu is AMD echter wel een optie (die ik gekozen heb). Als je niet 's nachts wil renderen zit je dan toch al in de hogere xeon sferen. Als je niet alle cores in werking kunt zetten ben je mogelijk beter af bij intel. Door de vele cores heb je ook wel meer reserve als je gewoon op achtergrond laat renderen (iets milieuvriendelijker).
Realiteit is dat meeste pcs gewoon niks doen en het verschil in prijs belangrijker is. Denk dat je voor gewone pc met beide geen slechte keuze maakt bij beide merken. Is misschien te hard veralgemenen maar als je hoort dat mensen pc vervangen met tablet denk ik niet dat dat de mensen zijn die 16 cores nodig hebben (aan andere kant, cpus van tablet/phone zijn ook niet zo simpel)
Voor de gfx kant was AMD geen keuze (bij paar renderers in beta... ) Voor spellen (hoewel zus geen hardcore gamer is) lijkt het wel te werken (en dat is dan een intel product met amd gfx ). Zal wat afwachten zijn wat er gebeurd bij beide kanten maar dus niet highend gegaan (2070 is nu ook weer geen low end of budget, gpu rendering is er helaas ook nog niet echt het beloofde mirakel mee ).
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
Kan ik wel volgen. Als je uitgebreide garantie hebt (via bvb credit card) is dit ook niet van toepassing op onderdelen, wel op het volledige ding.My_download schreef:Volgens mij zit de meerwaarde vooral in de wettelijke garantie: als je een reeks onderdelen koopt dan kan je al in de problemen komen om bv te bewijzen dat je processor DOA was en dat hij niet kapot is gegaan vanwege een slechte installatie.devilkin schreef:Meerwaarde van te laten pre-assembleren vind ik zelf miniem, maar dat moet je voor jezelf uitmaken.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 194 keer
Als je nog een half jaartje kan wachten, zou de AMD Ryzen 4000 serie nog eind dit jaar moeten uitkomen.
- sandbert
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 27 keer
Ja idd. dat zie ik nu ook. Bedankt.
Dat zal waarschijnlijk wel een duwtje geven aan de prijzen van de reeds bestaande cpu’s?
(Ben blij dat ik de vraag hier in de groep gegooid heb, ik mocht al goede tips ontvangen!)
Dat zal waarschijnlijk wel een duwtje geven aan de prijzen van de reeds bestaande cpu’s?
(Ben blij dat ik de vraag hier in de groep gegooid heb, ik mocht al goede tips ontvangen!)
-
- Elite Poster
- Bedankt: 194 keer
Ja, normaal worden de oude cpus dan goedkoper om plaats te maken voor de nieuwe, maar ik doelde eerder op de (hopelijk) verbeterde prestaties. AMD heeft z'n 3000 serie net een (kleine) 3000XT update gegeven dus misschien heeft dat ook wat effect op de prijzen als je liever niet wacht.
Afhankelijk van hoe oud je huidige systeem is, en wat je ermee wil doen (games, videobewerking, gewoon websurfen, ...), kan je eventueel eens rondkijken wat er tweedehands te krijgen is, als tijdelijke oplossing of zo.
Afhankelijk van hoe oud je huidige systeem is, en wat je ermee wil doen (games, videobewerking, gewoon websurfen, ...), kan je eventueel eens rondkijken wat er tweedehands te krijgen is, als tijdelijke oplossing of zo.