Oude (HD) digibox niet bruikbaar voor compact aanbod

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ik heb nog zo'n oude digibox (aangekocht) die vanaf 30 juni niet meer bruikbaar geworden is.
Wat ik spijtig vind is dat je die toestellen niet kunt gebruiken voor het compacte aanbod.
Technisch gezien is dat perfect mogelijk, maar ze maken het onmogelijk doordat je niet de mogelijkheid krijgt om zenders te laten zoeken op frequentie, symbol rate en dergelijke.
Bij zenders zoeken moet je immers een postcode ingeven, die postcode bepaalt de parameters waarmee gezocht wordt, en dan kom je automatisch weer bij het 'gewone' aanbod, waarvan nog maar een paar zenders werken.
VTM in SD bijvoorbeeld zit daar niet in, wel de HD versie, maar daar krijg je natuurlijk zwart scherm.

Niet dat ik mij niet uit de slag kan trekken, ik heb ook een CI+ module ('TV met een kaartje'), maar ik vind het wat spijtig dat men apparatuur die nog perfect herbruikbaar zou zijn, onbruikbaar maakt op die manier.
Tenzij er iemand een truuk weet om toch frequentie, ID en dergelijke manueel in te geven?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

boulder schreef:ze maken het onmogelijk doordat je niet de mogelijkheid krijgt om zenders te laten zoeken op frequentie, symbol rate en dergelijke.
Toch is het mogelijk.
Op het frontpaneel van je box moet je op back + linkerpijl drukken. Het gewone scanmenu komt tevoorschijn. Druk nog eens diezelfde combo in, en voila: het geavanceerde scanmenu! Daar kan je die parameters ingeven en de zenders van het compacte signaal terugvinden.

Let wel, het kan toch nog zo zijn dat je een irritante popup ivm je abonnement in beeld krijgt. Ik heb het niet getest.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Bedankt!
Die truuk werkt inderdaad.
Nu vindt hij 66 zenders, veel minder dan het gewone basisaanbod, maar het is ten minste wel bruikbaar.
Wel straf dat dat men dit zo verstopt.

De popups komen inderdaad nog altijd om de gebruiker te ergeren.
Men gunt het u precies niet dat je de decoder hergebruikt, ook al heb je hem gekocht.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

boulder schreef:De popups komen inderdaad nog altijd om de gebruiker te ergeren.
Men gunt het u precies niet dat je de decoder hergebruikt, ook al heb je hem gekocht.
Jij bent wellicht één van de gelukkigen waarvan je decoder nooit online geweest is?
Ik heb sinds 30/06 (en eigenlijk al eerder als test) ook zo'n box werkende met het compact signaal, maar ook bij het compact signaal gaan de meeste zenders "op zwart", met de melding dat decoder niet verbonden is met het internet.
Zo doen ze wel veel inspanningen om die perfect werkende decoders voor een kleine groep nog onbruikbaar te maken.

Ik ben dan maar nog een stap verder gegaan met deze decoder en heb dus beeld op alle zenders, zonder banners, maar helaas dan met andere gevolgen.
Werkwijze: Ik kies voor een full reset van de decoder, na het ingeven van de taal krijg je dus het menu om je postcode in te geven, maar met de gekende truc kies ik voor het oude geavanceerdere scanmenu. Dan krijg ik de 66 zenders zonder banners, maar doordat er meteen gekozen werd voor 290 MHz, wordt er geen software ingeladen van de decoder. Deze probeert de decoder wellicht te downloaden via 322 MHz.

Het resultaat is een bruikbare decoder met enkel de uiterste basisfuncties werkende. Je kan zappen, kanaal ingeven, aan/uit, volume, mute, maar dat is het. EPG is dus ook niet te raadplegen, maar bij het zappen toont hij wel de eerste versie van de zapbalk met het afgespeelde programma.
Bij HDMI moet je het doen met 720p en via scart zal dit een composiet signaal zijn, gezien je niets kan wijzigen.
Het is geen perfecte oplossing, maar hij is bruikbaar en dit zonder banners.

Eigenlijk had ik nog een stapje verder gewild, hem zodanig wissen zodat de ADB Loader terug tevoorschijn komt zoals bij een allereerste installatie. Dan zou deze decoder niet meer weten dat hij ooit online geweest is, maar ik denk niet dat dit zomaar te fixen is.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Amazor schreef:Jij bent wellicht één van de gelukkigen waarvan je decoder nooit online geweest is?
Eén keertje of zo, om eens te zien of ik iets kon opvragen, maar voor de rest interesseert dat online gedoe mij niet.

Vóór ik de oplossing hier las met het verborgen zenderzoekmenu had ik ook al eens een reset geprobeerd, hij doet dan meerdere upgrades.
Misschien zou ik die reset kunnen doen, daarna direct zenders scannen, en daarna direct weer van de kabel halen, dat menu blijft dan onbeschikbaar, je kunt dus niet meer naar 1080i gaan?
Dat is spijtig, maar toch wel min of meer bruikbaar.
Het is in elk geval meer dan je kunt met bijv. zo'n toestel dat enkel bedoeld is om de vrije radiozenders mee te ontvangen.

Mij gaat het eigenlijk vooral uit nieuwsgierigheid, want ik heb ook TV met een kaartje, en ik heb ook nog een andere digibox die zonder smartcard werkt, ik zit dus niet zonder beeld.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Chukky2
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 jul 2014, 14:22
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Ik begrijp dat jullie wat proberen uit te docteren .
Maar als epg enz allemaal niet meer goed of niet meer werken ben je beter idd af met een cam in de tv en zappen maar,
Of gewoon compact signaal instellen op de tv en dan zonder ci cam
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

boulder schreef:Bedankt!
Die truuk werkt inderdaad.
Nu vindt hij 66 zenders, veel minder dan het gewone basisaanbod, maar het is ten minste wel bruikbaar.
Wel straf dat dat men dit zo verstopt.
Leuk dat je feedback geeft of/hoe het gelukt is
Die 66 zenders, daarmee bedoel je waarschijnlijk ca 20 TV zenders, de rest radiozenders?
Het zenderaanbod van het Compact Signaal voor jouw gebied vind je hier (na ingave postcode): https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... n-telenet/

Als DVB-C radio kan die oude decoder toch dienen (dan heb je waarschijnlijk geen last van die popups)?
boulder schreef: De popups komen inderdaad nog altijd om de gebruiker te ergeren.
Men gunt het u precies niet dat je de decoder hergebruikt, ook al heb je hem gekocht.
Nu doe je alsof Telenet- om jou te ergeren - speciaal software op de oude decoders gezet heeft.
Die vervelende popups zijn er al altijd geweest bij niet aangesloten digiboxen, dat is nu niet anders?

Of had je verwacht dat Telenet die oude digicorders/digiboxen van een nieuwe software zou voorzien om deze voor het Compact Signaal klaar te maken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

philippe_d schreef:Nu doe je alsof Telenet- om jou te ergeren - speciaal software op de oude decoders gezet heeft.
Die vervelende popups zijn er al altijd geweest bij niet aangesloten digiboxen, dat is nu niet anders?
Die zijn wel degelijk anders.
Wat bedoel je met "niet aangesloten digiboxen"?
Ik heb een kabelabonnement, de box is aangesloten op DVB-C en de smartcard zit in het toestel, hoewel die totaal onnodig is voor het compacte aanbod.
Merk op dat er in het verleden -inclusief door mij- geklaagd werd over mensen die eerst TV Vlaanderen hadden, en daarna het weer opzegden, dat die decoders klaagden dat zij geen actieve smartcard hadden, ook als die gebruikers gewoon op een FTA zender wilden afstemden.
Dit is precies hetzelfde, een gebruiker stemt af op het compact aanbod, dat niet versleuteld is, maar krijgt toch de melding dat de smartcard er niet inzit, en als die erin zit, krijgt die om de zoveel tijd de melding dat de box niet meer werkt om live TV te kijken.

De codecs die nodig zijn om het compacte aanbod (H.264 en AAC geluid) worden perfect ondersteund door het toestel.
De popups die komen zijn wel degelijk anders dan de gewone, en zeggen dat deze decoder niet meer kan gebruikt worden om live TV te kijken.
Dat doen ze dus wel om u het leven zuur te maken, want je krijgt ze bij zenders die perfect werken, en niet versleuteld zijn.
philippe_d schreef:Of had je verwacht dat Telenet die oude digicorders/digiboxen van een nieuwe software zou voorzien om deze voor het Compact Signaal klaar te maken?
Er is een verschil tussen iets niet actief ondersteunen, en stokken in de wielen steken.
Ik verwacht niet dat Telenet moeite gaat doen voor een toestel dat ze niet meer ondersteunen, maar ze doen het wel, om u het lastig te maken.
Die popup gaat specifiek over dat dit toestel niet meer werkt, dus ze hebben wel nog moeite moeten steken om die te maken, en automatisch te versturen.
Laatst gewijzigd door boulder op 04 jul 2020, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Heb je toevallig een foto van die pop-up?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

MrBlueSky schreef:Heb je toevallig een foto van die pop-up?
Ik zal die later eens nemen, ik zit nu niet thuis.
Hij was tweetalig (links Nederlands, rechts Frans), en vulde ongeveer 1/3e van het scherm.
Hij was ook grafisch, duidelijk anders dan de popups die je vroeger kreeg.
Ik zou dit eerder een overlay noemen dan een popup, dit is geen tekstmode, lijkt mij eerder een transparante PNG of zo.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

boulder schreef: De popups die komen zijn wel degelijk anders dan de gewone, en zeggen dat deze decoder niet meer kan gebruikt worden om live TV te kijken.
Dat doen ze dus wel om u het leven zuur te maken, want je krijgt ze bij zenders die perfect werken, en niet versleuteld zijn.
Er is een verschil tussen iets niet actief ondersteunen, en stokken in de wielen steken.
Ik verwacht niet dat Telenet moeite gaat doen voor een toestel dat ze niet meer ondersteunen, maar ze doen het wel, om u het lastig te maken.
Die popup gaat specifiek over dat dit toestel niet meer werkt, dus ze hebben wel nog moeite moeten steken om die te maken, en automatisch te versturen.
Die specifieke pop-ups dienden niet om mensen te pesten, maar om te informeren dat de ondersteuning van deze digibox binnenkort zou vervallen. Door Covid-19 heeft de stopzetting van de ondersteuning ook vertraging gehad en gebruikers werden via die pop-up ook op de hoogte gehouden van de nieuwe deadline(s). Dat er nu nog een bericht op komt, vind ik op zich normaal. Deze decoder wordt door Telenet uiteraard niet gepromoot om te gebruiken voor het compact signaal. Het werkt gewoon via een (bij iedereen onbekend) achterdeurtje, maar het zou hen wel sieren dat ze die banner na een maand terug verwijderen. Deze decoders zouden bijvoorbeeld nog in te zetten zijn in slaapkamers, eens analoog weg gevallen is.
boulder schreef: Misschien zou ik die reset kunnen doen, daarna direct zenders scannen, en daarna direct weer van de kabel halen, dat menu blijft dan onbeschikbaar, je kunt dus niet meer naar 1080i gaan?
Dat is spijtig, maar toch wel min of meer bruikbaar.
Het is in elk geval meer dan je kunt met bijv. zo'n toestel dat enkel bedoeld is om de vrije radiozenders mee te ontvangen.

Mij gaat het eigenlijk vooral uit nieuwsgierigheid, want ik heb ook TV met een kaartje, en ik heb ook nog een andere digibox die zonder smartcard werkt, ik zit dus niet zonder beeld.
Als je beeld hebt op alle zenders, kan je misschien nog even afwachten in de hoop dat ze die banner nog verwijderen, al vrees ik daarvoor.
"Van de kabel halen" is niet nodig via mijn methode. Als die decoder geen instructies krijgt via 322 MHz, komt er geen nieuwe software binnen.
Zolang je op die manier werkt, kan je inderdaad niet naar 1080i gaan, da's jammer, maar het nut is beperkt, met enkel de VRT-zenders in 1080i.
Het is gissen, maar het zou kunnen dat je door deze methode te gebruiken later ook niet meer terug kan gaan naar de 'normale' werking van de digibox, als ze de mogelijkheid tot het binnenhalen van de software off-air zouden halen.

Bij mij is dit ook niets meer dan spielerei, ik bezit een DC-AD2200, een DB-AD220 en een CI+-module. maar ik heb nog 2 zo'n decoders liggen die bij mijn ouders geregistreerd stonden en het leek me een uitdaging om deze nog werkende te houden met het compact signaal, eventueel om er iemand mee een plezier te kunnen doen als tweede toestel.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Nieuwe Popup
Nieuwe Popup
Zo ziet die popup er dus uit...
Ik ben eens aan het checken hoe vaak je die krijgt.
Amazor schreef:maar het zou hen wel sieren dat ze die banner na een maand terug verwijderen.
Ik vrees ervoor.
Haal je de smartcard eruit, krijg je ook een popup dat er geen smartcard inzit.
Die heeft nochtans geen enkele functie meer, want er is niets meer om te decrypteren.
Vraag is of die smartcards actief gaan blijven dus.
Indien niet, dan krijg je nog een veel vervelender popup.
Amazor schreef:Bij mij is dit ook niets meer dan spielerei, ik bezit een DC-AD2200, een DB-AD220 en een CI+-module. maar ik heb nog 2 zo'n decoders liggen die bij mijn ouders geregistreerd stonden en het leek me een uitdaging om deze nog werkende te houden met het compact signaal, eventueel om er iemand mee een plezier te kunnen doen als tweede toestel.
Ja, ik heb een DB-AD220 (denk ik, ik zou eens moeten kijken welk type het precies is), een CI+ module, en nog een Linux ontvanger met DVB-C FBC tuner erin...
Laatst gewijzigd door boulder op 04 jul 2020, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Eigenlijk wel een interessant thema ...
Hoeveel van die oude decoders zouden nog in omloop zijn, en die zouden inderdaad nog kunnen gebruikt worden voor een tweede TV ter vervanging van het analoge signaal.
Maar dan zou Telenet op die decoders nieuwe software moeten pushen:
  1. om die vervelende banners weg te halen (zowel de "einde ondersteuning" banner, als de "geen smardcard" banner).
  2. om het zoeken op het Compact signaal te faciliteren.
Eigenlijk heeft die popup bij ontbrekende smartcard nooit zin (gehad) als je op een FTA zender staat :-( .

Dat van die software begrijp ik niet zo goed.
Er wordt dus, tekens je een decoder reset (naar fabrieksinstellingen) software updates binnengetrokken?
Maar de bestaande software blijft toch op het toestel nà een reset?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

philippe_d schreef:Dat van die software begrijp ik niet zo goed.
Er wordt dus, tekens je een decoder reset (naar fabrieksinstellingen) software updates binnengetrokken?
Maar de bestaande software blijft toch op het toestel nà een reset?
Ja, dat ze van fabrieksinstelingen direct upgraden tot je bij de nieuwste software zit, vind ik ergens logisch, anders ben je niet up to date.
Maar ik merk dus nog een ander probleem, los van die popup.
Heel wat zenders worden niet goed gedetecteerd waardoor de TV gids er maar vreemd uitziet.
Die zenders die ontbreken in het EPG overzicht kun je wel naartoe zappen, en dan zie je wat er nu speelt, maar in het overzicht staan ze gewoon niet vermeld.
Ook als je denkt het op te lossen via "Zendernummering aanpassen" kom je van een kale kermis thuis.
De zenders die je in de gids niet te zien krijgt staan hier ook zonder naam vermeld.

Deze ziet er als volgt uit :

2 één HD
4 Cavnas HD
7 Vitaya
10 Ketnet
11 CAZ2
16 Comedy Central
17 vlaamsparlement.tv
18 NPO 1
19 NPO 2
20 NPO 3
881 NPO 3FM
882 NPO Radio 1
883 NPO Radio 2
884 NPO Radio 4
886 France Culture
890 BBC Radio 1
891 BBC Radio 2
892 BBC Radio 3
893 BBC World Service
895 WDR 2
896 WDR 3
897 WDR 4
898 WDR 5
899 1LIVE
900 Radio 1
901 Radio 2 Vl. Br.
902 MNM
903 StuBru
904 Klara
905 Klara Continuo
906 MNM Hits
907 nieuws+
909 De Tijdloze
910 Q-music radio
911 JOE fm
914 Radio 2 Antw.
915 Radio 2 Limb.
916 Radio 2 O. Vl.
917 Radio 2 W. Vl.
918 Nostalgie
920 La Première
921 Vivacité
922 Musiq3
923 Pure FM
924 Classic21
926 Bel RTL
927 Contact
928 Mint
935 BRF 1
943 NRJ
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

boulder schreef:20200704_234111.jpg
Zo ziet die popup er dus uit...
Een popup die leugens verspreidt en actief oproept om naar een Telenet-winkelpunt te gaan...
Een duidelijk geval van "planned obsolescence", hiermee kan je naar de rechtbank!
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

philippe_d schreef:Hoeveel van die oude decoders zouden nog in omloop zijn, en die zouden inderdaad nog kunnen gebruikt worden voor een tweede TV ter vervanging van het analoge signaal.
...
Dat van die software begrijp ik niet zo goed.
Er wordt dus, tekens je een decoder reset (naar fabrieksinstellingen) software updates binnengetrokken?
Maar de bestaande software blijft toch op het toestel nà een reset?
Volgens Telenet ging het om 15000 huurtoestellen en 30000 kooptoestellen, ofwel 2% van hun klanten, een minderheid dus.
Bron: https://datanews.knack.be/ict/nieuws/45 ... 59475.html

Software:
Ik ben geen Telenet-werknemer, dus ik kan en ga niet alles correct verwoorden, maar je hebt de systeemsoftware van de decoder (OS/drivers), de 'middleware', de Business Logic Layer (deze bevat bijvoorbeeld EPG, voorkeurenmenu, opnamemogelijkheiden en herinneringen) en de User Interface Layer.

De systeemsoftware blijft intact na een fabrieksreset en er blijft een minieme basis van Telenet aanwezig. Hier kan je in een gedateerde interface je taal kiezen en je postcode ingeven (of via back en left de geavanceerdere manier, wat vroeger standaard was).
Geef je je postcode in, dan doe je de NIT-scan op 322 MHz en heb je vrij snel "001 vtm HD" in beeld, maar meteen daarna reboot de decoder om meerdere updates binnen te halen. Het toestel herstart dan meermaals en er verschijnt "UPGR" op het display.
Als alle updates voltooid zijn, eindig je dus met de banner op het midden van het scherm.
Ter verduidelijking heb ik hiervan (tijdelijk) een foto online gezet: Afbeelding
Bovenop deze hindernis ontvang ik nog bijkomend deze melding op het merendeel van de Compact Signaal-zenders. Bij het booten krijg je bijvoorbeeld even beeld op VTM, maar als die klaar is, wordt het scherm zwart met deze melding.
Daar deze decoder bij mijn ouders geregistreerd staat, kan ik hem niet correct van een IP voorzien bij mij thuis en na meerdere fabrieksresets blijft hij zeuren naar die modem.

De meest bruikbare manier is dus bij mij meteen na een factory reset die postcode negeren en scannen naar 290 MHz. Via deze weg heb je na luttele seconden beeld en kan je het apparaat bedienen, maar dat is het. Het kan niet booten tot er een Telenet GUI beschikbaar wordt, dus heb ik ook geen last van een banner of softwarematige blokkeringen. In stand-by probeert de decoder wellicht af en toe te zoeken naar nieuwe software, maar hij kan niets laden, omdat 322 MHz niet als 'thuisfrequentie' actief is.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ik denk dat ik er nu in geslaagd ben hem op 1080i te krijgen, geen popups meer te krijgen, en op het compacte aanbod af te stemmen.
Ik heb de menu's nog, maar de TV gids mist dus een pak van de zenders.
Ik weet niet of hij straks toch niet de popups gaat inladen, ik zal hem eens een paar uur laten staan.

Ik had hem laten doen op 322Mhz (de standaard), daarna in het menu het scherm op 1080i gezet.
Daarna heb ik hem met de shortcut laten scannen op 290M hz zodat hij de 66 zenders van compact aanbod vond (de meeste zijn radiozenders).
En dan in het menu gekozen voor "toepassingen herinstalleren".
Het menu was dan niet meer bruikbaar, maar ik bleef wel op 1080i staan.
De box deed wel niet zoveel meer dus heb ik hem nog eens de stroomkabel uitgetrokken, en nadien waren de menu's terug, en bleef hij op 1080i staan.
De popup blijft tot hiertoe weg.
Ik herstart hem nu nog eens om te zien of hij terugkomt.
Update: de popups zijn terug na nog eens herstarten
Dus ik vraag mij af of de truuk niet is om op het einde te kiezen voor "Toepassingen herinstalleren", en dan niet meer te herstarten.
De menu's zijn dan niet meer bereikbaar, maar je bljift op 1080i staan.

PS: Wie deze truken hier ook probeert, doet dit op eigen risico.

Op dit moment staat hij op "Zomerbeelden" en heb ik geen popups meer, hij staat op 1080i.
Ik ga uit de menu's blijven.
Benieuwd of hij na zekere tijd toch weer ongevraagd die popup binnenhaalt.
Hij heeft nu nog eens 2 keer ongevraagd een update binnengehaald, dus ik vrees dat het niet lang meer zal duren voordat de gehate popup komt.

Update: hij zat dan precies in een updateloop, om de paar minuten herstartte hij, de popup kwam niet, maar met een reboot om de paar minuten kun je ook niet kijken natuurlijk.
Dan heb ik maar OK en Back gedaan om reset naar fabrieksinstellingen te doen.
Het menu is nu weer niet meer bereikbaar, hij staat nog op 1080i en de popup lijkt weg te blijven.
De absolute basisfuncties werken.

Ik denk dat ik genoeg geëxperimenteerd heb nu...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Stom
Ik heb deze week nog zo'n oude decoder naar het Containerpark gedaan :-( .

Wellicht nog goed te gebruiken geweest als DVB-C radio ontvanger (morgen verdwijnt hier FM van de kabel).
Ik neem aan dat de radiozenders geen last hebben van die pop-ups?
Of wordt de klank ook onderbroken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

philippe_d schreef:Wellicht nog goed te gebruiken geweest als DVB-C radio ontvanger (morgen verdwijnt hier FM van de kabel).
Ik neem aan dat de radiozenders geen last hebben van die pop-ups?
Of wordt de klank ook onderbroken?
Was inderdaad perfect te gebruiken als radiotuner, heb ik 5 maanden geleden hier ook laten weten.
In zijn normale werking met toegang tot de menus blijf je sowieso klank behouden bij FTC-radiozenders, ondanks eventuele meldingen. Bij gebruik van 322 MHz beschik je dan ook over toegang tot de extra digitale stations van DPG Media, die niet aanwezig zijn in het compact signaal.
Gebruik je mijn "alternatieve methode", dan heb je zonder pop-ups of banner toegang tot de 23 tv-zenders en 42 radiozenders van het compact signaal, maar de video output bij HDMI staat dan op 720p en is niet aan te passen. Via 290 MHz heb je dus ook geen toegang tot de DPG-stations.

Als die enkel voor radio gebruikt wordt, is deze decoder dus perfect bruikbaar met de NIT op 322 MHz, wil je hem ook voor tv inzetten, dan moet je 290 MHz gebruiken, met een iets beperkter radio-aanbod.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Toch opletten, de decoder blijft dus een smartcard nodig hebben, als die er niet inzit krijg je een foutmelding.
Geen idee of dat binnen een jaar of zo niet er zal toe leiden dat je meldingen krijgt dat de smartcard niet meer actief is.
Dat weten we dus niet.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Amazor schreef:Als die enkel voor radio gebruikt wordt, is deze decoder dus perfect bruikbaar met de NIT op 322 MHz, wil je hem ook voor tv inzetten, dan moet je 290 MHz gebruiken, met een iets beperkter radio-aanbod.
Dat is een goede hint. Als DVB-C radiotuner kan je de decoder dus zonder aanpassingen verder gebruiken ... :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

philippe_d schreef:
Amazor schreef:Als die enkel voor radio gebruikt wordt, is deze decoder dus perfect bruikbaar met de NIT op 322 MHz, wil je hem ook voor tv inzetten, dan moet je 290 MHz gebruiken, met een iets beperkter radio-aanbod.
Dat is een goede hint. Als DVB-C radiotuner kan je de decoder dus zonder aanpassingen verder gebruiken ... :-)
Maar het blijft dezelfde vraag: gaat die smartcard nog updaten, en indien niet, komt er dan een popup dat de smartcard niet actief is?
In dat geval ga je ook in radio modus vervelende popups krijgen.

Ik ga hem in elk geval nog wat houden, al is het maar uit nieuwsgierigheid, ben benieuwd of de popups terugkomen.
Op dit moment staat hij optimaal voor mij met wat mogelijk is : 1080i output, geen popups, compact aanbod.

Update: ik heb het nog maar geschreven en hij begint weer met een eindeloze updatecyclus.
Blijkbaar werkt het toch niet echt op deze manier.
Dus blijven de 2 pistes over die hierboven beschreven werden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

Een pop-up vind ik geen probleem voor mensen die hem als radio-tuner willen gebruiken, zolang er maar klank uit komt. Ook als je de smartcard uithaalt blijft hij spelen (met pop-up), dus ik denk dat we op dat vlak wel goed zitten.

Voor tv kan het nog gevolgen hebben, maar dat is momenteel afwachten.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Misschien heb ik teveel geëxperimenteerd, maar ook na fabrieksinstellingen, en direct de zenders inscannen op 290Mhz blijft hij maar om de zoveel minuten "upgraden".
Op deze manier is hij nu ook niet meer bruikbaar :-(
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”