Voor een tweede keer is de cpu fan van mijn Intel nuc 6i7KYK (Skull Canyon) kapot. En deze keer valt die niet meer onder garantie.
Een eerste online zoektocht levert mij resultaten op vanaf 50 euro voor deze simpele fan.
Aangezien ik dat nogal exuberant hoog vind wil ik via deze weg eens polsen of hier iemand toevallig zit wiens Skull Canyon nuc defect gegaan is en bv de cpu fan kan missen.
1. Gezien de "exotische" vorm is het jammer genoeg niet mogelijk om er eender welke fan in te steken.
2. Ook op alibaba/aliexpres beginnen de prijzen rond de 50 USD.
Het specifieke model is Delta Electronics KSB0605HB-BNM.
Intel nuc 6i7KYK CPU fan
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 70 keer
Misschien is dit een oplossing?
[youtube]edmndQBX0BM[/youtube]
Zelf heb ik al erg vaak luidruchtige fans met één of twee druppeltjes olie (lage viscositeit, bijvoorbeeld naaimachine olie) op de as terug stil gekregen.
Bovendien draait alles dan terug veel vlotter. Dit een oplossing die op lange termijn werkt, niet voor een week of een maand.
Werkt ook vaak, zoals in bovenstaande video wordt aangetoond, voor fans die geheel zijn stil komen te staan.
Wel goed alle stof verwijderen. Met de nodige omzichtigheid natuurlijk.
Voorwaarde is wel dat het elektrisch deel nog functioneel is.
[youtube]edmndQBX0BM[/youtube]
Zelf heb ik al erg vaak luidruchtige fans met één of twee druppeltjes olie (lage viscositeit, bijvoorbeeld naaimachine olie) op de as terug stil gekregen.
Bovendien draait alles dan terug veel vlotter. Dit een oplossing die op lange termijn werkt, niet voor een week of een maand.
Werkt ook vaak, zoals in bovenstaande video wordt aangetoond, voor fans die geheel zijn stil komen te staan.
Wel goed alle stof verwijderen. Met de nodige omzichtigheid natuurlijk.
Voorwaarde is wel dat het elektrisch deel nog functioneel is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Er zijn ook andere fanloze behuizingen voor maar >100€ geen uitzondering. (akasa galactico maar zouden anderen zijn)
breekt ook beetje het nuc principe kunt het ook inbouwen in maxi case, akasa niet bepaald mijn smaak
breekt ook beetje het nuc principe kunt het ook inbouwen in maxi case, akasa niet bepaald mijn smaak
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Die "naaimachine olie" tip is de redding geweest, anders had ik niet geweten wat voor smeerolie te nemen. Lijkt nu terug stil te zijn.
Een nieuwe behuizing kopen is nog niet aan de orde tijdens budget-krappe corona-tijden.
Alvast bedankt voor de tips.
Moest er toch iemand zo'n ventilator op overschot hebben, je bent altijd welkom.
Een nieuwe behuizing kopen is nog niet aan de orde tijdens budget-krappe corona-tijden.
Alvast bedankt voor de tips.
Moest er toch iemand zo'n ventilator op overschot hebben, je bent altijd welkom.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 70 keer
Indien de speling op de as iets groter wordt in de loop der tijd kan je altijd een meer viscueze olie nemen (of twee oliën met verschillende viscositeit mengen).
Van die kleine ventilatoren (sleeve bearing) smeer ik bijna altijd op voorhand: lekker stil en verlenging levensduur.
Vorige week nog zo'n 25mm ventilatortje op een SoC gestoken zonder smering ==> wat een herrie na één dag...
Druppeltje machine olie (voedingsindustrie) en dat kreng werd muisstil.
Van die kleine ventilatoren (sleeve bearing) smeer ik bijna altijd op voorhand: lekker stil en verlenging levensduur.
Vorige week nog zo'n 25mm ventilatortje op een SoC gestoken zonder smering ==> wat een herrie na één dag...
Druppeltje machine olie (voedingsindustrie) en dat kreng werd muisstil.