gasketel 16 jaar oud (2jaarlijks onderhoud)

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 06 mar 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

ik heb een gasketel(wand) van 16 jaar oud.
volgens sommigen word deze afgekeurd bij zijn 2 jaar onderhoud?
maar is gewoon niet versleten
ik ben toch niet verplicht een nieuwe te kopen?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Wat is 'volgens sommigen' ? We hebben hier een ketel die al ouder is dan 20j en die wordt nog altijd gewoon door Vaillant zelf onderhouden. We gaan hem nu wel vervangen omdat hij gewoon zijn ouderdom heeft en volgens de technieker hedendaagse toestellen gewoon een pak zuiniger zijn. Hij was anders wel in de wolken nog zo'n antiek stuk te mogen onderhouden :).
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Mijn vaillant ketel is ook niet nieuw +- 15 jaar oud. Maar heb al meerdere keren opgevangen dat de condensatieketels echt niet zolang meegaan. +- 10 jaar.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Er wordt helemaal niets "gekeurd" bij een tweejaarlijks onderhoud. Dat onderhoud is welliswaar verplicht, maar in de praktijk is er geen sanctie als het niet uitgevoerd wordt. Als er ooit iets met de ketel gebeurt (bv CO vergifitiging) wordt het wel een lastige als je geen attest kan voorleggen maar verder zijn er niet meteen consequenties.
Wat ik idd vaak hoor is dat de moderne condensatieketels het niet erg lang volhouden. Van die natuurlijk aangezogen vloerketels kom je er nog regelmatig tegen die 35-40 jaar oud zijn...

Iets anders trouwens. Een kennis heeft een appartement in een blok met 4 appartementen boven elkaar. Er is een gemeenschappelijke schoorsteen (twee "pijpen", één voor aanzuigen lucht en één voor afvoer rookgassen) maar blijkbaar kan je alleen een condensatieketel plaatsen als iedereen in die blok er één plaatst. Voor een condensatieketel moet je nl. een individuele buis per appartement hebben én blijkbaar is het niet de bedoeling dat de andere ketels hun rookgassen tegen de buitenkant van jouw buis blazen. In zo'n geval ben je blij als je je oude ketel nog even in leven kan houden :)
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Waarom denk je dat hij afgekeurd gaat worden? Is de wetgeving veranderd afgelopen twee jaar of komt er zwarte rook uit? Het kan inderdaad wel zijn dat als je in een appartement woont en al je buren het toestel gaan vervangen voor een condensatietoestel dat je gevraagd wordt mee te doen omdat de schoorsteen daar voor aangepast moet worden.

Ik heb ook nog vrij oude gastoestellen, momenteel twee losse voor verwarming en warm water. Wilde die eigenlijk toch al laten vervangen, volgens mij is een condensatietoestel zo terugverdient als dan die twee waakvlammen weg kunnen.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Die dat hier staat is van 2003, de gast die het onderhoud deed kende ik nog van vroeger.
Tijdens het onderhoud wat aan het kletsen en vroeg hem of het interessant zou zijn om een nieuwe (met minder verbruik) te plaatsen.
Een nieuwe ligt tussen de 2000 a 4000 EUR afhankelijk van de wensen. Wij verbruiken een 600 a 700 EUR gas per jaar.
Volgens hem zal het verbruik van een nieuwe wel wat lager liggen, neem een 200 EUR / jaar. Dus een +- 15j om de aankoop er terug uit te halen.
Zolang de huidige nog goed werkt kan hij mooi blijven staan.
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

De huidige gasprijs is zo laag, dat terugverdientijd sterk afhankelijk is van rendementen oud/nieuw
Ik heb net een 22 jaar oude brander later vernieuwen,
En gebruik gemaakt van de huidige premie van 500 euro ( is reeds gestort op de rekening )

https://premie.gas.be/nl/
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Mijn buderus ketel is van 1973 (mazout) en haalt nog 92% gemeten rendement. Brander is een goeie 5-6 jaar oud. Mijn chauffagist raad mij af om de ketel te vervangen, ik kan beter wachten tot ik verbouw en investeer in een ander type verwarming. Terugverdientijd op een nieuwe ketel zou hopeloos zijn.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Hier is de
rendementstabel-2017-958624.pdf
(23.46 KiB) 53 keer gedownload
van Vaillant zelf.

Zo spectaculair is het verschil niet op het eerste zicht, of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Wat betreft onderhoud... gevaarlijk zo'n oude ketel voor dichtingen die sneuvelen.
Hier ook laten doen door een vakman, ketel lekte en is dan wel hersteld geraakt... Maar nog geen 2 jaar later gesneuveld door weer een lek (zo goed was hij dan toch niet terug gemonteerd lijkt me).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Sasuke schreef:Mijn buderus ketel is van 1973 (mazout) en haalt nog 92% gemeten rendement.
Let wel, het rendement van ketels is de grootste zever...
Als je het moet geloven hebben hedendaagse ketels een perpetuum mobile. Ketels beweren soms een rendement van 110% en meer te hebben.
Fysisch uiteraard onmogelijk.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

cadsite schreef:
Sasuke schreef:Mijn buderus ketel is van 1973 (mazout) en haalt nog 92% gemeten rendement.
Let wel, het rendement van ketels is de grootste zever...
Als je het moet geloven hebben hedendaagse ketels een perpetuum mobile. Ketels beweren soms een rendement van 110% en meer te hebben.
Fysisch uiteraard onmogelijk.
Dat heeft alles te maken met de stookwaarden.
Vroeger werd er "nooit" gecondenseerd, en werd het rendement vergeleken met de onderste stookwaarde (waterdamp)
Bij wel condenseren haalt men nog extra warmte uit deze damp > condensaat, dit is dan weer te vergelijken met de bovenste stookwaarde.

Voor de onwetenden (zoals jij) geen appelen met peren te laten vergelijken gebruikt men bij condenserende ketels vaak nog de onderste stookwaarde.
Dit is de enige juiste manier om het rendement van een oude niet condenserende ketel te vergelijken met een nieuwe wel condenserende ketel.
(het rendement van een nieuwe ketel lijkt de moeite niet / lager door de hogere stookwaarde)
Zo kom je inderdaad aan ~110% (ten opzichte van dezelfde hoeveelheid gas door een niet-condenserende ketel de jagen).

92% rendement bij vollast... maar hoe zit dat bij deellast, stilstand?
Ook even het elektrisch verbruik in rekening brengen, de hoeveelheid koud water tot het water warm is, ...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Gezien mijn verbruik tov gezinssituatie (2-3 personen altijd thuis overdag) zou onze winst maximaal 100 a 150 EUR bedragen ... mijn stookketel e.d. Vervangen zou minimaal 5000 EUR zijn (totaal all-in) ... you tell me ... ik denk het niet dan :-) ik kom nu met ongeveer 2000 a 2500 liter/jaar toe in een nog te renoveren woning met enkel glas. Denk dat ik beter eerst andere dingen aanpak dan die steenkoude, maar goeie, ketel :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

honda4life schreef:
cadsite schreef:
Sasuke schreef:Mijn buderus ketel is van 1973 (mazout) en haalt nog 92% gemeten rendement.
Voor de onwetenden (zoals jij).
Als de methode er niet bij vermeld staat mag je nog zo alwetend zijn (zoals jij), dan is en blijft het appelen met lucht vergelijken.
Dat is precies mijn punt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

SpecialK schreef:Als er ooit iets met de ketel gebeurt (bv CO vergifitiging) wordt het wel een lastige als je geen attest kan voorleggen maar verder zijn er niet meteen consequenties.
Zelfs dat niet, vraag het maar na bij uw verzekering. Ze vragen nooit die attesten op.
decat schreef:Een nieuwe ligt tussen de 2000 a 4000 EUR afhankelijk van de wensen.
Als je al een gasaansluiting hebt en dus enkel het toestel vervangen moet worden, zou je met €2K al héél ver moeten geraken.
Een nieuwe Vaillant 35kW ketel kost aan materiaal amper €1000, nog wat werkuren en winst en je bent nog niet aan €2K.

Een nieuwe gasketel haal je er sneller dan je denkt:
- nieuwprijs is een lachertje (€2K)
- hoger rendement door condensatietechnologie (vandaar 110% :))
- modulerend, deellast stoken op lagere temperatuur
- inregeling afhankelijk van buitentemperatuur etc

Wij stookten met een oude (1986) mazoutketel 18000kWh en nu met een gasketel minder dan 9000kWh (zelfde radiatoren etc).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:- hoger rendement door condensatietechnologie (vandaar 110% :))
Toch niet. Ik herinnerde het me nog van de fysica les en hier staat het mooi uitgelegd:
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... ent-halen/
Zo ging men er – om het rendement van de klassieke ketels te berekenen – altijd vanuit dat 11% van de calorieën sowieso verloren ging. De basis voor de berekening werd daarom kunstmatig opgedreven tot 100% terwijl ze in feite maximum 89% bedroeg.
Met andere woorden: gefoefel.

Zelfs al haal je extra rendement door condensatie, dat is nog altijd geen energie die uit de lucht komt gevallen, dat is energie die bij de eerste warmtewissel niet gecapteerd werd.
Een verbrandingsketel kan fysisch gewoon geen rendement halen van 100%, laat staan meer dan 100%.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:
heist_175 schreef:- hoger rendement door condensatietechnologie (vandaar 110% :))
Toch niet. Ik herinnerde het me nog van de fysica les en hier staat het mooi uitgelegd:
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... ent-halen/
Zo ging men er – om het rendement van de klassieke ketels te berekenen – altijd vanuit dat 11% van de calorieën sowieso verloren ging. De basis voor de berekening werd daarom kunstmatig opgedreven tot 100% terwijl ze in feite maximum 89% bedroeg.
Met andere woorden: gefoefel.

Zelfs al haal je extra rendement door condensatie, dat is nog altijd geen energie die uit de lucht komt gevallen, dat is energie die bij de eerste warmtewissel niet gecapteerd werd.
Een verbrandingsketel kan fysisch gewoon geen rendement halen van 100%, laat staan meer dan 100%.
Conclusie: In vergelijking met de traditionele verwarmingsketels kunnen de condensatieketels een rendement van meer dan 100% halen.
Conclusie: zorg dat je geïnformeerd bent.
De CO2 uitstoot en verbruikscijfers van auto's geloof je hopelijk toch ook niet 1:1.
Het is wél duidelijk dat condensatieketels veel zuiniger zijn, net omdat ze met de restwarmte nog iets doen.
Als je gelooft dat je uit gas meer dan 100% rendement/warmte kunt onttrekken, geloof je zeker ook nog in Sinterklaas :) én heb je niet opgelet tijdens de les fysica.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Conclusie: zorg dat je geïnformeerd bent.
De CO2 uitstoot en verbruikscijfers van auto's geloof je hopelijk toch ook niet 1:1.
Het is wél duidelijk dat condensatieketels veel zuiniger zijn, net omdat ze met de restwarmte nog iets doen.
Als je gelooft dat je uit gas meer dan 100% rendement/warmte kunt onttrekken, geloof je zeker ook nog in Sinterklaas :) én heb je niet opgelet tijdens de les fysica.
Euhm...
Ik zeg net dat het gezever is dat er geadverteerd wordt met >100% en ik wordt weg gezet als onwetend.
Ik haal er de uitleg en bron bij en wordt verweten niet geïnformeerd te zijn.
Wat is de bedoeling?
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

SpecialK schreef:Er wordt helemaal niets "gekeurd" bij een tweejaarlijks onderhoud. Dat onderhoud is welliswaar verplicht, maar in de praktijk is er geen sanctie als het niet uitgevoerd wordt. Als er ooit iets met de ketel gebeurt (bv CO vergifitiging) wordt het wel een lastige als je geen attest kan voorleggen maar verder zijn er niet meteen consequenties.
Wat ik idd vaak hoor is dat de moderne condensatieketels het niet erg lang volhouden. Van die natuurlijk aangezogen vloerketels kom je er nog regelmatig tegen die 35-40 jaar oud zijn...

Iets anders trouwens. Een kennis heeft een appartement in een blok met 4 appartementen boven elkaar. Er is een gemeenschappelijke schoorsteen (twee "pijpen", één voor aanzuigen lucht en één voor afvoer rookgassen) maar blijkbaar kan je alleen een condensatieketel plaatsen als iedereen in die blok er één plaatst. Voor een condensatieketel moet je nl. een individuele buis per appartement hebben én blijkbaar is het niet de bedoeling dat de andere ketels hun rookgassen tegen de buitenkant van jouw buis blazen. In zo'n geval ben je blij als je je oude ketel nog even in leven kan houden :)
Kwakkel hierboven.
Wanneer maar een kanaal kan condensatie niet.
Dus bij dubbelwandige buis is condensatie geen probleem.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

fendtje schreef: Kwakkel hierboven.
Wanneer maar een kanaal kan condensatie niet.
Dus bij dubbelwandige buis is condensatie geen probleem.
Amai wie vanonder op de buis zit zal heel wat condens mogen afvoeren ;-)

Verder blijf ik erbij dat 110% geen zever is om te vergelijken.
Hoe vergelijk je anders de modernisering van een oude niet condenserende ketel met een nieuwe condenserende ketel.
Wat jouw interesseert is de winst die je haalt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

fendtje schreef: Wanneer maar een kanaal kan condensatie niet.
Dus bij dubbelwandige buis is condensatie geen probleem.
Bij die wat oudere gebouwen zijn dat geen buizen, maar is de schoorsteen in twee verdeeld (met baksteen in het midden). De rookgassen worden dus niet afgekoeld door de binnenkomende lucht.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

honda4life schreef:
fendtje schreef: Kwakkel hierboven.
Wanneer maar een kanaal kan condensatie niet.
Dus bij dubbelwandige buis is condensatie geen probleem.
Amai wie vanonder op de buis zit zal heel wat condens mogen afvoeren ;-)

Verder blijf ik erbij dat 110% geen zever is om te vergelijken.
Hoe vergelijk je anders de modernisering van een oude niet condenserende ketel met een nieuwe condenserende ketel.
Wat jouw interesseert is de winst die je haalt.
Er is gewoon gezever ingevoerd omdat het rendement van ketels nogal aan de lage kant was.
110% rendement kan gewoon niet. Fysisch onmogelijk.

Hoe kan je dan vergelijken?

Wel, als er in de geschiedenis ergens een fout is gemaakt, dan moet je dat vroeg of laat corrigeren. Dat wordt niet gedaan en zo kom je aan belachelijke advertentie cijfers die mensen een rad voor ogen draaien. Er wordt nooit 100% van de input naar warmte om gezet, uiteraard dus ook geen 110%. Dus voor mij is en blijft die 'meetmethode' dikke kul.
Er was beter een correctiesleutel gemaakt om de oude rendementen te corrigeren ipv die marketingzever mee te blijven slepen.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

heist_175 schreef:
Wij stookten met een oude (1986) mazoutketel 18000kWh en nu met een gasketel minder dan 9000kWh (zelfde radiatoren etc).
Wij draaien jaarlijks rond de 12.000kWh aan gas. Wij zijn veel thuis (beide 4/5 waarvan 1 in shiften en 1 in onderwijs) en zoals op vele plaatsen heeft madam het altijd koud. De Berner en ik gaan dan meestal 'kapot' van de warmte.
Onze laatste afrekening (01/08/19 > 01/05/20) was 490 EUR.
Een huis van de jaren stillekes (1930, voorgevel is niet geïsoleerd, dak was tot een paar weken terug niet geïsoleerd).
Vorig jaar kreeg de achtergevel 6 nieuwe ramen, bij de vorige ramen voelde je de wind door de dichtingen jagen.
Een paar weken terug werd er een volledig nieuw geisoleerd dak geplaatst. Een 30k in totaal (ramen en dak) en ben benieuwd in welke mate dit zich in gasverbruik zal vertalen. Beide werken waren echt wel nodig. Een nieuwe ketel daarentegen nog niet, de huidige draait nog perfect en als we het huidig verbruik met dat van vrienden en familie vergelijken lijkt onze wel goed mee te vallen. Met een nieuwe ketel zou het verbruik al 1/5 lager moeten liggen om de kost er op 20 jaar uit te halen, dan mag de huidige nog even blijven branden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Met €490 aan huidig verbruik zal de TVT altijd heel hoog zijn :).
Als je toch overweegt te switchen, zou ik dan uitkijken naar warmtepompen.
Gas vliegt eruit over enkele jaren...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

decat schreef: Onze laatste afrekening (01/08/19 > 01/05/20) was 490 EUR.
Wat bedoel je hier juist mee?
Is dat het totale verbruik van die periode of enkel de eindafrekening die bovenop de maandelijkse voorschotten kwam?
Want met 2 personen in lijkt €490/jaar me heel weinig. Zeker aangezien jullie vaak thuis zijn en een vrouw in huis is.
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

heist_175 schreef:Met €490 aan huidig verbruik zal de TVT altijd heel hoog zijn :).
Als je toch overweegt te switchen, zou ik dan uitkijken naar warmtepompen.
Gas vliegt eruit over enkele jaren...
vergeet het maar, nieuwe elektriciteits centrales zullen gasgestookt zijn
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

cadsite schreef:
Wat bedoel je hier juist mee?
Is dat het totale verbruik van die periode of enkel de eindafrekening die bovenop de maandelijkse voorschotten kwam?
Want met 2 personen in lijkt €490/jaar me heel weinig. Zeker aangezien jullie vaak thuis zijn en een vrouw in huis is.
Dat is het verbruik / te betalen bedrag voor heel die periode.
Let wel, enkel verwarming. De boiler is op elektriciteit.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

dejean schreef:
heist_175 schreef:Met €490 aan huidig verbruik zal de TVT altijd heel hoog zijn :).
Als je toch overweegt te switchen, zou ik dan uitkijken naar warmtepompen.
Gas vliegt eruit over enkele jaren...
vergeet het maar, nieuwe elektriciteits centrales zullen gasgestookt zijn
Dat is tijdelijke overbrugging, tot de lange termijn strategie robuust genoeg is.

Dit lijkt me een betere lange termijn strategie:
- V2G auto's
- zon + wind

De nieuwe gascentrale in Vilvoorde is mogelijks 870MW (https://www.standaard.be/cnt/dmf20200615_04991783)
Zijn bedrijf wil er een ­nieuwe gasgestookte elektriciteitscentrale bouwen met een ­capa­citeit van 870 megawatt (MW). Zo’n gascentrale is in ons land ­ongezien. De grootste ­exemplaren zijn op dit moment goed voor ­bijna 500 MW.
Tegelijk wordt wind nog veel sterker uitgebouwd: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200623_04999375
Afbeelding
Noordhinder-N zou mogelijks 1GW zijn,
Noordhinder-Z en Fairybank zou daar nog een veelvoud van moeten zijn.

En met de nieuwe zonnepaneelsubsidies vanaf 2021 zullen er nog heel wat ZP installaties bijkomen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

cadsite schreef:
honda4life schreef:
fendtje schreef: Kwakkel hierboven.
Wanneer maar een kanaal kan condensatie niet.
Dus bij dubbelwandige buis is condensatie geen probleem.
Amai wie vanonder op de buis zit zal heel wat condens mogen afvoeren ;-)

Verder blijf ik erbij dat 110% geen zever is om te vergelijken.
Hoe vergelijk je anders de modernisering van een oude niet condenserende ketel met een nieuwe condenserende ketel.
Wat jouw interesseert is de winst die je haalt.
Er is gewoon gezever ingevoerd omdat het rendement van ketels nogal aan de lage kant was.
110% rendement kan gewoon niet. Fysisch onmogelijk.

Hoe kan je dan vergelijken?

Wel, als er in de geschiedenis ergens een fout is gemaakt, dan moet je dat vroeg of laat corrigeren. Dat wordt niet gedaan en zo kom je aan belachelijke advertentie cijfers die mensen een rad voor ogen draaien. Er wordt nooit 100% van de input naar warmte om gezet, uiteraard dus ook geen 110%. Dus voor mij is en blijft die 'meetmethode' dikke kul.
Er was beter een correctiesleutel gemaakt om de oude rendementen te corrigeren ipv die marketingzever mee te blijven slepen.
Meer dan 100%... gevaarlijk bij een warmtepomp hé,
Je krijgt ~3x zo veel warmte/koudte tov. elektrische energie (is toch ook het rendement van je toestel voor die beoogde toepassing).

En verder, is de onderste stookwaarde de enige manier om oude en nieuwe toestellen ten opzichte van dezelfde referentie te vergelijken.
Is historisch zo gegroeid, is niks advertentie aan, kan inderdaad beter maar goed.
Heeft m'n oude ketel een rendement van 90% en m'n nieuwe 110%, dan weet je toch dat je er 20% op vooruit gegaan bent dat is toch alles dat de gemiddelde consument hoef te weten wat betreft een ketel, de techneuten weten heus de details wel zoals stookwaarden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

honda4life schreef: Heeft m'n oude ketel een rendement van 90% en m'n nieuwe 110%, dan weet je toch dat je er 20% op vooruit gegaan bent dat is toch alles dat de gemiddelde consument hoef te weten wat betreft een ketel, de techneuten weten heus de details wel zoals stookwaarden.
Je bent er 20 procentpunt op vooruit gegaan
Je bent er 22,22 procent op vooruit gegaan
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

heist_175 schreef:
honda4life schreef: Heeft m'n oude ketel een rendement van 90% en m'n nieuwe 110%, dan weet je toch dat je er 20% op vooruit gegaan bent dat is toch alles dat de gemiddelde consument hoef te weten wat betreft een ketel, de techneuten weten heus de details wel zoals stookwaarden.
Je bent er 20 procentpunt op vooruit gegaan
Je bent er 22,22 procent op vooruit gegaan
Uiteraard (om het eenvoudig te houden maar afgerond).
't is al moeilijk genoeg het verschil tussen onderste en bovenste stookwaarde in deze context te verduidelijken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 19 keer

Meestal vergelijken mensen tussen een oude mazoutketel en een nieuwe gasketel.
2 verschillende energiebronnen met mogelijk heel verschillende energieprijzen...

Het verschil tussen een 'oude' gasketel en een nieuwe condenserende ; vraag is hoeveel procent vd tijd gaat je ketel condenseren; https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... rendement/
in veel situaties (oudere woningen) condenseert deze nl niet tot weinig omdat de temperatuur om met een ringleiding rond de hele woning te raken te hoog ligt. Het veelvuldig handen wassen bv. idem.

Hier tegenover staat een duurdere complexere gasketel met een beperkte levensduur.

Verder met gas betaal je een gemiddelde prijs voor het gefactureerde jaar, met mazout en een grote ton kan je inkopen wanneer de prijs laag is.

Mbt het verplicht onderhoud van gasketels, doet waarschijnlijk meer schade aan je ketel dan er af blijven.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

marcvt63 schreef:ik heb een gasketel(wand) van 16 jaar oud.
volgens sommigen word deze afgekeurd bij zijn 2 jaar onderhoud?
maar is gewoon niet versleten
ik ben toch niet verplicht een nieuwe te kopen?
ik heb hier ook een 18 jaar oude doorstromer van vaillant en doet het nog perfect. buiten alarmen van te lage gasdruk (door werken) is er met deze ketel niets aan de hand. elk jaar wordt de grafietdichting van de stookkamer vervangen en wat onderdelen opgepoetst, rendement is steeds rond de 96% gebleven.

ik denk dat levensduurte ook sterk afhangt van hoe zwaar die ketel moet stoken. en hoe gedimensioneerd die is tov de stookvoorwaarden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cybersurfr schreef:Meestal vergelijken mensen tussen een oude mazoutketel en een nieuwe gasketel.
2 verschillende energiebronnen met mogelijk heel verschillende energieprijzen...
Bij variabele gascontracten wordt de prijs niet zelden gelinkt aan iets olie-achtig (Brent crude bv), dus volgt uw gasafrekening plots wél de prijsevolutie van olie/mazout.
Het verschil tussen een 'oude' gasketel en een nieuwe condenserende ; vraag is hoeveel procent vd tijd gaat je ketel condenseren; https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... rendement/
in veel situaties (oudere woningen) condenseert deze nl niet tot weinig omdat de temperatuur om met een ringleiding rond de hele woning te raken te hoog ligt. Het veelvuldig handen wassen bv. idem.
Als je een buitenvoeler hebt, wordt de watertemperatuur sowieso afgesteld op debuitentemperatuur, waardoor je alvast in de tussenseizoenen (hebben we überhaupt nog winters tegenwoordig) niet op vol vermogen moet stoken. ALs het buiten 15° is en je wil binnen 20°, gaat een klassieke ketel sowieso 60/70/80 door de leidingen jagen (stoken op vol vermogen), een condenserendtype gaat maar 40° door de leidingen sturen en dus op deellast draaien.
Hier tegenover staat een duurdere complexere gasketel met een beperkte levensduur.
Ach ach. Installateurs zijn ook kniesoren, het is anekdotisch, maar ik ken heel wat condenserende ketels die er al 15+ jaar hangen.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

Mijn gasketel is 30 jaar oud.
voor een ruime woning betaal ik 840€ gas op jaarbasis (verwarming en badverwarmer).
Mijn gasblok was stuk verleden jaar.
Ik vroeg de prijs van een installatie (schouw moet dus aangepast worden), en dit kwam op 5à8K.
Mijn rekening was snel gemaakt dat ik hier nooit zou aan uitkomen, ook al wetende dat de nieuwe technologie het amper 10 jaar uithoudt.
Toen ik aangaf dat ik mijn gasblok wou vervangen wou de installateur niet meer antwoorden op mijn telefoons.
Iemand heeft me dan een pas afgestudeerde technieker aan de hand gedaan die de blok vervangen heeft.
Blijkbaar heeft hij dat goed gedaan, en wist me te zeggen dat er voor de rest niet veel kan stuk gaan aan de ketel.
Hij wist me wel niet te zeggen of de installatie ok is voor 'nieuw gas'. Moet ik nog eens proberen te achterhalen :).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Geen idee wat voor installatie je gevraagd hebt (vermogen, merk, ...), maar €5-8K is gigantisch.

Een Vaillant van 36kW kost €1200 (klik)
Afbeelding

Doe daar nog wat werkuren en offerte-uren bij en voor €2K zou je rond moeten zijn.
Als uw installateur meer rekent, zoek dan een andere :) (of je hebt exotischere eisen: vermogen, ...).

Het is een fabeltje dat condensatietechnologie het maar 10 jaar uithoudt. De toestellen zelf worden gewoon lichter/goedkoper gemaakt en dus is het niet waarschijnlijk dat die het 30-50 jaar uitzingen, zoals oudere, robustere toestellen van in de jaren '70 - '80.

@"nieuw gas"
https://www.gasverandert.be/nl/particulier
Toestellen die dateren van en na 1978 zijn over het algemeen compatibel met rijk gas, maar moeten mogelijk aangepast worden om goed en veilig te blijven werken.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

AfAX schreef:Mijn gasketel is 30 jaar oud.
Ik vroeg de prijs van een installatie (schouw moet dus aangepast worden), en dit kwam op 5à8K.
Mijn rekening was snel gemaakt dat ik hier nooit zou aan uitkomen, ook al wetende dat de nieuwe technologie het amper 10 jaar uithoudt.
:).
los van het feit dat 5-8k veel te hoog is:
die "schouw-aanpassing" doet ook dienst voor je 2e ketel he.. (of je 3e )
Als je stelling dat die ketel elke 10 jaar vervangen moet worden klopt, en jij toch vermeent dat je die 8k op 10 jaar eruit moet hebben, dan moet je nu toch stilaan op een heel gezegende leeftijd zijn, of zwaar ziek, of andere plannen hebben om zeker te zijn dat JIJ niet meer leeft na 10 jaar. die schouw namelijk wel.

P.S: mijn ketel is me ook verkocht met de "zekerheid" dat hij ongeveer 10j meeging.
Diezelfde installateur is intussen voor de 4e keer een 2-jarig onderhoud komen doen. (ketel is in 2011 geplaatst )
Ook heb ik intussen 1x onverwachte kosten gehad: circulatiepomp kapot. blijkbaar typisch op 8-9j.
Toen ik hem vroeg of dit nog "zinvol" was, gezien de ketel volgens hemzelf maar 10 j ging meegaan, heeft hij gewoon toegegeven dat hij die info van de fabrikant mee kreeg, maar in zijn klantenbestand was het gemiddelde intussen 17 jaar..
we shall see...
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

cadsite schreef:
honda4life schreef:
fendtje schreef: Kwakkel hierboven.
Wanneer maar een kanaal kan condensatie niet.
Dus bij dubbelwandige buis is condensatie geen probleem.
Amai wie vanonder op de buis zit zal heel wat condens mogen afvoeren ;-)

Lullen en niet weten waar de klepel hangt kan iedereen.
Dat condensaat wordt onderaan afgevoerd naar de riool.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

fendtje schreef:
cadsite schreef:
honda4life schreef:
fendtje schreef: Kwakkel hierboven.
Wanneer maar een kanaal kan condensatie niet.
Dus bij dubbelwandige buis is condensatie geen probleem.
Amai wie vanonder op de buis zit zal heel wat condens mogen afvoeren ;-)

Lullen en niet weten waar de klepel hangt kan iedereen.
Dat condensaat wordt onderaan afgevoerd naar de riool.
Euh... WTF!
Hopelijk niet via de CV van diegene die onderaan zit en is er een afzonderlijke condensaatafvoer op het gedeelde kanaal zelve
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

fendtje schreef:Wanneer maar een kanaal kan condensatie niet.
Dus bij dubbelwandige buis is condensatie geen probleem.
Het condenseren van de rookgassen (met extra energierecuperatie) gebeurt IN de gasketel, waar de brander staat.
Heeft niets te maken met lucht-en rookbuizen die wel/niet dubbelwandig zijn. Je dient idd onder de gasketel een aansluiting op de riool te voorzien.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”