Goede keuze van een andere ADSL-provider: bijna onmogelijk.

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Azerty
Starter Plus
Starter Plus

Ik kwam tot de conclusie dat ik als een wat groter volumegebruiker (zo'n 20 GB/mnd) duidelijk goedkoper af zou zijn met EDPnet ADSL Go Flexi (30 euro/mnd met 1 GB + 0.25 euro per GB) dan met BC Skynet ADSL Go-Multi (45 euro met 15GB + 5 euro/5 GB).
Maar toch durf ik die overgang alsnog niet aan omwille van volgende overwegingen:

1. ken je behoeften:
1.1 stabiliteit van de onderneming (faillissement, overname, fusie...)
1.2 degelijke administratie en facturatie
1.3 flexibel abonnement (duur, beeindigen, type wisselen)
1.4 weinig uitval noch sterke terugval van de snelheid
1.5 volume: 20 GB/mnd of meer doch flexibel
1.6 mogelijkheid tot keuze van de gewenste diensten en enkel deze betalen:
website, 1 of meerdere emailadressen, newsserver, antivirus/spam software...
1.7 vrijheid van betaalwijze, geen verplichte domiciliering
1.8 gratis telefoonnummer voor info over dienstenstatus
1.9 e-mail ook voor de klant bruikbaar voor alle communicatie (o.a. opzeg)

2. ken je positie: na het afsluiten van het contract sta je gewoon machteloos:
2.1 je zit voor minimum 1-jaar vast aan die provider
2.2 veel providers (o.a. EDPnet, zij het niet BC en TC) verlengen dit automatisch opnieuw voor 1-jaar (ipv een contract van onbepaalde duur met opzegtermijn van een paar weken)
2.3 wil je toch voortijdig je contract beeindigen dan voorzien sommige providers zoals EDPnet zelfs het recht om een schadeloosstelling te eisen die "forfaitair en onherroepelijk wordt vastgesteld op het aantal maandelijkse bijdragen die nog verschuldigd zijn tot aan de normale vervaldag"
2.4 je moet in principe 1-jaar op voorhand betalen, zij het dat men je dit doorgaans maandelijks wil laten voldoen
2.5 bij sommigen zoals EDPnet krijg je niet eens een factuur met de post en mag je zelfs niet betalen zoals je verkiest (verplichte domiciliering)
2.6 als ze iets administratief voor je moeten doen dan moet je extra betalen (EDPnet 15 euro/keer) maar nergens zul je iets lezen over wat je krijgt voor de je moeite en kosten bij hun administratieve vergissingen
2.7 contract beëindigen kan enkel bij aangetekend schrijven (uiteraard op jouw kosten)
2.8 veelal voorzien ze dat ze hun prijzen mogen verhogen zonder dat je het contract kunt opzeggen (weliswaar begrensd, bijvoorbeeld EDPnet 5%)
2.9 slechts 1 gebruiker op 1 installatie toegestaan (zoals bij EDPnet tenzij anders gespecificeerd, maar die specificatie zie ik niet bij ADSL Go flexi)
2.10 maar vooral zul je in elk contract lezen dat het om een prestatieverbintenis (dus geen resultaatverbintenis) gaat met een reeks van verduidelijkingen dat ze niet aansprakelijk zijn voor tekortkomingen en trouwens je zit met de bewijslast en dan ben je als modale klant doorgaans meteen uitgeteld

3. In verband met flexibiliteit bij de EDPNet ADSL flexi formules: de beperkte gebruiksmogelijkheid van GigaNews (in het bijzonder de 10 GB/mnd) valt helemaal tegen en is eigenlijk tegengesteld aan het concept "flexi" (groot volumegebruikers die enkel betalen voor wat ze gebruiken). Beter ware geen verplicht newsserveraanbod bij een lagere abo-prijs of eventueel een prijsvermindering voor het +10GB/mnd aflaad bij Giganews.

4. Ik ben wellicht beinvloed door de negatieve ervaringen toen mijn eerste provider (PI) werd overgenomen door Scarlet en het dan op vele vlakken achteruit ging, waarbij je dan vaststelt dat je eigenlijk geen enkel verweer hebt tenzij het beeindigen van je contract.
Ik hoef niet het allergoedkoopste, maar er vanuit gaande dat de internettarieven bij elke vergelijking met het buitenland bij ons bij de hoogste zijn, wil ik ook niet meer uitgeven dan nodig. Overigens zal ik mijn budget niet overschrijden, dus als men de dienst inderdaad duur aanbiedt zal ik er minder van gebruiken.

5. Ik heb het nochtans helemaal niet voor mastodonten als BC en TN, die inderdaad de markt overheersen en eigenlijk de spelregels voor ons klanten, maar ook voor de kleinere providers in grote mate bepalen.
Indien je kon starten met een contract van 6-maand dat daarna van onbepaalde duur wordt en meteen opzegbaar met 14-dagen en dat bij een voortijdige contractverbreking de schadeloosstelling maximum de helft van de abonnementsprijs voor de resterende maanden zou bedragen, dan zou ik mij wel durven riskeren bij een kleinere provider als bv. EDPnet.

6. Conclusie: ik kan geen goede keuze maken en blijf voorlopig de kat uit de boom kijken.
Azerty
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Naast de veelal grote rant over EDPnet, kan ik alleen maar zeggen dat ik van geen van je minpunten lastheb. De facturen komen netjes binnen op je gespecifieerde emailadres in PDF, effe afprinten is zo gebeurd. En ze zijn ook terug op te roepen via MyEDPnet.

Een domiciliëring vind ik ook geen probleem, zo vergeet je niet te betalen. Tevens betaal ik gewoon via overschrijving dus je punt klopt niet.

Een jaarcontract is geen probleem als je een beetje vertrouwen hebt in je ISP. Zelf zit ik al over mijn jaar. Upgraden is dan op zich ook geen probleem (in het eerste jaar zelfs). Tevens beschikken zij over een goede, stabiele service.

Dat je per administratieve actie moet betalen, klopt ook niet. Laatst een foute facturatie gehad bij mijn overstap van Neutrino 3000 naar Flexi Extra, dit kon gewoon telefonisch opgelost worden.

Dat je maar met 1 PC op 1 aansluiting mag, kan ik niet terugvinden, EDPnet is er niet zo streng in als Telenet, die het niet zo graag hebben dat je over een router beschikt.

De meeste bedrijven zeggen je contract pas op bij een aangetekende brief...

Prijsverhogingen zijn uitzonderlijk en zal ook niet doorgevoerd worden zonder een echt serieuze reden. De overgang van Tiscali naar die nieuwe ISP heeft voor prijsverhogingen gezorgd. Echter ging het hier over een overname. Zie de mainpage trouwens: ADSL abo's (niet-Flexi) krijgen 5GB gratis per maand.

Flexi is NIET bedoeld voor grootverbruikers, daarvoor is de Meson of de SDSL. Flexi laat je simpelweg toe een dynamisch kosten/verbruik ratio te verkrijgen. Voor mensen die soms wel/soms niet verbruiken. Hun nieuwsgroepaanbod is een mooie extra. Er zijn providers die geen of een slechte usenetserver hebben. Voor 7,5€ per maand heb je ongelimiteerd usenet bij Eweka.

Planet Internet is in mijn ogen ook geen goede provider geweest, van het begin al. Zelf heb ik Wanadoo (later overgenomen door:) Tiscali, Skynet en nu EDPnet gehad voor ADSL. Tot nu toe vind ik EDPnet de beste qua service en algemeen gevoel. Ik voel me tevreden en vertrouwd bij EDPnet, iets wat ik niet had bij Tiscali bv.
Dave
Pro Member
Pro Member
Twitter: davefrombelgium
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Waar heeft diene mens het allemaal over, sinds mijn overstap bijna een jaar geleden heb ik al iedere maand minstens 10 € uitgespaard & ik heb geen enkel, maar dan ook geen enkel minpunt ondervonden tot nu toe ...

Zagen op één van de betere alternatieven die er zijn is gemakkelijk maar weinig constructief, het enige wat je kan zeggen is dat er meer ISP's zoals EDPnet zouden moeten zijn, zodat ze elkaar zouden stimuleren om nog beter te doen ...

Een Tevreden Klant, die een router gebruikt en al eens 15 à 20 Gb durft te consumeren ...
Azerty
Starter Plus
Starter Plus

Mijn informatie komt van de EDPnet-website,
menukeuze: EDPnet Info
keuze: Internetvoorwaarden:
aangevuld met de keuze: Verkoopsvoorwaarden

Ik vind jullie tevredenheid over EDPnet een pluspunt.

Azerty
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Toch nog even opmerken dat er nog Adsl Plus is bij skynet met 30 GB per maand :-D (als dit binnen uw normen valt ... 30 GB) :!: :-)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

1. ken je behoeften:
1.1 stabiliteit van de onderneming (faillissement, overname, fusie...)

EDPnet is reeds actief sinds 1996 als onafhankelijk ISP . Intussentijd is een DSL klantenbestand opgebouwd van meer dan 10.000.
1.2 degelijke administratie en facturatie

Via uw My EDPnet-interface kan u uw abonnement beheren. U kan er uw adsl-trafiek nakijken, bestellingen plaatsen, mailboxen wijzigen, facturen raadplegen... . U kan steeds ofwel telefonisch contact opnemen (9 tot 17 uur op weekdagen (lokaal tarief) en van 17 tot 20 uur en op zaterdag van 9 tot 13 (0902-nummer), ofwel per e-mail, ofwel gewoon on line - via My EDPnet - een ticket aanmaken, dat dan verder door ons afgehandeld wordt.
1.3 flexibel abonnement (duur, beeindigen, type wisselen)

U gaat idd automatisch een abonnement aan voor minimum 1 jaar. U betaalt dit op maandbasis. Na verloop van één jaar zijn al onze abonnementen maandelijks opzegbaar (indien u per maand betaalt).
1.4 weinig uitval noch sterke terugval van de snelheid

Wij maken gebruik van het Broba II-netwerk, dat een uitstekende snelheid en stabiliteit garandeert.
1.5 volume: 20 GB/mnd of meer doch flexibel

Met onze Flexi-abonnementen mag/kan uw trafiek oplopen tot 50Gb/30 dagen.
Bij onze Classic-formules kan steeds extra trafiek bijgekocht worden.
1.6 mogelijkheid tot keuze van de gewenste diensten en enkel deze betalen:
website, 1 of meerdere emailadressen, newsserver, antivirus/spam software...

Dit is perfect mogelijk met onze Flexi-abonnementen.
1.7 vrijheid van betaalwijze, geen verplichte domiciliering

Wij geven de voorkeur domiciliëring maar rekenen geenszins een extra kost aan indien u de facturen stipt betaalt via overschrijving of permanente opdracht.
1.8 gratis telefoonnummer voor info over dienstenstatus

Zie opmerking hierboven aangaande onze helpdesk.
1.9 e-mail ook voor de klant bruikbaar voor alle communicatie (o.a. opzeg)

Wij aanvaarden idd. enkel een opzeg via een ondertekende brief of fax. U mag gerust het document scannen en doormailen.
2. ken je positie: na het afsluiten van het contract sta je gewoon machteloos:
2.1 je zit voor minimum 1-jaar vast aan die provider
2.2 veel providers (o.a. EDPnet, zij het niet BC en TC) verlengen dit automatisch opnieuw voor 1-jaar (ipv een contract van onbepaalde duur met opzegtermijn van een paar weken)

Zie opmerking hierboven. Na het eerste jaar zijn onze abonnementen (die maandelijks betaald worden) maandelijks opzegbaar.
2.3 wil je toch voortijdig je contract beeindigen dan voorzien sommige providers zoals EDPnet zelfs het recht om een schadeloosstelling te eisen die "forfaitair en onherroepelijk wordt vastgesteld op het aantal maandelijkse bijdragen die nog verschuldigd zijn tot aan de normale vervaldag"

Elke klant gaat minimaal een contract aan voor één jaar; zegt u in dit eerste jaar op -> resterende periode verschuldigd van resterende maanden.
Tweede jaar maandelijks opzegbaar rekenening houdend dat de opzeg 30 dagen voor vervaldatum bevestigd dient te worden door de klant.
2.4 je moet in principe 1-jaar op voorhand betalen, zij het dat men je dit doorgaans maandelijks wil laten voldoen

Al onze adsl-abonnementen zijn maandelijks te betalen. Dus u betaalt geen jaar vooraf.
2.5 bij sommigen zoals EDPnet krijg je niet eens een factuur met de post en mag je zelfs niet betalen zoals je verkiest (verplichte domiciliering)

Zie ook opmerking hierboven. Een particulier ontvangt van ons zijn eerste factuur per post. Op deze factuur wordt uitdrukkelijk vermeld dat alle volgende facturen te raadplegen zijn via My EDPnet. Indien u deze graag ook per mail ontvangt, wordt gevraagd een invoice-e-mailadres door te geven.
2.6 als ze iets administratief voor je moeten doen dan moet je extra betalen (EDPnet 15 euro/keer) maar nergens zul je iets lezen over wat je krijgt voor de je moeite en kosten bij hun administratieve vergissingen

Door EDPnet worden tal van wijzigingen gratis doorgevoerd: aanmaken mailboxen, wijzigen dns-gegevens, adsl-verhuis ...
Van waar deze info komt is ons geheel onduidelijk.
2.7 contract beëindigen kan enkel bij aangetekend schrijven (uiteraard op jouw kosten)

Zie opmerking hierboven
2.8 veelal voorzien ze dat ze hun prijzen mogen verhogen zonder dat je het contract kunt opzeggen (weliswaar begrensd, bijvoorbeeld EDPnet 5%)

Ik kan me niet herinneren dat onze prijzen ooit verhoogd zijn voor onze bestaande klanten. Integendeel: wij hebben onlangs onze abonnementen opgewaardeerd. Zowel onze bestaande klanten als nieuwe klanten genieten vanaf begin september van extra trafiek, extra mailboxen alsook extra webspace bij sommige abonnementen. En dit geheel kosteloos.
2.9 slechts 1 gebruiker op 1 installatie toegestaan (zoals bij EDPnet tenzij anders gespecificeerd, maar die specificatie zie ik niet bij ADSL Go flexi)

Het maakt ons niet uit hoeveel computers u aan uw verbinding aansluit. Wat ons wel uitmaakt is de trafiek die u genereert.
2.10 maar vooral zul je in elk contract lezen dat het om een prestatieverbintenis (dus geen resultaatverbintenis) gaat met een reeks van verduidelijkingen dat ze niet aansprakelijk zijn voor tekortkomingen en trouwens je zit met de bewijslast en dan ben je als modale klant doorgaans meteen uitgeteld

Wij kunnen inderdaad geen garantie bieden op het adsl-signaal. U zal deze garantie trouwens bij geen enkele provider terugvinden. Enkel sdsl biedt een gegarandeerde up- en download. Op adsl kunnen nu eenmaal geen garanties geboden worden.
3. In verband met flexibiliteit bij de EDPNet ADSL flexi formules: de beperkte gebruiksmogelijkheid van GigaNews (in het bijzonder de 10 GB/mnd) valt helemaal tegen en is eigenlijk tegengesteld aan het concept "flexi" (groot volumegebruikers die enkel betalen voor wat ze gebruiken). Beter ware geen verplicht newsserveraanbod bij een lagere abo-prijs of eventueel een prijsvermindering voor het +10GB/mnd aflaad bij Giganews.

Dit is jammer genoeg een maatregel die we hebben moeten treffen, omdat onze fup-abonnees ontzettend veel misbruik begonnen te maken van de nieuwsserver (en dan spreken we in termen van ettelijke honderden gigabytes per maand).
internet, fiber & telephony
Azerty
Starter Plus
Starter Plus

Vooral hartelijk dank EDPnet voor de uitvoerige reactie die heel gewaardeerd wordt.
Inhoudelijk is het antwoord ook bemoedigend.
Probleem is evenwel dat uw antwoorden vaak niet overeenkomen met de algemene internet- en verkoopsvoorwaarden, zoals je die op de website van EPDnet kunt lezen. Zij voorzien wel dat wijzigingen of aanvullingen mogelijk zijn mits schriftelijk vastgelegd. Kan EDPnet de klantvriendelijker antwoorden op deze wijze bevestigen?

Blijft nog de contractduur van minimum 1-jaar. Dit is inderdaad zo bij de meeste, zoniet bij alle providers. En toch is dit een rem op de overstap naar een andere provider. Ik denk dat je er als kleinere provider met wellicht behoefte aan groei, des temeer belang bij hebt die overstap zo gemakkelijk mogelijk te maken. Ik weet wel dat het gratis element daarbij het middel bij uitstek is, dit in de vorm van een kostenloze setup zoals bij EDPnet ADSL-flexi. Maar klanten die slecht vaarden bij een provider hebben vooral schrik om dit nogmaals mee te maken en voor hen is een verbintenis van minimum 1-jaar lang. Dit vooral als de betaalverplichting hoe dan ook voor 1-jaar integraal verschuldigd is. Mijn tussenvoorstel is dan ook dat het contract na de 6e maand eenzijdig kan beëindigd worden mits een vooropzeg van 1-maand en mits een afkoopsom gelijk aan 1/3 van de normaal verschuldigde som voor de resterende contractduur.

Er is ook behoefte aan flexibiliteit voor de klant naargelang zijn evoluerende noden en mogelijkheden. Dit vergt een schriftelijke garantie dat hij, binnen het gekozen type van ADSL-internettoegang als particulier, kan overstappen op een zwaardere maar ook op een lichtere formule (vb. EDPnet flexi Plus naar Light) mits hij dit bijvoorbeeld een week voor het begin van een nieuwe betaalperiode meldt.

Wat die maximum 10 GB/mnd volume bij Giganews betreft is het probleem dat dit voor veel klanten met een flexi formule ontoereikend zal zijn zodat ze dan toch nog een abo moeten nemen bij een betaalserver. Daarom nogmaals de vraag om hen (binair) usenet als een optie aan te bieden.

Azerty
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster

Azerty schreef:Vooral hartelijk dank EDPnet voor de uitvoerige reactie die heel gewaardeerd wordt.
Inhoudelijk is het antwoord ook bemoedigend.
Probleem is evenwel dat uw antwoorden vaak niet overeenkomen met de algemene internet- en verkoopsvoorwaarden, zoals je die op de website van EPDnet kunt lezen. Zij voorzien wel dat wijzigingen of aanvullingen mogelijk zijn mits schriftelijk vastgelegd. Kan EDPnet de klantvriendelijker antwoorden op deze wijze bevestigen?

Aangezien de gebruiker "EDPnet" die je benatwoord heeft, een werknemer bij EDPnet is, kan je ervan uitgaan dat het accurate informatie is. Desnoods kan je altijd contact opnemen met hen via de telefoon, email of brief.

Azerty schreef:Blijft nog de contractduur van minimum 1-jaar. Dit is inderdaad zo bij de meeste, zoniet bij alle providers.(1) En toch is dit een rem op de overstap naar een andere provider. Ik denk dat je er als kleinere provider met wellicht behoefte aan groei, des temeer belang bij hebt die overstap zo gemakkelijk mogelijk te maken.(2) Ik weet wel dat het gratis element daarbij het middel bij uitstek is, dit in de vorm van een kostenloze setup zoals bij EDPnet ADSL-flexi. Maar klanten die slecht vaarden bij een provider hebben vooral schrik om dit nogmaals mee te maken en voor hen is een verbintenis van minimum 1-jaar lang. Dit vooral als de betaalverplichting hoe dan ook voor 1-jaar integraal verschuldigd is. Mijn tussenvoorstel is dan ook dat het contract na de 6e maand eenzijdig kan beëindigd worden mits een vooropzeg van 1-maand en mits een afkoopsom gelijk aan 1/3 van de normaal verschuldigde som voor de resterende contractduur.(3)

1. Als het bij de meeste, zoniet alle providers is, waarom leg je dan EDPnet het vuur aan de schenen erover ? Je snapt dan wel dat je van hun iets vraagt dat vrijwel geen enkele ISP aanbied of kan aanbieden. Tevens zijn er ook ISP's die je nog verschillende maanden laten betalen, zelfs na 2 jaar klant te zijn. Begin dan maar eens met de briefwisseling als de aanmaningen in de brievenbus vallen.

2. Een nieuwe ISP zal zijn klanten willen houden en zal zowiezo geen optie bieden om na een korte periode al op te zeggen. Ik zou je ook willen waarschuwen over nieuwe ISP's die uiteindelijk overgenomen worden door grotere ISP waar je dan aan andere voorwaarden gebonden bent. De overname van Tiscali naar een andere ISP wiens naam ik ben vergeten, zorgde ervoor dat de meesten hun factuur omhoog ging door toch hetzelfde te bieden.

3. Wederom, zie punt 1. Je vraagt van 1 ISP die nog aan het groeien is, om dingen te doen die het verlies van klanten vergemakkelijken en om het snel overstappen naar andere ISP's mogelijk te maken. Vergeet niet dat het afsluiten van een abonnement, lijn en aansluiting best wel kostelijk kan zijn. Zeker als je dan ook nog "gratis aansluiting en installatie" promoties neemt.

Azerty schreef:Er is ook behoefte aan flexibiliteit voor de klant naargelang zijn evoluerende noden en mogelijkheden. Dit vergt een schriftelijke garantie dat hij, binnen het gekozen type van ADSL-internettoegang als particulier, kan overstappen op een zwaardere maar ook op een lichtere formule (vb. EDPnet flexi Plus naar Light) mits hij dit bijvoorbeeld een week voor het begin van een nieuwe betaalperiode meldt.

Deze mogelijkheid is er, na een jaar. Waarom dit is, is een economische stap. Zoals ik al zei, is het aansluiten en veranderen niet gratis, toch bieden ze deze optie om te upgraden. Ik heb dit ook gedaan, van het laagste ADSL abo naar de Flexi Extra en dit gebeurde probleemloos. Je mag al blij zijn dat je probleemloos kunt overstappen zonder aanpassingen aan je account oid.

Azerty schreef:Wat die maximum 10 GB/mnd volume bij Giganews betreft is het probleem dat dit voor veel klanten met een flexi formule ontoereikend zal zijn zodat ze dan toch nog een abo moeten nemen bij een betaalserver. Daarom nogmaals de vraag om hen (binair) usenet als een optie aan te bieden.

Bekijk het zo dat je het er gratis bijkrijgt. Hoeveel mensen gebruiken usenet ? Niet genoeg om te zeggen dat je bv. 5€ korting krijgt door het niet te nemen.

BTW: waarom staat dit topic bij Belgacom/Skynet ? Het gaat voornamelijk (enkel) over EDPnet.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

BTW: waarom staat dit topic bij Belgacom/Skynet ? Het gaat voornamelijk (enkel) over EDPnet.

deze topic noemt ; Goede keuze van een andere ADSL-provider: bijna onmogelijk.
... geen belgacom/skynet
:p
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Azerty
Starter Plus
Starter Plus

Quote:

deze topic noemt ; Goede keuze van een andere ADSL-provider: bijna onmogelijk.
... geen belgacom/skynet

Door de reactie van EDPnet zou dit onderwerp misschien nuttiger bij provider EDPnet staan, misschien met een licht aangepaste titel (vb. van Skynet naar EDPnet: voordelen en risico's). Zelf laat ik dit echter volledig aan de moderator over.
Azerty
Azerty
Starter Plus
Starter Plus

Hier toch eens enkele uittreksels uit de "Algemene Internetvoorwaarden" zoals die op de website van EDPnet te lezen zijn en die ook deel maken van het DSL-bestelformulier.

Algemene Internetvoorwaarden

Deze algemene voorwaarden regelen de rechtsverhouding tussen de aanbieder,
zijnde EDPnet, en de klant /abonnee vanaf diens aanvraag van een
internetproduct of -dienst. Zij maken deel uit van de overeenkomst en zijn
toepasselijk op alle daarmee verband houdende rechtshandelingen. Wijzigingen
of aanvullingen op verzoek van de klant/abonnee gelden slechts indien zij
schriftelijk door een terzake bevoegde persoon van de aanbieder werden
bevestigd. Algemene voorwaarden die door de klant/abonnee worden
gehanteerd, worden door EDPnet uitdrukkelijk van de hand gewezen.

( hier dus de mogelijkheid om op het niveau van de individuele klant af te wijken van de voorwaarden,
enkel geldig indien schriftelijk door een EDPnet gemachtigde bevestigd)

Geldigheid en duur van de overeenkomst

Deze overeenkomst treedt in werking op de dag van de aanvaarding van de
aanvraag door EDPnet, hetwelk kan blijken uit een geschrift, of uit de uitvoering
van de overeenkomst door EDPnet. De overeenkomst wordt gesloten voor de
duur van één (1) jaar, behoudens afwijkende schriftelijke bepaling. Tenzij
opzegging door de klant/abonnee, bij aangetekend schrijven, ten laatste één (1)
maand voor het einde van de periode van één (1) jaar, zal deze overeenkomst
stilzwijgend worden verlengd voor opeenvolgende periodes gelijk aan de eerste
duur van het abonnement. De klant/abonnee kan deze overeenkomst steeds op
het einde van een jaarlijkse periode beëindigen bij aangetekend schrijven mits in
acht name van een opzegtermijn van één (1) maand. Indien de klant/abonnee
beslist tot voortijdige beëindiging van deze overeenkomst, zonder gegronde
reden, kan EDPnet van rechtswege een schadeloosstelling wegens voortijdige
verbreking van de overeenkomst eisen. Deze schadeloosstelling wordt forfaitair
en onherroepelijk vastgesteld op het aantal van de maandelijkse bijdragen die
nog verschuldigd zijn tot aan de normale vervaldag van de overeenkomst.

Verrekening van de factuur

Behoudens anders schriftelijk bepaald, vereisen de internetproducten en
-diensten de betaling van een opstartkost waarna een periodieke facturatie volgt.
De verrekening van de factuur geschiedt in principe en behoudens specifiekere
schriftelijke bepalingen jaarlijks, waarbij de klant/abonnee per post of per email
een factuur ontvangt. Betalingen gebeuren aldus jaarlijks en op voorhand.
....
EDPnet behoudt zich het recht voor de prijzen van periodiek producten en
diensten op elk ogenblik te wijzigen. De nieuwe prijzen worden van kracht zeven
(7) dagen na de bekendmaking van de wijziging ervan. Deze bekendmaking heeft
plaats op de website van EDPnet, of via email, of per gewone briefpost. De online
opgegeven tarieven hebben voorrang op de schriftelijke tarieven. Indien de
prijswijziging bestaat uit een verhoging van meer dan 5%, heeft de klant/abonnee
het recht de overeenkomst te beëindigen met ingang van de datum waarop de
verhoging van kracht wordt, middels een aangetekend schrijven.
EDPnet stuurt ofwel:
- Niet BTW-plichtigen; de eerste factuur per post, volgende facturen kunnen
online via My EDPnet geraadpleegd worden;
- BTW-plichtigen; de eerste factuur per post, volgende facturen per post of via
email (mits specifieke aanvraag).
Betaalvoorwaarden voor dsl-abonnementen
Betalingen kunnen ofwel:
- Op voorhand, per één (1) maand met domiciliëring verricht worden. Bepaalde
dsl-abonnementen, zijn enkel maandelijks betaalbaar (zie www.edpnet.net)
(opmerking: hier is er iets mis met de opsomming: Ofwel telt maar 1 lid...)

Verplichtingen en aansprakelijkheden van de klant/abonnee

De klant/abonnee dient steeds correcte informatie bij bestelling van een EDPnet
product en/of dienst door te geven. Indien er administratieve wijzigingen dienen
uitgevoerd te worden, dan zal EDPnet administratiekosten aanrekenen ten
bedrage van 12,50 EUR excl. BTW.
....
Azerty
Azerty
Starter Plus
Starter Plus

Ik was nog dit onderwerp vergeten in de Algemene Internetvoorwaarden:

Internettoegang

... Het recht om van de EDPnet dienst gebruik te maken is, behoudens indien het tegengestelde in specifieke voorwaarden is bepaald, voorbehouden aan de klant/abonnee, als natuurlijke of rechtspersoon en is beperkt tot één gebruiker op één installatie tenzij anders overeengekomen. Het is de klant/abonnee verboden de hem verleende rechten te overschrijden, met name onder andere door een abonnement te nemen voor de aansluiting van een personal computer en in plaats daarvan ofwel een lokaal netwerk van computers (LAN) ofwel meerdere personal computers aan te sluiten en toegang tot de EDPnet dienst te
geven, een dynamisch ip-adres op permanente wijze te gebruiken op een
zodanige wijze dat de klant/abonnee zou beschikken over een vast ip-adres, alsook een vast ip-adres te zullen gebruiken, tenzij anders vermeld in de specificaties van het desbetreffende abonnement. In geval de klant/abonnee dit verbod zou negeren, kan EDPnet deze vereenkomst onmiddellijk en zonder voorafgaande ingebrekestelling ontbinden ten nadele van de klant/abonnee.

Azerty
Azerty
Starter Plus
Starter Plus

@Phuncz

Ik begrijp wel dat als je tevreden bent over je provider, mijn kritische benadering misschien overdreven lijkt. Mijn eerste provider was Planet Internet en ik was ook tevreden, doch toen PI werd overgenomen door Scarlet ging het op meerdere vlakken bergaf. Het enige wat je dan hebt zijn de lettertjes in je contract. Dit betekent concreet dat je alles moet ondergaan tot de vervaldatum van je contract.

Daarna wil je op zekerheid spelen en zo koos ik dan toch maar voor Skynet (hoewel ik het niet voor die mastodont marktbeheerser heb). Ik ben overigens tevreden over Skynet (minder over usenet: hun deal met de muziekindustrie, enkel nieuwsgroepen die behoren tot de ISC-lijst en ik ben ongerust over de wissel van de dienstverantwoordelijke daar het bij de afwezigheden van de vorige nogal eens mis liep en de communicatie uitviel). Skynet is echter duur, zo in het bijzonder de 5euro/5GB bovenop de hoge abonnementsprijs (ADSL Go 40 euro/mnd met 10 GB). Er is ook het nieuwe BelgacomTV dat nog zal evolueren. Ook even het project Vanvelthoven vermelden dat o.a. een goedkoper internet betracht.

De financiële voorwaarden en flexibele formules van EDPnet vind ik goed, maar ik blijf bang voor een herhaling van de PI-Scarlet ervaring. Ik durf mij nog niet voor 1-jaar verbinden op basis van de huidige contractuele bepalingen van EDPnet. Vandaar mijn navraag en voorstellen.

Laten we die mogelijkheid van een contract voor 6-maand ipv 1-jaar nog eens bekijken.
Een provider die zijn klanten tegen hun zin om financiële redenen op basis van hun contractuele verplichtingen moet vasthouden is duidelijk verkeerd bezig. Ook denk ik dat een kleinere provider, die niet over de middelen beschikt om de massale dure gratis-reclame te financieren, meer baat heeft bij het gemakkelijk kunnen wisselen van provider. Ik denk namelijk dat die verhoudingsgewijs meer klanten aantrekt die een inhoudelijk meer overwogen providerkeuze maken.

Azerty
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster

Die vrees zal en kan je altijd hebben, omdat nu éénmaal zowat elk bedrijf werkt met een contract van minimum 1 jaar. Niemand kan je verzekeren dat het niet slecht loopt. Zelfs als een provider in zijn contract heeft staan dat je na 3 maanden kan opzeggen, wil nog niet zeggen dat alles geregeld is na die 3 maanden. Het gebeurt vaak genoeg dat er een hoop rompslomp bij te kijken komt waardoor het veel langer aanhoudt.

In het leven moet je nu éénmaal ermee leven dat er geen zekerheid is.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Azerty schreef:doch toen PI werd overgenomen door Scarlet ging het op meerdere vlakken bergaf. Het enige wat je dan hebt zijn de lettertjes in je contract. Dit betekent concreet dat je alles moet ondergaan tot de vervaldatum van je contract.

Bij een overname veranderd het contract aangezien er een andere partij bij komt kijken, dus kan je zonder problemen opzeggen.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Azerty schreef:Laten we die mogelijkheid van een contract voor 6-maand ipv 1-jaar nog eens bekijken.
Een provider die zijn klanten tegen hun zin om financiële redenen op basis van hun contractuele verplichtingen moet vasthouden is duidelijk verkeerd bezig. Ook denk ik dat een kleinere provider, die niet over de middelen beschikt om de massale dure gratis-reclame te financieren, meer baat heeft bij het gemakkelijk kunnen wisselen van provider. Ik denk namelijk dat die verhoudingsgewijs meer klanten aantrekt die een inhoudelijk meer overwogen providerkeuze maken.

Azerty

Beste, zoiets zou een financiële doodsteek zijn voor een kleine(re) ISP. Een ADSL abbo brengt namelijk pas winst op NA het eerste jaar (broba contract belgacom/scarlet weet je .... )
Dat is dus DE reden waarom (bijna) alle ISP's je een minimale contractduur voorschrijven van 1 jaar.

En hoeveel % van het totale klantenpotentieel denk jij dat er een "inhoudelijk overwogen" keuze maken bij het selecteren van een ISP ? De meesten willen gewoon "internet" en kiezen enkel tussen kabel of ADSL en nemen veelal de goedkoopste ISP of diegene die iets meer GB/maand biedt.

Moet voor de rest wel zeggen dat ik je beweegredenen niet echt goed doorheb. Wil jij dat men voor jou een uitzondering maakt omdat jij schrik hebt om over te stappen ? Het leven is aan de durvers man ! En trouwens ... van zodra een ISP word overgenomen door een andere ISP, en er verandert ook maar het kleinste ding aan de voorwaarden/diensten, heb jij het recht om zonder kosten je abbo op te zeggen. Dit noemt men een "éénzijdige contractbreuk". Bv: Wanadoo=>Tiscali/PI=>Scarlet was het mogelijk om steeds uit te stappen.

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Lukse
Premium Member
Premium Member

X-2datop schreef:De meesten willen gewoon "internet" en kiezen enkel tussen kabel of ADSL en nemen veelal de goedkoopste ISP of diegene die iets meer GB/maand biedt.

[offtopic]
De meesten die internet willen, kiezen niet voor kabel of ADSL, die kiezen voor Belgacom of Telenet.
Van de rest hebben ze meestal nog niet eens gehoord.
[/offtopic]
Afbeelding
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Lukse schreef:De meesten die internet willen, kiezen niet voor kabel of ADSL, die kiezen voor Belgacom of Telenet.
Van de rest hebben ze meestal nog niet eens gehoord.

Inderdaad! Vandaar mijn voorstel voor de prijsvergelijkmachine in de services topic. Krachten van de alternatieve providers bundelen tegen de grote 2 en het verschil maken op service en kwaliteit.

@Azerty: ik denk dat je beter naar RealDSL gaat als Usenet echt je grootste bekommernis is.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”