Livestream hardware setup

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Sinds de corona maatregelen (what the f*** else) is ons uitgaansleven helemaal op z'n gat gevallen. Maar aangezien het voor ons toch om de muziek draait, zijn we redelijk snel in livestreamen gerold. Als de maatregelen versoepeld werden, spraken we af met vrienden en livestreamden daar tot als we er bij neervielen :-)

Livestreamen kan je grof opdelen in 3 grote stappen: input apparaten / producer software / streaming platform

input apparaten
Voor de muziek van onze Xone:23 setup met 2 XDJ-700's en muziek via Rekordbox en een 256GB sticks. De XDJ's hebben een netwerkaansluiting (ze zijn nu zo met elkaar verbonden, rechtstreeks ethernetkabel) en je zou in principe ook je Macbook Pro 13" met Rekordbox via ethernet aansluiten in hetzelfde netwerkje, maar dat heb ik nooit aan de praat gekregen, echt heel traag, zo traag dat de XDJ het niet kon afspelen en haperde.

De Xone:23 is aangesloten via de monitor uitgang (om het volume van de stream eenvoudig bij te kunnen stellen door de DJ) op een Focusrite Scarlett 4i4 (overkill, maar de 2i2 was niet in stock) en aldus zo als audiobron over alle scenes in OBS.

Voor de camera's heb ik 4x Logitech C920 camera's en ² Mevo Plus modellen (die wel tijdelijk, gebruik ze nu even om te testen, te duur om zelf aan te kopen) Daarom ook voor een setup met een Hades Canyon gegaan: heeft alleen maar voordelen:
1) Superportable en klein, zie foto van de tas onderaan.
2) Maar liefst 9 USB poorten! 9!!! Dat is zelfs meer dan op m'n SFF moederbord van m'n game-pc.
3) Retestabiel, en echt wel meer dan krachtig genoeg.
4) Maar het begint helemaal futuristisch te worden als je er een ZenScreen Touch MB16EMT bijgooit, wat een sterke hardware is dat! De kracht van een i7/32GB/1TB SSD onder een touchscreen. Via Bluetooth (USB poort uitgespaard door geen Unify adapter) een MX Master aangesloten en dat is echt een genot om op te werken.

Om de USB bandbreedte te sparen en door een samengang van allerlei protocollen en afspraken tussen fabrikanten is het best om de Windows drivers te gebruiken voor de USB camera's. Ik ben het modewoordje vergeten, maar deze drivers ondersteunen een recent protocol voor videostreams (of toch iets dergelijks, ik ben de details al vergeten) waardoor je veel minder risico loopt dat je USB controller even crasht. Dan werkt er geen enkel USB apparaat meer totdat je dat eens af- en terug aanzet, zéér vervelend. Dat is ook dé reden voor de Hades Canyon, retestabiel met veel USB poorten.

producer software
OBS hands-down de beste. Vimeo LiveStreamer of vMix ook geprobeerd, maar geen enkele heeft de mogelijkheden van OBS. OBS zelf is lang niet stabiel, je merkt dat het écht geen professionele software is, maar bijeen geharkt door enthousiastelingen, beetje een linux gevoel :-p

streaming platform
Facebook Live is echt ruk, totale ruk. De copyright algorithms staan zeer strak afgesteld, en na klokslag 30 minuten stream krijg je een eerste popup met een waarschuwing, en exact 30 minuten later wordt je stream gestopt. Zelfs met een persistant key moet je dan toch helemaal van voor af aan beginnen, alle opties van de Facebook Live sessie terug van 0 instellen (group, titel, etc...). Dat kost toch echt al wel 5 minuten tijd, en meestal zijn we er dan nog te laat bij omdat we staan te dansen :-p

Mevo cams zijn die langwerpige zwarte staafjes/staven, eentje op de Rokit monitor links in beeld. Zalig materiaal, zeer doordacht, maar wel zéér gesloten, het was een geprul om zelf een RTMP server op te zetten op de Hades Canyon, die dan via de Synology router naar de Mevo Plus camera's verbindt. Volgende zondag eerste vuurdoop met dit nieuwe systeem, maar het draaide daarstraks toch al 3 uur in test zonder problemen of onderbrekingen.
IMG_3375.jpeg
En dit is de tas waar alles wat je op de tafel ziet in past. (uiteraard niet de DJ gear, en de macbooks ook niet)
IMG_3374.jpeg
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Leuk speelgoed. Ineens tegoei. :lol:
Bij ons is er tijdens de voorbije weken ook een pak gedraaid geweest. Gisteren nog van 19h tot bijna 3h, maar dan zonder streamen. :-D
Wel vreemd dat de XDJ's niet vlot samenwerken met Rekordbox. Hier was dat plug & play op een oude iMac en twee XDJ's 700. Trouwens veel leuker om met muis en scherm door uw tracks te kunnen zoeken.
Sinds een paar maanden kunnen de 700's via Traktor in HID mode worden gebruikt waardoor we Rekordbox aan de kant hebben geschoven.

De monitors zouden trouwens op gezichtshoogte mogen / moeten staan.
selder
Moderator
Moderator

Als we streamen thuis staan de monitors op een stand op schouderhoogte, niet ideaal, maar toch ook niet echt slecht. Moet nog eens zoeken naar een oplossing, ofwel een rekje ofzo.

Ben wel nog op zoek naar een betere setup, iets à la een HDMI Input apparaat met 4,6 of zelfs meer inputs, connecteren via USB-C, met een ietswat controller moet dat toch lukken, ‘t moet niet allemaal 4K zijn ofzo. Eens zoeken en dan zoeken naar camera’s die dan via HDMI (met een lange kabel met HDMI over fiber of ethernet). Iets beter dan de USB webcams, dat voelt amateuristisch aan...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

Ik mijn dorp speelden we elke vrijdagavond live in onze voortuin voor onze buren. (27 dj's). In het begin viel de live op facebook goed mee, geen popup berichten.Na 2 weken was het zover. Facebook had ons gevonden en bijna alle streams werden geblokt door muziek waar auteursrecht op stond.

Ik heb een account aangemaakt op spotify en het blocken was gedaan. Maar als ik muziek afspeelde via mac of ssd was het van dat.

(Ook via osb en audio via een Digidesign interface) ( geluid in de tuin via Genelec luidsprekers en subwoofer) (beeld via 2 iphones)
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Hier ook OBS in gebruik, maar streamend naar youtube... Màànden aan een stuk zonder enig probleem...

Edit: nu pas gelezen dat het een copyright probleem is wat je voorhebt.. Dan zal youtube ook wel dikke miserie zijn denk ik..
selder
Moderator
Moderator

Yep, copyright is shit. Volgend weekend gaan we streamen op Mixcloud Live, dat zou voor onze soort muziek wel geschikt moeten zijn...

Iemand andere ervaringen met camera’s? Ik zie op TV soms glimpsen van zo’n kleine setups, en dan zie ik een DSLR op statief, maar waar is dat dan op aangesloten, en hoe?
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Voor wat dient de Dji smart controller? Mavic2pro in de lucht??
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
selder
Moderator
Moderator

KRL100 schreef:Voor wat dient de Dji smart controller? Mavic2pro in de lucht??
Yessir!

Voorlopig via een HDMI capture card (Elgato HD60+) waarbij er dan een extern scherm op de HDMI out poort van de DJI Smart controller is aangesloten - de capture card zit daar dan tussen, die op zijn beurt dan met UBC-C/Thunderbolt op de Hades Canyon aangesloten is. Het beeld dat die capture card dan ziet, kan je dan als source in OBS gebruiken.

Maar dan zit je dus wel met een (ok, lange, 10 meter) HDMI kabel tussen de setup en de DJI controller, héél handig is dat niet. Daarom zou ik ook graag van de DJI Controller naar de bestaande RTMP server (voor de Wireless Mevo's) kunnen streamen, maar dat krijg ik met geen stokken aan de praat.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

selder schreef:Ik zie op TV soms glimpsen van zo’n kleine setups, en dan zie ik een DSLR op statief, maar waar is dat dan op aangesloten, en hoe?
[youtube]eESwd_u5trk[/youtube]

Concreet is de BirdDog Mini dus de schakel die je nodig hebt tussen DSLR en je NDI-netwerk: https://www.bird-dog.tv/mini-overview/
Meer info: https://videosnackbar.vrt.be/blog-updates/kiptation
Laatst gewijzigd door raf1 24 jun 2020, 23:04, in totaal 1 gewijzigd.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

selder schreef:
KRL100 schreef:Voor wat dient de Dji smart controller? Mavic2pro in de lucht??
Yessir!

Gatfer! Ook een MV2pro in huis hier met smart controller, en ook DJ... Keertje samen 'spelen'??
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Bij het doorklikken op de link van raf1 dit tegengekomen: https://videosnackbar.vrt.be/blog-updat ... -and-cheap
Dacht eerst dat het over Dennis Black Magic zijn setup ging gaan. :lol:
Prijs valt ook nog mee:

https://www.fotokonijnenberg.be/blackmagic-atem-mini

Wat copyright & streamen betreft, niet veel ervaring mee. Een paar weken terug OBS eens geïnstalleerd om iets uit te zoeken.
Een paar gasten vroegen me een setje op te nemen om op hun pagina uit te zenden. Ze hebben de stream van een uur volledig kunnen uitzenden, was zonder beeld. Na afloop kregen ze van FB direct de vraag om set wegens schending van copyright offline te halen.
Benieuwd over welke nummers het ging OBS geïnstalleerd, set in prive naar eigen profiel gestreamed.
In totaal waren er drie geflagde nummers. Iets van Gene Farris, Gusto & Floorplan.
Van de 5 of 6 sets die werden gestreamed waren er 2 met geflagde nummers.

edit: setje toegevoegd, no promo intention, speel enkel thuis en bij vrienden en verder geen ambities.

Wel wat steviger dan wat er meestal wordt gespeeld.

Op Reddit stonden er die periode ook wat berichten over hetzelfde probleem. Twitch werd toen als betere optie aanbevolen maar zelf nooit getest.
Ondertussen is Mixcloud ook met een live functie op de proppen gekomen en zou wel goed werken + legaal.

Er is ook nog https://www.cue.live/ , vorig jaar een paar keer gedaan maar is enkel met geluid.

@technieker: 27 dj's? Das dan elk een track of twee en de avond is door? :lol:
Laatst gewijzigd door decat 25 jun 2020, 09:20, in totaal 1 gewijzigd.
stevos
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ben zelf ook eens aan de slag gegaan tijdens de lockdown, maar mijn irig stream levering blijft maar opschuiven, denk dat elke dj zo'n ding besteld heeft.

De atem mini pro was ik in mijn zoektocht ook al eens tegengekomen.

Ivm de DSLR's zijn er sommigen die out of the box via HDMI aangesloten kunnen worden, soms heb je een convertor nodig.

https://www.blackmagicdesign.com/products/atemmini

OBS had ik ook eens bekeken maar leek me een beetje ingewikkeld voor een audio/video noob zoals mij :oops:
selder
Moderator
Moderator

KRL100 schreef:Gatfer! Ook een MV2pro in huis hier met smart controller, en ook DJ... Keertje samen 'spelen'??
Haha, wie weet krijgen we dat ooit wel eens geregeld :-)

Daarnet even aan het knoeien geweest met een GoPro7 om die ofwel met de RTMP server te verbinden, ofwel via de HDMI output. Beeld is uitstekend, maar er zit nog meer latency op dan bij de Mevo cams.

De C920 webcams aangesloten met 10m en/of 15m actieve USB2 verlengkabels zijn toch de stabielste én 0-latency optie die ik heb.

Die Atem Mini ziet er zeer goed uit, maar dan moet ik eens goed zoeken naar lichte camera's die via HDMI werken - ik ga geen 4 DSLR's kopen ofzo.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

En misschien heel domme opmerking, maar gewoon full hd security camera's ? Of is dat dan weer overkill ?
selder
Moderator
Moderator

Nee, zeker niet, die connecteren dan meestal ook via RTMP, en hebben dus hoge latency. Nu is dat niet zo’n groot probleem als alle video’s dezelfde latency hebben, maar bij mijn testen hadden 4 Axis camera’s alle 4 verschillende latency: meerdere seconden per camera. Nu waren dat ook niet de beste camera’s en heel diep in de opties heb ik niet gedoken. Nog eens wat verder mee testen dus :-)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Hoe gebeurd dat in professionele processing, zouden ze die audio delayen om dezelfde latency te hebben ?
selder
Moderator
Moderator

Audio en video in dezelfde RTMP stream hebben dezelfde vertraging. Maar professionele setups gebruiken geen ongeoptimaliseerde bijeengeharkte software, maar een hardware decoder etc etc...
selder
Moderator
Moderator

Voorbeeld van hoe dat er dan uitziet...

[youtube]8EkvqShTrUk[/youtube]
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Tomsworld schreef:Hoe gebeurd dat in professionele processing, zouden ze die audio delayen om dezelfde latency te hebben ?
Ja, men gaat sources delayen om een gesynchroniseerde output te hebben. Dat is de logica zelve. (Of men gebruikt daarvoor automatische systemen op basis van een centrale klok en tijdscode.)
selder schreef:Maar professionele setups gebruiken geen ongeoptimaliseerde bijeengeharkte software, maar een hardware decoder etc etc...
Soms ook niet, maar een professional zal dan z'n setup op voorhand testen en synchroniseren. Je filmt dan met alle camera's één synchronisatie-testbeeld en stelt in de mixer-software per bron een delay in zodat beeld en geluid in sync zijn.

Bijvoorbeeld:
[youtube]wx8S9naFvfM[/youtube]
[youtube]wzE2nsjsHhg[/youtube]
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”