Kaart: gemiddelde internetsnelheden in Europa

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Op Reddit zag ik vandaag een post waarbij de gemiddelde internet-snelheden per land, zoals gemeten door Ookla worden geplot op de kaart.
Is dacht ik wel eens interessant, want die gemiddelde snelheid van 84 is eigenlijk ook wat ik krijg als ik met m'n Proximus Internet Maxi ook haal als ik een test doe (ondanks dat volgens de VDSL-tool ik meer aan zou moeten kunnen).
79y3efbig4551.png
yuan_lee86
Member
Member
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 jan 2007, 13:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Het zou leuk zijn moesten ze dat doen voor een mediaan waar ze de 50% van de gebruikers meten. De enkelen die 500 of meer halen zorgen voor een vertekend beeld. Hier zien we op de kaart dat we modale snelheden hebben terwijl het tegendeel waar is.
Desalniettemin is het wel een interessante gegeven.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Roemenië winnaar van de Europese klas? :beerchug:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bollegijs schreef: De enkelen die 500 of meer halen zorgen voor een vertekend beeld. Hier zien we op de kaart dat we modale snelheden hebben terwijl het tegendeel waar is.
Je moet niet teveel naar de absolute cijfers kijken, maar ik vind het een mooie vergelijking tussen landen. Want jouw redenering gaat ook op voor de andere landen.
  • Zolang het maar enkelingen zijn die 500 halen (zoals bij ons) blijven we in het geel.
  • In landen waar er meer mensen 500 halen kom je vlug in het groen (vb Frankrijk waar fiber al goed aan het uitrollen is).
  • En waar de meerderheid 500 haalt, zit je in het blauw (vb Zwitserland).
Gevoelsmatig ziet de map er redelijk correct uit, alleen:
  • ben ik negatief verwonderd over Duitsland (reden is waarschijnlijk nog relatief veel ADSL in afgelegen gebieden, en ook minder kabel, dus groter aandeel VDSL2).
  • ben ik positief verwonderd over Spanje. Hier had ik het gevoel dat internet in het algemeen wel trager was.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

yep, Duitsland viel mij ook op in negatieve zin. Her en der al eens youtube filmpjes gezien met snelheden die ruimschoots boven de 200mbps zitten. Spanje, daar ken ik de situatie niet maar dat zij boven het gemiddelde uitsteken? Raar.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Op een kaartje met de uploadsnelheden zou België een mal figuur slaan:

Spanje 121,47 Mbps
Roemenië 117,45 Mbps
Zweden 114,02 Mbps
Denemarken 108,77 Mbps
Litouwen 106,34 Mbps
Noorwegen 105,22 Mbps
Zwitserland 101,00 Mbps
Frankrijk 93,07 Mbps
Rusland 72,84 Mbps
Luxemburg 72,03 Mbps
Hongarije 67,42 Mbps
Nederland 62,40 Mbps
Oekraïne 58,40 Mbps
Moldavië 58,37 Mbps
Estland 50,24 Mbps
Bulgarije 50,02 Mbps
Portugal 49,65 Mbps
Wit-Rusland 49,62 Mbps
Finland 37,72 Mbps
Polen 35,44 Mbps
Slowakije 31,60 Mbps
Tsjechië 30,66 Mbps
Ierland 25,79 Mbps
Italië 23,50 Mbps
Duitsland 23,06 Mbps
Slovenië 21,30 Mbps
Groot-Brittannië 18,38 Mbps
Noord-Macedonië 17,56 Mbps
België 17,23 Mbps
Kroatië 17,11 Mbps
Servië 15,65 Mbps
Oostenrijk 15,12 Mbps
Albanië 14,91 Mbps
Kosovo 14,81 Mbps
Malta 14,43 Mbps
Turkije 8,59 Mbps
Montenegro 8,38 Mbps
Cyprus 7,78 Mbps
Bosnië en Herzegovina 7,42 Mbps
Griekenland 6,17 Mbps

bron: https://www.speedtest.net/global-index

En op een kaartje met datalimieten zou België er helemaal alleen op staan.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

eigenlijk zijn er dazn nog heel veel adsllijnen of vdsl lijnen die nie veel snelheid geven
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Ik geeft bollegijs toch wel gelijk. Ik had liever ook de mediaan gezien want die snelheden zijn helemaal vertekend. In Frankrijk is het op veel plaatsen alles (glasvezel) of bijna niets (ADSL aan enkele mbps). Een Telenet die overal dekking biedt kennen ze daar niet. Dat Spanje redelijk goed scoort is niet verwonderlijk want daar zijn ze aan hoog tempo oude VDSL verbindingen aan het vervangen door glasvezel.

Volgende is zeker een aanrader om eens door te nemen FTTH Council Europe -Panorama. Geeft een duidelijk beeld welke landen sterk staan op gebied van glasvezel. Het zijn ook typisch landen zonder goed VDSL2- en kabel-netwerk die daar heel goed scoren.
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 375
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

Annotation 2020-06-17 101144.jpg
Dit zijn gegevens eind 2019.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

bollegijs schreef:Roemenië winnaar van de Europese klas? :beerchug:
Ik heb er een vriend wonen en die heeft inderdaad 500 Mbps synchroon voor een appel en een ei.

Feit is dat dit voor een heel kleine groep is en dat zie je in deze cijfers niet.
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 471
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 55 keer

95% van die testen is vermoedelijk ook via WiFi ipv via UTP.
Zegt dus eerder iets van de WiFi kwaliteit dan van de internetsnelheid
Neufunk
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:20
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

bollegijs schreef:Roemenië winnaar van de Europese klas? :beerchug:
Roemeen hier.

In mijn dorp van 5000 inwoners krijg ik 940/450Mbps voor 8 euro. De goedkoopste is 300/150 voor 6 euro. Ik vind het echt geweldig. Je kan dit pakket in bijna alle stadjes krijgen. De afgelegen gebieden brengen het gemiddelde wel heel wat omlaag want daar werken ze nog altijd met de oude telefooninfrastructuur (iets van max. 20/5 - deze was mijn enige optie tot een paar jaar geleden). Tegenwoordig gaan de meeste mensen daar gewoon tethering doen via 3G/4G, want het is even duur maar vaak sneller.
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 206
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 2 keer

Ik denk wel dat de gemiddelde snelheid voor België naar beneden gehaald wordt door Wallonië. Op deze kaart is het verschil duidelijk te zien:
https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/landline (wel even filteren op 100mbps)
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

VDSL is max 100 in België en dat zal wel iets meer dan de helft zijn denk ik?
Voor de rest is het telenet die de boel omhoog trekt. (en belnet elke student die test op campus heeft 500+ symmetrisch)
Probleem hier vind ik nog steeds de prijs voor wat je krijgt.

Meer dan 2 jaar terug in Roemenië denk dat mijn gsm niet meer dan 500 trok op die moment.
En zoals hierboven ook in boerengaten daar is het sneller dan hier, daar steekt geen koper in de grond direct fiber. 300m van de openbare weg heeft mijn vriend zelfs 1000/800 hoeveel zou dat hier kosten €50.000 aan graafwerken? :lol:
Afbeelding
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

daarom dat ik zeg, er moeten veel meer adsl zijn dan we denken, of vdsl die toch niet zoveel geven. Want inderdaad als je de hoop lijnen ziet die 300 en meer aankunnen dan haalt koper het gemiddelde enorm naar beneden. Ik had het gemiddelde toch veel hoger verwacht in belgie.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Stiaan schreef: https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/landline (wel even filteren op 100mbps)

Filter maar eens op 50 Mbps en dan zelfs daar zie je al een huge verschil.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Zelfs al zet ik die filter op 100Mbps, dan nog zit ik volgens die kaart in groen gebied, terwijl ik hier amper 30 Mbps haal.

Daar klopt dus volgens mij niet veel van, van die kaart.
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 206
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 2 keer

De kaart houdt geen rekening met de technologie of operator denk ik. Als er in jouw gemeente 1 provider >100mbps kan leveren zal je gemeente groen gekleurd zijn.
stefan1234
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

https://www.wired.com/story/singapore-r ... et-gamers/

Roemenië is een interessante case study van hoe je soms een beter product krijgt via kleinschalig privé-initiatief wanneer de overheid niet eens probeert of niet voldoende staatscapaciteit heeft om via marktregulering (het B.I.P.T. in ons geval) de ISPs te dwingen een goed product aan een redelijke prijs te bieden. Je zou het accidentele taoïstische beleidseconomie kunnen noemen. Laat de slechten zo slecht zijn als ze uit hun aard tenderen te zijn, en ze worden automatisch gemeden door de bevolking. De Roemenen profiteren ervan een volk te zijn met een politieke klasse die niet capabel genoeg is om de extractieve pensée unique van de dag efficiënt te implementeren. De case lijkt me dan ook een goed argument voor het afschaffen van het B.I.P.T. en aanverwante sinecures die verondersteld worden de geliberaliseerde telecommarkt te reguleren, maar in de praktijk vooral de reputatie van de telecomgiganten artificieel verbeteren indien ze in staat zouden zijn dit te doen. Beter om het allemaal zo hard naar de kl*ten te laten gaan dat er niches ontstaan voor efficiënte kleine spelers.

Ten tweede, en dat is eveneens zeer relevant voor het beleid, toont deze klaart aan dat er geen sterke correlatie is tussen snel internet en nationale welvaart. Geen internet versus internet aan 5 Mbps, akkoord, dat maakt een enorm verschil. Maar boven een bepaald niveau is het louter relevant voor de winstgevendheid van Netflix en konsoorten en dwangmatige dataverzamelaars.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Op 9 mei stond er een artikel in De Tijd over aantal glasvezelverbindingen in Europa, per land.
België draagt de rode lantaarn met 2 %. IJsland is winnaar met een beschikbaarheid op 2/3 van de aansluitingen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Landen met een goed VDSL2- en kabel-net scoren typisch minder, dus dat België slecht scoort is normaal. De evoluties op gebied van DOCSIS en VDSL hebben elkaar redelijk snel opgevolgd (België was soms een van de eersten om nieuwe technieken uit te rollen) waardoor de nood aan glasvezel minder is. Oost-Europese landen hadden typisch heel slechte netwerken en het was dan ook beter om meteen nieuwe netwerken aan te leggen met glasvezel dan de huidige netwerken te upgraden. In Frankijk zie je dit ondertussen ook gebeuren op de buitengebieden. Ze hebben daar nooit de moeite gedaan om ROP's te plaatsen (dankzij de regulering van de overheid) waardoor ze op veel plaatsen enkel beschikken over ADSL. Ze hebben daar eindelijk door dat ze jaren achterlopen (en de europese 30mbps richtlijn niet zouden halen) en zijn nu in sneltempo overal glasvezel aan het uitrollen.

Nu VDSL toch wel aan zijn limiet zit is zie je Proximus wel degelijk hun netwerk omvormt naar glasvezel, maar Telenet kan via hun kabel wel nog enkele jaren heel concurrentieel blijven. Ze zijn al begonnen met docsis 3.1 dat een theoretisch maximum van 10Gb down kan leveren met 1 Gb upstream. De specs voor Docsis 4.0 zijn ook al klaar die de upload verhogen tot 10Gb.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

lithion schreef:Landen met een goed VDSL2- en kabel-net scoren typisch minder, dus dat België slecht scoort is normaal.
Voila, de wet van de remmende voorsprong. Telenet heeft ondertussen al drie verschillende technologiën moeten uitfaseren (CDLP, Docsis 1.1 en Docsis 2.0). En Proximus was ook de eerste en enige met het nog ATM-gebaseerde VDSL, tot bleek dat de rest van de wereld voor het Ethernet-gebaseerde VDSL2 koos.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Duopolie = normaal!
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Heeft niet veel met duopolie te maken want dan zouden de operatoren niet zwaar geïnvesteerd hebben in de huidige technologieën.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

volgens mij ook niks met duopolie te maken.
Raf het staat u vrij en ieder andere provider om een ander technologie te starten.
Proximus en telenet kan er niks aan doen dat iedereen te leeg is voor een eigen netwerk aan te leggen en voor de gemakkelijkste oplossing te kiezen.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

lithion schreef:Nu VDSL toch wel aan zijn limiet zit is zie je Proximus wel degelijk hun netwerk omvormt naar glasvezel
Je kan gerust met VDSL nog wel wat rekken hoor. Met name vectoring op 35Mhz of G.Fast. Alleen zijn beide, voornamelijk G.Fast voornamelijk voor mensen die in zone 1 en misschien net in zone 2 wonen.
Terwijl je bij vectoring op 17Mhz (welke we nu hebben) je ziet dat je niet al te veel moeite moet halen voor 100Mbit te bereiken.

Maar voordat ze 35Mhz vectoring en/of G.Fast willen implementeren moeten ze alweer langsgaan bij elke ROP om de kaarten te swappen.
Daarom dat ze voor "FTTH" gaan waar het kan waarschijnlijk. Inneens een betere technologie die kan blijven liggen in plaats van om de zoveel jaar in elke ROP in het land de VDSL kaarten te gaan swappen, zoals ze met de eerste vectoring upgrade deden.

Alsnog werken ze wel aan 35Mhz (supervectoring) voor meer rural areas waar hun GPON FTTH niet echt veel financieel nut zou hebben.
proximusboyke schreef: kan er niks aan doen dat iedereen te leeg is voor een eigen netwerk aan te leggen
:roll:
Serieus?
Van een RR had ik dit verwacht maar van jou?

Je weet dat het niet enkel tonnen geld kost (waar haal je even al dat geld vandaan?), maar ook bureaucratisch enorm lastig is?
Zie naar de moeite die Dommel moest doen voor nog maar ADSL2+ gerief uit te rollen in hun "cityconnect" abbo.

En dat was dan nog altijd over proximus hun koper, maar met eigen DSL apperatuur in de LEX'en.

Jij zou het dus niet erg vinden als je straat morgen open ligt voor provider 1, en een week daarna voor provider 2.
Oh en een half jaar nadien terug je halve straat open omdat provider 3 denkt binnen een paar jaar een eigen netwerk te kunnen leggen?

De reden dat providers over TN & Prox hun netwerk gaan heeft niet alleen met geld te maken...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Fluvius is toch ook bezig met een nieuw netwerk met wel wat andere snelheden dan TN en Px (waarbij deze laatste nu op de fiber toch eens aan een 100 upload gaat geraken, waar stonden we met die upload voor Fluvius er aan begon??). TN zal ook nog omhoog moeten of verzuipen.

Nog wat geduld hebben........
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

GuntherDW schreef:
lithion schreef:Nu VDSL toch wel aan zijn limiet zit is zie je Proximus wel degelijk hun netwerk omvormt naar glasvezel
Je kan gerust met VDSL nog wel wat rekken hoor. Met name vectoring op 35Mhz of G.Fast. Alleen zijn beide, voornamelijk G.Fast voornamelijk voor mensen die in zone 1 en misschien net in zone 2 wonen.
Je geeft het zelf al aan: de afstand voor nieuwere VDSL technieken wordt steeds korter als je er ten volle wil van genieten. Dus ofwel plaats je nog meer ROPs ofwel ga je glasvezel tot aan de deur brengen. VPlus/35b of G.Fast verbruiken daarnaast nog eens veel meer stroom waardoor de ventilatie in de bestaande kasten misschien niet voldoet.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

GuntherDW ja ik denk daar zo over. Als iedereen denkt tonnen geld mee te verdienen is, hadden de miljardairs die niet weten wat gedaan met hun geld al lag in bepaalde landen investeringen gedaan. Maar tprobleem van de meeste mensen is ze willen alles zo rap en veel mogelijk maar willen er niks voor betalen. De voorstellen en prijzen die jullie hier soms noemen heb ik toch heel wat vraagtekens bij. Iedereen schijnt te vergeten dat ze winst willen maken en het geen ocmw bedrijven zijn of vzw. Als je nu eens kijkt naar hoe jullie zitten te kakken op belgacom en telenet wat in princiepe niet levensnoodzakelijk is (ik bedoel strikt genomen, weet ook wel in welke tijd we leven) en ge kijkt dan naar hoeveel jullie maar kakken over een TE HOGE tarieven voor electriciteit die dan wel levensnoodzakelijk is jah ... ik hoor jullie noot klagen over jullie telefoons wat da maar kost om te maken en hoeveel ze vragen, of zijn het enkel die bedrijven die winst mogen maken ? pintje maken kost ook veel minder of wat ze vrager, IMBEV maakt miljarden winst zonder belastingen te betalen, voetballers verdienen miljoenen zonder nauwelijks rsz te betalen, dat vind ik veeeeeeeeeeeel erger. Maar helaas ik hoor hier niemand over klagen en zeuren, allez toch niet in vergelijking met het zeuren over proximus en telenet.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

proximusboyke schreef:heel verhaal en shifting the goalpost/tapdancing
Tgoh, dat je niemand ziet klagen over voetballers die tonnen geld verdienen zonder veel belastingen erop te betalen of AB Inbev (niet imbev) ook tonnen geld maakt op de rug van ons terwijl het in de buurlanden goedkoper verkocht wordt (waar ze voor beboet zijn trouwens), etc etc

Dat je dat allemaal niet of minder ziet op een forum wat meer gericht is op ISP's, en alles wat errond hangt, wat raar toch.

Maakt het allemaal niet minder erg natuurlijk maar is niet echt relevant aan wat er allemaal gezegd wordt ;).

Alsook, mensen klagen gerust over hoe enorm veel telefoons kosten. Tenzij je enkel naar de horde "apple fans" kijkt, waarbij veel elk jaar opnieuw gewoon de prijs die ze vragen op tafel leggen, hoe duur dan ook.
Al kopen ook veel mensen hun telefoon met een abbo bij, om de (directe) prijs wat te drukken.

Maar nogmaals, deze topic gaat over ISP's en internet, niet over voetballers of bier en hoeveel geld die verdienen.
lithion schreef: Je geeft het zelf al aan: de afstand voor nieuwere VDSL technieken wordt steeds korter als je er ten volle wil van genieten.
Dat is eigen aan DSL ja, maar afgezien van vectoring op 17Mhz met een cap van ongeveer 100Mbit welke je voor een lange afstand theoretisch kan halen zitten er nu nog altijd een hele hoop mensen dicht genoeg om alsnog winst te halen van 35MHz/Vplus. G.Fast is inderdaad iets aparts, en zal ook apart op z'n eigen kabels moeten komen waarschijnlijk indien ze de andere mensen niet willen storen.
G.Fast is voor de "lucky few van de lucky few" enkel echt haalbaar. Na 100m zakt het al volledig in elkaar en na 200m kan je al niet meer spreken van een improvement.
Althans waar 35MHz/Vplus een veel langere reikwijdte heeft.

Afbeelding

Zone 1 en 2 zijn sinds een aantal jaar ver naar achter geschoven qua reach met de vectoring profielen. Zo hard dat ze nieteens meer op afstand maar op "afzwakking van het signaal" werken.

EDIT: Totaal vergeten dat ze in nederland ook een beetje dat probleem "oplossen" door met bonded VDSL lijnen te werken. De huidige bbox ondersteunt dat niet maar met de juiste modem haal je hierbij wel een potentiele verdubbeling van de lijnwaarden.
Hier bij ons in Belgie kan je dat enkel met de (duurdere) office lijnen bij edpnet halen dacht ik, en zelfs dan niet zomaar.

Het is wel niet zomaar bij elke aansluiten mogelijk natuurlijk, je moet 2 paren binnen krijgen wat niet zomaar overal het geval is.
Hier in Belgie al helemaal niet.
Laatst gewijzigd door GuntherDW op 22 jun 2020, 14:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

neen maar het eindresultaat blijft hetzelfde ze willen winst maken.
proximus en telenet ook.

on toppic : ik was enorm verwonderd te zien zien dat belgie zo laag staat, gezien de vele klanten bij telenet die hoge snelheden halen.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

35b (super vectoring)
  • alle nieuwe ROPs worden nu al uitgerust met de nieuwe RDLT-G lijnkaarten van Nokia (7363 MX-6). Dit brengt alle DSLAM functies naar de ROP zelf, en ondersteunt 35b/VPlus.
  • de geleidelijke uitrol van de nieuwe DSLAM apparatuur naar de bestaande ROP's is ten vroegste voor 2022 voorzien.
  • approved modems die nu al 35MHz ondersteunen (voorbeeld Fritz!Box 7590) zullen opnieuw getest en goedgekeurd moeten worden :-(
    (hoe zot is da :oops: )
G.fast
  • dit zal alleen gebruikt worden in gebouwen die aangesloten worden op fiber (FTTB), maar waar het leggen van glasvezel naar de appartementen niet mogelijk is (dus G.fast over bestaand koper vanaf de kelder naar de woningen).
pair bounding
  • ontwikkeling van pair bonding (samenvoegen meerdere koperparen) wordt door Proximus niet langer overwogen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”