Hi
Ik heb een bubbelbad (zo'n goedkoop ding van Intex).
Mijn vraag is specifiek voor dit geval, maar kan eigenlijk ruimer bekeken worden.
1° Ik warm het water op tot 38°c
Ik gebruik het bad, en laat daarna het op 38°c staan.
De dag erna gebruik ik het bad terug.
Stel er is geen verlies van het openleggen van het bad, het te gebruiken en de weersomstandigheden zijn identiek.
2° Ik het water opwarm tot 38°c
Ik gebruik het bad, en zet het daarna op 32°
De temperatuur zakt 's nachts tot 32°c.
Overdag blijft de temperatuur, want het koelt niet verder af, de omgeving is hier warm genoeg voor.
Om (bvb) 19 uur laat ik het bad terug opwarmen tot 38°c (doet ongeveer 2.5°c / uur).
Ik gebruik het bad op het moment dat het precies 38°c is.
Heb ik meer energie verbruikt in situatie 1: op temperatuur houden van 38° ?
Heb ik meer energie verbruikt in situatie 2: 20 uur niet verwarmen, en 3 uur terug opwarmen van 32°c naar 38°c ?
Bubbelbad verwarmen
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 24 keer
heel algemeen:
hoe groter het temperatuurverschil tussen bubbelbad en omgeving, hoe meer energie je verliest.
als je dus 38°C aanhoudt gedurende 24h/dag dan moet je 24h/dag compenseren voor het energieverlies tussen 38°C en de buitenlucht (overdag 20°+; 'snachts soms 15 of 10° )
als je laat afkoelen (dus: het energieverlies niet compenseert) zal je uiteindelijk de verloren energie om terug tot 38°C moeten toevoegen, maar dat "zou" minder moeten zijn. (water van 38°C verliest meer energie per minuut in een omgeving van 20°C dan water van 36°C in diezelfe omgeving) enzovoort.
in de praktijk zal het verschil anders uitdraaien, omdat je inverter efficienter is naarmate hij minder energie moet overdragen...
Als je een domme electrische weerstand gebruikt, een gewone warmtepomp, een inverter, etc, spelen hierbij een belangrijke rol.
Het "comfort" ook: als je water altijd op temperatuur is kan je er ook altijd in. Als je steeds 3-4u voor je erin wil de verwarming moet aanleggen is de goesting snel over...
hoe groter het temperatuurverschil tussen bubbelbad en omgeving, hoe meer energie je verliest.
als je dus 38°C aanhoudt gedurende 24h/dag dan moet je 24h/dag compenseren voor het energieverlies tussen 38°C en de buitenlucht (overdag 20°+; 'snachts soms 15 of 10° )
als je laat afkoelen (dus: het energieverlies niet compenseert) zal je uiteindelijk de verloren energie om terug tot 38°C moeten toevoegen, maar dat "zou" minder moeten zijn. (water van 38°C verliest meer energie per minuut in een omgeving van 20°C dan water van 36°C in diezelfe omgeving) enzovoort.
in de praktijk zal het verschil anders uitdraaien, omdat je inverter efficienter is naarmate hij minder energie moet overdragen...
Als je een domme electrische weerstand gebruikt, een gewone warmtepomp, een inverter, etc, spelen hierbij een belangrijke rol.
Het "comfort" ook: als je water altijd op temperatuur is kan je er ook altijd in. Als je steeds 3-4u voor je erin wil de verwarming moet aanleggen is de goesting snel over...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
Genoeg meters hier.ddd schreef:Als je met uw verbruik (in't algemeen) inzit, een must-have: https://www.gamma.be/nl/assortiment/pro ... /p/B300919
Mijn vraag is eerder theoretisch. Ik zou dus perfect dat verbruik kunnen meten, alleen zijn de weersomstandigheden nooit hetzelfde.
Zit ik de ene dag een uur er in, de andere 1,5 uur.
De ene dag blijf ik verwarmen terwijl ik er in zit, de andere niet.
Soms denk ik er om 16 uur aan om hem terug op te warmen tot 38°, de andere keer pas 2 uur later.
Dus totaal niet te vergelijken qua verbruik.
Volgens mij zit daar maar een gewone weerstand in. Dat ding heeft 250 euro gekost, er is geen compressor te horen (in vergelijking tot de WP van mijn zwembad). Dat ik het moet aanzetten voor ik er in ga vind ik niet erg.profke schreef:in de praktijk zal het verschil anders uitdraaien, omdat je inverter efficienter is naarmate hij minder energie moet overdragen...
Als ik het goed begrijp, ik zet mijn comfort opzij, ik ga er van uit dat de opwarming een gewone weerstand is, dan kan ik beter de temperatuur laten dalen tot 32°c en opwarmen als ik er in wil.
Dat is ook wat mijn gevoel zei, maar ik wilde het even onderbouwd zien
Thanks !
Laatst gewijzigd door ygeffens 19 jun 2020, 11:43, in totaal 1 gewijzigd.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
- bitbite
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
Dat zou ik graag beter begrijpen. Heb je daar ergens de theorie achter? Of iets van zoektermen?profke schreef:in de praktijk zal het verschil anders uitdraaien, omdat je inverter efficienter is naarmate hij minder energie moet overdragen...
Er staat niet bij of hij trueRMS is, dat lijkt me wel een nuttige voorwaarde?ddd schreef:Als je met uw verbruik (in't algemeen) inzit, een must-have
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 24 keer
Dat blijft bij me hangen van een ondertussen 20j oude cursus thermodynamica.bitbite schreef:Dat zou ik graag beter begrijpen. Heb je daar ergens de theorie achter? Of iets van zoektermen?profke schreef:in de praktijk zal het verschil anders uitdraaien, omdat je inverter efficienter is naarmate hij minder energie moet overdragen...
en de "truuk van den ezel" die de leeraar gebruikte om het aan te halen: een apparaat is meestal gebouwd om het efficiëntste te zijn op de omstandigheden waarin het zich de meeste tijd bevindt.
==> auto's rijden typisch het efficientst aan 2000-3000 rpm. je kan "'in het rood" gaan, en je kan "onder de lage toeren blijven", maar meestal niet ten bate van efficientie. (efficientie != zuinigheid, efficientie is :grootste ratio aan "nuttig vermogen vs verbruikt vermogen" )
Bij Electrische weerstanden is het verschil minder relevant,omdat je daar elke verbruikte watt omzet in 1 watt warmte.
bij alles met motoren, ventilators, etc komt thermodynamica te pas
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
Dat is op zich geen probleem, die staan afzonderlijk van elkaar op het bedieningspaneel. Ik laat het circuleren (en dus filteren, er zit zo'n ronde lamellenfilter geschroefd op de uitgang van het bad), en dat kan prima zonder - verbruikt nu 40w.Tim.Bracquez schreef: Je moet ook rekening houden dat je pomp voldoende moet blijven draaien en je dus niet toe komt met een uurtje of 2 filteren.
Ik zou volgende week eens 2 dagen na elkaar moeten meten, op 2 dagen die behoorlijk met elkaar vergelijk baar zijn.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
- Bedankt: 31 keer
- Contacteer:
Dan is het simpel en is de enige uitleg die ertoe doet deze:ygeffens schreef:Volgens mij zit daar maar een gewone weerstand in. Dat ding heeft 250 euro gekost, er is geen compressor te horen (in vergelijking tot de WP van mijn zwembad).
profke schreef: hoe groter het temperatuurverschil tussen bubbelbad en omgeving, hoe meer energie je verliest.