Ik ga eens een topic starten waar er geen probleem voorgelegd wordt maar integendeel een tip gegeven wordt.
Zoals velen hier heb ik een computer (actueel een Lenovo T540P laptop) waarop mettertijd een hoop applicaties geïnstalleerd zijn met hun configuraties en instellingen.
Een OS of diskcrash kost mij dan 1-2 weken om ongeveer alles zoals voorheen te krijgen (is mij onlangs op het werk overkomen).
Je gaat dus op zoek naar free software om indien nodig een emergency recovery of simpelweg een partiële restore/file restore te kunnen uitvoeren.
Ik heb zo'n beetje van alles geprobeerd maar ééntje is me echt positief bijgebleven.
Op het werk gebruiken we namelijk Veeam Backup & Recovery (met licensies) om onze virtuele servers te backuppen.
Incrementele backup dagelijks naar een NAS, wekelijks een VMware image backup naar een fysieke Veeam backup server met 8x 4TB disks (Veeam Backup Repositories) met 4 weken retentie. Management via de Veeam Backup & Recovery console.
Daarnaast worden de meeste kritieke servers ook dagelijks gebackupped via WAN via Backup Online naar het CIBG (Centrum voor Informatica van het Brussels Gewest) met 90 dagen retentie.
Vermits we ook nog een 5-tal fysieke servers hebben gebruiken we de Veeam Backup Agent for Windows, gekoppeld aan onze Veeam backup server (bij onze Veeam licensie hebben we 6 instances, een server=1.5 instances, een workstation=0.5 instances).
Deze instances zijn enkel nodig als er gebackupped wordt naar een Veeam backup repository, backuppen naar een share of ander medium is free.
Deze agent wordt simpelweg op elke fysieke server of computer geïnstalleerd en wordt lokaal geconfigureerd (heeft een eigen scheduler).
Vermits de Veeam Backup Agent for Windows default in free mode start kan je deze thuis ook toepassen om te backuppen naar (USB)disk, NAS of whatever.
Bij de installatie van de agent heb je de mogelijkheid (ook achteraf) om een bootable Emergency Recovery Media (ISO) aan te maken met alle benodigde drivers (ook netwerk drivers) om een restore mogelijk te maken. Die bootable ISO kan je dan simpelweg op een USB stick (1GB is voldoende) zetten via bvb. Rufus.
De gecreëerde backup files (.vbk voor full backup, .vib voor incremental backups) laten ook een restore op fileniveau toe.
Een full backup van mijn C-drive (SSD van 240GB, ongeveer 137GB in use) naar mijn Synology NAS duurt ca. 20 minuten (via LAN, niet wifi) en is ongeveer 65-70GB groot, een full emergency restore duurt ongeveer even lang.
Echt aangeraden!
Download: https://www.veeam.com/windows-endpoint- ... -free.html
Free backup software
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Ik gebruik bij quasi alle klanten, groot en klein, Veeam Backup. Heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
Voor de hobbyisten met thuis servers .. Veeam Community editions zijn fully featured & free tot 10 instances (Servers, WKS of VM) én 10 users (O365 Backup)
Voor de hobbyisten met thuis servers .. Veeam Community editions zijn fully featured & free tot 10 instances (Servers, WKS of VM) én 10 users (O365 Backup)
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Al veel van gehoord, nooit gebruikt. Een paar vraagjes...
* SQL server vereist?
* Server draait enkel op Windows blijkbaar
* Optie voor agentless te werken?
Filebased restores zijn blijkbaar mogelijk (harde vereiste), snapshot based is wel nice... werkt dit effectief ook goed voor bare metal ipv VM's?
* SQL server vereist?
Filebased restores zijn blijkbaar mogelijk (harde vereiste), snapshot based is wel nice... werkt dit effectief ook goed voor bare metal ipv VM's?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
SQL server express is in de meeste cases voldoende, wordt zelfs mee geïnstalleerd indien niet aanwezig dacht ik. Kan uiteraard ook op SQL server.
Server draait idd enkel op Windows.
Backup van VM's is agentless. Enkel fysieke servers / endpoints is met agent.
Server draait idd enkel op Windows.
Backup van VM's is agentless. Enkel fysieke servers / endpoints is met agent.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Clonezilla is mijn standaard.
Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk met portable software te werken, waarbij ik dan ns af en toe de folders kopieer naar een backup disk.
Die moderne gewoonte van software om de settings in het profiel te steken werkt ook op mijn zenuwen, dus dat was nog een reden om portable te gaan.
Ik gebruik op mijn laptop verschillende profiles (eentje voor personal use, eentje voor werk, eentje voor opleiding, eentje voor guest use, eentje voor presentaties, ...), waarbij ik dan op ntfs niveau toegangen bepaal per folder, en die per profiel opsplitsing zorgt enkel voor migraine.
Ik heb dus bv een drietal copies van FF steken, elk in een andere folder voor een andere use case.
De guest/presentatie user kan bv ook geen shutdown/restart doen (alsook de login user niet) (ik gebruik hibernations en een shutdown zou de workflow van mijn andere users ernstig verstoren), en kan quasi nergens aan, zodat ik de pc effe twee seconden alleen kan laten of iemand anders laten presenteren zonder dat ik bang moet zijn dat iemand ergens aan knoeit.
Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk met portable software te werken, waarbij ik dan ns af en toe de folders kopieer naar een backup disk.
Die moderne gewoonte van software om de settings in het profiel te steken werkt ook op mijn zenuwen, dus dat was nog een reden om portable te gaan.
Ik gebruik op mijn laptop verschillende profiles (eentje voor personal use, eentje voor werk, eentje voor opleiding, eentje voor guest use, eentje voor presentaties, ...), waarbij ik dan op ntfs niveau toegangen bepaal per folder, en die per profiel opsplitsing zorgt enkel voor migraine.
Ik heb dus bv een drietal copies van FF steken, elk in een andere folder voor een andere use case.
De guest/presentatie user kan bv ook geen shutdown/restart doen (alsook de login user niet) (ik gebruik hibernations en een shutdown zou de workflow van mijn andere users ernstig verstoren), en kan quasi nergens aan, zodat ik de pc effe twee seconden alleen kan laten of iemand anders laten presenteren zonder dat ik bang moet zijn dat iemand ergens aan knoeit.
- Sasuke
- Elite Poster
- Contacteer:
SQL Vereist - Express is voldoende en meegeleverd.devilkin schreef:Al veel van gehoord, nooit gebruikt. Een paar vraagjes...
* SQL server vereist?
Server draait enkel op Windows (10 of Server), repositories kunnen lokaal, SMB, NFS, SAN of NAS zijn.
Agentless kan voor VM's op Hyper-V, VMWare of Nutanix
Agents draaien op quasi alle OS'en en gebruiken ofwel native VSS/Snapshotting ofwel de eigen CBT (Changed Block tracking) driver voor snelle backups. Nieuwe versie ondersteund ook een soort van CBT op FileShares (e.g. NAS) waardoor die ook weer een pak beter te backuppen en restoren zijn.
Kracht van Veeam is dat je met een snapshot backup, achteraf wél applicatie restores kan doen (e.g. AD, Exchange, Oracle, SQL, O365, ...) en dit redelijk diep eigenlijk. Daarnaast kan je met Agent backups ook conversies doen tussen Hyper-V en ESX (e.g. Backup van Hyper-V VM restoren naar een ESXi Host). Een grotere klant heeft +/- 500 servers te backuppen waarvan een honderd tal fysieke servers en allerhande OS'en (Windows, RedHat, OLVM, ...) en applicaties/databases. (Oracle/PostgreSQL). Dit gebeurd in eens disk-disk-tape stelsel verspreid over 2 datacenters. Elke backup word lokaal in het DC gemaakt en daarna gerepliceerd naar het andere DC. Die replicatie gaat enorm snel wegens de inline Dedup & WAN Accelleratie op basis van een storageblock index (e.g. 5x Windows Server waar dezelfde updates op gebeurd zijn, zal in de praktijk de delta dan maar 1x over de WAN gerepliceerd moeten worden, na dedup).
Het mooie is dat kleine KMO's met de Community Edition effectief full featured Enterprise software krijgen, gratis.
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
Thx voor de uitleg.
Wat als die db naar de zak gaat?
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Wat als die db naar de zak gaat?
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
- Sasuke
- Elite Poster
- Contacteer:
De back up metadata zit in de backup files zelf. Db kapot heeft geen enkel invloed op de restore mogelijkheden. Je kan gewoon een nieuwe server opzetten, pointen naar je repository en die inspannen om zo je catalog terug te krijgen.
Wat ben je wel kwijt: history, jobs, smtp settings, licensing
Maar er word auto ook een config backup genomen, naar een in te stellen repository, standaard de default repo.
Super robuust, en dan spreken we nog altijd over de built-in zaken bij Community Edition. Hogere licenties hebben een Enterprise Manager voor web based self-service restore, multi tenancy, multi server en off-site hosted repositories (e.g. 3rd party)
Scale-Out repositories waarbij je bvb backups offload/archiveert naar S3 storage met immutability support zijn gewoon de Max. Geen zever met cryptolockers, je archived backups zijn immutable ! Allez, of iemand moet manueel je Backupserver gekraakt hebben (MFA for the win)
Wat ben je wel kwijt: history, jobs, smtp settings, licensing
Maar er word auto ook een config backup genomen, naar een in te stellen repository, standaard de default repo.
Super robuust, en dan spreken we nog altijd over de built-in zaken bij Community Edition. Hogere licenties hebben een Enterprise Manager voor web based self-service restore, multi tenancy, multi server en off-site hosted repositories (e.g. 3rd party)
Scale-Out repositories waarbij je bvb backups offload/archiveert naar S3 storage met immutability support zijn gewoon de Max. Geen zever met cryptolockers, je archived backups zijn immutable ! Allez, of iemand moet manueel je Backupserver gekraakt hebben (MFA for the win)
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
Klinkt goed - een dezer eens bekijken.
Momenteel maak ik gebruik van backuppc om clients agentless te backuppen (+dedup), en die backups worden via duplicati naar cloud gepushed.
Veaam lijkt wel een mooiere geintegreerde oplossing te zijn al moet ik daar dan wel specifiek een windows VM voor opspinnen.
Momenteel maak ik gebruik van backuppc om clients agentless te backuppen (+dedup), en die backups worden via duplicati naar cloud gepushed.
Veaam lijkt wel een mooiere geintegreerde oplossing te zijn al moet ik daar dan wel specifiek een windows VM voor opspinnen.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 17 keer
- Contacteer:
Voor het syncen van mijn datadisk (D:) naar mijn Synology NAS en ook nog regelmatig naar een externe USB diskbay met 3TB disk gebruik ik FreeFileSync en RealTimeSync. Simpel en gemakkelijk te gebruiken...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
Valt dit ook te gebruiken als een Time Machine alternatief om gewoon mijn laptop (Windows) naar mijn Synology NAS te laten backuppen?