Op ons terras hebben we slecht wifi ontvangst.
De modem staat aan de straatkant, dus begrijpelijk dat het niet zo ver werkt.
Liefst zou ik een acces point buiten plaatsen, maar mijn mama ziet dat niet zitten om gaten te boren.
Ik kan wel via de valse plafond een kabel naar de keuken brengen en dan tegen de terrasmuur een acces point zetten.
Zou 5GHZ door de buitenmuur geraken of moet ik enkel rekenen op 2,4GHZ?
Acces point voor terras: binnen plaatsen?
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Hier hangt de telenet modem ook aan de voorgevel, dus was de ontvangst op het terras zo goed als onbestaande.
Ik heb dan een bekabeld AP gehangen aan de achterkant van het huis, maar binnen. Nu kan ik zonder probleem video's in HD bekijken buiten.
Op welke frequentie dat is heb ik geen idee van, dat is voor mij bijzaak.
Als het een klassieke woning is zal het wel lukken. Is het een betonbouw met PU isolatie met zo'n alu folie op is de kans al heel wat kleiner dat je er gaat door geraken.
Ik heb dan een bekabeld AP gehangen aan de achterkant van het huis, maar binnen. Nu kan ik zonder probleem video's in HD bekijken buiten.
Op welke frequentie dat is heb ik geen idee van, dat is voor mij bijzaak.
Als het een klassieke woning is zal het wel lukken. Is het een betonbouw met PU isolatie met zo'n alu folie op is de kans al heel wat kleiner dat je er gaat door geraken.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Tenzij je in een kasteel woont, volstaat één wifi-toegangspunt dat je centraal in je woning plaatst. Het is best dat je dan de wifi op de modem van je provider volledig uitschakelt, wanneer die aan de straatkant is geplaatst en toch maar half werkt.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 22 keer
Veel mensen vergeten dat de cliënt die gebruikt wordt ook een impact heeft. Zo zal een notebook veel betere ontvangst hebben dan een goedkope smartphone. Afhankelijk van de muur zou het dus kunnen dat je buiten met een notebook wel op 5ghz verbonden gaat zijn, maar met een smartphone niet (tenzij je de 2,4 radio gaat uitzetten bijvoorbeeld). Je kan hierover heel veel zeggen en gokken. Mijn advies is om het te testen als je het niet zeker weet. Je kan het zo gewoon een ssid laten uitzenden vanop de plek waar je het wil monteren zonder dat er al een UTP kabel ligt, en dan kan je met de cliënts waarmee je buiten wil verbinden kijken op welke frequentie je verbonden bent en wat de verbindingssterkte is
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Dit heeft niets met kastelen te maken maar vooral met wat er in je muren en zelfs ramen zit.raf1 schreef:Tenzij je in een kasteel woont
Bij m'n vriendin is de demping enorm en kom ik met drie AP's amper toe.
Nu is één muur meestal geen probleem... als de TS het AP dus binnen zet aan het terras dan zal dit normaal prima werken.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Ik betwijfel of dat veel met demping door muren te maken heeft, interferentie door tientallen repeaters, extenders, wifi-powerlines en andere brol van jezelf of de buren lijkt me een véél grotere invloed te hebben op de kwaliteit van wifi.DarkV schreef:Bij m'n vriendin is de demping enorm en kom ik met drie AP's amper toe.
Mijn punt is dat je best met een wit blad begint als je iets deftig wil ontwerpen. Zo ook met wifi, schakel alle wifi uit en start met één degelijk centraal wifi-toegangspunt dat aangesloten is met een UTP-kabel. Met centraal bedoel ik dat je het meest centrale punt berekent tussen de zetels en tafels waar wifi effectief gebruikt wordt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Sorry maar nieuwbouw hier, AP centraal in huis en zelfs de kamer erboven erbarmerlijke WiFi.
Buiten, amper 5m verwijderd van AP amper ontvangst.
Is door gewapend betonnen tussenvloer en het soort glas/muurisolatie dat er zo slechte ontvangst is.
Maar AP in tuinhuis en op bovenverdieping heeft dat opgelost.
Buiten, amper 5m verwijderd van AP amper ontvangst.
Is door gewapend betonnen tussenvloer en het soort glas/muurisolatie dat er zo slechte ontvangst is.
Maar AP in tuinhuis en op bovenverdieping heeft dat opgelost.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Zo tegen de muur naar buiten toe moet lukken als je niet teveel isolatie hebt (zeker die met aluminiumfolie).
Zelf heb ik een UAP AC lite tegen een muur hangen in de woonkamer en heel de achtertuin heeft perfecte ontvangst. Met het thuiswerken zat ik geregeld aan de vijver video calls te doen terwijl 2 andere personen rustig buiten zaten te streamen, allemaal op hetzelfde AP. Zeker mogelijk dus.
1 AP centraal volstaat soms, als je in de uithoeken van je huis genoegen neemt met 4 mbit en weinig stoorzenders hebt of het om een appartement gaat. Zelf heb ik voor een vrijstaand huis van 250m² ook 4 AP's waarvan 1 voor het dak (solar monitoring), door isolatie komt niks van signaal helaas.
Zelf heb ik een UAP AC lite tegen een muur hangen in de woonkamer en heel de achtertuin heeft perfecte ontvangst. Met het thuiswerken zat ik geregeld aan de vijver video calls te doen terwijl 2 andere personen rustig buiten zaten te streamen, allemaal op hetzelfde AP. Zeker mogelijk dus.
1 AP centraal volstaat soms, als je in de uithoeken van je huis genoegen neemt met 4 mbit en weinig stoorzenders hebt of het om een appartement gaat. Zelf heb ik voor een vrijstaand huis van 250m² ook 4 AP's waarvan 1 voor het dak (solar monitoring), door isolatie komt niks van signaal helaas.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Ik woon letterlijk 2 dagen in onze nieuwbouw. Heb 5 AP's voorzien: 2 op GLV (1 vooraan in bureau, 1 achteraan in living), dan op 1e en 2e verdieping en tot slot achteraan in de tuinberging ook nog 1. Geen overbodige luxe, want die AP's geraken niet door mijn gewapend beton en ook niet van de bureau tot op het terras. Tot de living zou wel lukken, maar dan moet je serieus inboeten aan snelheid. Ik zou het mogelijks met 1 AP minder kunnen doen hebben (centraal op GLV), maar ik zag geen logische locatie. Dus dan liever een extra AP steken, waardoor ik ook vooraan het huis goede wifi heb in de voortuin
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO