Maximum upload snelheid lager dan abonnement maar Attainable throughput is hoger.

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
33Fraise33
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jun 2020, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hi all,

Ik heb even een vraag ivm DSL. Ik heb een fritzbox staan met daar achter een Mikrotik die de PPPoE doet. Ik merk echter op mijn fritzbox (7530) dat mijn Max DSLAM througput in de send direction lager is dan mijn abonnement zou moeten leveren. Toch is mijn Attainable Throughput hoger. Iemand een idee hoe dit precies komt?

In bijlage foto's van mijn gegevens.
Bijlagen
DSL Spectrum
DSL Spectrum
DSL Info
DSL Info
DSL Overview
DSL Overview
pluim
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Niet dat ik hier veel kaas van heb gegeten, maar jouw profiel is nooit gelijk aan de attainable throughput. Om de stabiliteit van jouw verbinding te garanderen, wordt er altijd rekening gehouden met een marge.
Met 43,5 Mbps lijnwaarde voor upload, is er mogelijk niet genoeg marge om jou (stabiel) op een profiel met 40 Mbps upload te zetten.

100/35 is een heel mooi en veelvoorkomend profiel. Ik heb al vernomen dat 100/40 enkel voor de toevallige geluksvogels is weggelegd.

(De DSLAM throughput heeft overigens ook eigenlijk niets met jouw abonnement te maken. Als je morgen naar VDSL XS gaat, blijven de getalletjes in jouw Fritz!Box hetzelfde. EDPnet zal dan wel een snelheidsbeperking toepassen.)
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Beter een stabiele 100/35 dan een 100/40 die om de haverklap een re-sync krijgt (wegens borderline SNR).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik denk dat voor VDSL momenteel een 100/35 (wat ik ook heb) wel één van de betere doorzet is.

Maar om op je vraag terug te komen, het antwoord is DLM dat strikter is op de upload dan op de download omdat dat grotere invloed heeft op de stabiliteit van je verbinding. En het is uiteindelijk zoald philippe_d aangeeft...
33Fraise33
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jun 2020, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bedankt voor de reacties, een collega van mij had wel de 40 up en ik wou even weten waatom hij dat precies wel had en ik niet! Dit is duidelijk nu ;)
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

philippe_d schreef:Beter een stabiele 100/35 dan een 100/40 die om de haverklap een re-sync krijgt (wegens borderline SNR).
Daarom dat er iets bestaat als seamless rate adaptation?
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mar 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Vroeger had ik voor downstream attainable +- 115 Mbps en sinds de kaatste 10 dagen dalen de waarden stelselmatig, en nu zit ik bij attainable bij momenten slechts bij 99 Mbps (schommelt naar 100-101). Wat zou de oorzaak zijn?

Ik zie dat ze nu in mijn straat met glasvezel bezig zijn, dus hopelijk zal ik VDSL binnenkort niet meer nodig hebben.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”