Dat klopt idd, maar of een gewone consument ook maar toegang kan hebben tot de vezels ? niet dus. infrabel is geen isp en kan hierdoor alleen maar vezels ter beschikking stellen via een derde partij (eurofiber dus). en ook die voorzien geen aansluiting, enkel punt tot punt op vraag van de klant. Zo zijn bijv veel ziekenhuizen verbonden met elkaar via een eigen private infrastructuur over het ganse land via een vezelstructuur van infrabel en last miles van andere partijen.... In antwerpen zien we veel havenbedrijven gebruik maken van de infrastructuur van infrabel/eurofiber.Karo schreef:Het klantenbeheer en dienstverlening naar die klanten valt onder eurofiber.
De fysieke fiber is eigendom van infrabel en alle werkzaamheden daar aan verbonden vallen onder infrabel.
Eurofiber beheert ook maar een deel (aantal vezels) per bundel, waar er CWDM/DWDM apparatuur de muxing doet. De rest van de vezels zijn volledig gebruikt voor spoorinfrastructuur en worden onderhouden / aangelegd voor en door infrabel.
Vezels die niet op spoorwegdomein lopen maar deel uitmaken voor een klant van eurofiber noemt men last-miles die dan weer beheerd worden door andere partijen zoals proximus / orange / telenet / ...... wat dan weer onder hun bevoegdheid valt. kabels die vrij komen als men een spoor traject opdoekt worden verkocht aan eurofiber.
is er een panne, dan doet met een otdr meting om de locatie vast te tellen en zal men die firma contacteren om de fout op te lossen. trajecten van meer dan 100 Km en vier partijen zijn geen uitzondering trouwens...
Wat de bezetting van de vezels betreft kan het zijn dat een volledige 36 paar volledig gebruikt word omdat elke toepassing binnen het spoornetwerk zijn eigen vezel heeft en dan ook nog eens een backup of reduntante verbinding. bijv, een ethernet verbinding bestaat ook uit vier niveaus en hebben soms ook tot acht vezels op een kabel in dienst. Naarmate de infrastructuur vernieuwd word, worden de meeste circuits op mono-vezel geplaatst om plaats te maken voor het stone netwerk om meer toepassingen te bundelen op een ip infrastructuur en de scheiding van spoorbeheerder (infrabel) en treindienst (NMBS) te bekomen. scheiding gebeurd nu met Vlans en moet volledig fysisch gescheiden worden.