Twee op drie Vlaamse leerlingen zien gevaar in internet

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster

Drie kwart van de Vlaamse leerlingen gebruikt minstens een keer per week het internet. Eén op de zes voelt zich daarbij soms onveilig of bedreigd. Vier op de tien ondervraagden werden al gechoqueerd door wat op het scherm verscheen en volgens twee op drie kan internet gevaarlijk zijn.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Gent en Action Innocence bij 1.700 negen- tot veertienjarigen uit 79 Vlaamse scholen. De resultaten van het onderzoek verschijnen deze week in het onderwijsblad Klasse en zijn vandaag te lezen op de website van het blad.

In totaal gebruikt 40 procent van de Vlaamse leerlingen tussen 9 en 14 jaar elke dag het internet, slechts 4 procent nooit. Ruim de helft van de leerlingen surft voor schoolwerk, om informatie op te zoeken en te downloaden en om te e-mailen. Ongeveer 60 procent speelt spelletjes of chat.

Bron: Nieuwsblad
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster

Vrtnieuws.net schreef:Tieners die chatten doen dat in 1 op de 4 gevallen ook met mensen die ze niet kennen. Er is ook een echte ontmoeting in 1 op de 15 gevallen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Gent bij kinderen van 9 tot 14 jaar. De resultaten verschijnen deze week in het onderwijsblad Klasse.

Martin Valcke van de Universiteit Gent deed zijn onderzoek bij 1.700 kinderen. Daaruit bleek dat 91 procent van hen dagelijks surft op het internet.

"On-linespelletjes spelen doet 60 procent van de kinderen. 54 procent gebruikt het internet ook voor schoolwerk. En 60 procent gebruikt het internet eveneens om te chatten", zegt Valcke op Voor de dag.

"Meestal doen ze dat met vrienden, maar een kwart van de kinderen doet dat ook met mensen die ze niet kennen. Van de 1.700 ondervraagden maakten 122 kinderen zelfs een afspraak met een persoon die ze niet kenden. Ze beseffen absoluut het gevaar niet."

Volgens Valcke moeten ouders meer controle uitoefenen op het surfgedrag van hun kinderen. Een computer in de woonkamer zetten en regelmatig praten over chatten, verlaagt het risicogedrag bij kinderen.
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Vroeger was dat zelfs veel meer omdat minder mensen (in de vriendenkring) internet hadden en chatten. Op zich heb ik ook al met veel onbekenden gechat en afgesproken, is altijd wel eens leuk. Zo leer je België ook eens kennen :)
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Phuncz schreef:Vroeger was dat zelfs veel meer omdat minder mensen (in de vriendenkring) internet hadden en chatten. Op zich heb ik ook al met veel onbekenden gechat en afgesproken, is altijd wel eens leuk. Zo leer je België ook eens kennen :)
Same hier, en dat was oa de rest van de crew, wat heb ik mij dat beklaagd :twisted:
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Het enige wat ik nog niet vertrouw is creditcard nummers ingeven. ik geloof nog niet 100% in die beveiliging
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

SeNsEi Ze0n schreef:Same hier, en dat was oa de rest van de crew, wat heb ik mij dat beklaagd :twisted:
/ignore Ze0n-
Afbeelding
mm2
Pro Member
Pro Member

In plaats van al die lapmiddelen zoals netfilters vind ik het veel beter om tieners de gevaren van internet te leren in plaats van ze ervan af te schermen. Een tiener zal heus geen trauma oplopen van een blote tiet op internet die ineens op het scherm floept :lol: belangrijker is hoe je erop reageert als ouder.

Door ze nu in een glazen bokaaltje te stoppen los je het probleem nu op maar maak je het voor henzelf in het latere leven alleen maar moeilijker en erger.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”