zwembadtips klein opblaasbad

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Ik heb een intex opblaas zwembad van 260x175, 56 diep. Als ik dat goed half vul heb ik dus zo'n 1,5 m³ inhoud.
Vorig jaar heb ik dat een paar keer opgezet, om het na een paar dagen weer leeg te laten lopen.

Nu zou ik het deze zomer wat langer willen laten staan en eventueel gebruik maken van een filterpomp. Alleen hebben deze badjes geen aansluiting hiervoor. Ik vroeg me af of het een goed idee is om de aanzuig en uitloop darm van zo'n pomp gewoon in het bad te leggen. Of werk dat niet?
Ik dacht aan een klein pompje van Intex of Bestway met patroonfilter (1250 L/uur).

Ik zou dan natuurlijk ook chloor en zuur opvolgen (wat ik nu nog niet deed).

Iemand ervaringen/tips?
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

Kan zeker.

advies: koop PVC buis van 32 mm, en enkele ellebogen. Zo kan je een omgekeerde "U" maken die je overheen de rand legt, anders zal die slang toch eruit vallen. (duct tape en water werkt niet zo goed samen)
de slang van je intex pomp heeft normaal dikte 32mm, dus die kan je dan overheen die "u" schuiven buiten het zwembad.

zoek zeker op 2ehand sites, mensen hebben zo'n pomp nogal eens over, omdat hun zwembad versleten is, of ze zijn omgeschakeld naar een duurder model van pomp.
Taaner242
Plus Member
Plus Member

Grappig, ondertussen 2 antwoorden gekregen van zwembadsites, beiden beweren dat dit niet kan :lol:

Bedankt voor beide tips! Pompen zijn op de meeste sites uitverkocht, zal dus nog wat zoeken zijn...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Ik heb zo'n klein intexpompje liggen, klaar voor het stort eigenlijk :-)

Mag je gratis komen halen (Westerlo).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je kan uw slang ook vastmaken met straps, er zitten meestal ribbels in zo'n slang en met een strapje kan dat ook niet weg.
Taaner242
Plus Member
Plus Member

ddd schreef:Westerlo
Super tof, maar is +100 km van bij mij en niet direct een regio dat ik kom (zelfs niet buiten Corona-tijden).
Ik vermoed niet dat je toevallig regio Geraardsbergen, Gent of Leuven moet passeren?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Neen, ik rijd ook nog maar amper 20km rond.. :-)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Taaner242 schreef:
ddd schreef:Westerlo
Super tof, maar is +100 km van bij mij en niet direct een regio dat ik kom (zelfs niet buiten Corona-tijden).
Ik vermoed niet dat je toevallig regio Geraardsbergen, Gent of Leuven moet passeren?
Bpost kan u helpen voor slechts €4,70
Afbeelding
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Kans is groot dat dit niet goed gaat werken, die pompjes hebben bijna geen power. Je kan toch gewoon 2 gaten in zijkant maken en met koppelstukken aan pomp aansluiten.
profke
Pro Member
Pro Member

charlez schreef: Kans is groot dat dit niet goed gaat werken, die pompjes hebben bijna geen power.
waarom zou een pompje dat, bijna per definitie, gemaakt is om grotere zwembaden dan dat van de Taaner242 te bedienen niet geschikt zijn voor zo'n klein zwembadje?
charlez schreef: Je kan toch gewoon 2 gaten in zijkant maken en met koppelstukken aan pomp aansluiten.
gaten maken in een opblaaszwembad komt zelden goed.. het is niet zo'n zak met bovenaan een luchtband he..
Mijn neef heeft hetzelfde gedaan, met een "pompje van de krijg", het enige probleem wat hij had is hetgeen ik hierboven omschreef: slangen vallen eruit. hij loste dit eerst op door er een baksteen aan te binden, en daarna zoals ik zei door een "u bocht" van PVC buizen te maken.
(en dan aan die bocht zijn slang vast te koppelen van de pomp, louter met harde pvc buizen tot aan de pomp gaan is niet zo makkelijk)
kdhoe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 25 keer

profke schreef: waarom zou een pompje dat, bijna per definitie, gemaakt is om grotere zwembaden dan dat van de Taaner242 te bedienen niet geschikt zijn voor zo'n klein zwembadje?
Die pompjes zijn niet zelfaanzuigend, dwz dat de pomp en darm zich steeds onder de waterlijn moeten bevinden. Als je de darm gewoon in het zwembad legt zit je sowieso al boven de waterlijn. Werkt dus niet.
Taaner242
Plus Member
Plus Member

kdhoe schreef:Als je de darm gewoon in het zwembad legt zit je sowieso al boven de waterlijn.
Dat is dus eigenlijk wat ik vrees/niet weet. Zou dat wel werken als ik eerst de darm opgiet? Zou er ook voor zorgen dat de darm onder blijft (via vaste buis of een gewicht). Maar moet uiteraard een bocht maken boven de waterlijn om over de rand te komen.
profke
Pro Member
Pro Member

Taaner242 schreef:
kdhoe schreef:Als je de darm gewoon in het zwembad legt zit je sowieso al boven de waterlijn.
Dat is dus eigenlijk wat ik vrees/niet weet. Zou dat wel werken als ik eerst de darm opgiet? Zou er ook voor zorgen dat de darm onder blijft (via vaste buis of een gewicht). Maar moet uiteraard een bocht maken boven de waterlijn om over de rand te komen.
ja: dat werkt gewoon. NADAT je de buis en leidingen inderdaad eerst hebt "opgegoten".
dat moet niet moeilijk zijn.. je steekt ewoon je tuislang eventjes in de "aanzuigzslang" van de pomp, tot de lucht niet meer uit de terugvoerslang broebbelt.
eens de een gesloten circuit hebt maakt het enorm weinig uit hoe hoog je de "brug" maakt tussen zwembad en pomp, zolang de aansluitingen zelf (heen - en terug) beiden maar onder het waterniveau blijven.
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Zal een “gepruts” blijven...
bke
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 6 keer

Ik veronderstel dat het een Intex frame bad is met metalen buizen?

Ik zou zo'n standaard Intex pompje kopen (tweedehands?) + 2 tankdoorvoeren druk PVC op het zwembad zetten. Dan moet je uiteraard wel 2 mooie ronde gaten op de juiste maat en afstand van mekaar snijden om deze tankdoorvoeren op het zwembad te monteren ;) in deze tankdoorvoeren dan een kort stukje pvc buis van 32mm lijmen en de Intex slangen icm teflon en spanringen vastzetten op deze stukjes buis.

https://www.pvc24.nl/shop/tankdoorvoer-3240-x-32mm/

Even werk en knutselen maar de beste oplossing!
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
profke
Pro Member
Pro Member

de topic starter begon met "opbblaas"zwembad.
ik ga dus eerder van zo een zwembadje uit https://www.bol.com/nl/p/intex-opblaasb ... 014682967/

als het inderdaad wel een "prism" achtig zwembad is (zo eentje: https://www.bol.com/nl/p/intex-rechthoe ... 045446642/) dan zou ik ook de suggestie van hierboven volgen
bke
Elite Poster
Elite Poster

Als ik de afmetingen intyp op google vermoed ik dat het deze is:

https://www.top-zwembadshop.nl/intex-me ... me-260-160
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

bke schreef:Als ik de afmetingen intyp op google vermoed ik dat het deze is:
https://www.top-zwembadshop.nl/intex-me ... me-260-160
Raar... Dus je googlet op 260x175 en krijgt een hit voor een 260x160 ? :P
Bij mij kreeg ik direct deze : https://www.kidventures.org/family-swim ... -intex.htm . En is dus inderdaad volledig op te blazen. Trouwens, die met frame zijn volgens mij allemaal met gaten voor een pomp.
bke
Elite Poster
Elite Poster

Oei, je hebt gelijk, vermoeidheid slaat toe vrees ik... Excuses ! Verkeerde cijfers ingetypt denk ik.

(Velen noemen kleine zwembadjes "opblaasbare zwembadjes", vandaar dat ik dacht dat het misschien toch een frame bad kon zijn)

Mijn suggestie kan dus genegeerd worden :p

Ik dacht dat de kleinere frame baden ook zonder pompaansluitingen waren ...
Taaner242
Plus Member
Plus Member

Het is dus zo'n badje https://www.bol.com/nl/p/intex-zwembad- ... 011454295/ met 2 banden om op te pompen en zonder frame. Intex badjes met een frame hebben (meestal) wel 2 openingen voor een pomp heb ik gemerkt.

Heb het kleine intex pompje besteld bij bol.com. Was een van de weinige sites die er nog in voorraad hadden. Meteen ook een afdekzeil bij gekocht. Gamma heeft hetzelfde pompje van Bestway maar dan weer geen goed type afdekzeil.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”