waterdichte connectiebox voor tuin

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Hi

Ik zoek voor in de tuin een waterdichte box, (30x30, en 15 cm hoog lijkt me een mooie afmeting) om hierin een aantal kabels te laten toekomen.
220v, 12v, netwerkkabel, SVV8 kabel voor domotica.

Ik zou die willen plaatsen tussen beplanting, maar toch moet die liefst niet te veel opvallen. Mogelijks gaat er een fijn laagje boomschors over, maar dan nog heb ik liefst niet dat die knal oranje is :-)

Waterdicht is echt wel een vereiste, want ook al sproei ik niet, ik zal er wel met een gieter passeren, en regenen doet het sowieso toch.

Heeft iemand tips waar ik die kan vinden? Prijs is ondergeschikt aan de veiligheid, al wil ik er wel geen 100den euro's aan kwijt.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Zo'n telenetbakje kan je kopen bij bvb demeutter in Heist.
Kost je wel wat.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Ik heb deze gekocht (je hebt ook kleinere versies):

Afbeelding
beont
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Ofwel kies je voor iets in opbouw, zoals een telenet paddestoel (grijs bakje) of iets anders die spatwaterdicht is, met daarin een contactdoos en kabelwartels (of een bakje zoals hierboven)
Ofwel kies je iets die je kan ingraven (contactdoos of mof), maar dan giet je die best vol met hars, dat is volgens mij de enige manier om het 100% waterdicht te maken. Alle andere oplossingen zullen in der loop der jaren water binnenlaten als het onder de grond zit.
Yaro
Starter
Starter

Ondergrondse verbinding? werken met een gietmof

Er bestaan ook specifieke beton elementen met kast in de deksel ingebouwd, maar dat lijkt me te duur voor jouw applicatie, tevens mag het grondwaterpeil niet te hoog zijn.

Bovengronds kan je best opteren voor legrand plexo ip66
Die zijn ip66 met ingeplugde kabel
dit in tegenstelling to andere merken waar de ip rating enkel bij gesloten (en dus ongebruikte) dozen werkelijkheid is
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

Met andere woorden, het deksel van die groene doos zouden jullie niet gelijk zetten met de omgeving, maar die moet er bovenuit steken omdat er anders water in kan via de sluiting.

Zo'n gietmof was ik al tegengekomen, maar dat leek me dan weer niet veilig omdat, wanneer je daar onkruid zou wieden, je nog altijd die verbinding zou kunnen raken.
Dus dacht ik alles in een bakje te stoppen (wat meer zou opvallen, en waardoor je dus voorzichtiger zou zijn), maar dan verplaats je eigenlijk het risico naar de plaats waar de kabels in dat bakje komen.
Yaro
Starter
Starter

230 volt steek je minstens 60 cm diep en laat je enkel omhoog komen in een buis.
Op die manier heb je geen risico met wieden.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Vaak evenaren goede dikke krimpkousen met lijm de kwaliteit van een kabelmantel.

Een gietmof is in theorie beter, mag ondergronds en wordt als één met de kabel beschouwd, maar er zijn er weinigen die er echt de tijd voor nemen en/of de kennis voor hebben om dit goed te doen (en de prijs).

Ethernetkabels moffen is waarschijnlijk niet zo bevorderlijk voor het signaal ook niet.
Daar moet je eens goed over informeren wat de beste methode is.
2 RJ45-stekkers en een koppelstuk of toch maar "scotch lock" overwegen?
Ook al heb je hier een ethernetkabel geschikt voor buiten / grond... of deze zo goed tegen hetelucht kan om de krimpkous te smelten en er een krimpkous is die groot genoeg is, klein genoeg wordt...

Kabels in de tuin op minder dan een spadesteek diep moet je sowieso niet aan beginnen.
Deze naar de oppervlakte brengen is ook zo mooi niet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

ygeffens schreef:Ik zoek voor in de tuin een waterdichte box, (30x30, en 15 cm hoog lijkt me een mooie afmeting) om hierin een aantal kabels te laten toekomen.
Ik geloof niet echt in waterdichte dingen voor zoiets... kan je dit gewoon niet vermijden ?

Waarom moeten je kabels in zo'n box toekomen, wat is het uiteindelijke doel ?
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

De 230v kabel is gewoon om uiteindelijk een stopcontact buiten te hebben, om bvb de hogedruk reiniger op aan te sluiten als ik de auto op de oprit was.
Het dichtstbijzijnde stopcontact is 25 meter verder, dus elke keer een kabel afrollen....

Een andere kabel is voor de lichtsluis te voeden (12v) en bijhorende svv kabel waarop het contact van de sluis wordt aangesloten.

Voor de netwerkkabel is voorlopig nog geen doel.

Alle kabels lopen naar 1 punt vanuit de kelder, door een rood-geribde buis.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Onder de grond is best tricky, tenzij je iets gaat gebruiken waar de IP rating niet voor voldoet.
Boven de grond vind je wel meer mogelijkheden, het ene al mooier dan het andere. Je kan ook voor een discrete kleur gaan dan felgroen en er een plant voor zetten :).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

ygeffens schreef:De 230v kabel is gewoon om uiteindelijk een stopcontact buiten te hebben, om bvb de hogedruk reiniger op aan te sluiten als ik de auto op de oprit was.
Het dichtstbijzijnde stopcontact is 25 meter verder, dus elke keer een kabel afrollen....
Kan je dan niet gewoon afmonteren op iets dergelijks... https://www.kabelmaxx.nl/index.php/stek ... -5-m-groen Je hebt hier trouwens meer stijlvolle modellen in ook.
ygeffens schreef:Een andere kabel is voor de lichtsluis te voeden (12v) en bijhorende svv kabel waarop het contact van de sluis wordt aangesloten.
Kan je die dan niet gewoon ook onmiddelijk afmonteren op de lichtsluis ?
ygeffens schreef:Voor de netwerkkabel is voorlopig nog geen doel.
Lijm hem gewoon dicht op het einde.
ygeffens schreef:Alle kabels lopen naar 1 punt vanuit de kelder, door een rood-geribde buis.
Of is je probleem dat je die buis niet kan afsluiten ?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Of je bestelt gewoon krimpkous eindkappen voor op de kabels te zetten en steekt ze onder de grond tot je er effectief iets mee gaat doen...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

ygeffens schreef:De 230v kabel is gewoon om uiteindelijk een stopcontact buiten te hebben, om bvb de hogedruk reiniger op aan te sluiten als ik de auto op de oprit was.

Een andere kabel is voor de lichtsluis te voeden (12v) en bijhorende svv kabel waarop het contact van de sluis wordt aangesloten.

Voor de netwerkkabel is voorlopig nog geen doel.

Alle kabels lopen naar 1 punt vanuit de kelder, door een rood-geribde buis.
Laat je 12v spul gewoon toekomen in zoiets in een boite.

Voor je 230v stekker gebruik je gewoon best de standaard, een ip65 stopcontact. Steeks die doos liggen opdndoen is niet bevordelijk voor de waterdichtheid.

Je netwerkkabel, is dat voor een AP of gewoon voor een aansluiting? Zoja ook termineren in een boite.
In principe hoeft er geen hars/gel in de boites die niet aangesloten zijn -> netwerk.
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Die gietmoffen ben ik zo wat vanaf gestapt ... onze elektricien heeft dat blijkbaar snel snel gedaan en de klemmen kwamen boven het hars uit met gevolg dat de lekstroomschakelaar altijd afsprong.

Maar los daarvan, je kan er niet meer aan ... of je moet de volledige boite afbreken + hars afpellen.

Deze kabelverbinders zijn ernorm handig: https://www.ledlampendirect.nl/kabelver ... -ip68.html
Wel iets meer werk, maar is een kwestie van waterdicht te maken door de ringen vast te draaien.
Wel goed letten op min/max kabeldiameter en kabel op de juiste lengte af te strippen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”