Internet voor buitenverblijf

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Yaro
Starter
Starter

Gezien de corona ons reeds lang opsluit, met alle dagen te werken of te studeren in ons kot,
hebben we beslist om naar ons buitenverblijf te gaan zodat we toch nog wat op een andere muur kunnen kijken.

Nadeel is dat we daar vroeger resoluut hebben gekozen voor een internetloos verblijf.
Gezien we er wel moeten kunnen werken en de kinderen ook nog af en toe (pré?)teaching hebben is een hotspot op de gsm niet haalbaar voor een week (of 2?) te doorstaan.

Proximus is er niet aanwezig, kabel is eventueel aansluitbaar maar vereist graafwerken.

Welke 3G of 4G opties zijn tegenwoordig mogelijk?

Ik las iets van telenet tadaam, maar lijkt me te duur voor enkel internet (geen nood aan tv component)
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Als het gewoon wat mails / call en af en toe een video meeting betreft kan je kijken naar de orange flybox.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 29 keer

Orange Flybox voor €15/20, ofwel je GSM-abonnement voor een maand tijdelijk laten verhogen
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Als tadaam te duur is orange flybox.

Maar ik heb om een gelijkaardige reden mijn vast internet thuis opgezegd en vervangen door tadaam. En kan die nu dus gewoon meenemen op verplaatsing. Dan valt de kost wel weer mee...
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Voor zover er natuurlijk fatsoenlijke 4G ontvangst daar is van het BASE-netwerk (Telenet-mobielnetwerk) lijkt mij Tadaam ideaal voor u. Bij twijfel stuur e-mail naar [email protected] met het potentieel gebruiksadres om te vragen hoe de 4G dekking daar is.

Oplevering is een paar dagen. Er is geen contractduur (momenteel), geen setupkosten, activatiekosten ... Vanaf 40 euro. Neem het en zeg het op als het u niet aanstaat/niet meer nodig is zonder enige verdere kosten.

Ik heb dat juist een 6 maanden gehad. Geen klachten over. De enige problemen die ik er mee had waren was door mijn eigen fout.
Het toestel dat ze leveren heeft een vormfactor die zeer geschikt is om uit te trekken, in een tas te steken en daarmee te pendelen tussen twee woningen, indien gewenst.
2&5G wifi, 1 ethernet-poort. IPv4 achter een NAT, ipv6 publiek. Een tot op heden nog nooit door Tadaam toegepast formeel dataquota van 300GB per maand.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bababa schreef:je GSM-abonnement voor een maand tijdelijk laten verhogen
Toen iemand een fiber van EDPnet geplet had tussen de deur en het internet van EDPnet dus de facto niet meer werkte,
heb ik een dagje op dewigi hotspot van mijn GSM gewerkt, dat ging eigenlijk prima. Behalve dan dat ik mijn GSM niet te ver van mijn werklaptop durfde te nemen...
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

Yaro schreef:...

Proximus is er niet aanwezig, kabel is eventueel aansluitbaar maar vereist graafwerken.

Welke 3G of 4G opties zijn tegenwoordig mogelijk?

Ik las iets van telenet tadaam, maar lijkt me te duur voor enkel internet (geen nood aan tv component)
ik veronderstel dat je bedoelt dat Coax eventueel mogelijk is mits graafwerken, maar VDSL van proximus niet
dan valt de optie: VDSL XS van EDPnet aan 25€ voor echt onbeperkt al weg.
https://www.edpnet.be/nl/thuis/internet.html?

met minimaal 40€ is Tadaam niet echt een optie voor enkel een buiten verblijf.
Dit is enkel nuttig al je je huidig internet en TV op je hoofdadres opzegt en Tadaam voor beide locaties gaat gebruiken.
maar weet dat TV ook meetelt als data, het zogezegt onbeperkt is, maar telenet ten alle tijden het recht heeft je te beperken als het op het gsm netwerk in je buurt te druk is en je al veel hebt verbruikt. (lees hiervoor de topics ivm tadaam op dit forum) tot hiertoe is bij mij weten nog wel niemand door telenet beperkt.
https://tadaam.be/
Moest tadaam voldoen voor beide van je verblijven zou ik voor de 50€ optie gaan 3 streams ipv 1 en 50mbps ipv 30

wil je, je telecom op je hoofd adres behouden en een aparte verbinding op je 2de verblijf lijkt de flybox idd de beste/enige betaalbare keuze.
https://www.orange.be/nl/producten-en-diensten/flybox
20€ = 50GB in de piek + 100GB in de daluren, en na overschrijding van de 50gb kom je op 256kbps (32KB)

leest wel de voorwaarden van orange na want er zijn nog wel wat addertjes.
Als je de modem neemt ben je verplicht 12maand (15 of 20€) te betalen ook al gebruik je het niet, en je mag pas na de 1e 6maand omschakelen.
dat is al minstens 180€ tot 240€ (en de 15€ optie is niet handig dus het zal eerder 240€ zijn) dan kan het intessanter zijn de modem los te bestellen of misschien op userbase een 2de hands model (van iemand die er niet de volle pot voor vraagt...)
Greetz cyberbug

Afbeelding
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:33, in totaal 1 gewijzigd.
Yaro
Starter
Starter

cyberbug schreef: ik veronderstel dat je bedoelt dat Coax eventueel mogelijk is mits graafwerken, maar VDSL van proximus niet
dan valt de optie: VDSL XS van EDPnet aan 25€ voor echt onbeperkt al weg.
https://www.edpnet.be/nl/thuis/internet.html?
Klopt volledig,
enkel kabel beschikbaar. Geen proximus

cyberbug schreef: met minimaal 40€ is Tadaam niet echt een optie voor enkel een buiten verblijf.
Dit is enkel nuttig al je je huidig internet en TV op je hoofdadres opzegt en Tadaam voor beide locaties gaat gebruiken.
maar weet dat TV ook meetelt als data, het zogezegt onbeperkt is, maar telenet ten alle tijden het recht heeft je te beperken als het op het gsm netwerk in je buurt te druk is en je al veel hebt verbruikt. (lees hiervoor de topics ivm tadaam op dit forum) tot hiertoe is bij mij weten nog wel niemand door telenet beperkt.
https://tadaam.be/
Moest tadaam voldoen voor beide van je verblijven zou ik voor de 50€ optie gaan 3 streams ipv 1 en 50mbps ipv 30
Op het hoofdadres hebben we ook enkel internet, tv kijken doen we online
Daarom dat we de extra kosten van tadaam voor tv kijken nogal duur vinden
cyberbug schreef: wil je, je telecom op je hoofd adres behouden en een aparte verbinding op je 2de verblijf lijkt de flybox idd de beste/enige betaalbare keuze.
20€ = 50GB in de piek + 100GB in de daluren, en na overschrijding van de 50gb kom je op 256kbps (32KB)
iemand een idee hoe streng ze zijn op het volume?
Want volgens de voorwaarden vervalt de 100gb daluren op het moment dat de 50gb piekuren opgebruikt zijn...
Voor de piekuren geen erg, dan kunnen we eventueel op de hotspot van de smartphone verder, maar de 100 gb damuren die dan verdwijnen is wel straf.
cyberbug schreef: Als je de modem neemt ben je verplicht 12maand (15 of 20€) te betalen ook al gebruik je het niet, en je mag pas na de 1e 6maand omschakelen.
dat is al minstens 180€ tot 240€ (en de 15€ optie is niet handig dus het zal eerder 240€ zijn) dan kan het intessanter zijn de modem los te bestellen of misschien op userbase een 2de hands model (van iemand die er niet de volle pot voor vraagt...)
Kan eender welke 4g modem gebruikt worden of moet het specifiek deze van orange zijn?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:30, in totaal 1 gewijzigd.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

En toen ik 6 maanden geleden klant was; er zit (zat) een harde grens op 180-185gb. Daarna is het 0kpbs. Offline.
gunnix
Member
Member
Bedankt: 5 keer

Gebruik Flybox sinds 2 jaar, slechts 1 maal smalband gehad. Piek 50 + dal 100 is nooit een probleem geweest, verbruik is hier toch vooral in de avond en in weekend. Nu voor Corona tijdelijk 50gb extra per maand.
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

2de verblijf aan zee?
wigo-home aan de helft van de prijs
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

als je thuis op VDSL zit, is het uiteraard jammer dat dit in je buitenverblijf niet mogelijk is. Want dan zou je daar de goedkoopste VDSL-verbinding kunnen nemen, en je modem gewoon meenemen naar je buitenverblijf en daar aansluiten. Dan neem je je abonnement van thuis mee - in de veronderstelling dat er dan niemand meer thuis is, en de modem daar dan toch alleen stof zou staan te vergaren.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zijn er goedkope oplossingen voor 4G, waarbij je toch IP camera's kan gebruiken?
(inkomende poort open) Ik meen dat dit toch reeds NAT is door de provider, of is dit achterhaald?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Yaro
Starter
Starter

Tim.Bracquez schreef:Je kan enkel de orange modem gebruiken eens door je 50GB bent heb je 24/7 nog 512kbps snelheid. De 100GB kan je dan niet gebruiken. Dit is een automatisch systeem.
Door corona verbruiken we helaas meer dan 50gb in de zogenoemde piekuren, dus Orange valt dan af.
marcvt63 schreef:2de verblijf aan zee?
wigo-home aan de helft van de prijs
Dan zou ik thuis een veelvoudig duurder abo moeten nemen om nadien aan halve prijs nog duurder te zijn dan het huidig internet in mijn hoofdverblijf

Ik vermoed dat ik toch maar ga kijken om de kabel te graven en telenet internet start te kiezen.
Dan zijn er alvast geen piek/daluren voor de 150 gb
pluim
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Misschien is Tadaam extra interessant, omdat de apparatuur gratis is én je 6 maand je abonnement kan pauzeren wanneer je het niet nodig hebt.

Naar mijn ervaring heb je met Orange (Flybox) meer kans op 4G, maar met Tadaam (Telenet) meer kans op hoge snelheden, als er 4G is.
30/30 is al heel mooi voor thuiswerken, vooral de upload. En die snelheid is veel meer gegarandeerd dan 50 Mbps upload.

Als het je niet bevalt, of de dekking is te slecht, ... Beide providers zijn verplicht je 14 dagen bedenktermijn te geven. (Tadaam deed daar niet moeilijk over bij een collega van mij.)
Alleen is dat bij Orange misschien net wat ingewikkelder, met de verplichte modem en de verbintenis.
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Yaro schreef:Proximus is er niet aanwezig
Dan moet je een Proximus-infrastructuuruitbreiding aanvragen, in tussentijd kan je vragen om de internetdienst via 4G te voorzien tegen dezelfde voorwaarden als Proximus Internet Start:
https://www.proximus.be/nl/id_cr_buildi ... ouwen.html
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”