Intex zwembadje plaatsen. Kracht pomp voldoende?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Hallo,

We hebben momenteel een klein plonsbadje staan voor de 2 kinderen (2m diameter en het water staat 15cm hoog ofzo). Dus geen chloor of andere producten wat resulteert in groen en vuil water. Na enkele dagen kan ik het badje terug legen, proper maken, en zijn we weer vertrokken... Totaal niet ecologisch dus...

Ik wil het anders aanpakken. Ik zou een Intex opzet badje willen kopen van 260x160x65 (https://intexplezier.be/260-x-160-x-65- ... 28271.html). Het volume is ongeveer 2.28m³.

Ik zou het zwembadje ook wat willen verwarmen met behulp van de zon. Ik zou zo'n Intex matjes kunnen kopen/solarbol/EPDM mat of iets zelf fabriceren (https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1994192). Als ik zie welke resultaten je daarmee kan behalen...

Tot hier allemaal geen probleem. Het zwembad en de "zonneverwarming" zullen echter op een 14-tal meter van elkaar staan (enkel) en er moet een hoogte van 3m overbrugd worden. Wat is jullie idee over de Intex Zandfilterpomp 6m³. Qua debiet zwaar overkill voor bovenstaand zwembadje, maar het gaat hem hier echter over de afstand + hoogte die gehaald moet worden. De pomp/filter lijkt een theoretische opvoerhoogte te hebben van 5m wat dan weer voldoende zou moeten zijn in mijn geval.

Het plat dak die net naast het zwembad staat krijgt maar zon vanaf 12h in de middag. Vandaar de keuze om de matten op het plat dak van het tuinhuis te leggen. Daar schijnt de zon van 's morgens tot 's avonds continue.

Zie hier een schets van hoe de situatie er uit zou zien:
https://cdn.discordapp.com/attachments/ ... nknown.png

Bedankt!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Wat een gedoe, en neen die intex pompjes zijn niet krachtig genoeg. Heb ik aan den lijve ondervonden. Mijn opzet was:
Op een rommelmarkt tuinslang van meter of 10 gekocht. Die heb ik op een houten plank van ongeveer 1x1 meter in spiraalvorm gelegd en van die klemmetjes erover genageld die gebruikt worden om elektriciteitsleidingen vast te leggen. In het zwembad een dompelpomp van 40 euro, de vlotter volledig omhoog gedaan en met stukje touw bevestigd zodat de pomp continu bleef werken. De pomp zoog het water uit het zwembad, stuurde het via de tuinslang in spiraalvorm waarna het water verwarmd en wel weer in het zwembad terechtkwam. Om het water in de tuinslang goed te verwarmen kan je er desnoods een zwart stuk folie overleggen en dan alles in volle zon. Ik had het geluk om zwartgroene tuinslang gekocht te hebben waardoor die zwarte folie niet nodig was. En het water? Lekker warm. Mijn duurste aankoop was de pomp voor 40 euro. Tuinslang 2 euro, houten plank lag hier nog en wat van die plastieken krammen. En tijd uiteraard om alles in elkaar te knutselen.
Tot slot: die intex pompjes overbruggen nog geen hoogte van 20cm, toch niet het model wat ik heb en dat kostte ook een 80 euro.
Edit: nu pas foto van intex pomp gezien. Blijkbaar wel geschikt voor die hoogte maar kost dan ook 300 euro. En van uw eigen geknutsel ga je veel meer plezier hebben.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

als je dit budget ervoor overweegt zou ik in elk geval een "gewone" pomp met zandfilter overwegen.

ik heb, voor mijn zwembad (prism 360 cm diameter) deze zomer dit exemplaar gekocht. Ook 279 euro, maar iets meer zekerheid dat ik "gerust" ben voor een aantal jaar.
. Overweeg zeker ook om de leidingen van 14m tussen pomp, dak, en zwembad van een "dikkere" versie te voorzien dan 32 mm. ik zou hier leidingen van 50 of 65 mm voor gebruiken. Minder weerstandsverlies over die afstand.
de pomp die ik hierboven beschreef heeft standaard 50mm aansluitingen.

Ik moet zeggen: na 4 jaar "geklooi" met de patroonfilters is dit een zege. zelfs zonder de warmtepomp oplossing is dit een aanrader.
Zwembad heb ik 1 maand geleden opgezet en alles aangesloten. Ik heb dit weekend voor het eerst een backwash gedaan (kost een hondertal liter water); met de patroonfilters was dit 1 patroon per week/10 dagen.

Het "vermogen" van zo'n pomp is ook veel groter, waardoor je de debieten en drukken die nodig zijn om de hoogte te verkrijgen wel kan realiseren.

(ikzelf heb, echter, geen diy verwarming geinstalleerd, maar een warmtepomp van duratech.. wederhelft wilde dat perse)

waar ik ook wel aangenaam verrast van was is de meerwaarde van het "intex solar" zeil om op je badje te leggen. die bubbletjes plastiek houdt echt wel veel warmte binnen die met de gewone folie verloren ging
Argon
Elite Poster
Elite Poster

@Jack Daniels: ghoh, gedoe... Op een zeker punt snap ik u wel. Dompelpomp, wat (flexibele)buizen en een zelfbouwmat (wat ik al van plan ben) en de kous is af. Ja en neen. Het belangrijkste punt (of toch één van de) vergeet je in uw setup en dat is de filter. Die filter achterwege gelaten geef ik u op de andere punten gelijk en dan zou ik het ook zo oplossen.
De Intex pomp is inderdaad niet zo'n standaard circulatiepompje maar effectief een zandfilterpomp die tot 5m water kan opvoeren.

@Profke: de Intex pomp is geen "gewone" standaard meegeleverd pompje maar dus wel degelijk ook een zandfilterpomp zoals jij aangeeft. De adviesprijs is rond de €300, maar zonder reclame te willen maken staat die hier al aan €180. Dus toch nog een serieus verschil.

Ivm het vergrote van diameter naar 50 of 65. Heeft dit effectief zijn nu? Ik bedoel de ZFP(zandfilterpomp) heeft een aansluiting van 38mm. Als ik vanaf de pomp de diameter vergroot van 38 naar 50/65, dan kan ik die 14m lengte zo inderdaad overbruggen, maar dan kom ik aan het zwembad zelf en die heeft ook maar een aansluiting van 32. Het water zit daar dan toch ook weer "opgestopt"?

Zelfde verhaal voor de matten/tyleenbuis/bol/... op het dak. Ik zou tot aan het dak kunnen gaan met dia 50/65, maar dan moet ik toch onmiddellijk terug verkleinen naar 25/32/38 bvb. Dus zou dit zoveel uitmaken?
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Sowieso houd je de afstand best zo kort mogelijk om verliezen te beperken. Ik heb zelf zo'n zandfilterpomp en ben daar heel tevreden over. Misschien wel opletten dat die niet te hard zuigt zodat kinderen niet vast komen te zitten.
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Wel, daar heb ik ook al aan gedacht. De ZFP is een 6m³/uur versie. Dat wil zeggen dat die pomp 2.6 keer per uur mijn volledig zwembadwater er door sleurt... Zoals eerder gezegd het debiet is in feite overdreven, maar het is die opvoerhoogte die ik nodig heb he...

Kan je zo'n pomp "vertragen"? :-)
profke
Pro Member
Pro Member

Argon schreef:Wel, daar heb ik ook al aan gedacht. De ZFP is een 6m³/uur versie. Dat wil zeggen dat die pomp 2.6 keer per uur mijn volledig zwembadwater er door sleurt... Zoals eerder gezegd het debiet is in feite overdreven, maar het is die opvoerhoogte die ik nodig heb he...

Kan je zo'n pomp "vertragen"? :-)
door smallere leidingen te gebruiken... de 32 mm versie bijvoorbeeld downscalen naar 16mm
ipv te upgscalen naar 50. :-)

het "verschil" van een lange dunne of een lange dikke leiding (ongeacht het feit dat de aansluiting maar klein is) is weldegelijk aanwezig.
kijk even naar het forum op tweakers dat je hieronder aanhaalt.
met "1" 16mm (8*8*pie = 200m²) colletor liep het water vrij langzaam.
met "3" 16mm (8*8*pie = 200m²) collectors in serie liep het nog langzamer. diameter is dezelfde.

en de 3 16 mm collectors parallel (dus 600 mm² over dezelfde lengte als "1 collector") "spoot" het water eruit. En toch was de pomp aansluiting dezelfde...
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Onze buren hebben zoiets liggen naast hun zwembad dat een heel stuk groter is.
Dat verwarmt al voldoende.
Bij zo'n klein badje als jij aanhaalt zou ik niet zoveel m leiding leggen en al zeker niet beginnen met dingen op het dak te leggen.
Gewoon zo'n bol naast het bad.
Als je wat handig bent maak je dat gemakkelijk zelf. Een houten bak maken, zwart schilderen, zwarte tuinslang in leggen en een plexi om te sluiten en klaar.
Ik veronderstel dat het is om de koude te breken en niet om je kinderen te koken? :angel:
Argon
Elite Poster
Elite Poster

@cadsite: zon komt te laat aan het punt waar het zwembadje staat (op het terras). Dus ja, uw oplossing werkt maar is niet optimaal in mijn situatie. Vandaar het dak van het tuinhuis. Tweede punt: ik wil niet heel de zomer rekening moeten houden met een bol/matten op het terras. Dus ik investeer liever in een propere en goede oplossing waar ik "geen last" van zal hebben. Maar wat je zegt klopt anders volledig!
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Let er gewoon op dat water opvoeren behoorlijk wat kracht vergt en water door een leiding sturen ook.
Bij de meeste pompen staat er een tabel waarin je kan zien wat het theoretische debiet is per opvoerhoogte:
Afbeelding

Let ook bij de aankoop van een pomp op het verbruik.
Wij hadden eerst een dompelpomp in onze vijver om de filter te voeden, maar die krengen gaan niet lang mee, ik heb er 2 versleten in 3 jaar.
Erna heb ik die vervangen door een echte vijverpomp en die gaat nu, na 16 jaar nog altijd mee. Deze staat aan van eind april tot november ongeveer.
Ook het verbruik is gigantisch hoger bij een dompelpomp. Om even een put leeg te zuigen maakt dat niet uit, maar voor continu gebruik is dat toch belangrijk.
Wij zijn van een verbruik van 250W/u naar 60W/u gezakt wat op jaarbasis ruim €250 stroom bespaarde.
profke
Pro Member
Pro Member

cadsite schreef:Let er gewoon op dat water opvoeren behoorlijk wat kracht vergt en water door een leiding sturen ook.
klopt... Maar volgens mij maakt dat iets minder uit aangezien je eigenlijk een gesloten circuit hebt...
enkel bij de 1e opstart zal dit wat tijd & kracht vereisen...
daarna is de "kracht" die nodig is om omhoog tegaan even hoog als de "hevelwerking + zwaartekracht" om terug naar beneden te komen.. Denk ik.
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Hevelwerking + zwaartekracht: dat denk ik ook.
Grootste uitdaging is het volledige boeltje te kunnen ontluchten ;-)
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ah, juist, hier had ik inderdaad even geen rekening mee gehouden.
Bij ons loopt het water vrij uit de filterbak.

Wat ik me nu wel bedenkt. Als je op deze manier je water verwarmt dan is dat een traag systeem. Vrees je dan niet dat het water te veel tijd krijgt om af te koelen in die 20m terugweg?
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Tgoh... Geen idee :-)
Theoretisch: die pomp kan 6m³/uur aan. Mijn badje is maar 2.28m³. Dus in een uur tijd zal die pomp 2.6 keer het water kunnen laten circuleren.
Laat ons nu nog overdrijven om het getal in de realiteit om te zetten en die 2.6 delen door 2. Dan is die pomp in staat om 1.3 keer het volledige zwembad water te laten circuleren in 1 uur. Dus het is niet zo dat het water er bvb 30 minuten zal over doen om die 20m te overbruggen.

Geen idee of je het gezien hebt, maar als je kijkt naar volgende Tweakers link: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /1994192/0 dan zijn de temperaturen die daar uit komen zeker niet mis.

Zoals iemand hier reeds had neergezet: het is niet de bedoeling dat ik de kinderen wil verbranden in het badje. Maar een leuke temperatuur in het zwembadje zou wel leuk zijn natuurlijk.

Bepaalde mensen verklaren mij hier waarschijnlijk ook wel een beetje zot. Maar velen hier op UB experimenteren graag met bepaalde zaken en vinden DIY projectjes wel leuk. Het moet natuurlijk haalbaar zijn wat ik wil/denk. Vandaar dat ik graag even aftoets wat de bedenkingen zijn van anderen... :-)

Ik kan ook gewoon een Warmtepompje kopen en ernaast zetten en dan ben ik ook geholpen... Maar die kost is mij wat te groot.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Het lijkt me dat de pompsnelheid van de pomp die je wilt plaatsen veel te hoog is voor het te verwarmen volume. Je moet tellen dat zo'n bol met spiraalvormige slangen ifv de grootte van de bol 5-15m3 kan verwarmen (je hebt maar 1 nodig dus) maar zo 1 bol mag maar een debiet van 300-700L/u krijgen. De reden is dat je water traag opwarmt in zo'n bol (anders is de warmte onmiddellijk weg en heb je (bijna) geen verwarming tussen ingang en uitgang van de bol). Heb zelf zo'n 10-tal bollen tot grote tevredenheid in parallel liggen voor een groter zwembad en daar gaat in totaal niet meer dan 500-600L/u door elke bol (in totaal 5-6m3). Een bol (met bypass trouwens, anders kan je het niet afzetten) lijkt dus voldoende en dan met een eerder traag debiet (max. 1-2m3, liefst zelfs trager) zal er gemakkelijk 5-6 graden bijdoen en in het midden van de zomer zelfs 8-10 graden...
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Ik snap uw punt en volgens mij heb je 100% gelijk, maar ik heb zo'n pomp nodig om aan die opvoerhoogte te geraken...
Dus op welke manier zou ik dan die pomp trager kunnen laten pompen/circuleren?

Stel dat ik er een bolkraantje tussen zet en ik zet die maar half open, hoe plezierig zal de pomp dit vinden...? Ik vermoed dat dit de levensduur niet ten goede komt om de pomp zo tegen te werken?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Misschien domme opmerking, maar waarom stel je de vraag niet aan zo'n zwembad-shit verkopers?

Hetgeen je nu wil doen lijkt me niet uitzonderlijk, maar jouw oplossing lijkt mij (als leek) niet te werken.

Je pomp pompt zoveel liters per minuut dat het geen tijd krijgt om echt op te warmen. Dat water moet dan nog een kleine 20m terug naar het zwembad, dus de winst is volgens mij al weg.
De cijfers op tweakers zijn inderdaad indrukwekkend, ze doen zelfs denken aan een perpetuum mobile... Vergeet niet dat zijn spiralen (3!) vlak bij zitten.

Pas op, ik vind jouw idee super en ik ben de eerste om knutselaars die ecologische oplossingen zoeken te steunen en toe te juichen, maar ik denk dat je hier in de mist gaat.

En nog even mijn eigen fout accentueren: Jij hebt het hier over opvoerhoogte, maar heb je die echt nodig in een gesloten circuit?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Op de dompelpomp die ik ooit geplaatst heb zit een kraantje waar je het debiet mee kan regelen. Maar eerlijk gezegd, hier stond een rond badje van ongeveer 2 meter diameter en 2 ringen hoog. Vlak ernaast dan de spiraal voor warm water maar het water dat eruit kwam was eerlijk gezegd te warm om nog aangenaam te zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het is niet om de domper op de feestvreugde te zetten maar hier heeft zomers lang een Intex bad gestaan van, denk ik, 3.5m doormeter, 1.3m hoog met alleen de standaard pomp, geen afdekking en water dat tegen de dertig graden ging.
Of moet het een tropisch zwemparadijszwembad worden ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Ik wil het zwembad op het terras zetten. Geen zin om gras op te offeren en in het najaar opnieuw te moeten zaaien.
Daar het zwembad op het terras staat kan de zon er maar volledig aan vanaf een uur of 12. Dus ik vermoed dat we onze situatie met die van u niet kunnen vergelijken daar het zwembad van u waarschijnlijk ergens in de volle zon staat/stond?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

En hoeveel dagen per jaar werd dat water "automagisch" 30°? Als het 10 dagen zijn, zal het veel zijn.
Wij hebben een warmtepomp gekocht, ietsjes ander budget dan waar het hier over gaat, en hadden in april al 28° in het zwembad, ergo: iedereen kon in het zwembad, zelfs de kouwelijken onder ons :).
Zo'n solar bol en matten etc, werkt prima als het én heel warm is én heel veel zon is, waardoor het aantal dagen eerder beperkt is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

heist_175 schreef:Zo'n solar bol en matten etc, werkt prima als het én heel warm is én heel veel zon is, waardoor het aantal dagen eerder beperkt is.
Het hoeft daarom niet heel warm te zijn. In het voorbije verlengde weekend had ons water tegen 16u tussen de 27 en 28 graden terwijl het buiten nog geen 25 was. Er ligt ook wel zo'n bubbelwrap en dan nog een dekzeil op, wat ongetwijfeld ook nog wel voor wat verwarming zorgt tegen dat we erin gaan. 's Morgens was het water rond de 22 a 23 graden.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik begin me nu toch ook wel te interesseren in een (DIY) verwarming. In mijn geval gaat het nog om een klein opblaaszwembadje van max 1000 liter, amper de helft gevuld. Dat gaat dus om een kleine 0.5m3 water om op te warmen. Ik wou zo'n DYI bol maken om ernaast te leggen en een simpele dompelpomp, gewoon omdat het kan (en ik niet meer 3 emmers warm water moet bijgieten als de kinderen het te koud krijgen).

Iemand een voorstel voor een goede dompelpomp met klein (of regelbaar) debiet?
profke
Pro Member
Pro Member

cadsite schreef: Hetgeen je nu wil doen lijkt me niet uitzonderlijk, maar jouw oplossing lijkt mij (als leek) niet te werken.

Je pomp pompt zoveel liters per minuut dat het geen tijd krijgt om echt op te warmen. Dat water moet dan nog een kleine 20m terug naar het zwembad, dus de winst is volgens mij al weg.
Klassieke fout...
je zonnepaneel, je collector, of je warmtepomp (whatever) produceert x aantal WATT aan vermogen. overheen een uur is dit "x Wattuur", wat je kan omrekenen in calorieën , joules, of wat dan ook. met die energie kan je
ofwel 1 liter water een heleboel graden opwarmen, ofwel 100 liter een beetje opwarmen.

op het einde van de rit is het de bedoeling dat de 4000-8000 liter die je hebt opgewarmd werd van omgevingstemperatuur naar "omgevingstemperatuur + 10°C

ik durf zelfs gokken dat het veeel sneller zal zijn om honderden liters die 0.3°C warmer zijn dan het zwembadwater toe te voegen dan tientallen liters die 3°C warmer zijn dan het zwembadwater. De warmteverliezen in je slang zullen namelijk stijgen met het temperatuurverschil en de oppervlakte.

20 meter slang met een temperatuur die pakweg 5.3°C boven de omgeving opwarmt verliest minder warmte dan diezelfde 20 meter slang die 8°C boven de omgeving opwarmt.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

heist_175 schreef:En hoeveel dagen per jaar werd dat water "automagisch" 30°? Als het 10 dagen zijn, zal het veel zijn.
Wij hebben een warmtepomp gekocht, ietsjes ander budget dan waar het hier over gaat, en hadden in april al 28° in het zwembad, ergo: iedereen kon in het zwembad, zelfs de kouwelijken onder ons :).
Zo'n solar bol en matten etc, werkt prima als het én heel warm is én heel veel zon is, waardoor het aantal dagen eerder beperkt is.
Een paar weken per jaar, de weken dat de verfrissing echt nodig was.27 à 35°C is het geweest.
Ik wil maar zeggen dat een zwembad gewoon in de zon zetten ook al veel doet. En 't is toch om de verfrissing te doen hé.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Joe de Mannen schreef:En 't is toch om de verfrissing te doen hé.
Niet noodzakelijk. Bij ons spelen ze er gewoon 1-2u in, dat is ruimschoots meer dan enkel verfrissing.
En dus, met externe verwarming, konden ze er in april al in spelen. Dat lukt nooit met een solarbol.
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Laat ons zeggen dat ik er eigenlijk ongeveer aan uit ben en toch blijf in geloven.
Dus ik zoek een Intex 6m³ pomp
een Intex 260x160x65 badje
en een DIY of standaard zonnemat/collector

Lukt het niet dan kan ik die ZFP altijd wel nog tweedehands doorverkopen met wat verlies... Maar dan heb ik het toch eens kunnen testen :-)

Grootste probleem nu: alles lijkt gewoon overal uitverkocht (of je moet een woekerprijs willen betalen).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”