Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Voor hen die niet aan de beademing moeten is er geen plaats, niet in de Gees, niet in het KB, niet in het az en ook niet in de publieke opinie blijkbaar.
We gaan die oudjes redden, zij die in de statistieken passen, de rest zetten we zonder werk, zonder vertier en zonder uitzicht.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ge kunt da nie onderzoeken.

Even zonder echte cijfers maar zou gewoon beetje subjectief bekeken als een lockdown te lang duurt het aantal slachtoffers (zowel dodelijk als niet dodelijk) mentaal veel groter worden dan het aantal slachtoffers aan covid?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Pas als er niet meer aan covid 19 overlijdt, gaan we de echte balans kunnen ipmaken.

Aantal doden - aantal "normale" doden.

Dan weet je echt wat corona heeft aangericht. Nu is en blijft het gokken.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

phil48 schreef:Pas als er niet meer aan covid 19 overlijdt, gaan we de echte balans kunnen ipmaken.
Ja maar wanneer zal dit ooit een feit zijn ... ?

Is een vaccin ten vroegste in het najaar van volgend jaar, nu realistisch ? En zal het effectief zijn ? Blijkbaar is me er niet zo zeker van dat een vaccin langdurige garanties biedt ? Zal er tegen dan misschien een andere therapie zijn (bv. met plasma van besmette patiënten) ? Zal er überhaupt iets komen waardoor we dit virus de baas kunnen ? Is er kans dat het virus op termijn "moe" wordt zoals Steven Van Gucht al eens vermeld heeft en te weinig kracht nog heeft om nog voor (massale) besmettingen te zorgen ?

Stevenen we niet echt af op een in België niet-bedoelde / ongewilde evolutie richting groepsimmuniteit met als resultaat "the survival of the fittest" ?
En zo ja, wat met de draagkracht van de gezondheidssector ?

Hoe groot is de kans op een 2° golf met niet te overziene economische en sociale drama's, cf. ontslagen / afslanking personeel in bedrijven, worden dagelijks nieuws in de kranten. En het gaat natuurlijk niet om 5 of 10 werknemers maar honderd en meer ...

Wat zal de draagkracht zijn van de bevolking om een 2° (misschien zelfs complete) lockdown te doorstaan ?

Of zie ik het misschien allemaal te zwart ?

In stilte hoop ik nog altijd dat "Iceke" zijn voorspelling mogen uitkomen ...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

koenraaddeconinck schreef:Is een vaccin ten vroegste in het najaar van volgend jaar, nu realistisch ? En zal het effectief zijn ? Blijkbaar is me er niet zo zeker van dat een vaccin langdurige garanties biedt ?
Het is trouwens weer stil rond een vaccin... waren er ondertussen geen diverse testen op mensen gestart ?
koenraaddeconinck schreef:Stevenen we niet echt af op een in België niet-bedoelde / ongewilde evolutie richting groepsimmuniteit met als resultaat "the survival of the fittest" ?
Tegen het huidige tempo ga je nog 100 jaar moeten wachten vrees ik.
koenraaddeconinck schreef:Hoe groot is de kans op een 2° golf met niet te overziene economische en sociale drama's, cf. ontslagen / afslanking personeel in bedrijven, worden dagelijks nieuws in de kranten. En het gaat natuurlijk niet om 5 of 10 werknemers maar honderd en meer ...

Wat zal de draagkracht zijn van de bevolking om een 2° (misschien zelfs complete) lockdown te doorstaan ?
Ik denk dat je daar best niet teveel aan denkt... niet goed voor je gemoedsrust.

Ik vrees nog altijd voor de opening van horeca en bedrijven (administratief personeel dan).
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

DarkV schreef: Ik vrees nog altijd voor de opening van horeca en bedrijven (administratief personeel dan).
De meeste bedrijven laten kantoorpersoneel inmiddels gedeeltelijk/vrijwillig naar kantoor komen.
Ik zelf doe dit ook vrijwillig, en merk dat de trein elke week drukker wordt. In de cijfers heeft dit echter geen gevolgen.
En als de dancings pas ten vroegste in september opengaan, dan vermoed ik dat dit ook zal gelden voor de drukkere kroegen.
In de restaurants, kan je gemakkelijker afstand bewaren. Hier zie ik dan ook niet echt een probleem.

Sowieso gaan we vroeg of laat toch terug naar het oude systeem.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Stroper schreef: Sowieso gaan we vroeg of laat toch terug naar het oude systeem.
Als we dat doen, hebben we dus echt weer niets geleerd. En zijn we weer een vogel voor de kat bij SARS-CoV-3, die misschien nog veel dodelijker en besmettelijker zal zijn.

De lockdown heeft bewezen dat heel wat zaken die "onmogelijk" zijn perfect mogelijk zijn, en dat landschapskantoren, overvolle treinen en files anno 2020 helemaal geen bestaansreden meer hebben. Er is absoluut geen reden meer om "terug te gaan naar het oude systeem" of terug te gaan naar de abnormaal. Het lijkt dat sommigen dat alvast begrepen hebben, maar velen nog altijd niet.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 03 jun 2020, 16:38, in totaal 1 gewijzigd.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad. Hoor net de bezwaren van een expert bij de nieuwe regels. Weer mensen kussend begroeten is volgens Wilmes een grijze zone, dat mag je zelf beslissen. Van 10 contacten tot 40 per week moet mogelijk zijn. Met 10 collega's op restaurant gaan, aan één tafel, maar terug op de werkvloer 1,5 m blijven houden :bang:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Ik hoorde 10 maar waar komt die 40 vandaan?

Ja je kan 1 week 10 dan de andere week weer 10 andere.

Maar waarvan die 40?
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Ieder gezinslid heeft "recht" op tien contacten per week, moeten niet elke keer dezelfde zijn. Ze rekenen standaard gezin bestaat uit vier. Dus kan het per week tot maximaal 40 contacten hebben in je bubbel. En de week nadien 40 andere. Enz.

Namen achterlaten mag juridisch niet in café en op restaurant, dus contact tracing wellicht ook afgeschaft. En wie weet nog of wil nog zeggen welke tien of twintig mensen op zijn of haar BBQ waren ?
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

waar haal je dit?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/va ... ~ab5e0826/

Ik verschiet ook wel effen van hoe alles bijna helemaal open gegooid wordt. Zo wordt de voorspelling van een tweede golf wel een soort self-fulfilling prophecy.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

Daar zie ik toch niets staan van 40 contacten in 1 week tijd
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Née dat zie ik ook niet staan.

De regel van die 4 is nog steeds hetzelfde namelijk 10 individuen en niet 10 gezinnen he.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

quovadis schreef:Daar zie ik toch niets staan van 40 contacten in 1 week tijd
Je moet naar het stukje nieuws-uitzending kijken. Daar vraagt Freek Braeckman het letterlijk aan Van Damme. Vraag is natuurlijk dan of Braeckman (of zijn redactie) de regels dan correct geïnterpreteerd heeft :).
Je ziet alweer van hier dat er hopen discussies gaan ontstaan van wat wel of niet mag. Maar elke week 10 andere contacten mogen zijn, vind ik wel heel losjes. Zelfs zonder Corona kom ik nooit dicht bij 10 mensen per week :P.
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

het komt er op neer dat "papa" 10 personen mag zien, en "mama" ook 10. en "zoontje lief" ook 10 en "dochter lief" ook 10.
Dat is allemaal samen een bubbel van 40 personen. (44 eigenlijk) waarvan er nooit meer dan 10 tegelijk samenzijn.

En waarbij de "bubbel" dan eigenlijk onrechstreeks een samenraapsel is van 5 bubbels...
"de gezinsbubbel" , "de bubbel van papa", "de bubbel van mama", etc

maar: de boodschap die men mist is eigenlijk net de omgekeerde:

de teneur van "alles is verboden behalve" is terug omgedraaid naar het klassieke "alles mag behalve"..
(of zo wil men het toch laten uitschijnen)
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

wordt daar idd zogezegd maar nergens staat er iets over te lezen. Dus lijkt me een foute interpretatie dan

Edit: “ Elk individu mag zijn of haar sociale contacten uitbreiden naar tien mensen”

Dus idd 40 contacten per gezin van 4
phil48
Elite Poster
Elite Poster

EN elke week mogen dat tien anderen zijn.

Dus in theorie een bubbel van 160 man voor één gezin op 30 dagen tijd.

Goe bezig, Wilmes
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

En hoe zit dat dan als je terug naar kantoor moet gaan? Is dat dan jouw bubbel voor die week?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:En hoe zit dat dan als je terug naar kantoor moet gaan? Is dat dan jouw bubbel voor die week?
Telewerken is nog steeds aanbevolen dacht ik.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dat was de vraag niet... [emoji57]
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

10 personen zijn 10 personen zou ik denken... dus je mag maar enkele collega's zien (en dan niemand meer privé).

Niet echt haalbaar dus zal men er wel een uitzondering voor verzinnen... alsof het virus daar rekening mee gaat houden :bang:

Als ik hoor hoe iedereen al meteen z'n agenda aan het vol plannen is met afspraken vrees ik er het ergste voor.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: Als ik hoor hoe iedereen al meteen z'n agenda aan het vol plannen is met afspraken vrees ik er het ergste voor.
Geen nood, als er teveel gevallen bijkomen gaat de overheid gewoon minder testen :-D probleem opgelost!

Dat zie je trouwens aan het zogezegd "dalend" aantal gevallen maar vreemd genoeg wel een stijgend aantal ziekenhuisopnames.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

DarkV schreef:10 personen zijn 10 personen zou ik denken... dus je mag maar enkele collega's zien (en dan niemand meer privé).

Niet echt haalbaar dus zal men er wel een uitzondering voor verzinnen... .
Yeah... Bij ons is het (verplicht) 'back to the office' in 3 shifts, vanaf 8 juni, per week.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Moest eens goed lachen met dat persbericht. "Vanaf nu is vrijheid weer de regel en wat niet mag is de uitzondering". Die zijn niet buiten geweest de laatste maand zeker :-)
devilkin schreef:Yeah... Bij ons is het (verplicht) 'back to the office' in 3 shifts, vanaf 8 juni, per week.
Jakkes, pure regressie.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Als ik het goed begrepen heb, geldt die regel van 10 enkel voor je privé contacten, omdat je thuis die 1,5 m niet kan handhaven.

Op de werkvloer word je verondersteld dat wel te doen.

Wat betreft dat testen, stond vanmorgen een lijst op een nieuwssite van de maand mei. Geen enkele dag hetzelfde aantal. De ene keer 18 000, een andere dag 6 000 (was het minimum). Maar nooit een reden waarom het zo verschilt.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Als ik dat zo lees, het is niet VERPLICHT om nu plots per gezinslid met 10 mensen af te spreken, hé. Je mag gerust verder doen zoals je bezig was. Je MOET ook niet naar de kust, op restaurant of café.
Wij blijven in elk geval doen wat we al een tijdje doen en dat is niet zo veel minder dan wat we voor corona deden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dit gaat al lang niet meer over hoe je jezelf beschermd, maar over hoe men kan nagaan met wie je in contact geweest bent.
Eerlijk gezegd kan ik mijn privé bubbel voor een heel jaar op 2 handen tellen. Professioneel is dat dan weer een heel ander paar mouwen.
Er zijn atm wel belangrijkere dingen om van wakker te liggen, hele beroepssectoren die men kapot maakt bv.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

10 contacten is eigenlijk ook gewoon echt vrijheid.

Tbh het is nog steeds een heel klein beetje puzzelen maar dat is dan vooral als je naar familie gaat of naar een groot gezin. Als je enkel met een koppel afspreekt is da anders.

Geld die regel voor kinderen jonger dan 12 ook?

Stel nu 10 volwassenen en 5 kinderen onder de 12 mag nie ofwel?

Want 5 volwassen en 5 kinderen is precies echt wel bizar dan is je bubbel heel snel gevuld.

5 kinderen is bv bij mij 2 gezinnen die te samen zouden zijn.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

10 contacten is helemaal geen vrijheid, dat is nog altijd geen uitgesteld verjaardagsfeestje, communie, trouwfeest of koffietafel.
Het toont gewoon aan hoe makkelijk het voetvolk beïnvloedbaar is door anders te communiceren :angel:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

CCatalyst schreef: Als we dat doen, hebben we dus echt weer niets geleerd. En zijn we weer een vogel voor de kat bij SARS-CoV-3, die misschien nog veel dodelijker en besmettelijker zal zijn.
de mens is een sociaal wezen en dit virus maakt daar gebruik van. Tot nu toe was het paniek maar nu meot je een evenwicht vinden.
eerst zonder medicatie en vaccin, straks hopelijk met
De lockdown heeft bewezen dat heel wat zaken die "onmogelijk" zijn perfect mogelijk zijn,
Wat we nu gedaan hebben is goed voor 1x, een 2e of 3e keer kunt ge vergeten, laat staan jaarlijks.
vanaf nu elke vreemde als lepralijder met schurft behandelen is een optie, maar dan vrees ik dat het geboortecijfer serieus zal dalen

10 man? elke week 10 andere mensen en uw lief ook nog eens 10 compleet nader mensen?
zonder feestjes allerhande of cinema en als ik werk en winkel vergeet haal ik zelden 10 man of meer per week
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

boonpwnz schreef:10 contacten is eigenlijk ook gewoon echt vrijheid.
Geld die regel voor kinderen jonger dan 12 ook?
Voor iedereen. Anders zou je kinderen ook niet moeten meetellen, he.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Mwa iceke ik vind da feestjes enzo nog steeds anders is ze.

Da ik gewoon men dichtste vrienden niet kon zien omdak men ouders en broers in die bubbel had gestoken frustrerende me dusdanig hard.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:Yeah... Bij ons is het (verplicht) 'back to the office' in 3 shifts, vanaf 8 juni, per week.
Telewerken blijft nochtans de norm... blijkbaar neemt je bedrijf het dus niet zo nauw met de aanbevelingen ?

Ik vrees echter dat je niet de enige zal zijn.
"Het wordt aangeraden om te telewerken als dat mogelijk is."
Bron: https://crisiscentrum.be/nl/news/start- ... naf-8-juni
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Bij ons tot 30 juni maximaal telewerken. Vanaf 1 juli weten we het pas volgende week hoe de back to offce zal georganiseerd worden.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

DarkV schreef:
Telewerken blijft nochtans de norm... blijkbaar neemt je bedrijf het dus niet zo nauw met de aanbevelingen ?
Natuurlijk wordt er rekening gehouden met de risico groepen, en maximaal spreiding enz. Maar inderdaad elke 3 weken een weekje terug naar kantoor.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

CCatalyst schreef: Als we dat doen, hebben we dus echt weer niets geleerd. En zijn we weer een vogel voor de kat bij SARS-CoV-3, die misschien nog veel dodelijker en besmettelijker zal zijn.

De lockdown heeft bewezen dat heel wat zaken die "onmogelijk" zijn perfect mogelijk zijn, en dat landschapskantoren, overvolle treinen en files anno 2020 helemaal geen bestaansreden meer hebben. Er is absoluut geen reden meer om "terug te gaan naar het oude systeem" of terug te gaan naar de abnormaal. Het lijkt dat sommigen dat alvast begrepen hebben, maar velen nog altijd niet.
Daar zeg je het zelf.
Dat sommigen het "nieuwe normaal" zullen vasthouden staat vast.
Maar velen zullen gewoon teruggrijpen naar het oude leven van zodra ze kunnen.

Ja, handen geven(en zelfs kussen) als begroeting zullen terugkomen(die begroetingsvormen hebben de pest, cholera, pokken,.. overleefd. Allemaal ziektes met een veel hogere mortaliteit dan Sars 2.0)
Ja, de meesten gaan terug naar kantoor(al is het maar om sociaal contact te hebben met de mensen met wie je samenwerkt).
Ja, de meesten gaan terug in de trein/file zitten(al is het maar om even verlost te zijn van zeurende partner/kinderen).
Ja, er zullen terug overvolle festivals/cafe's zijn.

Mensen zijn gewoonte- en sociale dieren. Die hun gedrag niet snel blijvend zullen aanpassen.
Ik weet dat er mensen zijn die hopen dat dit de maatschappij fundamenteel veranderd. Maar ik vrees dat zij eraan zijn voor de moeite. 11 september heeft er niet voor gezorgd dat niemand nog het vliegtuig durfde te nemen. 22 maart heeft er niet voor gezorgd dat niemand de metro nog durfde te nemen.
Mijn voorspelling kan uiteraard fout zijn, maar als ik nu de overvolle parken en drukke winkelstraten(met weinig mondmaskers en mensen die de looprichting negeren), vermoed ik van niet.

Ik hoop enkel dat er politiek enkele maatregelen getroffen worden(strategische stocks, protocollen om sneller adequaat te reageren).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk vooral dat je de schrik van mensen op een manier moet kunnen wegnemen zodat die contactracing enorm goed werkt.

Dat mensen gewoon eerlijk zonder gevolgen die namen opgeven. En dat de overheid daar geen maatregelen voor kan nemen indien die persoon een regel overtreedt.

Ik vind het belangrijk dat in geval van contact tracing de slachtoffers worden beschermd en niet beoordeeld. Dat is nu ook niet het geval maar toch zit de schrik erin en ik vind dat ze daar echt veel duidelijker moeten in zijn.

Is er een geval bekend isoleer dat zo snel mogelijk. Je gaat niet alle gevallen vermijden absoluut niet maar zoals jullie al zeggen we zijn gewoontedieren etc. Dat zal Nie veranderen. Fundamenteel is er dus geen manier. Maar ik denk dat snelle reactie de enigste werkbare methode is.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Hier velen die nu al weten dat ze niet voor eind van het jaar terug naar het werk mogen komen op dagelijkse basis...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik ben zelf geen vragende partij ;) ik werk liever thuis.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”