Voor een jeugdbeweging zoek ik een oplossing om wifi te kunnen voorzien in de lokalen. Het betreft twee aanpalende gebouwen (die wel rechtstreek verbonden zijn. Een heel slecht getekend grondplan vind je hier:
![Afbeelding](https://i.imgur.com/20CBPGK.png)
![Afbeelding](https://i.imgur.com/v9g3ZEn.png)
De rode bolletjes met cijfers zijn de contactpunten waar er een netwerkkabel voorzien is, de groene vlakken zijn de zones waar wifi in eerste instantie gewenst is. De rest kan in een later stadium, maar gezien een ietwat beperkt budget wordt hier voorrang gegeven. De ruimtes met contactpunten 1 en 4 zijn het belangrijkste, de ruimte op de verdieping rechts kan ook nog in een later stadium.
Contactpunt 1 is tegen het plafond, contactpunt 2 op stopcontacthoogte, en punten 3 en 4 op pakweg 1m60 hoog tegen de muur.
Vraag 1: wat kunnen jullie me aanraden qua materiaal? Ik lees hier goede dingen over Ubiquiti. Het doel is voornamelijk degelijk materiaal te hebben, maar wel een kostenefficiënte oplossing te kunnen bieden. Aangezien de lokalen verhuurd gaan worden zou het handig zijn om bv gastnetwerk functionaliteit te hebben, of toch twee aparte SSID's die eventueel apart te beheren zijn.
Indien we naar Ubiquiti gaan, dacht ik zelf aan een router in de technische ruimte rechts (+ cloud key?), PoE-switch in beide technische ruimtes, en AP's aan contactpunten 1 en 4, eventueel ook bij 2 indien budget over.
Vraag 2: Bij contactpunt 1 lijkt een plafondmodel me evident, bij contactpunt 4 een wall-variant. Wat raden jullie aan bij contactpunt 2?
En welke versie (lite/pro/hd/...) voor de betreffende ruimtes? Een groter bereik is beter natuurlijk, maar de afweging tussen de meerprijs en waar het extra bereik nuttig is natuurlijk ook.
Aan contactpunt 1 iets krachtiger hangen zou bv misschien ineens een stuk van die aangrenzende ruimte kunnen dekken, wat zeker wel nuttig kan zijn.
Vraag 3: Wat omtrent netwerkbeheer. Mij lijkt het geen goed idee om alles gewoon rechtstreeks op de HGW van Telenet te hangen en iedereen hun zin laten doen. Twee netwerken lijken mij het beste, één voor de beheerders, vaste leiding, ... en één voor de huurders, wat eventueel wat afgeknepen wordt. Buiten gewone internettoegang is er wel niet veel fancy nodig.
Qua beheer is een mogelijkheid om remote een kijkje te kunnen nemen wel een pluspunt, maar geen vereiste. Dingen als controllers of zo kunnen we wel ergens kwijt in de technische ruimtes.
Momenteel is enkel de bekabeling aanwezig, Telenetlijn wordt volgende week aangesloten.
Alvast bedankt voor jullie input!