Ik ben zonet over de 100GB gegaan deze maand, op laatste dag zodanig dat eventuele gevolgen niet voor lang van toepassing zouden zijn. Er zijn intussen veel dingen die me zijn opgevallen na lang op een ander netwerk te zitten, voornamelijk dat Proximus 4G sterk verbeterd is. Het is wel nog steeds zo dat op sommige locaties indoordekking met 4G minder is dan bij Orange, maar zo zijn er dan weer andere locaties waar het net iets beter is.
Wat me wel opvalt gisteren en zeker vandaag op dit moment is dat ik automatisch op 3G verbonden ben geraakt onderweg hoewel de 4G dekking hier uitstekend is. Ik vermoed dat je vanaf een bepaald verbruik op 3G komt en de verbinding op 4G komt wanneer het continu verbruik even afneemt of stopt.
Ik zit op dit moment Terzake te streamen, gisteren op terugweg na werk viel het me ookal op dat indien er langer een bepaald continu verbruik is ik op 3G terechtkom. Natuurlijk had ik op dat moment al 99GB verbruikt. Naar streamingkwaliteit of buffering maakt dit echter niks uit lijkt het.
Ik zal eens een Speedtest doen straks en zien of er ergens gecapped wordt nu eenmaal ik terug op 4G kom. Maar ik vermoed van niet.
Edit: Naar het einde van de aflevering toe, wanneer alles dus al in buffer stond en er geen verdere continu verbruik was kwam ik vanzelf terug op 4G. Ik denk niet echt dat het toeval is want het is een traject waar ik dagelijks op zit en altijd al uitstekende 4G dekking had.
Een speedtest (3x afgenomen, dit in een rijdende Brusselse metro) vlak erna toont helemaal geen cap aan:
Edit 2: Inmiddels op terugweg van werk, continu op 4G ondanks continu streaming. Momenteel 102GB verbruikt. Het lijkt er dus op dat de indruk deze morgen geen bevestiging krijgt.