profke schreef:kijk eens goed naar die foto. het is niet enkel een bal, maar ook een "filtertje" dat op je slang moet hangen...
dat zou het meeste zand moeten elimineren.. hetgeen door die filter kan zou je pomp niet mogen beschadigen
Zand zakt naar de bodem en is enkel "in beweging" als het naar beneden zakt. De filter die aan zo'n bal hangt is veel te grof om zand te filteren.
TheCeet schreef:Had graag ook nog extra filters gehad maar installateur zei dat het niet nodig was in ons geval omdat er geen wasmachine op aangesloten zit.
Kan dit nog toegevoegd worden?
Ja, gewoon ergens in uw circuit toevoegen, liefst wel voor de collector
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
.
Een
FF60 kost €130 incl verzending.
ygeffens schreef:Ik denk dat ik meer voordeel zal halen uit die binnenfilter dan.
Makkelijker te plaatsen, gewoon de aanzuigleiding onderbreken.
Filters plaats je niet op uw aanzuigleiding, maar achter uw pomp. Voor uw situatie zal dat dus niet uitmaken.
Om een bladvanger aan de 2 regenbuizen buiten te koppelen moet ik door een dikke laag stabilisé. Gaat ook een hogere kostprijs hebben denk ik.
Wij hebben als "filter" voor de pomp:
- een
dakgoot bladvanger: al het mos, bladeren, ... vliegt over het net en enkel water + fijne korreltjes van max 0,5cm kunnen door het net. Mos en bladeren blijven soms liggen, zeker als het nat is, maar bij wat wind waait alles er toch terug af.
- een
dakgootspin om te vermijden dat er grote stukken (bv clusters van wat toch door het bladnet geraakt is) toch in de regenpijp komen
- in de regenput zelf een
Deva filter, waardoor enkel super fijne stukjes geraken. We spoelen die een paar keer jaar eens (uitspuiten met de tuinslang)
Al die zaken kan je nog plaatsen na installatie
Devafilter:
Tussen de pomp en de collector zit dan nog:
-
Honeywell FF60 Triplex (uitwasbare 100µm + wegwerp 25µm + wegwerp actieve kool)
-
Icepure 1µm filter
Ook dit kan je plaatsen als de installatie al opgeleverd is
Ik denk er nog wel aan om in de tuin een extra regenwater opvang te voorzien voor het water van de carport. De overloop zou ik dan kunnen laten gaan naar de bestaande regenwaterpijp van het huis. En een pomp er aan om water voor 50% over te hevelen wanneer die aan het huis vooraan leeg is. Voor de ingang van die nieuwe regenwaterput ben ik wel van plan van een deftige filter te steken. Over de carport hangen takken van een stevige boom en die verliest veel troep.
Zie hierboven: zorg eerst dat uw dakgoot vrij blijft, dan uw regenpijp en dan de put.
Voor opvang kan je opteren voor een IBC, of voor een echte put. Er zijn ook plastieken regenputten te koop (bv
deze 10m³ voor €3K) die je makkelijk zelf kan dragen en plaatsen. Een betonnen put is altijd met een (forse) kraan en als het achter uw huis is enzo, durft die kraan wel eens héél kostelijk te zijn...
Zo'n plastieken ding kan je prima zelf zetten: putje graven, eventueel betonnen bodemplaat, stabilisé ernaast, leidingen plaatsen, werkput toesmijten en klaar.