phil48 schreef:Het coronavirus maakt onze kinderen niet alleen bang, het vereenzaamt hen ook.
En wie praat die kinderen die angst aan?
Het virus? Ik dacht het niet hoor.
phil48 schreef:Bovendien ervaren ze meer stress door het afstandsonderwijs.
Deze week virtueel oudercontact gehad.
Slechts één leerkracht gesproken die positieve energie uitstraalde. Eén!
In de voorbije weken had ik al eens (schriftelijke) voorzichtig gepolst hoe enkele leerkrachten deze nieuwe manier van lesgeven ervaren.
Ik kan niet zeggen dat het positieve antwoorden waren noch dat ik positieve elementen terugvond in het antwoord...
Onze kinderen (tieners) zelf gaan héél goed om met het zelfstandig(!) mogen studeren van de aangereikte leerstof.
We begeleiden hen uiteraard in het opnemen van deze nieuwe verantwoordelijkheid en de praktische problemen (vb Smartschool).
Evenals bij het kanaliseren van de bij tijden chaotische informatiestroom vanuit hun onderwijsinstelling (zeker in de beginfase maar ook nu nog).
Ik heb alle begrip voor de leerkrachten die plots uit hun zeer sterk gereguleerd wijze van leven en lesgeven werden gerukt.
Ze werden als het ware in het diepe gesmeten van de digitale uitdaging die ze zelf (erg vaak) onvoldoende beheersen.
De quasi onmiddellijke feedback (en bijhorende voldoening) die ze ervaren wanneer ze voor een klas staan, ontbreekt haast volledig bij
hun nieuwe manier van lesgeven. Enkel een "klassieke toets" vertelt hen waar hun klas staat.
Je voelt de aversie, vanuit het onderwijzend personeel, tegen preteaching groeien.
En ook dat straalt af op de kinderen...
Ik ben ook getuige mogen zijn van hoe de leerlingen zélf de nieuwe technologie omarmen om elkaar te helpen.
Ze nemen filmpjes op waarin ze de leerstof voor hun medeleerlingen uitleggen en delen deze met elkaar.
De leerlingen beheersen de nieuwe technologie wel!
Sedert de lockdown tiert het amateuristisch in elkaar gebotste lesmateriaal welig op Smartschool.
Ik heb zelf wat van dit "lesmateriaal" bekeken en gelezen.
Eerlijk? Dat is echt armoe troef...
Je kan uiteraard ook niet verwachten dat iedere leerkracht plots expert is in aanmaken van digitaal lesmateriaal.
Misschien is de tijd aangebroken dat die
duizenden leerkrachten de krachten bundelen om
kwalitatief hoogstaand digitaal lesmateriaal aan te maken?
Het zal ook hun algemeen welbehagen ten goede komen.