Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Als je HIV-positief bent moet je dat bv. ook niet melden (natuurlijk niet te vergelijken mbt besmettelijkheid).

De vraag ‘waarom niet’ is eigenlijk een andere vraag, meer moraal gericht. Maar, om toch een voorbeeld te geven (puur uit de vinger dus niet aan mijn persoon/mening gelinkt):
Iemand ziet/vindt hoe mensen fel reageren op een (zelfs veronderstelde en nog niet vastgestelde) besmetting van een familielid (scholen volledig toe, binnenkort zomerkappen helemaal sluiten,...).
Als die persoon dan zelf de quarantaine start van zijn gezin (eventueel wacht op officiële testresultaten), maar dit niet meldt als zodanig, is hij dan een crimineel, potentieel moordenaar? Puur omdat hij anderen niet in problemen wil zetten door hun opvang/werk te beïnvloeden?
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

decat schreef:Even de vraag anders stellen: waarom zou je het niet melden?
Omdat er eigenlijk maar één (huisdokter) zaken heeft met mijn gezondheid en dat is niet mijn baas.
Gaan we nu echt dit stukje privacy van onszelf ook door die grijzende tv sterren van virologen laten afpakken?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Zwangerschap was misschien niet zo'n goed uitgangspunt ...
Als ik er verder over nadenk: je (huis)dokter geeft je ziekteverlof, jij meld aan je baas dat je ziek bent en klaar.
In het geval corona zullen dan al je collegas (indien nodig) wel gecontacttracet worden zeker ?
En een beetje snuggere baas zal nogal rap van 1 en 1 bij 2 zijn zeker ?
Dus, ik denk dat je het niet moet vertellen wat je hebt, maar ik denk ook niet dat je er lang mee wegkomt.

En in deze tijd zal je in de wandelgang al snel corona hebben, ook al is het niet zo.

Wij hebben in ons USA team een overlijden, daar moet men moeite doen om me te geven dat het niets met corona te maken heeft.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Joe de Mannen schreef:
NuKeM schreef:Een stoute vraag, maar in hoeverre ben je (wettelijk, niet moreel) verplicht om te melden (school en/of werkgever) dat je besmet bent?
Voor de duidelijkheid: de vraag stelt zich bij mij (nog) niet.
Ik dacht dat die verplichting er sowieso al was. Ik denk bvb aan een zwangerschap, verplicht te melden, toch ?
Je werkgever mag die info natuurlijk niet misbruiken en ook niet publiek maken.
Volgens mij werkt dat andersom. Je bent helemaal niet verplicht te melden dat je zwanger bent. Als je het meldt, treden allerlei beschermende maatregelen in werking: ander werk, werkverwijdering, bescherming tegen ontslag, ...
Dus ook daar: waarom zou je het niet melden, maar verplicht? Ho maar :).
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

hoeveel aandoeningen met ik u geven waarvan ge echt niet wil dat uw omgeving het weet?
neem alles wat met een kapotte blaas of darmen te maken heeft (pampers en stoma's).
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

timmermc schreef: Omdat er eigenlijk maar één (huisdokter) zaken heeft met mijn gezondheid en dat is niet mijn baas.
Gaan we nu echt dit stukje privacy van onszelf ook door die grijzende tv sterren van virologen laten afpakken?
Maar enkel uw gezondheid is van belang? Andere personen (familie en collega's etc) mogen creperen. Leuk. :lol:
Ik heb het nu trouwens enkel op Corona, niet op andere ziektes, waarvan de meeste trouwens nog niet besmettelijk zijn.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

timmermc schreef:
Omdat er eigenlijk maar één (huisdokter) zaken heeft met mijn gezondheid en dat is niet mijn baas.
X gaat naar huisarts. Die ziet dat X mogelijks COVID19 hebt -> contactopsporing. Als X dan niet gaat liegen, weten ook zijn/haar collega's het. En meestal gaat dat snel rond op een bedrijf...

Indien je een goede verstandhouding hebt met je bedrijf, zie ik niet in waarom je niet de moeite zou nemen om je chef rechtstreeks op de hoogte te brengen - getuigd van enige gezond verstand EN respect. But that's me.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

koenraaddeconinck schreef: Nogmaals ICEKE, ik zie het probleem niet, zelfs indien in deze mijn privacy in de weegschaal zou geworpen worden ... Met wie ben ik in contact gekomen of wie is met mij in contact gekomen de voorbije 2 weken: mijn gezin, bepaalde collega's op meer dan 1.5 m zo niet met mondmaskers, de winkelbediende bij de slager, gedurende enkele seconden geleden een DHL- koerier die hier een pakje kwam afleveren voor de oudste zoon, mijn ouders op meer dan 1.5 m afstand en dit gedurende maximaal een half uur en evenzeer een Coolblue-winkelbediende in Gent waar ik een smartphone gaan afhalen ben. Ik vergeet nog een vriend die het overlijden van zijn moeder kwam melden. Half uur mee gepraat op zeker 1.5 m afstand (ik in het deurgat en hij op zijn fiets).
Je wil het gewoon niet zien, als ik morgen bij mijn dokter kom krijgt hij gewoon al die info, net zoals ik info post op mijn fb tijdlijn.
Als ik morgen een telefoontje krijg van een callcenter, dan kunnen ze de hoogste boom in, net zoals fb status updates zou posten wanneer ik ergens naartoe ga..

Stel nu dat ik ook zou moeten zeggen dat ik hier vorige zondag een klein feest gehad met 4 of 5 vrienden. OK ja, dat mocht dan niet maar ook hier weer: bezin voor je begint. Hetzelfde met mijn boete omdat ik ergens 76 km/u reed terwijl maar 70 mocht. OK die eurokes had ik liever aan andere dingen besteed maar ik had maar beter moet opletten en wat minder focussen op de radio misschien. In de toekomst zal ik nu weer wat alerter zijn
.
Dat is echt niet het grootste probleem, het probleem stelt zich vooral in wat ze met die data achteraf gaan doen.
En wat gaat het contact center dan doen met dat gegeven van die barbecue? Doorgeven aan politie en parket? Ik vertrouw onzen Belgischen Staat voor geen haar maar hier ben ik nu zeker geneigd hen het voordeel van de twijfel te geven.
Ja, al die camera's langs de weg hebben ze ook gezet om boeven te vangen...
Maar stel dan enkele dagen bij mij later vastgesteld wordt dat ik besmet ben. Dan draag ik nog liever de gevolgen van mijn "misstap" door die namen door te spelen ipv. mooi te verzwijgen dat ik in contact geweest ben met dat 4- of 5- tal die op zich opnieuw anderen kunnen besmetten.
Jij ziet dat als een misstap, ik zie daar echt geen graten in.
Maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om momenteel vrienden uit te nodigen / te bezoeken. Die maatregelen zijn niet totaal zinloos en ons land heeft nu éénmaal niet gekozen voor de piste van groepsimmuniteit. Goede of slechte keuze en is het allemaal voor niets geweest omdat andere landen die een andere strategie gekozen hebben er aan het einde van de rit beter uit komen ..
.
Die zijn compleet zinloos als je de dag erna op je werk verwacht wordt.
Wel ben ik blij dat we niet gekozen hebben voor de piste van groepsimmuniteit want nogmaals: het zal maar uw vader / moeder / kind / vriend etc. zijn die er het slachtoffer van is. En als ze al genezen, wat zullen de gevolgen op termijn zijn ... ? Blijvende longschade? Verhoogd risico op embolen? Wel of geen resistentie? Enz enz.
Wat hebben die maatregelen daar in hemelsnaam mee te maken ? Je kan wat pech hebben, of wat geluk, maar uiteindelijk hangt het nu(zoals in vandaag) vooral van jezelf af hoeveel risico je loopt of wil lopen.
En nogmaals, zijn de huidige maatregelen te gek voor woorden of net niet streng genoeg? Ik weet het niet. Ik ben geen arts noch viroloog of epidemioloog. Ook al deze wetenschappers kennen de vijand niet goed
.
Nu komen we bij het probleem sé, ze weten het zelf niet, maar de maatregelen die ze erdoor drukken zouden wel de juiste zijn ? Dan geloof ik liever in mijn eigen maatregelen
En finaal: wat mij minstens evenzeer in heel deze impasse intrigeert ... Hoe is dit kunnen gebeuren? Met al wat ik tot nu toe gelezen heb, begin ik heeeeeeeeeel ernstig te twijfelen aan een natuurlijk gebeuren. Zie artikels van tal van gerenomeerde wetenschappers. Wat met de HIV- sequenties die het genoom van het virus zou bevatten? En China dat zeker onderzoek zal toelaten ... als de pandemie volledig voorbij is :lol: :lol: :lol:
Dat is dus het meest onzinnige dat je kan doen, gaan geloven in fake news.
Dat er fouten gebeurt zijn moet je niet aan twijfelen, dat ze opzettelijk zijn, daar geloof ik niet in.

Ik blijf er bij dat dit een seizoensgriep is, dat de piek ondertussen over is en we pas in het najaar of voorjaar terug opflakkeringen gaan zien( en die dan beter gaan kunnen opvangen door bv contact tracing).
Ik blijf erbij dat je jezelf best beschermd tegen de griep door zoveel mogelijk je handen te wassen en een mondmasker op te zetten indoor, maar eigenlijk zo weinig indoor contact en te hebben.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

decat schreef: Maar enkel uw gezondheid is van belang? Andere personen (familie en collega's etc) mogen creperen. Leuk. :lol:
Ik heb het nu trouwens enkel op Corona, niet op andere ziektes, waarvan de meeste trouwens nog niet besmettelijk zijn.
Of het nu Corona is of niet, dat blijft hetzelfde. Enkel je huisdokter als vertrouwenspersoon heeft zaken met je gezondheid.
Indien je Corona hebt gaat je huisdokter wel de nodige stappen ondernemen die er momenteel hiervoor voorzien zijn en wat je onmiddellijke vriendenkring of familie betreft kan je best naar eigen vermogen oordelen hoe en wat, zoals je een tijdje isoleren van hen om een besmetting te voorkomen.

Maar je baas? Die moet aan een ziektebriefje genoeg hebben of gaan we een modelletje van gele ster op onze kleding naaien misschien.
Stop met allerlei extra regeltjes uit te vinden bovenop deze die nu al erg genoeg in voege zijn tegenover de bevolking. :bang:
koenraaddeconinck schreef: En finaal: wat mij minstens evenzeer in heel deze impasse intrigeert ... Hoe is dit kunnen gebeuren? Met al wat ik tot nu toe gelezen heb, begin ik heeeeeeeeeel ernstig te twijfelen aan een natuurlijk gebeuren. Zie artikels van tal van gerenomeerde wetenschappers. Wat met de HIV- sequenties die het genoom van het virus zou bevatten? En China dat zeker onderzoek zal toelaten ... als de pandemie volledig voorbij is
Zo onzinnig is deze theorie helemaal niet, we zijn uiteindelijk maar weinig geïnformeerde individuen op deze planeet en weten erg weinig van wat er boven onze hoofden allemaal gebeurd.

Kijk maar in de politiek, vorig jaar kregen we de kans om te beslissen wie er ons de komende vier jaar het best zou besturen en zelfs daar hebben we uiteindelijk het raden naar, misschien zouden we beter naar onze verkozene stappen en hen een oorvijg verkopen.
Heb ik vorig jaar tussen N-Korea en de USA geen mooi akkoord zien ondertekenen in verband met nucleaire wapens, wel dat verdrag is verticaal geklasseerd geworden nu een klein jaar later. Dan is dit een oorvijg voor ons, de mensheid.

Biologische oorlogvoering is, hoewel het allemaal mooi in akkoorden verwerkt zit helemaal niet verdwenen. En deze pandemie daarvan uitsluiten of het afdoen als fake news lijkt me erg kortzichtig om dit zomaar te aanvaarden.
Ik bevind me niet op een platte aarde zoals vele Amerikanen die achteloos aan de lippen hangen van een Trump, een bad nemen in bleekwater en in alles geloven wat dit oranje mannetje hen nog verkoopt.
Net zoals de nieuwslezers en journalisten die elke dag proberen woorden in de mond te leggen van degene die ze interviewen, of zag ik het verkeerd toen ze erop aandrongen bij virologen en politiekers om de tweede verblijvers toe te laten. Manipulatie door de media kan je het best noemen.
Waar blijft de media met berichten over die duizenden immigranten in Griekenland en andere Zuiderse landen, over de oorlog die nog steeds gaande is Syrie, etc.
Een EU die zich zo onopvallend mogelijk gedraagt in deze pandemie, die wanneer iemand het aandurft en hun richting uitkijkt het kaartje trekt ‘lidstaten kiezen zelf voor hun gezondheidsbeleid’. Maar ze hebben wel ideeën, zoals een Europees depot voor mondmaskers. Wat een genieën! Misschien best een commissie hiervoor oprichten, met het verdwijnen van de UK is er toch plaats over in de aula.

Je moet rekening houden met diverse scenario zolang we niet duidelijk en met bewijsvoering weten hoe het virus ontstaan is.
Zolang niemand duidelijk en ontegensprekelijk aantoont dat dit Covid-19 virus een natuurlijk verschijnsel is, laat ik voor mezelf een opening dat dit door mensen met een duistere gedachte kan gecreëerd zijn.
Laatst gewijzigd door timmermc 25 mei 2020, 11:50, in totaal 4 gewijzigd.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Je laat het uitschijnen alsof de meeste regels er enkel zijn om mensen te pesten. Nochtans zou het "zonder" regels totaal uit de hand lopen.

Zie de samenscholing in D'monde gisteren. Er was toch niks aan de hand? Zeggen die losers.

Niks aan de hand? Waarom zijn we verdomme al twee maand in lockdown? Waarom is de horeca al twee maand dicht? Waarom zitten de kleuters al twee maand opgesloten thuis?

Omdat het dodental anders Amerikaanse proporties had aangenomen. Zie de cijfers nu. Zelfs zonder de "overschatting" (dus vermoedelijke corona doden meegeteld) zijn we nog bij de slechtste leerlingen van de klas.

Zal de Belgische mentaliteit zijn zeker?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Omdat het onzinnig regels zijn natuurlijk, we zitten al 3 maanden vast door die onzinnige regels, niet door dat virus.
Kijk naar Zweden, daar loopt het niet totaal uit de hand, het liep imho vooral uit de hand door onwetendheid.
Dat heeft trouwens weinig met mentaliteit te maken, maar vooral met hoe wij leven, op elkaar ipv naast elkaar, daar kan handjes wassen en 1.5m afstand houden echt niet tegenop.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Ten eerste: Zweden is 15 keer (vijftien !) zo groot als België.

En het zweedse volk is gedisciplineerder dan het belgische. Het geloof in de staat is er groter.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Joe de Mannen schreef: En het zweedse volk is gedisciplineerder dan het belgische. Het geloof in de staat is er groter.
Hoe zou dat komen :angel:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

*kuch* Zweden heeft (sinds kort) wel het hoogste sterftecijfer per capita van gans de EU. Het heeft zelfs het VK ingehaald.

En ze nemen daar wel maatregelen, massa-evenementen zijn er evenzeer geschrapt als hier. Geen Dreamhack dit jaar.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Stop toch met het vergelijken met Zweden.
De omstandigheden zijn daar zodanig verschillend:
- de bevolkingsdichtheid is daar zeer veel lager. In de landelijke gebieden komt een individu amper iemand anders tegen. En geraken bubbels ook niet gemengd. Enkel in steden zijn er besmettingen.
- en Zweden zijn sowieso afstandelijker.
- en de luchtkwaliteit is daar ook ettelijke keren beter dan hier (heeft niet zozeer te maken met besmettelijkheid maar wel met de dodelijkheid.)
Wat het gewicht van die elementen onderling is moet nog uitgemaakt worden maar samen maken ze een groot verschil met de zuidelijke haarden in Italië en Spanje.
Bovendien zou er een genetisch voordeel zijn bij de Skandinaven.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Aantal nieuwe besmettingen:

Woensdag: 192
Donderdag: 252
Vrijdag: 276
Zaterdag: 299
Zondag: 282
Maandag: 250

Weekendeffect speelt nu, hart vasthouden voor de cijfers van woensdag, die in principe altijd hoger liggen dan die van de voorafgaande maandag en dinsdag. Volgens Van Gucht zullen we vanaf deze week terug meer ziekenhuisopnames beginnen te zien na een lange periode van daling.

Het is daarmee totaal onverantwoord dat Weyts doorzet met de heropening van de scholen :-( en dat enkel maar als politiek machtspelletje om tegen de afspraken van de Veiligheidsraad in te gaan. Ze zijn er niet klaar voor en met de laatste evolutie van de cijfers is het ook gewoon te gevaarlijk.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:*kuch* Zweden heeft (sinds kort) wel het hoogste sterftecijfer per capita van gans de EU. Het heeft zelfs het VK ingehaald.
Klopt niet, waar blijf je dat toch halen ??

https://www.worldometers.info/coronavirus/

per miljoen inwoners

Belgium 804
Spanje 615
UK 542
Italy 542
France 435

Sweden 396

Wat betreft het "gezaag" over het stijgend aantal besmettingen. Niet moeilijk. Op de piek waren er per dag 3600 testen en 1800 testen waren positief. Tegenwoordig zitten we aan 25 000 (!!!!) testen per dag en dan kom je aan 300 positief.

Dus berekend op aantal testen : positieven kom je op een heel laag cijfer.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:
CCatalyst schreef:*kuch* Zweden heeft (sinds kort) wel het hoogste sterftecijfer per capita van gans de EU. Het heeft zelfs het VK ingehaald.
Afbeelding
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Een momentopname dus.

Onze koppositie is in het algemeen klassement :-(
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Een momentopname dus.
Inderdaad, zoals ik zei: sinds kort.

Die grafiek vind ik persoonlijk relevanter als het gaat over de gevolgen van het al dan niet nemen van maatregelen en de gevolgen in de toekomst.

Vergelijk met Italië, die hadden het heel erg zitten maar hebben maatregelen genomen, en nu doet Zweden, die beperkt maatregelen neemt en die het nooit zo hard te verduren heeft gehad het slechter dan Italië...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

CCatalyst schreef:Aantal nieuwe besmettingen:

Zondag: 282
Maandag: 250

Weekendeffect speelt nu, hart vasthouden voor de cijfers van woensdag, die in principe altijd hoger liggen dan die van de voorafgaande maandag en dinsdag. Volgens Van Gucht zullen we vanaf deze week terug meer ziekenhuisopnames beginnen te zien na een lange periode van daling.
Even 1 grote vraag. Ze zeggen dat de trend dalend is.

Gisteren 12500 testen en 282 besmettingen vandaag minder dan 7000 testen en 250. Je mag dit niet wiskundig volledig berekenen maar iets in mij zegt me dat we juist een stijgende trend zien en geen dalende.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Net zoals bij het aantal doden komen dit soort cijfers vaak met vertraging binnen.

Ze spreken vaak van inhaalbeweging en het weekendeffect. Voila.

Want ik kan me niet voorstellen dat als iemand naar t ziekenhuis moet met corona, dat die s zondagsochtends zegt "ik ga maar wachten tot morgen, dan is t een weekdag".
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef: Gisteren 12500 testen en 282 besmettingen vandaag minder dan 7000 testen en 250. Je mag dit niet wiskundig volledig berekenen maar iets in mij zegt me dat we juist een stijgende trend zien en geen dalende.
Inderdaad. Die trend is het gemiddelde over 7 dagen, de cijfers lijken pas echt te stijgen sinds eind vorige week, dus tegen eind deze week zou de trend ook weer stijgend zijn, tenzij er echt minder gevallen zijn de komende dagen of als men van de ene dag op de andere plots de trend anders gaat berekenen zodat ze dalend blijft (vb berekenen over een lagere periode).
phil48 schreef: Want ik kan me niet voorstellen dat als iemand naar t ziekenhuis moet met corona, dat die s zondagsochtends zegt "ik ga maar wachten tot morgen, dan is t een weekdag".
Iemand bij wie het heel dringend is niet, maar mensen met matige symptomen op een zondag kunnen soms idd zo denken, met vaak tot gevolg dat het dan de maandag nog erger is.

De vertraging komt IMHO daarnaast ook door lagere of zelfs geen bezetting (op kleinere ziekenhuizen) tijdens het weekend van de administratieve dienst in het ziekenhuis die de cijfers effectief doorgeeft aan Sciensano, want dat optellen wordt uiteraard niet door de (weekend)artsen gedaan. Cijfers die blijven liggen zijn worden dan pas de maandag doorgestuurd (zichtbaar dinsdag), en dan heb je dinsdag de gevallen die pas de maandag gemeld zijn (zichtbaar woensdag) want de gegevens worden al afgesloten om 16u oid terwijl het testresultaat soms even op zich laat wachten.

Wat mij persoonlijk zorgen baart is de hogere cijfers ondanks het weekendeffect van het verlengde weekend. De cijfers van de woensdag zijn doorgaans gevoelig hoger dan het cijfer van de maandag, en dat is nu al hoog.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

NuKeM schreef:Een stoute vraag, maar in hoeverre ben je (wettelijk, niet moreel) verplicht om te melden (school en/of werkgever) dat je besmet bent?
Voor de duidelijkheid: de vraag stelt zich bij mij (nog) niet.
1. Ethisch / moreel: m.i. weinig discussie over. Je hebt m.i. de ethische plicht dit te melden om te vermijden dat je anderen besmet.

2. Wettelijk: ben je m.i. verplicht aan de werkgever alle aandoeningen / beperkingen te melden die repercussies hebben voor de uitoefening van uw taak. En hier begint natuurlijk de discussie over "corona". Is m.i. voer voor juristen en advocaten want alles hangt natuurlijk af van de omstandigheden waarin je werkt.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Cijfers van aantal besmettingen zijn minder "zorgelijk" dan cijfers van ziekenhuisopnames natuurlijk.

Heel veel mensen hebben geen of milde symptomen en zijn er vanaf met 8 of 10 dagen quarantaine.

Na een volle week school zijn er geen uitbraken gesignaleerd en zeker niet bij kinderen.

Net zoals in Nederland en Denemarken.

De heropening van de bedrijven op 4 mei heeft ook niet tot een grote stijging geleid, blijkt uit de cijfers.

Nu is t afwachten op de cijfers van de winkels he.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef: Na een volle week school zijn er geen uitbraken gesignaleerd en zeker niet bij kinderen.
Is nog te vroeg om te concluderen. Enkele scholen zijn alweer gesloten omwille van een positieve test (Beringen, Deinze, Mechelen). De vraag is hoeveel scholen open zijn zonder te weten dat het virus er al welig tiert.
phil48 schreef:De heropening van de bedrijven op 4 mei heeft ook niet tot een grote stijging geleid, blijkt uit de cijfers.
Ook dit is te vroeg. De onproductieve "open office space" werd reeds door 99% van de werknemers aangehaald als "reden om het bedrijf te verlaten," en vandaag is er ook een heel goed excuus om er niet meer in te moeten gaan zitten, want zo'n concept is totaal onverantwoord geworden (nu en in de toekomst). Het merendeel van de werknemers kiest nog altijd voor telewerken ipv in zo'n open COVID-incubatieruimte te gaan zitten, gelukkig maar, ook al is het niet langer verplicht. Dat toont de filebarometer ook aan.

Wat je wel ziet is dat het elke week wat drukker wordt in wat tot maart 2020 ooit nog de spitsuren waren, en we kunnen alleen maar vaststellen dat de cijfers dus ook weer in de stijgende richting gaan.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 25 mei 2020, 13:54, in totaal 1 gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

CCatalyst schreef:De onproductieve "open office space" werd reeds door 99% van de werknemers aangehaald als "reden om het bedrijf te verlaten," en vandaag is er ook een heel goed excuus om er niet meer in te moeten gaan zitten.
Het overgrote deel van de bedrijven blijft er nochtans hardnekkig aan vasthouden :bang:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Ik vind voor de concentratie open office echt een ware hel.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:
Het overgrote deel van de bedrijven blijft er nochtans hardnekkig aan vasthouden :bang:
Die bedrijven zullen de grote verliezers zijn in de war on talent.

Vandaag de dag is er totaal geen reden meer om elke dag 8 uur of meer in zo'n virus-incubatieruimte te gaan zitten. Krijg je het niet van je zieke collega naast je, dan krijg je het wel van de recirculatie van de lucht via het ventilatiesysteem - een ziekmaker waar de meeste landschapskantoren mee uitgerust zijn. Alle beloftes dat er "filters" ingebouwd zullen worden mag je met de nodige korrels zout nemen, want die filters zijn momenteel overal uitverkocht. En zelfs als er een filter komt, dan moet die regelmatig onderhouden en diep gereinigd worden (zeer kostelijk), zoniet is het nog erger dan zonder filter.

Open office zal binnenkort weer iets uit het verleden zijn, en er zullen weinig traantjes gelaten worden voor dit gefaald experiment.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Als ik je zo over de bedrijven bezig hoor, dan moet je het onderwijs misschien ook ineens totaal veranderen.

Geen klaslokalen meer (de kids zitten te dicht op elkaar, blijkt nu) en net zoals in de bedrijven met telewerk in de scholen ook voortaan full time online teaching doen.

En fabrieken maar voorgoed sluiten, want ook daar staan de werknemers te dicht op elkaar.

Tenslotte horeca voorgoed dicht houden, want uit recent onderzoek blijkt dat restaurants de grootste broeihaarden van allemaal zijn.

Wordt een sombere toekomst, met 60 procent van de bevolking werkloos.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Phil,

Mijn broer kan nu al de online lessen mentaal gewoon niet aan. Hij krijgt bakken vol theorie en krijgt die normaal getoetst in het lab als praktijk maar nu dus niet meer en dat is gewoon te zwaar en hij snapt er niets meer van na een tijdje.

Dus dat is zeker geen oplossing.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Was een beetje sarcastisch.

Mijn zoon heeft er ook moeite mee. Tijdens de live sessies ligt 80 procent van de klasgenoten in bed en die sessies zijn om 11 uur s ochtends.

Als er nu echte examens waren, was 50 procent van de leerlingen gebuisd. Maar dat is natuurlijk een detail.

Net zoals kids uit het derde kleuterklasje totaal onvoorbereid aan het eerste leerjaar gaan beginnen.

Intussen hebben ze in Denemarken al anderhalve maand ervaring met geopende scholen, maar bij ons gaan ze volledig twee weken dicht als één opvangster van kleuters "misschien" corona heeft. Tja.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Toen Denemarken de scholen terug opende hadden wij bijna 3 keer zoveel dagelijkse gevallen. Tegenwoordig is 5 keer zoveel gevallen elke dag. Bij ons is het veel meer aanwezig.daar komt nog eens bij dat kinderen in Denemarken 2meter uit elkaar moeten blijven en maximaal als mogelijk buiten les krijgen. Hier hebben ze regels al 4 keer versoepelt, zelf al voor de scholen geopend waren.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Ik stel voor dat iedereen die het beter vind in Denemarken, naar daar verhuist en liefst snel.
Veel success.

J.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb er niks op tegen dat de scholen dicht blijven hoor, mijn kind is ook vragende partij ;)

Alleen vind ik het behoorlijk inconsequent dat ALLES versoepeld (zelfs de WZC, met haar kwart van alle corona-doden), maar dat de scholen dan ineens volgens sommigen hier dé gevaarlijkste plaats op aarde worden. En dat kleuters niet naar hun klas mogen, maar wél naar de opvang :bang:

Terwijl wereldwijd alle experten het er intussen over eens zijn dat kinderen NIET de grote verspreiders zijn die het wel zijn bij gewone griep. Dan moet of mag je je daar stilaan vragen bij stellen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

WZC versoepelen lichtjes, en gecontroleerd.Veel van de mensen daar vereenzamen en krijgen nu 1 uur per week bezoek van een gemaskerd familielid. Je leest het goed, 1 uur per week.

J.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Een maand geleden viel drie kwart van ALLE corona doden in WZC.

De nodige voorzichtigheid is daar dus uiteraard aangewezen.

Hoeveel schoolkinderen stierven na besmetting op scholen, wereldwijd ?? Ik denk geen een.

Maar de kleuters mogen wel mee naar de winkel, naar de speeltuin, naar oma, zelfs naar de opvang... maar NIET naar de kleuterklas ?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

phil48 schreef:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

per miljoen inwoners

Belgium 804
Spanje 615
UK 542
Italy 542
France 435

Sweden 396

Wat betreft het "gezaag" over het stijgend aantal besmettingen. Niet moeilijk. Op de piek waren er per dag 3600 testen en 1800 testen waren positief. Tegenwoordig zitten we aan 25 000 (!!!!) testen per dag en dan kom je aan 300 positief.

Dus berekend op aantal testen : positieven kom je op een heel laag cijfer.

Maar wat is de betekenis van al deze cijfers ... ? Hoe wordt er geteld ... ? Alleen maar formeel bevestigde gevallen of vermoedelijke gevallen etc. etc.

Vergelijken heeft i.m.o. totaal geen zin.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Klopt. Maar ook: wat is het nut om elke dag opnieuw het rekensommetje te maken. Op de piek was dat nuttig om mensen tot voorzichtigheid aan te sporen. Maar nu?

35 doden erbij. 299 besmettingen. 25 hebben het ziekenhuis verlaten. Dat zijn er 5 meer dan...

Alsof er in normale tijden geen doden zijn ?

Zet die cijfers online, maar maak er niet elke dag een te bespreken item van in het tv-nieuws.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

De groep mensen getroffen door SARS-CoV-2, doch niet overleden, die langdurige revalidatie nodig hebben groeit iedere dag.
Het menselijk aspect noch de (maatschappelijke) kostprijs van deze revalidatie lijken heden amper aan bod te komen...

Onze "experten", zoals de GEES, blijven stoïcijns stil.
Wat nog rest van onze politici blijft eveneens stoïcijns stil.
Is er een plan van aanpak?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”