aankoop NUC voor Home Assistant

Metronome
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2019, 13:00
Bedankt: 2 keer

devastator schreef:Windows licentie heb je voor 5 euro ;-)
Heb er een paar dagen geleden een gekocht voor 2 euro. Wel een grijze key, maar zolang hij werkt is er voor mij geen probleem.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Update. De dell3070 i5 met proxmox en Ubuntu voor hassio, pihole, unifi Controller, Openhab, grafana en heel de reutemeteut: 9,5w permanent verbruik. Geen uitschieters meer. Dit vervangt drie toestellen. 2 raspberry pies en 1 unifi cloudkey die samen ongeveer 12 tot 15w verbruikten permanent. Het kan dus echt!
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

liegebeestig schreef:Update. De dell3070 i5 met proxmox en Ubuntu voor hassio, pihole, unifi Controller, Openhab, grafana en heel de reutemeteut: 9,5w permanent verbruik. Geen uitschieters meer. Dit vervangt drie toestellen. 2 raspberry pies en 1 unifi cloudkey die samen ongeveer 12 tot 15w verbruikten permanent. Het kan dus echt!
Met proxmox er nog tussen. Mocht je native ubuntu server 20.04 gebruiken kan dat nog wel zakken naar 5-8 watt.
Ik zie metingen met nuc's die zelfs naar 3-4 watt gaan met ubuntu server 20.04.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Al eens proberen met de Ubuntu installatie achter proxmox naar 20.04 te brengen ipv 18.04. Proxmox wil ik er tussen laten om veel ombouw werk te vermijden zodra we met camera's beginnen.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

liegebeestig schreef:Al eens proberen met de Ubuntu installatie achter proxmox naar 20.04 te brengen ipv 18.04. Proxmox wil ik er tussen laten om veel ombouw werk te vermijden zodra we met camera's beginnen.
Ja zeker goeie keuze toekomstgericht alleen haal je nu niet het laagste verbruik.
Maar idd 9,5 watt is al mooi :-).
-rocK!
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 aug 2011, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Ik gebruik hier mijn 'oude' laptop van het werk. Oud is wel beetje understatement, want was toen wel een high end model. i7-6700HQ/16GB RAM/512GB NvE SSD. Draai er nu al een aantal maanden VMWare Workstation op met een paar VM's (HA/MySQL server/PiHole/random stuff), rock solid. Alleen W10 updates uitschakelen anders reboot hij vroeg of laat wel eens automatisch :lol:. Laat deze mooi underclockt draaien en het gemiddelde verbuik is 15W-20W, wat neerkomt op nog geen 0.5kWh per dag. Daar kan ik wel met leven.
~ Thincentre Tiny m710q: VMWare Workstation running HomeAssistant | InfluxDB | Grafana | PiHole
~ Proximus @ 100/35, local network running Ubiquiti EdgeRouter 10X with 5 Unifi AP-Lites
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik volg deze thread al een tijdje uit curiositeit om mijn thuis-setup in de toekomst ook wat zuiniger te kunnen krijgen.
Sorry als ik deze topic een beetje (of redelijk fel) kaap, maar ik heb een vermoeden dat hier experts zitten die beter weten wat cpu-load moderne cpu's aankunnen (terwijl ze toch zuinig zijn).

Ik draai momenteel een Xeon E5-2640(v1) (12-threads 2,5Ghz, 15Mb Level3-cache) met gemiddeld 65% load. Draait op 128gig ram, maar 64 zou ook nog lukken. Is natuurlijk al een oude processor, maar is zoiets vervangbaar door iets moderner, zuiniger en tegelijk ook economisch verantwoord (lees: ooit terugverdienbaar)? Meer in de 'particuliere' markt dan in de servermarkt.

Om een idee te geven van het volledige systeem: Proliant DL360 Gen8
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

pfuhu schreef:Ik volg deze thread al een tijdje uit curiositeit om mijn thuis-setup in de toekomst ook wat zuiniger te kunnen krijgen.
Sorry als ik deze topic een beetje (of redelijk fel) kaap, maar ik heb een vermoeden dat hier experts zitten die beter weten wat cpu-load moderne cpu's aankunnen (terwijl ze toch zuinig zijn).

Ik draai momenteel een Xeon E5-2640(v1) (12-threads 2,5Ghz, 15Mb Level3-cache) met gemiddeld 65% load. Draait op 128gig ram, maar 64 zou ook nog lukken. Is natuurlijk al een oude processor, maar is zoiets vervangbaar door iets moderner, zuiniger en tegelijk ook economisch verantwoord (lees: ooit terugverdienbaar)? Meer in de 'particuliere' markt dan in de servermarkt.

Om een idee te geven van het volledige systeem: Proliant DL360 Gen8
Wij hebben het hier over nuc's en optiplexen en wat hassio en dockers en load onder de 10 watt etc... .
Jij gebruikt een echte server met een verbruik van 120 - 200 watt vermoed ik en een hele serieuze load.
Moderner en krachtiger is zuiniger. Een I7 gen 9 zal zuiniger zijn dan een I5 gen 9 omdat deze krachtiger is en dus sneller klaar.
Jou cpu is oud maar nog wel redelijk krachtig. https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cp ... Hz&id=1216

Stel dat je 120 - 150 watt verbruikt per uur dan kost je dat ongeveer een 300 euro per jaar ( 120 watt x 24 x 365 x 0.26 cent ). Stel dat je een nieuw krachtig systeem samenstelt voor 800 euro met een verbruik van bv 60 watt. Dan heb je toch 5 jaar nodig voor een break even.
Deel misschien eens wat je draait van vm's, dockers etc... en geef is je verbruik door.
openaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

liegebeestig schreef:Heb de Dell optiplex 3070 met i5 9500t processor gekocht. Tweedehands gevonden met 8gb DDR4 geheugen en 128 GB nieuwe ssd.
Ik heb zopas een Lenovo Tiny M720Q, i5 8500t met 8gb geheugen en 256gb ssd gekocht voor 260€ inclusief verzendkost. Het zit nog een garantie erop tot februari 2022, ook tweedehands. Ben er heel blij mee.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

openaf schreef:
liegebeestig schreef:Heb de Dell optiplex 3070 met i5 9500t processor gekocht. Tweedehands gevonden met 8gb DDR4 geheugen en 128 GB nieuwe ssd.
Ik heb zopas een Lenovo Tiny M720Q, i5 8500t met 8gb geheugen en 256gb ssd gekocht voor 260€ inclusief verzendkost. Het zit nog een garantie erop tot februari 2022, ook tweedehands. Ben er heel blij mee.
Dat is een hele scherpe prijs voor zon processor en 8GB en 256GB HD.
Waar heb je dit gekocht ?

Kan je het verbruik meten ?
openaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

yaris schreef:
openaf schreef:
liegebeestig schreef:Heb de Dell optiplex 3070 met i5 9500t processor gekocht. Tweedehands gevonden met 8gb DDR4 geheugen en 128 GB nieuwe ssd.
Ik heb zopas een Lenovo Tiny M720Q, i5 8500t met 8gb geheugen en 256gb ssd gekocht voor 260€ inclusief verzendkost. Het zit nog een garantie erop tot februari 2022, ook tweedehands. Ben er heel blij mee.
Dat is een hele scherpe prijs voor zon processor en 8GB en 256GB HD.
Waar heb je dit gekocht ?

Kan je het verbruik meten ?
Ik heb het op Marktplaats gekocht, een dag later nog eenzelfde aan 200€ werd aangeboden, voor mij was het te laat. Ik heb geen idee van zijn verbruik.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ook heel benieuwd naar het verbruik. Dit is eigenlijk dezelfde als de mijne, maar dan 1 generatie ervoor (en geen T, dus wellicht sneller?). Mijn 9500T verbruikt 9W. Hang er eens een plug tussen zoals de Shelly Plug s?
-rocK!
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 aug 2011, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

openaf schreef:
liegebeestig schreef:Heb de Dell optiplex 3070 met i5 9500t processor gekocht. Tweedehands gevonden met 8gb DDR4 geheugen en 128 GB nieuwe ssd.
Ik heb zopas een Lenovo Tiny M720Q, i5 8500t met 8gb geheugen en 256gb ssd gekocht voor 260€ inclusief verzendkost. Het zit nog een garantie erop tot februari 2022, ook tweedehands. Ben er heel blij mee.
Grappig, ik heb gisteren ook een Lenovo ThinkCentre M720Q 2dehands gekocht, met i5-9400T (ook 8GB & 256GB SDD). :angel:

Was ook wel een koopje. Dit zijn toestellen die nog nieuw verkrijgbaar zijn.
~ Thincentre Tiny m710q: VMWare Workstation running HomeAssistant | InfluxDB | Grafana | PiHole
~ Proximus @ 100/35, local network running Ubiquiti EdgeRouter 10X with 5 Unifi AP-Lites
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

-rocK! schreef:
openaf schreef:
liegebeestig schreef:Heb de Dell optiplex 3070 met i5 9500t processor gekocht. Tweedehands gevonden met 8gb DDR4 geheugen en 128 GB nieuwe ssd.
Ik heb zopas een Lenovo Tiny M720Q, i5 8500t met 8gb geheugen en 256gb ssd gekocht voor 260€ inclusief verzendkost. Het zit nog een garantie erop tot februari 2022, ook tweedehands. Ben er heel blij mee.
Grappig, ik heb gisteren ook een Lenovo ThinkCentre M720Q 2dehands gekocht, met i5-9400T (ook 8GB & 256GB SDD). :angel:

Was ook wel een koopje. Dit zijn toestellen die nog nieuw verkrijgbaar zijn.
Ik weet niet wat je betaald hebt maar 260 euro voor een Lenovo Tiny M720Q, i5 8500t met 8gb geheugen en 256gb ssd is wel een echt koopje.
Een optiplex i3 8ste generatie met 4GB en 128GB kost 180 - 190 euro.
Die lenovo's gaan nog goedkoper precies .... als die nu ook nog zuinig blijken dan is dit wel een leuke ontdekking :-).

Kan jij het verbruik is meten met bv ubuntu server 20.04 ?
openaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Nee, ik heb jammer genoeg geen toestel om het verbruik te kunnen meten.
Ja die Lenovo zijn gewoon zeer goedkoop. Het verschil met een Optiplex is dat er maar plaats voor één tweede SSD M.2, terwijl met Dell nog plaats is voor een 2.5" SSD en een M.2.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

openaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

yaris schreef:https://tweakers.net/aanbod/2339042/del ... 0-pro.html

Lijkt me ok niet heel duur.
En op veel punten vergelijkbaar met een Lenovo Tiny M720Q. Soms is er nog plaats voor een prijsdiscussie.
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jun 2003, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Iemand met ervaring met deze devices: https://protectli.com/product-comparison/?

Ik zou daarop wat vmmetjes willen draaien met Home Assistant, pihole maar ook pfsense als WAN/LAN router.

In de 6-poorts kan ook een i3 of i5, al denk ik dat een celeron eigenlijk genoeg is voor die toepassingen.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

BasicQ schreef:Iemand met ervaring met deze devices: https://protectli.com/product-comparison/?

Ik zou daarop wat vmmetjes willen draaien met Home Assistant, pihole maar ook pfsense als WAN/LAN router.

In de 6-poorts kan ook een i3 of i5, al denk ik dat een celeron eigenlijk genoeg is voor die toepassingen.
Kan je niet kijken om dockers te draaien ipv echte vm's ?
Ik denk dat uw load toch met vm's redelijk hoog kan worden en uw verbruik en warmte van uw toestel ook.
Al eens gekeken naar mikrotik ? Goedkoop, alles kan maar wel wat steile leercurve. Ik heb zelf router/wifi/switch 10 poorten in 1 voor 120 euro.

Edit: Als ik zo lees op tweakers dan wordt protectli heel veel gebruikt. Denk dat je beter is je vraag stelt op de pfsense of opnsense thread.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

BasicQ schreef:Iemand met ervaring met deze devices: https://protectli.com/product-comparison/?
Geen persoonlijke ervaring, maar er zijn toch heel wat mensen op internet tevreden over waardoor ze een goede naam hebben, vooral voor bv het draaien van pfSense ofzo. Op zich kan je op Aliexpress een Chinese versie vinden (mogelijk zelfs identiek), maar naar het schijnt doet protectli wel nog wat extra mbt support (ook bios etc.).
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jun 2003, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

yaris schreef:
Kan je niet kijken om dockers te draaien ipv echte vm's ?
Ik denk dat uw load toch met vm's redelijk hoog kan worden en uw verbruik en warmte van uw toestel ook.
Al eens gekeken naar mikrotik ? Goedkoop, alles kan maar wel wat steile leercurve. Ik heb zelf router/wifi/switch 10 poorten in 1 voor 120 euro.

Edit: Als ik zo lees op tweakers dan wordt protectli heel veel gebruikt. Denk dat je beter is je vraag stelt op de pfsense of opnsense thread.
Dockers kan zeker, maar voor pfsense moet je wel een aparte vm hebben (draait op BSD). Mikrotik is ok, maar ik zoek dus een "zuinig" device dat de combinatie router + andere lightweight services zou kunnen draaien.

Die protectli's lijken wel leuke en veelzijdige toestellen. Het probleem van de mini/micro-pc's hierboven is dan dat ze slechts 1 netwerk interface hebben, waardoor je ze (moeilijk) als router kan gebruiken.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

BasicQ schreef:
yaris schreef:
Kan je niet kijken om dockers te draaien ipv echte vm's ?
Ik denk dat uw load toch met vm's redelijk hoog kan worden en uw verbruik en warmte van uw toestel ook.
Al eens gekeken naar mikrotik ? Goedkoop, alles kan maar wel wat steile leercurve. Ik heb zelf router/wifi/switch 10 poorten in 1 voor 120 euro.

Edit: Als ik zo lees op tweakers dan wordt protectli heel veel gebruikt. Denk dat je beter is je vraag stelt op de pfsense of opnsense thread.
.

Dockers kan zeker, maar voor pfsense moet je wel een aparte vm hebben (draait op BSD). Mikrotik is ok, maar ik zoek dus een "zuinig" device dat de combinatie router + andere lightweight services zou kunnen draaien.

Die protectli's lijken wel leuke en veelzijdige toestellen. Het probleem van de mini/micro-pc's hierboven is dan dat ze slechts 1 netwerk interface hebben, waardoor je ze (moeilijk) als router kan gebruiken.
Je kan het draaien op die micro pc's met 1 netwerkkaart maar dan zit je met een switch te klooien en vlans.
Er zijn toestellen met 2 netwerkkaarten zoals deze https://tweakers.net/pricewatch/1461790 ... ificaties/
Koop je uiteraard niet nieuw :-).
Mijn mikrotik verbruikt 5-6 watt , ik zou het toestel wel niet meer aanraden , het is al oud.
https://www.dectdirect.nl/nl/mikrotik-r ... f1EALw_wcB

Je hebt nieuwere maar duurdere modellen.
-rocK!
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 aug 2011, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

yaris schreef:
-rocK! schreef:
openaf schreef:
liegebeestig schreef:Heb de Dell optiplex 3070 met i5 9500t processor gekocht. Tweedehands gevonden met 8gb DDR4 geheugen en 128 GB nieuwe ssd.
Ik heb zopas een Lenovo Tiny M720Q, i5 8500t met 8gb geheugen en 256gb ssd gekocht voor 260€ inclusief verzendkost. Het zit nog een garantie erop tot februari 2022, ook tweedehands. Ben er heel blij mee.
Grappig, ik heb gisteren ook een Lenovo ThinkCentre M720Q 2dehands gekocht, met i5-9400T (ook 8GB & 256GB SDD). :angel:

Was ook wel een koopje. Dit zijn toestellen die nog nieuw verkrijgbaar zijn.
Ik weet niet wat je betaald hebt maar 260 euro voor een Lenovo Tiny M720Q, i5 8500t met 8gb geheugen en 256gb ssd is wel een echt koopje.
Een optiplex i3 8ste generatie met 4GB en 128GB kost 180 - 190 euro.
Die lenovo's gaan nog goedkoper precies .... als die nu ook nog zuinig blijken dan is dit wel een leuke ontdekking :-).

Kan jij het verbruik is meten met bv ubuntu server 20.04 ?
Verkoop is uiteindelijk niet doorgegaan (nochtans hadden we een afspraak, iemand had erna €10 meer geboden, idioot). Ben deze morgen een andere ThinkCentre M710Q gaan ophalen, een oudere generatie met 7400T als CPU (8GB RAM/256GB SSD) - maar zelfde TDP als de nieuwe gens. €400 betaald, inclusief een 29" inch widescreen monitor die in mijn 2e bureau gaat gebruikt worden. Zat ook nog een logitech toetsenbord & muis bij. Had liever de nieuwe generatie i5 gehad met 6-core, maar uiteindelijk is dit ook meer dan genoeg. Prachtige toestelletje wel, staat niet mis hier op mijn bureau.

In de toekomst upgraden naar 16GB RAM en een SSD bijsteken.

EDIT: Gemiddeld vebruik deze nacht was +- 13W. Er hangt wel een CC2531 en RFXtrx433XL aan mijn server, die ook wel iets verbruiken - al is dat wel maar rond de 1W-2W denk ik. Idle draait hij rond de 6W-9W. Draai Debian 10 als OS op dit moment.
~ Thincentre Tiny m710q: VMWare Workstation running HomeAssistant | InfluxDB | Grafana | PiHole
~ Proximus @ 100/35, local network running Ubiquiti EdgeRouter 10X with 5 Unifi AP-Lites
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Heb mij zo eentje tweedehands gekocht voor € 150 inclusief 4GB en 250GB SSD.

Moet dienen als homeserver. Voorlopig staat er alleen Ubuntu server 20.04 op. Binnenkort komt daar de unifi controller en home assistant bij, vermoedelijk in docker.

Meting verbruik is met een Neo coolcam z-wave power plug (via Vera).
Afbeelding

Op zich al niet slecht eigenlijk...
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

didi79 schreef:Heb mij zo eentje tweedehands gekocht voor € 150 inclusief 4GB en 250GB SSD.

Moet dienen als homeserver. Voorlopig staat er alleen Ubuntu server 20.04 op. Binnenkort komt daar de unifi controller en home assistant bij, vermoedelijk in docker.

Meting verbruik is met een Neo coolcam z-wave power plug (via Vera).
Afbeelding

Op zich al niet slecht eigenlijk...
Vroeger was er niks zuiniger dan een nuc of aanverwanten zoals jou toestel. Nu met zelfbouw builds met fujitsu moederborden en speciale voedingen zien ik metingen van 3-4w idle. Kostprijs is wel iets hoger.
De nuc's , optiplex en lenovo micro's zitten allemaal wel onder de 10watt idle verbruik. Aan 10watt per uur 24/7 zal je aan 0.26 cent per KW een kleine 25 euro per jaar kosten.
Dus zeker haalbaar / betaalbaar :-).

Edit: Ik ben teruggegaan van ubuntu 20.04 naar 18.04. Ik zat idle regelmatig rond de 6.3 - 6.5 met ubuntu 18.04 maar met ubuntu 20.04 ging ik niet onder de 7watt. Bizar maar soit.
Gebruikersavatar
willem2
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:56
Locatie: 2830
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

yaris schreef:Ik ben teruggegaan van ubuntu 20.04 naar 18.04. Ik zat idle regelmatig rond de 6.3 - 6.5 met ubuntu 18.04 maar met ubuntu 20.04 ging ik niet onder de 7watt. Bizar maar soit.
Ook bizar:
  • Ubuntu server 20.04 LTS doet hier idle 3.5 W op een Fujitsu bord met 2,5" HDD in standby;
  • 18.04.3 LTS kwam in dezelfde configuratie niet lager dan 6.2 W.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

willem2 schreef:
yaris schreef:Ik ben teruggegaan van ubuntu 20.04 naar 18.04. Ik zat idle regelmatig rond de 6.3 - 6.5 met ubuntu 18.04 maar met ubuntu 20.04 ging ik niet onder de 7watt. Bizar maar soit.
Ook bizar:
  • Ubuntu server 20.04 LTS doet hier idle 3.5 W op een Fujitsu bord met 2,5" HDD in standby;
  • 18.04.3 LTS kwam in dezelfde configuratie niet lager dan 6.2 W.
Ja idd ik was ook overtuigd en volle moed een herinstallatie begonnen van hassio en al mijn dockers :-).
Soit als ik nog eens een optiplex koop kan ik is opnieuw proberen en testen.
Normaal gezien haal je nu met ubuntu 20.04 hele scherpe resultaten.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ik blijf zelf op 9,5w gemiddeld met 5 dockers, Ubuntu 18. 04, en proxmox er nog onder.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Deze moet ik toch even delen...

Nadat ik home assistant en unifi controller op docker gezet had, lag het verbruik van mijn serverke toch een pak hoger. Ergens te verwachten, maar toch even gekeken waar dit vandaan kwam. Top leerde me dat dat het java proces van unifi constant rond de 25% cpu zat... en dat met maar één AP.

Deze wijziging (Symptom: High CPU Usage) aangebracht en na herstart van de unifi docker container lag cpu weer een pak lager.

En terug naar een lager stroomverbruik:
Afbeelding

Daarna ook nog powertop --auto-tune gedaan en ook daar bleken opnieuw wat optimalisaties te halen. Ergens de tip gelezen (in tweakers topic misschien ? ) om powertop bij elke reboot te draaien, heb dat dan ook maar ineens ingesteld.

3 Watt minder constant verbruik op jaarbasis kan toch wel tellen...
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

yaris schreef:
pfuhu schreef:Ik volg deze thread al een tijdje uit curiositeit om mijn thuis-setup in de toekomst ook wat zuiniger te kunnen krijgen.
Sorry als ik deze topic een beetje (of redelijk fel) kaap, maar ik heb een vermoeden dat hier experts zitten die beter weten wat cpu-load moderne cpu's aankunnen (terwijl ze toch zuinig zijn).

Ik draai momenteel een Xeon E5-2640(v1) (12-threads 2,5Ghz, 15Mb Level3-cache) met gemiddeld 65% load. Draait op 128gig ram, maar 64 zou ook nog lukken. Is natuurlijk al een oude processor, maar is zoiets vervangbaar door iets moderner, zuiniger en tegelijk ook economisch verantwoord (lees: ooit terugverdienbaar)? Meer in de 'particuliere' markt dan in de servermarkt.

Om een idee te geven van het volledige systeem: Proliant DL360 Gen8
...

Stel dat je 120 - 150 watt verbruikt per uur dan kost je dat ongeveer een 300 euro per jaar ( 120 watt x 24 x 365 x 0.26 cent ). Stel dat je een nieuw krachtig systeem samenstelt voor 800 euro met een verbruik van bv 60 watt. Dan heb je toch 5 jaar nodig voor een break even.
Deel misschien eens wat je draait van vm's, dockers etc... en geef is je verbruik door.
Momenteel draai ik op de proliant 2 vm's waar normaliter nog een 3de bij moet komen om de raspberry pi te vervangen (waar nu openhabian op draait).
VM1: Server-functie: dient als server voor vanalles: fileserver, syncroniseert behoorlijk aantal NAS'en in de familie, backupt, draait 6 ipcams op Milestone Xprotect. Ook AI-tools op draaien voor persoonsherkenning op camerabeelden, ....
Proliant hangt via 4x1Gbit (multipath iscsi) op een RS815RP+ met 4x6TB in raid 5. Belangrijkste LUN's:
- 5TB video-data
- 1,8TB fileserver
- 1TB backup Proliant
VM2: RDP-machine. Wordt door enkele mensen gebruikt als RDP. Wordt bvb ook regelmatig autocad op gedraaid ...

Geschat verbruik (UPS'en en switch niet meegerekend):
RS815RP+: 60 watt
Proliant: +/-100 watt

Zat zelf te denken om eventueel de RS815RP+ te vervangen door individuele disks in de Proliant zelf, namelijk:
1 disk 5TB voor data video
2 disks (mirroring) 2TB voor fileserver in mirroring (en uitbreidbaar met raid 5 zodra het te weinig wordt).
Zal trager zijn als de huidige setup, maar de write/read-cache van de proliant maakt héél veel goed.

Zou me ongeveer 50 watt besparen.

Belangrijkste bottlenecks om de proliant te vervangen: zeer performant systeem nodig met véél ram dat zichzelf nooit zal terugbetalen vrees ik.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Die synology zou wel moeten lukken. Ik gebruik zelf deze schijven thuis. Zijn goedkoop en zuinig:
https://tweakers.net/pricewatch/1456022 ... zwart.html
Je haalt die uit de behuizing.

Als je zon server al voor 50% belast dan zie ik idd niet in waar je op kunt besparen. Je kan naar een zuiniger systeem kijken en misschien 50-60 watt verbruiken maar dat duurt een eeuwigheid voor je dit geld eruit hebt.
Naar de cloud gaan is ook onbetaalbaar.

Je zit eigenlijk, buiten die synology optimalisatie, eigenlijk heel goed.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Fijn dat je die reactie plaatst ivm de disks. Ik had al zitten kijken voor 5TB-disks, maar dan losse exemplaren. Wist niet dat dit een goedkopere oplossing was. Kan je de disks eruithalen zonder dat ze zien dat je eraan geknoeit hebt (garantie ... )

Voor de 2TB's overweeg ik Seagate Firecuda's omdat die 5 jaar garantie hebben en niet zó veel duurder zijn dan die expansions

Heb in het verleden al veel hdd's moeten RMA'en.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

didi79 schreef:3 Watt minder constant verbruik op jaarbasis kan toch wel tellen...
Euh serieus ? Wat bespaar je op jaarbasis daarmee ? :eek:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ondertussen heb ik zelf m'n (kapotte) DS916+ vervangen door een homebuild.

Stroomverbruik (in idle) gemeten van die DS916+ met 4 6TB WD-RED's: 48W

Stroomverbruik (in idle) gemeten van m'n nieuwe setup: 50W
Dat, met pakken meer mogelijkheden - 32gb ram, Xeon E3-1230v5... i'm happy. Veel meer mogelijkheden nu - ik liep constant tegen de limieten van de Synology NAS.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

pfuhu schreef:Fijn dat je die reactie plaatst ivm de disks. Ik had al zitten kijken voor 5TB-disks, maar dan losse exemplaren. Wist niet dat dit een goedkopere oplossing was. Kan je de disks eruithalen zonder dat ze zien dat je eraan geknoeit hebt (garantie ... )

Voor de 2TB's overweeg ik Seagate Firecuda's omdat die 5 jaar garantie hebben en niet zó veel duurder zijn dan die expansions

Heb in het verleden al veel hdd's moeten RMA'en.
Nee eens eruit vervalt de garantie .... dat is idd wel het risico dat je neemt. Je kan die behuizing wel verwijderen zonder sporen maar dan heb je toch wat fijn materiaal nodig :-).
Ik heb 2 van die firecuda's al jaren en die draaien nog altijd perfect.
Deze zijn 9cm groot en enkel deze passen in een nuc of een optiplex.
De meeste 2.5 schijven zijn rond de 15cm groot.


Besparing van 3watt is per jaar een kleine 7 euro :-). Maar het is gewoon fijner om 6 watt te verbruiken dan 9 watt.

Ik zit nu rond de 13-15 watt. Heb aan mijn optiplex 3060 een externe harde schijf gehangen van 5TB. Extern omdat die niet intern past vanwege te groot. Ik heb ook nog elastic, logstash, kibana en gitlab toegevoegd in docker. Dit zijn redelijke zware containers.
Dit kost me aan electriciteit per jaar, aan 0,26 cent per kwh 35 euro.
Laatst gewijzigd door yaris op 25 mei 2020, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

VOiD schreef:
didi79 schreef:3 Watt minder constant verbruik op jaarbasis kan toch wel tellen...
Euh serieus ? Wat bespaar je op jaarbasis daarmee ? :eek:
3W minder, 24/7 heel jaar... aan mijn huidig tarief bespaar ik daar op jaarbasis zo'n €7 mee.

Minder is minder hé :) En wie het kleine niet eert enz :roll:
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

devilkin schreef:Ondertussen heb ik zelf m'n (kapotte) DS916+ vervangen door een homebuild.

Stroomverbruik (in idle) gemeten van die DS916+ met 4 6TB WD-RED's: 48W

Stroomverbruik (in idle) gemeten van m'n nieuwe setup: 50W
Dat, met pakken meer mogelijkheden - 32gb ram, Xeon E3-1230v5... i'm happy. Veel meer mogelijkheden nu - ik liep constant tegen de limieten van de Synology NAS.
Kan je je build is posten ?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ja hoor:
Wel licht geschrokken hoe duur unregistered ECC ram is :/ is bijna niet te vinden op de 2ehands markt, da's allemaal buffered.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

devilkin schreef:Ja hoor:
Wel licht geschrokken hoe duur unregistered ECC ram is :/ is bijna niet te vinden op de 2ehands markt, da's allemaal buffered.
Als je ooit een nieuwe build gaat samenstellen lees dan dit topic is door.
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 73583/last
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Natuurlijk kan het zuiniger... alleen al het spinning rust vervangen door SSD's zou al een verschil maken. Ook op mijn bankrekening (om zomaar even 24tb te vervangen) ;)

Soit, OT hier ;)

EDIT: net gezien dat ik m'n cpu governor nog niet had ingesteld... nu op powersave gezet, zal ook wel verschil maken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”