Onderstaand ook gepost op bouwfirma, maar weinig reactie, misschien hier meer geluk!
Ik vraag me af hoeveel verschil in geluid er is tussen een kipdraai raam in gesloten toestand en een zelfde raam met ventilatierooster in open en geslotentoestand.
Enkelvoudig 4mm 32(-1;-2) dB 30 dB
Niet-akoestisch gelaagd 44.2 35(-1;-3) dB 32 dB
Akoestisch gelaagd 44.2A 37(0;-2) dB 35 dB
Dubbel symmetrisch 4-15-4 29(-1;-4) dB 25 dB
Dubbel symmetrisch 6-15-4 34(-1;-4) dB 30 dB
Dubbel eenzijdig gelaagd 6-15-55.2 39(-1;-4) dB 35 dB
Dit zijn enkele cijfers van het wtcb.
De onderstaande roosters (zie onderaan) geven in open toestand volgende waardes.
Ik veronderstel hoe hoger hoe beter? Dan heeft de ultra een beter demping dan niet akoestisch gelaagd glas of wat zie ik over het hoofd?
Invisivent AIR Light 31 (-1:-2) dB
Invisivent AIR Basic 34 (0;-1) dB
Invisivent COMFORT Basic 35 (-1;-2) dB
Invisivent COMFORT High 39 (0;-2) dB
Invisivent COMFORT Ultra 42 (0;-2) dB
Demping glas VS ventilatierooster
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
enig idee welk type rooster je had? Welke DB waarde?
EN als je het rooster dicht deed, dan ook nog steeds zoveel lawaai?
Ik kan me ook moeilijk voorstel dat een rooster in de open stand een DB waarde haalt van 42 en dus veel stiller is dan een akoestisch gelaagd glas, maar waarom staat er dan 42db. Of kan je beide niet vergelijken?
EN als je het rooster dicht deed, dan ook nog steeds zoveel lawaai?
Ik kan me ook moeilijk voorstel dat een rooster in de open stand een DB waarde haalt van 42 en dus veel stiller is dan een akoestisch gelaagd glas, maar waarom staat er dan 42db. Of kan je beide niet vergelijken?
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
quasi iedereen die ik ken met ventilatieroosters klaagt erover....
is het niet de tocht, dan is het het geluid.
ik zie ook geen enkele reden om roosters te hebben in je ramen.
nieuwbouw: ventilatiesysteem, geen roosters
renovatie van oude ramen: vernieuw enkel de ramen waar geen ventilatieplicht op zit (zo kan je je premie nog aanvragen), en vernieuw een jaar of 2 erna de rest.
is het niet de tocht, dan is het het geluid.
ik zie ook geen enkele reden om roosters te hebben in je ramen.
nieuwbouw: ventilatiesysteem, geen roosters
renovatie van oude ramen: vernieuw enkel de ramen waar geen ventilatieplicht op zit (zo kan je je premie nog aanvragen), en vernieuw een jaar of 2 erna de rest.
-
- Elite Poster
Het gaat me niet zozeer om de premie
We wonen in de stad, en zouden aan de achterkant in de living in het schuifraam een rooster willen voorzien om toch wat gezonde lucht binnen te laten ipv het schuifraam open te zetten in de winter.
In de kinder slaapkamers op het 2de verdiep, ook aan de achterkant zouden we roosters willen zodat er frisse lucht binnenkomt die kan doorstromen naar de badkamer om daar de natte lucht buiten te blazen met een ventilator als we douchen.
In onze slaapkamer twijfelen we omdat deze aan de straat ligt, maar als ik de info las en zag dat ze 42db demping geven om de ultra, dan dacht ik dan kan het misschien wel. Maar 42db demping op een open rooster kan ik bijna niet geloven. Ik ben dus achterdochtig.
Maar jullie zouden het niet doen, als ik dat zo lees!
We wonen in de stad, en zouden aan de achterkant in de living in het schuifraam een rooster willen voorzien om toch wat gezonde lucht binnen te laten ipv het schuifraam open te zetten in de winter.
In de kinder slaapkamers op het 2de verdiep, ook aan de achterkant zouden we roosters willen zodat er frisse lucht binnenkomt die kan doorstromen naar de badkamer om daar de natte lucht buiten te blazen met een ventilator als we douchen.
In onze slaapkamer twijfelen we omdat deze aan de straat ligt, maar als ik de info las en zag dat ze 42db demping geven om de ultra, dan dacht ik dan kan het misschien wel. Maar 42db demping op een open rooster kan ik bijna niet geloven. Ik ben dus achterdochtig.
Maar jullie zouden het niet doen, als ik dat zo lees!
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
ik zou het absoluut niet doen, nee.sky schreef:Maar jullie zouden het niet doen, als ik dat zo lees!
en voor frisse lucht... ik denk dat je met een raam op kip meer frisse lucht binnenkrijgt als met een roostertje. (enfin, fris is ook relatief)
grootste verschil is dat je met een kipraam wss minder last zal hebben van lawaai, van tocht, en je kan zelf kiezen of het open of dicht is,
ipv een roostertje dat "dicht" is maar nog altijd gewoon een gat in je raam is.
ook de raamboeren dat ik al gesproken heb erover (dus niet de verkopers!) zijn geen fan van die ventilatieroosters, dus dan ben je ook wel redelijk klaar denk ik.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Wij hebben ramen met ventilatierooster van Winsol en zijn daar heel tevreden over. Er is nooit gesproken over demping en als ze dicht zijn (klep aan de binnenkant) dan heb je helemaal geen lawaai van buiten (al is dat misschien subjectief).
Computer(k)nul
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 27 keer
Sommige ventilatiesystemen werken inderdaad zonder roosters, maar bij veel van de geplaatste ventilatiesysteem is dat niet het geval.Splitter schreef: nieuwbouw: ventilatiesysteem, geen roosters
in mijn nieuwbouw (BEN-woning) zijn er dus wél roosters, en die maken eigenlijk zelfs deel uit van het ventilatiesysteem. Mijn ventilatiesysteem is er een van het type C.
Hierbij uitleg van de werking van dit type ventilatie (komt van op een andere website, zie bronvermelding) :
Type C is een ventilatiesysteem dat werkt op basis van natuurlijke aanvoer en mechanische afvoer. Dit betekent dat er verse lucht in de woning aangezogen wordt via roosters in ramen of muren en dat de vervuilde lucht via een centrale ventilatie-unit naar buiten afgevoerd zal worden. De toevoer van verse lucht wordt voorzien in de droge ruimtes zoals living, slaapkamer, bureau, enz. De afvoer van vervuilde lucht gebeurt door afvoerroosters in de natte ruimtes zoals wc’s, badkamer, keuken, berging en wasplaats.
Bron : https://www.interieurdesigner.be/bouwen ... esysteem-c
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Ja, hoe hoger de Rw-waarde hoe beter de akoestische isolatie.sky schreef:Ik veronderstel hoe hoger hoe beter? Dan heeft de ultra een beter demping dan niet akoestisch gelaagd glas of wat zie ik over het hoofd?
Je kan de Rw-waarden van glas niet zomaar vergelijken met de Dn,e,w-waarden van ventilatieroosters. Je mag gerust 10 dB(!) aftrekken van de Dn,e,w-waarden-waarden die fabrikanten van ventilatieroosters publiceren om te kunnen vergelijken met Rw-waarden.
Om precies te zijn: Rw-waarde = Dn,e,w-waarde + (10 x logaritme oppervlakte rooster)
Dus bij een ultra rooster van 0,2 m²: 42 dB + (10 x log(0,2)) = 35 dB
Het is ook belangrijk dat het ventilatierooster in een wand zit met materialen die een geluidsdemping hebben die 10 dB hoger is dan het ventilatierooster. Anders is die Dn,e,w-waarde niet 100% betrouwbaar, zeker bij grote ventilatieroosters.
Dus, de ultra dempt het geluid niet per se beter dan niet akoestisch gelaagd glas. Akoestiek is zeer ingewikkeld en is zeker niet in één cijfer te vatten.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik heb nooit de zin van zo'n ventilatierooster begrepen.
Je plaatst 10-15cm dikke isolatie in de muren, je plaatst 3voudig glas in een 6-7-8kamer profiel, om dan tussen het raam en de muur een plastiekje te plaatsen dat je open en toe kan schuiven.
Resultaat: lawaai, kou, tocht, ...
Ver van weg blijven, zelfs met "geduidsdempende" Rensonkleppen.
Wij slapen winter en zomer met het raam op kipstand.
Je plaatst 10-15cm dikke isolatie in de muren, je plaatst 3voudig glas in een 6-7-8kamer profiel, om dan tussen het raam en de muur een plastiekje te plaatsen dat je open en toe kan schuiven.
Resultaat: lawaai, kou, tocht, ...
Ver van weg blijven, zelfs met "geduidsdempende" Rensonkleppen.
Wij slapen winter en zomer met het raam op kipstand.
-
- Elite Poster
slapen met het raam open vind ik moeilijk, ik word nogal snel wakker.
Moest zo een rooster meer geluid tegenhouden dan een raam in kip stand, was het het overwegen waard.
Bedankt voor de input
Moest zo een rooster meer geluid tegenhouden dan een raam in kip stand, was het het overwegen waard.
Bedankt voor de input