thomasv schreef:gunmaster schreef:Binnenkort ga ik mijn netwerk nog eens een update geven! Wellicht leuk om dit topic een nieuw leven in te blazen?
Reeds een update?
Hier ook aan het nadenken om mijn boeltje wat op te kuisen
Shame on me, wat vliegt de tijd! In ieder geval toen ik dat postte had ik net alles besteld en zocht ik inspiratie
Kort daarna best wel hard gewerkt om alles ineen te kletsen waarna ik gestopt bent op de afwerking. De zijkanten moeten er nog op en het cable management kan beter.
Ook best wat tegenslag gehad met de UPS. Ik wou de capaciteit uitbreiden van 2x12V9AH naar 6X12V9AH maar de cr*p eaton UPS meet niet eens hoe vol de batterij zit voor hij ermee stopt, na een vaste teller gaat die gewoon uit
Daar moet ik nog een oplossing voor verzinnen.
Ik zal beginnen met wat historie!
Rond 2011 begon ik met mijn eerste home server. Vooral wat file storage, spelen met VM's, ooit ergens met plex gestart. Dit was nog in mijn gaming tijd. Ik had een aantal gehuurde black ops servers maar de controller voor stats an admin beheer draaide thuis!
Rond 2012 doofde de gaming hobby wat uit maar de hosting hobby leefde op! Ik verhuurde VPS'en voor minecraft. Zo had ik op z'n hoogtepunt 3 servers in de garage en 2 EDPNet verbindingen met high upload profiel (16,5/10) en telenet als backup (ik geloof 30/3).
Na een paar jaar is het hosten voor externen rustig gestopt toen ik de hobby wat saaier vond worden. Ik heb me wat meer gefocust op mijn studies en entertainment dat van mijn infrastructuur moest komen. Af en toe nog wel een GPU die crypto moest minen maar die foto's zijn niet zo spannend. (Ik heb al zeker 15 jaar een contract voor groene energie
)
Eind 2021 was het tijd voor het laatste lockdownprojectje. Al mijn apparatuur in een rack steken.
Om toch een beetje DIY gehalte te behouden ben ik voor het befaamde Läck Rack gegaan! Ik heb er 4 opgestapeld om ruimte te bieden aan alle apparatuur.
Het bovenste niveau dient voor compute & storage.
U een ATA voip gateway, oude WD NAS (1TB), Synology DS920+ (4*14TB).
Daaronder de x86 server, met vreselijk veel opslag (~60 TB) en heel veel functies waaronder een aantal VPS'en voor mijn bedrijf.
Het middelste niveau bevat alle netwerk apparatuur.
We beginnen met een Unifi USG4 pro met 2 WAN verbindingen (Telenet 1000/40 en EDPnet 20/2 in failover).
Vervolgens de "core switch" een TP link 24 poorts model. De blauwe uplinks gaan naar de andere switches. U ziet de POE switch en een IOT switch. Niet in beeld is een andere 16 poort switch op mijn kantoor met 2x1gbit uplink en de backup router&AP.
De POE switch serveert de camera's en 2 unifi's AP's. Die IOT switch is een antiek linksys apparaat met 24 100 mbit poorten. Deze geeft verbinding aan een aantal raspberry pi's en ander traag gerief. Totaal zijn er in het huis 98 switch poorten.
Het onderste compartiment is nog in opbouw maar moet alle elektrische apparatuur bevatten.
We hebben (omdat het kan) een apart afgezekerde A en B voeding met een apparaat dat automatisch switcht tussen de bronnen. De belangrijkste apparatuur is verder nog beveiligd met een UPS. De uitgang van de UPS staat echter ook voor een switch die kan terugvallen op net stroom bij onderhoud van de UPS. Gezien de UPS perikelen (5 min runtime) overweeg ik een derde switch toe te voegen met een grote battery bank en een inverter welke activeert bij stroomuitval en prioriteit heeft op de UPS. Een uur runtime zou mooi zijn, eventueel kan ik zo wat peakshaving doen met de hoge energie tarieven. Het power systeem bevat ook een raspberry PI die alles monitort van voltage, stroomsterktes etc.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.