SPDIF/toslink PCI kaart voor windows 10

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Ubremoved_3817
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 12 keer

Hallo,
ik had van iemand een terratec Aureon 7.1 PCI geluidskaart gekocht en ja, en heb ontdekt dat die niet ondersteund wordt door windows 10.
We hebben geprobeerd via windows 10 driver verificatie uit te zetten (van de driver) maar dat bracht geen soulaas.

Nu ben ik op zoek naar een goede, niet te dure SPDIF/TOSLINK PCI card die WEL ondersteund wordt door windows 10 ?

Wie kan me aan een oplossing helpen aub ?

Bedankt,
Stefaan
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Asus Essence STX II al geprobeerd? Rond de 200 euro, maar heeft wel allerlei maatregelen tegen jitter en coax + optical SP/DIF, en ook al lijkt dit hogere prijsklasse, deze kaart blaast dacs van duizenden euro's weg.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Ik heb deze overlaatst deze teruggevonden: https://www.startech.com/be/AV/Converte ... r~SPDIF2AA , ben je daar iets mee?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 183 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Persoonlijk zou ik altijd voor een geluidskaart op USB gaan, dat heeft 2 voordelen.
- isolatie van de rest van de pc. (veel minder kans op ruis op de analoge poorten)
- Tijdloos (mijn huidige Terratec producer phase26 is al meer dan 15 jaar oud en word nog steeds door win10 ondersteunt)

had ik toen voor pci gegaan (want pci-e was er nog niet) had deze niet meer in een moderne pc gepast, en heb ook het gevoel dat interne kaarten minder lang driver support hebben.

Als je enkel een spdif output nodig hebt zou ik voor deze gaan.
https://nl.creative.com/p/sound-blaster ... nd-5-1-pro (60€)

zelf ga ik voor deze gaan (mijn teretac heeft sinds enkele maanden kuren, vermoedelijk een versleten condensator na 15+ jaar)
https://nl.creative.com/p/sound-blaster ... premium-hd (80€)

Nu zou ik niet meer voor terratec gaan, ze hebben eigenlijk enkel nog hun naam, de duurste non mobile usb dac is 99€ terwijl de producer 300€ was en volledig uit metaal. en nu hebben ze zelfs usb Dac's van 12.5€ en verkopen ze zelfs powerbanks...

over de geluidskaarten van Asus las ik ook veel negatief, maar dat is wel al meer dan 2 jaar geleden ondertussen.

hetgeen selder voorstelt kan ook een oplossing zijn, maar het hangt er allemaal een beetje vanaf wat het doel is.

- heb je enkel spdif out nodig of ook in.
- de connector, coaxaal of optisch spdif / minispdif (3.5" jack met spdif in de tip)
- moet dit dienen voor een PC zonder USB ?
- moet dit dienen voor iets standalone. bijvoorbeeld analoge speakers op een TV met enkel spdif out ? -> selder zijn oplossing
Greetz cyberbug

Afbeelding
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

https://www.terratec.de/details.php?artnr=12001&lang=en
System requirements
.....
• Microsoft Windows Vista/7/8/10 (32/64 bit)
EDIT :

De PCI versie wordt niet door Win 10 ondersteund. wel door 8. Als ik me goed herinner kan je drivers van win 8 gebruiken op win10.

Als je weet welke chip erin zit (bijv realtek), kan je ook op de site van deze producenten terecht voor drivers
Ubremoved_3817
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 12 keer

Bedankt iedereen voor de reactie. Ja ik ga eens op zoek naar een USB to spdif converter...
lijkt me beter dan een pci card in bouwen waar de dan de driver moet voor vinden.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 26 keer
Te Koop forum

Een zeer goede usb geluidskaart met spdif Asus Xonar U7 MK2 (MK2 is specifiek voor windows 10 ontworpen de MK1 niet), ik heb deze in gebruik als interface voor een sdr toepassing(FTDX5000->IF-out->LPpan2->Xonar U7->NA3P of CWskimmer) en deze kaart geeft het beste resultaat. Een effectieve signaal ruisverhouding van 114Db!!!
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”