Is hier iemand met goede kennis van ZFS/zpools?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Een tijdje geleden heb ik een HDD die ik nog had liggen ingezet met ZFS als zpool om als netwerkshare te dienen; OS (Debian Buster) staat op een SSD.
Was nieuw voor me maar na zoeken/puzzelen heb ik het aan de praat gekregen.
Nu wilde ik deze vervangen door een grotere HDD en de data overzetten.
Systeem heeft geen extra aansluitingen meer (is een SFF) om de drive aan te sluiten dus ik wilde al eens zien wat het zou geven als ik de drives zou switchen.
Dit werkte en heb wel iets gedaan mbt de zpool, weet alleen niet meer exact wat, waardoor de grotere drive beschikbaar kwam en ik kon aan de share maar vermoed dat dit niet de juiste manier is.
Uiteindelijk heb ik die extra schijf dan toch samen met de bestaande aan het systeem gehangen door aan een andere voeding te hangen; nu zag ik ook de bestaande data niet op de kleinere drive.
Dus maar weer enkel met de oorspronkelijke drive geboot en alles leek terug in orde.
Alleen nu gaat die zpool na een tijdje in een suspended mode... :bang:

Nu wil ik dan maar door de zure appel heen bijten en de grotere drive gaan gebruiken en daarna data overzetten - is nog NTFS geformatteerd, mag ('moet') veranderen - maar weet niet goed hoe hier aan te beginnen.
Alle hulp méér dan welkom!
Gelukkig & gezond 2022!
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Amai wat een geknoei! Op macOS HFS+ en nu AFPS, en op Windows NTFS en daar kan ik me geen noemenswaardige problemen mee herinneren.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

selder schreef:Amai wat een geknoei! Op macOS HFS+ en nu AFPS, en op Windows NTFS en daar kan ik me geen noemenswaardige problemen mee herinneren.
Noch windows noch MacOS ondersteunen ZFS...?
Ernie schreef:Een tijdje geleden heb ik een HDD die ik nog had liggen ingezet met ZFS als zpool om als netwerkshare te dienen
...
Alleen nu gaat die zpool na een tijdje in een suspended mode... :bang:
Allemaal nogal vaag. Heb je wat meer info? Ziet je OS de devices? Als de zpool in suspend gaat wilt dit zeggen dat het device verdwenen is.
Hoe is je pool opgebouwd? Hoe heb je die gerepliceerd over de disks?
Ernie schreef: Nu wil ik dan maar door de zure appel heen bijten en de grotere drive gaan gebruiken en daarna data overzetten - is nog NTFS geformatteerd, mag ('moet') veranderen - maar weet niet goed hoe hier aan te beginnen.
Wat wil je nu juist doen? En waarom specifiek ZFS op 1 schijf - meerwaarde lijkt me beperkt. Je kan beter gewoon formatteren als XFS/ext4 en je shares opzetten in samba/nfs?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

devilkin schreef:Noch windows noch MacOS ondersteunen ZFS...?
Ik denk dat selder gewoon wou aangeven dat je soms veel beter af bent met KIS (Keep It Simple)… en dat hij met HFS+ en NTFS nog nooit problemen heeft gehad.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:Allemaal nogal vaag. Heb je wat meer info? Ziet je OS de devices? Als de zpool in suspend gaat wilt dit zeggen dat het device verdwenen is.
Hoe is je pool opgebouwd? Hoe heb je die gerepliceerd over de disks?
...
Wat wil je nu juist doen? En waarom specifiek ZFS op 1 schijf - meerwaarde lijkt me beperkt. Je kan beter gewoon formatteren als XFS/ext4 en je shares opzetten in samba/nfs?
Hoi devilkin!
Hier wordt héél veel naar muziek uit eigen collectie geluisterd en daarom terug naar oorspronkelijke situatie gegaan omdat die op die share staan.
Ik was een beetje in paniek toen er, met beide schijven aangesloten, geen data meer te zien was maar vermoed dat ik iets fout heb gedaan met die 2de 'nieuwe' schijf en de pool.
Omdat ik niet goed wist hoe eraan te beginnen dacht ik met beide schijven gewoon aangesloten de data over te kunnen zetten maar ik zat dan eerst met een beperking qua voeding.
Daarom die nieuwe schijf op dezelfde SATA poort aangesloten ipv de kleinere en uitgezocht of ik die kon aanspreken.
Dan toch beide schijven kunnen aansluiten door via een andere PSU te voeden.

Waarom ZFS?
Had al langer in de gaten dat dit een veel moderner filesystem is met een aantal interessante features, dus wilde dit proberen.
Op dat systeem heb ik ook containers en vm's draaien en omdat dit nieuw terrein was op deze manier, de raad opgevolgd om OS op SSD met rpool te zetten en data op HDD, beide aparte RAIDZ-0.
Was aangenaam verrast van de performance op een i3/16GB systeem, op alle vlakken.
Die eerste HDD was eigenlijk een testschijf, nu wil ik er een grotere aan hangen.
E.
Gelukkig & gezond 2022!
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ernie schreef: Had al langer in de gaten dat dit een veel moderner filesystem is met een aantal interessante features, dus wilde dit proberen.
Op dat systeem heb ik ook containers en vm's draaien en omdat dit nieuw terrein was op deze manier, de raad opgevolgd om OS op SSD met rpool te zetten en data op HDD, beide aparte RAIDZ-0.
Was aangenaam verrast van de performance op een i3/16GB systeem, op alle vlakken.
Die eerste HDD was eigenlijk een testschijf, nu wil ik er een grotere aan hangen.
Raidz-0 geeft je geen redundancy als de schijf sterft. Nu, los hiervan - als je je data niet kwijt wil is overcopieren het simpelste - gewoon twee zpools aan te maken met elk een schijf en dan zo de data manueel over copieren.

Nieuwe disk eraan hangen, zien dat je ze beide ziet, zpool create zpool-new <device name>

Op z'n ZFS's zou je een raidz-1 kunnen maken, daar je oude schijf en je nieuwe schijf insteken, wachten tot die gedaan heeft met replicatie, dan de oude schijf terug uit de raidz-1 halen.

In jouw geval lijkt het gewoon manueel overcopieren iets handiger.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

De data is het grootste probleem niet (meer).
Ik vroeg me af of, en op welke manier, ik de data kon overzetten in deze configuratie.
Dus gewoon een 2de pool aanmaken met 2de schijf was een oplossing - zoals ik schreef, nieuw terrein voor me.
Uiteraard wist ik dat een defecte schijf niet wordt opgelost met een Raidz-0.

1) Zie jij dan geen/weinig voordeel om de configuratie te doen zoals ik had gedaan?
2) Als ik terug, met die nieuwe schijf, op dezelfde manier zou willen verder gaan, moet ik dan die bestaande zpool destroyen en een nieuwe maken met de nieuwe schijf?
Gelukkig & gezond 2022!
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

1) Buiten om met ZFS te spelen.. zie ik weinig echte meerwaarde. Het enige is misschien dat je ook scrubbing ed kan activeren erop zodat je geen bitrot krijgt. Als je dat ook niet gebruikt is de meerwaarde echt heel laag.

2) als je de ouwe gaat wegdoen, eerst ouwe pool verwijderen van je configuratie, dan nieuwe disk + nieuwe pool aanmaken.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”