Plaats voor een rack was er helaas in de technische ruimte (aka brievenbus), er komt wel nog een kast voor dus tgaat wel wat weggestoken worden.
Netwerk 1.jpg
Netwerk 2.jpg
Er was te weinig plaats voor gewone patchen dus dan met goten en patchpunten gewerkt. Alles komt dus eigenlijk samen waar de brievenbus vroeger was (en eigenlijk nog is, dat is dat deurtje op de foto, ze is nu gewoon kleiner en wind/waterdicht).
- Modem: Fritzbox 7490
==> 1 uplink voor het gastennetwerk, 1 uplink voor de LAN en 1 uplink voor TV (niet aangesloten, dat gaf problemen, moet nog eens uitzoeken waarom). Er is naast een Proximus aansluiting ook Coax binnen getrokken en een smarttube voor fiber. Alle Coax aansluitingen voor TV's komen onder de brievenbus toe, dus niet zichtbaar op de foto.
- Switch 1: Linksys LGS318
==> Fanless, wil ik vervangen in de toekomst door een 48 poort model zonder fans en SFP+ poorten. Ik heb reeds een buisje klaarliggen en fibers om er door te steken voor een 10 gig uplink naar zolder (2 eigenlijk).
- Switch 2: Zyxel GS1920-8
==> Fanless POE switch gekocht op aanraden van een forumlid, even wennen aan het configureren maar werkt goed.
- Firewall: Fortigate 80D
==> Staat momenteel terug even af, nog wat bekijken hoe ik men netwerk nog verder ga opzetten qua vlan's en dan komt deze er verder tussen. Zal ook als fallback VPN zijn enzo. Zonder licentie wel. Is een gift geweest, gebruikt om mijn NSE4 examen te leren dus kwam al zeer goed van pas.
- Pi 3B: MyDSMR om de slimme meter uit te lezen
==> Voeding via de Fritzbox
- Pi 3B+: Pi-Hole
- Server: NUC8i7BEH2 met ESX op
==> momenteel 9 VM's er op:
===> Home Assistant (die 2 antennetjes bovenaan op de foto zijn de Zigbee Stick en Z-Wave stick, heb nog een 344Mhz antenne ook om nog te integreren)
===> Home Assistant Dev (omdat ik nogal eens pruts en het komt de WAF niet goed als ik dat op het hoofdsysteem doe)
===> Zabbix (monitoring, moet ik eens updaten en uitbreiden, of vervangen door een alternatief, weet het nog niet)
===> Nginx (Proxy om bepaalde zaken van buiten toe te laten zoals toegang tot Jitsi)
===> OpenVPN (VPN connectie om Domotica extern te kunnen bedienen of de camera's remote te bekijken)
===> Unifi (controller voor Unify AP's)
===> Jitsi (Jitsi server voor familie en vrienden zodat ze privé contact kunnen onderhouden in deze Corona-tijden. Ik kende het niet voordien, vind het wel een toffe tool).
===> Checkpoint (Een testVM om Checkpoint firewall eens op te zetten en mee te experimenteren)
- Multi-room audio via ChromeCast Audio (volledig bovenaan). Moet nog wat extra houderkes printen om de voeding meer af te schermen van de DACs + bekabeling beter te leggen, dus momenteel niet in gebruik.
Op zolder nog een CRS125-24G-1S-RM en 2 x Mikrotik LHG 5 AC, momenteel niet aangesloten. De CRS125 zal op zolder gebruikt worden om het netwerk daar te voorzien voor onder andere een zelfbouw NAS etc... De LHG 5 AC's ging ik gebruiken als een draadloze uplink naar het dak van een collega. Als Telenet er uit ligt kon hij dan verder surfen via Proximus hier en visa versa, helaas een boom in de weg. Misschien later nog voor een projectje gebruiken, hebben hier te koop gestaan maar er was geen interesse.
Het kabelmanagement kan beter, maar ik knip alle kabels op maat nu met een gekleurd kapje om te weten wat het is (zwart pc, geel server, wit uplink, blauw AP, etc...). Gekleurde kabels moeten dus nog vervangen worden. Ik heb vanmorgen nog clipjes geprint om ze achter te steken die ook velcro vasthouden zodat ik ze in een nette bussel kan wegsteken.
Wifi: 2 x Unify AC-Pro AP, 1 x Ruckus R510
Camera: 2 x Reolink RL-410-5MP
Er ligt ook nog een kabel naar mijn nog te bouwen werkkot, daar zal ook nog een switch komen vermoedelijk met nog enkele camera's, misschien een buitenAP).
Alles heeft een label zodat men vrouw ook alles weet te vinden als er iets scheelt. Wel alles nog eens in Visio gooien en documenteren.
het gastennetwerk is een gewoon open netwerk. Enkele huizen verder is een kinesist, vaak komt iemand de persoon brengen en wacht deze in de auto, dus zij maken daar wel graag gebruik van. Verder niet echt veel verbruik op.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.