Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hier moesten ze wel, er waren al 9000 boeken uitgeleend, is maar een gemeente van ongeveer 12.000 inwoners.
Bij ons bellen ze om een uur af te spreken, want wij mogen niet 2 tegelijk daar staan.
Liggen dan buiten op een bankje klaar op dat uur, is wel altijd voormiddag.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ah, ik dacht op een bepaald uur... :banana: :bang:
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

svermassen schreef:Hier moesten ze wel, er waren al 9000 boeken uitgeleend, is maar een gemeente van ongeveer 12.000 inwoners.
Dat worden flink wat overuren, als die bib weer open gaat. Om die 9 000 weer op hun plaats te krijgen.

Want anders sta je daar schoon in een bib zonder boeken ;)
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer

Het word tijd dat er een verplichte cursus komt voor jonge ouders die een gezinnetje willen stichten. Schijnbaar hebben vele ouders vandaag moeilijkheden bij het zelf opkweken van 't boelleke' en zijn ze (ocharme) totaal doodop na enkele weken zelf voor hun kroost te moeten zorgen.

En die uniefs kunnen misschien zoals vorige week er een 'arm' professor verscheen in Terzake, nu een 'hoe voed ik mijn kind zelf op' professor bij nemen.
De afgelopen periode is nochtans een prachtige gelegenheid om ze wat minder in de katoenbollekes te wikkelen, wat broodnodige waarden bij te brengen zodat die oma's en opa's het niet altijd moeten doen voor hen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Heel wijze woorden ! Het leven is permanent keuzes maken. En helaas ... vaak is dat een "of-of" en geen "en-en" verhaal. Wij hebben ooit een kind gehad met oncologische problematiek. En tijdens die periode hebben we de keuze gemaakt dat mijn vrouw er zou op passen.

En ja: we wisten dat ons dit op financieel en materieel vlak een dikke duit ging kosten. Moest ik morgen voor dezelfde keuze staan, ik maak opnieuw dezelfde. Maar daar knelt tegenwoordig het schoentje: men wil én kinderen én huisje-tuintje én de wagen of wagens én de reizen én verlengde weekends enz. Mijn zat toen in een GEKO-statuut en van ouderschaps- of ander verlof was er geen sprake. Er was ook geen sprake van enige vergoeding om het inkomensverlies - al ware het maar symbolisch - te compenseren.

Begrijp me niet verkeerd: aan iedereen alles van harte gegund maar de keuze voor kinderen brengt ook bepaalde verantwoordelijkheden met zich mee en heeft ook bepaalde gevolgen, ook in tijden van corona.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer

Joe de Mannen schreef:Ah, ik dacht op een bepaald uur... :banana: :bang:
Pff, hier zitten ze ook :banana:
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

timmermc schreef:Het word tijd dat er een verplichte cursus komt voor jonge ouders die een gezinnetje willen stichten. Schijnbaar hebben vele ouders vandaag moeilijkheden bij het zelf opkweken van 't boelleke' en zijn ze (ocharme) totaal doodop na enkele weken zelf voor hun kroost te moeten zorgen.

En die uniefs kunnen misschien zoals vorige week er een 'arm' professor verscheen in Terzake, nu een 'hoe voed ik mijn kind zelf op' professor bij nemen.
De afgelopen periode is nochtans een prachtige gelegenheid om ze wat minder in de katoenbollekes te wikkelen, wat broodnodige waarden bij te brengen zodat die oma's en opa's het niet altijd moeten doen voor hen.
Zucht...
De huidige situatie is ABNORMAAL en heeft niets meer met 'opkweken' of normaal zorgen voor uw kroost te maken.
Normaal heeft een kind afwisseling, kan je ermee buiten, iets doen (school, zoo, speeltuin, vriendjes zien, familie zien, ...), nu is er NIETS van dit. Kinderen kunnen zichzelf niet bezig houden en hebben uitdagingen nodig die wij aanbieden. Als dit steeds in dezelfde context blijft raken ze dat beu + als ouder ben je geen leerkracht voor je kind (ze gedragen zich anders tegen jou). Dat zorgt ervoor dat jonge kinderen nu afzien en onhandelbaar worden. Niet dus omdat ze slecht opgevoed zijn. Maar kom, ik weet niet of mijn uitleg binnen zal komen.
Of zullen we voor al die zorgverleners, de zagen, ook maar eens een verplichte cursus maken omdat ze het nu wat moeilijk hebben? :bang:
Uw opmerking slaat de bal dus totaal mis (en is zelf beledigend voor alle hard werkende ouders).
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

NuKeM schreef: Normaal heeft een kind afwisseling, kan je ermee buiten, iets doen (school, zoo, speeltuin, vriendjes zien, familie zien, ...), nu is er NIETS van dit. Kinderen kunnen zichzelf niet bezig houden en hebben uitdagingen nodig die wij aanbieden.
With all due respect: dit is dikke zever, ofwel hebben kinderen blijkbaar geen fantasie meer om zichzelf bezig te houden.
Ik zat zelf als klein kind een paar maand gekluisterd aan een zetel/bed wegens een medische reden, en dan LEER je gewoon jezelf bezig houden. Lezen, lego, meccano, wat gepruts met laagspannings dingen, ... ik heb zelfs leren programmeren op dat moment (tot niet zo'n groot jolijt van m'n ouders want ik heb toen de PC meer dan eens omzeep geholpen.)

Blijkbaar is dat nu niet meer mogelijk...( of maken de ouders het onmogelijk?)

I agree: dit is niet voor alle kinderen mogelijk. Maar ik voel toch alsof men doet dat geen enkel kind dit nog aankan - en als dat ook de waarheid is, moeten veel ouders dringend hun manier van opvoeden herbekijken.
Laatst gewijzigd door devilkin 06 mei 2020, 21:55, in totaal 1 gewijzigd.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Ik hoop dat ouders nu beseffen waar ze de leerkrachten en andere oppassen mee opzadelen.
Dat het niet gemakkelijk is met kinderen thuiswerken, akkoord, maar onmogelijk, sorry, een brug te ver.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Voor sommige jobs moet je je toch kunnen concentreren, en dat betekent een aantal keer een uurtje ongestoord kunnen werken.
Als je kinderen hebt die een leeftijd hebben dat je ze echt geen 5-10 min kan alleen laten, dan ben je constant heen en weer aant lopen en kan je je toch echt niet meer op je werk focussen.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Hier zijn de kinderen (5 en 8 ) veel zelfstandiger geworden en houden hun perfect zelf bezig voor een uurtje of zelfs 2.
Buiten spelen, spelletjes, knutselen, tekenen, .... sta er echt van te kijken. Ze maken zelfs minder ruzie!

Uiteraard dien je er ook wel wat tijd in te steken en hebben ze momenten dat ze even de nodige aandacht nodig hebben (en verdienen!)

Ligt wat mij inziens idd in een groot deel aan de opvoeding en uiteraard ook aan de leeftijd.
Kan me perfect voorstellen dat een 2-4 jarige heel wat meer aandacht en entertainment nodig heeft.
Maar een uurtje doorwerken of een conference - als we er duidelijke afspraken over gemaakt hebben - lukt perfect!
Kinderen kunnen hun heus zelf wel bezig houden en dan nog liefst met pure basics zodat ze creatief uit de hoek kunnen komen. Als je complexere dingen aanbiedt zal het waarschijnlijk al moeilijker worden omdat ze dan meer begeleiding nodig hebben. Maar wat is er mis met wat wc rollen, (lego) blokken, krijt, stiften, lakens, verf, papier, kralen, hout, een speurtocht in de tuin, ...uren creativiteit en plezier gegarandeerd!
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

svermassen schreef:Hier moesten ze wel, er waren al 9000 boeken uitgeleend, is maar een gemeente van ongeveer 12.000 inwoners.
Bij ons bellen ze om een uur af te spreken, want wij mogen niet 2 tegelijk daar staan.
Liggen dan buiten op een bankje klaar op dat uur, is wel altijd voormiddag.
Hier in Oostende is het nog simpeler: hier zijn de bibliotheken momenteel gewoon gesloten, vanaf 19 mei zouden ze normaal weer terug opengaan.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Tomby schreef: Ik hoor echter nergens hoe je nu zeker kan weten of wie je aan de lijn krijgt wel een Contact Tracer is ?
Zozeker?

Ik zal dat nummer maar al in de blocklist van mijn FB zetten :angel:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

apestaart schreef:
Hier in Oostende is het nog simpeler: hier zijn de bibliotheken momenteel gewoon gesloten, vanaf 19 mei zouden ze normaal weer terug opengaan.
Je bent niet goed op de hoogte, Apestaart.

Je kunt al vele weken lang boeken uitlenen in Oostende, via een afhaaldienst.
Je kunt ze zelfs ook nog terugbrengen, via een inleverdienst.

https://oostende.bibliotheek.be/

Omwille van de maatregelen tegen het coronavirus blijft de bibliotheek van Oostende gesloten. De bib organiseert wel een afhaaldienst voor wie lid is. Bij voorkeur geef je je bestelling online door. Je maakt meteen ook een afspraak om je persoonlijke pakket te komen ophalen. In het formulier geef je ons de richtlijnen om een mooi pakket voor jou samen te stellen (maximum 10 boekmaterialen en 10 audiovisuele materialen).

Voor sommige jobs moet je je toch kunnen concentreren, en dat betekent een aantal keer een uurtje ongestoord kunnen werken.
Als je kinderen hebt die een leeftijd hebben dat je ze echt geen 5-10 min kan alleen laten, dan ben je constant heen en weer aant lopen en kan je je toch echt niet meer op je werk focussen.
Ik vraag me af hoe die ouders dat dan de afgelopen zes weken hebben gedaan? Gewoon 's nachts gewerkt ??
Laatst gewijzigd door phil48 07 mei 2020, 00:25, in totaal 3 gewijzigd.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

timmermc schreef:Het word tijd dat er een verplichte cursus komt voor jonge ouders die een gezinnetje willen stichten. Schijnbaar hebben vele ouders vandaag moeilijkheden bij het zelf opkweken van 't boelleke' en zijn ze (ocharme) totaal doodop na enkele weken zelf voor hun kroost te moeten zorgen.

Ik snap je redenering wel, aangezien ikzelf nu al drie tieners rondlopen heb en heel de periode van opvoeden bijna heb doorlopen, het klopt ook dat je kiest voor kinderen en hierdoor wat moet bijsturen in je toekomst perspectief. Maar ik kan me niet inbeelden dat deze situatie zo eenvoudig is om het allemaal op je eentje te doen. Dat kan voor een bepaalde periode best wel gaan, maar ouders hebben ook een momentje nodig om het allemaal eens op een rijtje te zetten, zeker als je geen gemakkelijke kinderen hebt die om de haverklap de aandacht opeisen door stout te zijn. Als kinderen kunnen afwisselen van hun omgeving en manier van doen, leer je ze ook waarden bij (school, grootouders, creche, speeltuin, ..... zijn allemaal zaken die kinderen sociaal leren zijn.) In deze periode verwacht ik dat de ouders zeer inventief moeten zijn om het allemaal opgelost te krijgen. Zeker als ze beide telewerken en voor hun nakomelingen moeten zorgen.
Wanneer je zoals ik in een luxepositie zit tijdens deze crisis heb je daar natuurlijk geen stress van, maar dat de creches en de opvang nu ook toegankelijk worden voor werkende ouders vind ik meer dan normaal en geen moment te vroeg.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Er zijn gevallen waar kinderen niet bij de ouders inwonen door omstandigheden maar bij de grootouders, wat gebeurt er dan met die kinderen? Worden die dan weggehaald bij die grootouders en worden die dan tijdelijk bij andere familieleden ondergebracht of bij een pleeggezin of nog erger in een instelling of in een weeshuis?
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

devilkin schreef:
NuKeM schreef: Normaal heeft een kind afwisseling, kan je ermee buiten, iets doen (school, zoo, speeltuin, vriendjes zien, familie zien, ...), nu is er NIETS van dit. Kinderen kunnen zichzelf niet bezig houden en hebben uitdagingen nodig die wij aanbieden.
With all due respect: dit is dikke zever, ofwel hebben kinderen blijkbaar geen fantasie meer om zichzelf bezig te houden.
Ik zat zelf als klein kind een paar maand gekluisterd aan een zetel/bed wegens een medische reden, en dan LEER je gewoon jezelf bezig houden. Lezen, lego, meccano, wat gepruts met laagspannings dingen, ... ik heb zelfs leren programmeren op dat moment (tot niet zo'n groot jolijt van m'n ouders want ik heb toen de PC meer dan eens omzeep geholpen.)

Blijkbaar is dat nu niet meer mogelijk...( of maken de ouders het onmogelijk?)

I agree: dit is niet voor alle kinderen mogelijk. Maar ik voel toch alsof men doet dat geen enkel kind dit nog aankan - en als dat ook de waarheid is, moeten veel ouders dringend hun manier van opvoeden herbekijken.
Mijn kinderen zijn 2,5 en net geen 4. Leeftijd in deze is zeer belangrijk (één jaartje maakt veel verschil). Iets zegt me dat aan je post (lezen etc. ) dat je behoorlijk wat ouder was. Daar kan ik dus niet over meespreken, maar ik kan wel stellen dat (mijn) peuter en kleuters het echt moeilijk hebben.
Ik doe hier werkdagen van 13-14 uur in een zottenhuis, 7 op 7 met elke nacht tussen 1-4 de jongste die iedereen wakker maakt waardoor de moeder erbij moet gaan liggen en de oudste bij mij komt liggen. Om 5-6 uur is de jongste zodanig wakker dat iedereen wakker moet zijn en we dus maar opstaan...
Elke avond liggen ze met wat geluk en moeite te slapen om 19u30-20 uur. Dat geeft mij en mijn vrouw de tijd om een beetje op te ruimen (moeten ze zelf doen, maar ze kunnen niet alles natuurlijk), enkele huishoudelijke taken te doen (vaat voor de 3/4de keer legen en vullen die dag, strijken, ...) om daarna met wat geluk een half uurtje het verstand om nul te kunnen zetten voor TV waarna we tussen 21-21u30 gaan slapen.
Mijn leven voor Corona was ook vol, maar was behoorlijk minder stressvol omdat ik niet de hele dag met dol gedraaide kinderen zat. Ik heb geluk dat ik nu niet moet werken (op mijn eigen vraag 100% werkloos gezet!) en mijn vrouw dat daardoor nu wel een beetje kan (paar uren per dag, want eten maken en kinderen bezig houden is bijvoorbeeld al job voor twee).
Met twee thuiswerken zou onmogelijk zijn.
Ik (en mijn werkgever) zou graag terug aan het werk willen, maar de scholen werken dus tegen :(
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Uw voornaamste probleem lijkt me momenteel dat de kinderen niet goed slapen en bijgevolg jullie ook niet. Is dit nieuw sinds corona of ook al zo voor corona? Enig idee wat zou kunnen helpen hiervoor? Ik weet uit ervaring dat dit enorm zwaar is.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Zelf geen kinderen zeker ?
Het probleem is niet de kindjes thuis houden, het probleem = maar 24H op een dag hebben om alles rond te krijgen.

@Nukem
wij hebben onze dag gewoon anders ingedeeld, onze 4 jarige gaat gewoon samen met ons om 22h slapen en houd dit vol tot 9h half 10 in de morgen.
De me time is 's morgens ipv van 's avonds, en dat werkt voor ons een pak beter.
We hebben ook al vrij vroeg beslist om ze dit jaar niet meer naar de opvang of school te sturen , de stress van wat gaat er dit jaar nog gebeuren is er dan af, er gebeurt gewoon niks meer tot september, simpel.

Niet omdat we schrik hebben om ze naar 't school te sturen, gewoon omdat onze overheid blijkbaar zeer incompetent is en wij daar niet willen van wakker liggen.
Mijn vrouw werkt op een midden groot bedrijf en dat was telefoon en laptop gaan halen en verder werken as usual, ik ben zelfstandige en dat is wat aanpassingen doen en verderwerken as usual...
"Get shit done" is blijkbaar een hele moeilijke als er 1ne politieker tussen zit.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Grappig om te lezen hoe de "oude garde" vindt dat ouders met jonge kinderen in deze bizarre situaties kinderen moeten opvoeden.
Er is geen enkel moment geweest in de recente geschiedenis dat
- ouders moesten werken én 24/7 kinderen moesten bezig houden
- kinderen niet naar buiten mochten komen of met vriendjes mochten afspreken

Zelfs de vergelijking met schoolpersoneel gaat niet op, want die moesten niet aan 24 kinderen lesgeven én tegelijk hun eigen kroost bezig houden (werk + kinderen), op tegelijk projecten op de rails houden.

Dus roep maar wat, het is niet relevant/correct.

Je bent alvast wél in goed gezelschap:
'De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren, heeft minachting voor alle gezag en heeft geen eerbied voor ouderdom. Jongeren praten als ze zouden moeten werken. Ze spreken hun ouders voortdurend tegen, kletsen in gezelschap, ze smakken bij het eten, slaan hun benen over elkaar en tiranniseren hun ouders.'
- Socrates, 339 v Chr.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou hier één en ander kunnen neerpennen over 'de moderne ouder' maar ga dat dus niet doen want ik snap er toch niks van.

J.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Waar ik wel van overtuigd ben als ik dit allemaal lees en uit gesprekken met andere ouders, er gaan een pak mensen beslissen om minder kinderen te nemen. Wie er al heeft zal sneller inzien dat het genoeg is. Dat is een goede zaak want we zijn niet met te weinig :lol:

Deze periode is niet gemakkelijk voor ouders maar ze zien wel eens in wat voor werk er anders door anderen voor hen gedaan wordt. Het belang van school en opvang zal bij hen wel duidelijk zijn nu.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Deze periode is niet gemakkelijk voor ouders maar ze zien wel eens in wat voor werk er anders door anderen voor hen gedaan wordt. Het belang van school en opvang zal bij hen wel duidelijk zijn nu.
Wat een onzin toch weer.
Ik ken geen enkele leerkracht op opvangjuf die tegelijk hun job doet (lesgeven of opvang) én tegelijk ook nog 8u lang telefoontjes doet.
Dat is wat er nu van ouders gevraagd wordt en wat tot wrevel leidt (lijdt).
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Dizzy schreef:Waar ik wel van overtuigd ben als ik dit allemaal lees en uit gesprekken met andere ouders, er gaan een pak mensen beslissen om minder kinderen te nemen. Wie er al heeft zal sneller inzien dat het genoeg is. Dat is een goede zaak want we zijn niet met te weinig :lol:

Hopelijk ja, in het begin van de lockdown was er ergens een artikel over een vader die depressief werd omdat hij zijn 12 kinderen thuis niet aankon. :lol:
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer

Joe de Mannen schreef:Ik zou hier één en ander kunnen neerpennen over 'de moderne ouder' maar ga dat dus niet doen want ik snap er toch niks van.

J.
Correct, je bent niet de enige...

Durven zelfs te zeggen dat ik er geen verstand van heb op mijn leeftijd :think:
Ik laat de wijsheid aan de jongeren dus, ze hebben ervaring te over :student:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik denk ook dat de veranderde maatschappij zeker niet mag onderschat worden. Als ik zie wat kinderen mogen in het algemeen dus ik praat niet over iets specifiek vandaag tov 10 jaar eerder is dat een immens verschil.

Ik denk dat zowel de jongere garde als oudere garde daar steeds in discussie over zal gaan maar zo is het.

Als ik vandaag een spel speel en ik speel het tot 3 u snachts dan zijn kinderen van 10-15 jaar ook nog wakker. Niet allemaal maar toch veel meer dan anders.

10 jaar geleden mochtk 2 uur per dag op mijn computer.(toen was ik 14 jaar)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:10 jaar geleden mochtk 2 uur per dag op mijn computer.(toen was ik 14 jaar)
10 jaar geleden, zelfs 20 jaar geleden, waren er ook al kinderen die tot 2u 's nachts gameden en dan ofwel niet op tijd op school raakten, ofwel (half) aan het slapen waren op school. Geloof maar niet dat het een nieuwe trend is :).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

NuKeM schreef:[De huidige situatie is ABNORMAAL en heeft niets meer met 'opkweken' of normaal zorgen voor uw kroost te maken.
Normaal heeft een kind afwisseling, kan je ermee buiten, iets doen (school, zoo, speeltuin, vriendjes zien, familie zien, ...), nu is er NIETS van dit. Kinderen kunnen zichzelf niet bezig houden en hebben uitdagingen nodig die wij aanbieden. Als dit steeds in dezelfde context blijft raken ze dat beu + als ouder ben je geen leerkracht voor je kind (ze gedragen zich anders tegen jou). Dat zorgt ervoor dat jonge kinderen nu afzien en onhandelbaar worden. Niet dus omdat ze slecht opgevoed zijn. Maar kom, ik weet niet of mijn uitleg binnen zal komen.
Of zullen we voor al die zorgverleners, de zagen, ook maar eens een verplichte cursus maken omdat ze het nu wat moeilijk hebben? :bang:
Uw opmerking slaat de bal dus totaal mis (en is zelf beledigend voor alle hard werkende ouders).
De huidige situatie is inderdaad uitzonderlijk. Maar ik heb mijn kinderen niet op de wereld gezet met een aankoopclausule die me ontslaat van mijn verantwoordelijkheid in uitzonderlijke tijden ...

Wat ik denk is dat we - zowel jong als oud - in een cultuur geraakt zijn waarbij we geen keuzes meer kunnen, noch willen maken. Vaak is het tegenwoordig niet meer, zoals in mijn vorige post gesteld, "of of" maar alleen maar "én én" ... Het is voor deze cultuur en deze maatschappij dat we nu een prijs betalen. En ik denk dat dit nog maar een voorschot is alhoewel ik uiteraard zoals velen hoop dat dit een éénmalig feit is. Doch dit laatste betwijfel ik enorm.

En wat de zagende zorgverleners betreft: ik ben er toevallig één. Graag zou ik u uitnodigen om eens te komen volgen op een covid afdeling, nog maar 4 u ingepakt in plastic, badend in het zweet en met alle menselijke miserie van dien.
Ik zal dan maar niet denken aan sommige leerkrachten die al klagen over 2 weken verlenging van het schooljaar zeker ... Als ik veel scholen zie, wordt er al uitgebold vanaf half juni ... Laat ons ernstig blijven, niet waar.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Als een kind vroeger onhandelbaar was, werd het gestraft, nu heeft het altijd wel één of andere vorm van ADHD (of een andere afwijking) en moeten er eieren onder gelegd worden. De school moet er maar mee leren leven, straffen mag niet want 'hij/zij kan er niet aan doen'. En als het even kan mag de school het ook nog eens oplossen graag, want daar hebben wij als ouders geen tijd voor, we moeten werken, tenissen, golfen, winkelen, uitgaan, fietsen (godbetert), enz… maar de opvoeding van onze kinderen, tja, dat zullen we toch eerst aan het kind zelf moeten vragen wat hij/zij het liefst wil…

Sorry, een kind van nu heeft evenveel sturing nodig als een kind van 20, 30 jaar geleden.

J.
PS. verdorie nu heb ik het toch gezegd en ik ken er echt wel niks van
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Achja, ik ga mijn kinderen nooit opvoeden zoals ik opgevoed ben & mijn kinderen gaan hun kinderen waarschijnlijk ook nooit opvoeden zoals ik dat nu doe.
Vroeger was alles beter en het gras is altijd groener aan de overkant.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Nee, we zitten in een cultuur waar alles aan 100% efficientie moet draaien.
Kinderen moeten 100% van de tijd efficient geengageerd zijn op school.
Kinderen hebben dan ook nog ns 2-3 hobbies en elke zomer en vakantie ook nog ns kampen.
Dat is ook nodig, want ouders worden verwacht om beiden voltijds te gaan werken (anders is het leven niet meer betaalbaar) en 100% met hun werk bezig te zijn.
Afhankelijk van de job, komt daar nog ns bereikbaar zijn na de uren bij (de avond emails en telefoontjes etc, en mensen die hun laptop op verlof meenemen).
Nu botst dat allemaal, want ineens zijn alle noodoverdrukkleppen toegelast.
De kinderen krijgen geen school meer, er zijn geen kampen of opvang meer om ze te verzorgen.
Nee, de ouders moeten dit alleen doen.
En tegelijk ook nog ns voltijds bezig zijn met hun werk.
Al die werelden botsen nu op mekaar, en dat geeft brokken, want er zijn geen marges meer.

Naar analogie met bedrijven:
Vroeger nam je 5 man aan als je voor 4 man 100% werk had.
Dat gaf marge; niemand moest aan 100% werken en een zieke kon je opvangen.
Nu is alles (neo kapitalisme) kapotgemaakt door efficientieoefeningen.
En efficiente systemen zijn niet tolerant aan wijzigingen.
1 zieke en de rest mag aan 120% werken.

Dat is zo voor bedrijven, en dus ook zo voor alle andere vormen van organisaties, incl huishoudens.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb dat al eens geschreven en het wordt hier nu herhaald, mensen moeten keuzes maken. Je kan niet alles hebben.

Het klopt dat veel keuzes niet echt onze eigen keuzes zijn maar dat geldt zeker niet voor alles. Dat je met 2 moet werken om rond te komen klopt grotendeels. Een huis afbetalen is als single al heel moeilijk en als daar nog kinderen bij komen is het zeker hard. Het is niet voor niets dat alleenstaande ouders een grote groep vormen in de armoedecijfers.

Daarnaast zijn er echter genoeg keuzes die we WEL zelf maken. Ten eerst moet je 2 of meer kinderen hebben? Leuk als je ze kan afschuiven op de overheid/maatschappij maar nu dat niet meer kan voor een tijdje zie je de miserie. Het gaat ook niet enkel om 2 thuiswerkende ouders, ik hoor dezelfde klachten van tijdelijk werklozen.

Mensen hebben hun leven serieus gevuld met vanalles en dat van hun kinderen ook. Dat kan plezant zijn maar soms is het gewoon vervanging voor leegte of het simpel volgen van wat de buren/vrienden doen. Dat je zelf voor iets anders kan kiezen komt bij de meesten niet eens op.

Ze willen bvb absoluut een hond maar dan komen ze klagen dat ze niet op reis kunnen... omdat ze een hond hebben. Ze klagen omdat de kinderen altijd naar hun 3 hobby's moeten maar wie heeft ze ingeschreven? Wie heeft hen verboden om met de fiets te gaan? Ze zitten teveel op de schermen te turen maar wie heeft die hen gekocht en beperkt het gebruik niet?

Ouders en opvoeding zijn nu hetzelfde als jaren geleden, ook toen waren er grenzen en verleidingen maar je moest niet de beste vriend van uw kind zijn maar wel een ouder die leerde om met de realiteit om te gaan, ook als dat niet keileuk is. Veel kinderen zijn gewoon rotverwend en dat is vooral jammer voor henzelf want als ze moeten gaan werken om alles zelf te betalen is het hard schrikken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat hem nu allang niet meer over keuzes maken.
Het gaat hem over het feit dat de maatschappij zo verscherpt is dat je zelfs je basisbehoeftes niet meer kan verzorgen zonder externe steun.
Vroeger had je kinderen en bleef een ouder thuis.
De werkende ouder kon met gemak genoeg geld verdienen om een huis en een wagen te kopen én het gezin met kinderen goed te verzorgen.
Nu moet je met 2 voltijds werken om nog maar de kans te krijgen om een lening voor een veel te duur en veel te klein huis te kunnen krijgen.

Dit gaat niet om "mensen kunnen geen (luxe)keuzes meer maken".
Dit gaat om "mensen mogen geen keuzes meer maken tussen een huis, kinderen, en werk, maar moeten voor alledrie voor 100% gaan".
De maatschappij is veel te gefocused op onwerkbaar werk, en nu wreekt dat zich wanneer al die werelden samenkomen.
Wil je een huis? Werk dan maar met twee voltijds.
Wil je ook nog ns kinderen? Tja, dat wordt opvang en kampen want je moet gaan werken.
Valt dat ineens weg? Werk maar terwijl je ook voor je kinderen moet zorgen.
En dan *bam*.

En aub geen gezeik over hoe de oudere generatie dat beter kon.
Die kinderen kregen een ferme draai rond hun oren en een pak voor de broek als ze niet zwegen.
Zo kan ik zo ook stil houden.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

...En aub geen gezeik over hoe de oudere generatie dat beter kon...

Ik ben 77 jaar, oud genoeg dus! Ik weet nog dat de banken 50 jaar geleden een kapitalisatie aanbod hadden waarbij een verdriedubbeling van de inzet geboden werd op 9 jaar! Iets later werd dat 12 jaar...
Ik lijk wel de enige op dit forum die dus beseft dat we systematisch verarmd zijn in ons "sociale" EU wereldje :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

ITnetadmin schreef:....
De werkende ouder kon met gemak genoeg geld verdienen om een huis en een wagen te kopen én het gezin met kinderen goed te verzorgen.
....

Ja ja, zegt dat maar tegen mijn vader
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Anekdotes maken geen statistieken.

De verarming is al decennialang bezig.
Multinationals "optimalisern" hun winsten en betalen 0 belastingen, en dan zijn we verbaasd dat de sociale staat blut wordt.
En als we er iets aan willen doen, "dreigen" ze met verhuis van hun bedrijf.
In tussentijd zijn er verdragen die eisen dat we hun patenten, copyrights, etc erkennen.

Wat mij betreft is dat simpel: geen legal presence in ons land, geen recht op bescherming van uw patenten en copyrights.
Geen belastingen op winsten in ons land pro rata wat iedereen betaalt, la meme chose.
Wil je verkassen naar een ander land?
Goed, ga maar, maar je verliest al je rechten en je concurrent kan je plaats in de sector inpalmen.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 07 mei 2020, 17:49, in totaal 1 gewijzigd.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Dat je een huis wil, ok, maar tegenwoordig moet dat huis binnen en buiten volledig in orde zijn van dag 1.
Mijn ouders zijn verhuisd naar een nieuwbouw zonder vloeren, zonder binnendeuren en zelfs sommige muren stonden er nog niet. Dat is nu ondenkbaar, natuurlijk kan je dat niet betalen.
Ik heb mijn huis 20 jaar geleden gekocht, mijn ouders het hunne eind jaren 70. Het percentage van hun loon dat ze aan de bank gaven was exact hetzelfde als bij ons, de looptijd van de lening ook.

Natuurlijk gaat het om keuzes maken. op een paar uitzonderingen na KIES je voor kinderen bvb.

J.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

wied schreef:Ik weet nog dat de banken 50 jaar geleden een kapitalisatie aanbod hadden waarbij een verdriedubbeling van de inzet geboden werd op 9 jaar! Iets later werd dat 12 jaar...
Met een samengestelde interest op 9 jaar is dat een jaarlijkse interestvoet van ongeveer 13%, maar hoe hoog was de inflatie toen?
Laatst gewijzigd door Didymus 07 mei 2020, 17:52, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ik kan als alleenstaande geen enkel huis betalen.
Alle nieuwbouw hier in de buurt zijn appartementen.
Ik ben niet handig genoeg om zelf te klussen, en professioneel werkvolk is onbetaalbaar (want alleenstaand).
Deze maatschappij is enkel leefbaar voor voltijds tweeverdieners.
En de kers op de taart: leningen zijn aftrekbaar van de belastingen, huur (die veel te snel indexeert) is dat niet.

Huizen *mogen* geen investering zijn, dat verrot de markt.
Een huis is een basisbehoefte, geen ding dat je verzamelt en op renteniert.
En de overheid schiet daarin tekort.
De huizenmarkt moet onttrokken worden aan de prive miserie van vraag en aanbod.
Vaste prijzen, plafonds en beperkingen, zodat elke Belg de kans heeft eentje te kopen en op zijn leven af te betalen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Maar dan ook allemaal hetzelfde huis ? communisme lonkt :)
J.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”