Eltako teleruptoren + philips Hue

Plaats reactie
schievezot
Starter
Starter

Kan iemand mij advies geven, heb me namelijk al suf gezocht...

Ik heb thuis eltako esr12z-4dx-uc teleruptoren in de zekeringskast. Nu heb ik zo goed als al mijn lampen vervangen door Philips Hue. Het probleem dat zich nu stelt is dat mijn vrouw en dochters altijd op de schakelaars drukken waardoor de stroom naar de lamp word onderbroken.
Om te vermijden dat ik overal hue dimmer switches tegen de muur moet plakken (probleem van op de oude schakelaar drukken blijft) had ik graag de bestaande schakelaars "slim" gemaakt.

Is dit mogelijk??

alvast bedankt voor de hulp/ideëen
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Er zijn Zigbee systemen waar je je schakelaar aan kan linken en dan kan je die status misschien aan Hue doorgeven.
Iets in deze aard, maar geen idee of het exact is wat je zoekt: https://www.robbshop.nl/inbouwschakelaa ... obb-smarrt
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Wat is het probleem juist?
Je vrouw/dochter wil de lamp via schakelaar aan en uit doen?

Je lamp permanent spanning geven door een kleine aanpassing in de zekeringkast is een kleine moeite.
Moet je enkel nog een module hebt die de puls van de drukknop kan omzetten naar een digitaal signaal.

Juist?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

honda4life schreef:Wat is het probleem juist?
Vallen die dingen niet terug op 100% full bright, als die stroom verliezen?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Draadje losmaken aan drukknop en dan kan die niet meer gebruikt worden.

(ook isoleren natuurlijk, bijv. met een "suikertje")

Of in de zekeringkast de relais overbruggen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Aiai, er gaat hier iemand te maken krijgen met de WAF-factor... :cop:
Je beseft dat je geen eenvoudige oplossing zult vinden? Schakelaars overbruggen en zo? Vergeet het maar. Waarom zitten die dingen anders in de muur? Het enige wat je kunt doen is zorgen dat die schakelaars functioneel dezelfde lampen bedienen als vroeger, zonder dat vrouw- of dochterlief doorheeft dat het nu op een smart manier gebeurt :-D
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Je hebt ook Friends of Hue schakelaars. Reken op ong 45 euro/schakelaar.
Maar idd, hue GU10 spots als hoofdverlichting... Het is mooi, maar dan mag je niet aan de schakelaars komen. Dat was voor mij de reden om ze daarvoor alvast niet gebruiken.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

ITnetadmin schreef:
honda4life schreef:Wat is het probleem juist?
Vallen die dingen niet terug op 100% full bright, als die stroom verliezen?
Je kan het gedrag nu instellen in de hue app. ik heb dimmers geïnstalleerd, dat heeft nog de beste WAF.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Mja, ik ben momenteel bezig om langzaam wat domotica in huis te halen, maar weiger pertinent closed platforms of dingen die met apps zijn; ik wil dat mijn huis te bedienen valt via de centrale nodered en mqtt installs, want anders is het weer vechten tegen 101 custom dingetjes waarvan de meerderheid internet wil (not gonna happen) en planned obsolescence waarbij ik alles kan vervangen omdat binnen 5j niks nog compatibel is met het systeem dat ik nu zou installen (of de app zou breken wegens allang niet meer geupdate).

Dat offtopic zijnde, bedoelde ik daarmee dat ik dus niet veel kennis heb van dit soort platformen en hoe ze werken, omdat ik het liever op mijn manier doe.
Maar ik meende me dus te herinneren hier ooit comments gelezen te hebben over hoe een bepaald type lampen zich reset als je durft de schakelaars af te zetten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef: Maar ik meende me dus te herinneren hier ooit comments gelezen te hebben over hoe een bepaald type lampen zich reset als je durft de schakelaars af te zetten.
Dat zal Hue geweest zijn, maar enige tijd geleden is er een firmware update uitgekomen waardoor je nu de staat kan programmeren die een lamp moet aannemen na een stroomonderbreking. Indien niets geprogrammeerd blijft de default van full bright wel van toepassing.
devastator
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Mja, ik ben momenteel bezig om langzaam wat domotica in huis te halen, maar weiger pertinent closed platforms of dingen die met apps zijn; ik wil dat mijn huis te bedienen valt via de centrale nodered en mqtt installs, want anders is het weer vechten tegen 101 custom dingetjes waarvan de meerderheid internet wil (not gonna happen) en planned obsolescence waarbij ik alles kan vervangen omdat binnen 5j niks nog compatibel is met het systeem dat ik nu zou installen (of de app zou breken wegens allang niet meer geupdate).
Over welk platform heb je het nu? Al zeker niet hue ...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Niks specifieks, gewoon de algemene tendens van "ooh, hier is iot; twerkt wel via een cloud server en een app, en binnen 5 jaar sluiten we alles af en kan je je huis herinrichten; oh, en uiteraard zijn we met niks anders compatibel".

Ik bedoelde daar eigenlijk mee dat ik niet weet wat de beperkingen van veel van die systemen zijn, omdat ik de dingen zelden gebruik met de platformen of tools waarvoor ze gemaakt zijn.

Lichten zijn overigens nog op de todo list.
Alvast goed te horen dat hues blijkbaar wel adresseerbaar zijn via open protocols.
Ik heb ook lampen gezien in de winkel die met IR werken; mooi, en uiteraard een optie om een arduino IR zender ergens in de kamer te plaatsen en de remote in te lezen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Ga voor degelijke dimmers voor inbouwspots. Fibaro, shelly, ...

Als het netwerk plat ligt, kan je ze nog steeds bedienen met de schakelaar. Vaste verlichting die niet werkt met de standaard knoppen is echt een serieuze nono.

Philips dimtone/WarmGlow lampen zijn meer dan OK als je dimbare sfeerverlichting wil (ik heb er hier een stuk of 40 van hangen thuis). Maar daar is de TS natuurlijk niet mee geholpen :-)
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer

ik veronderstel dat je 'schakelaars' reeds drukknoppen zijn. Dan kan je deze drukknoppen eenvoudig binnen nemen op een arduino en ze verwerken in Domoticz om je Hue bridge aan te sturen.

Bij mij staat gans mijn huis op enkele arduino mega's en één domoticz.

De arduino's hebben opensource programmatie (mysensors) en domoticz is ook opensource.
schievezot
Starter
Starter

woutervh schreef:Aiai, er gaat hier iemand te maken krijgen met de WAF-factor... :cop:
Je beseft dat je geen eenvoudige oplossing zult vinden? Schakelaars overbruggen en zo? Vergeet het maar. Waarom zitten die dingen anders in de muur? Het enige wat je kunt doen is zorgen dat die schakelaars functioneel dezelfde lampen bedienen als vroeger, zonder dat vrouw- of dochterlief doorheeft dat het nu op een smart manier gebeurt :-D
Inderdaad maar hoe doe ik dit? Is dit zelf mogelijk?
Ik kan in de kast de relais wel zo instellen dat hij op continu aan staat

Draai hier ook Home-assistant
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Als ik het goed begrijp wil TS zijn huidige drukknoppen nog steeds kunnen gebruiken maar heeft de lamp constante spanning nodig. Laatste is heel makkelijk (direct aansluiten achter automaat)... dat eerste daarintegen.

Lijkt me dan nodig om een soort bridge te hebben dat droge contacten kan inlezen en draadloos kan uitsturen naar de lamp.
Ik ben niet genoeg gekend met het gesloten HUE/zigbee systeem om te weten of iets dergelijks bestaat. Anders gimic zijn oplossing met arduino nemen .

Misschien dat topic starter het zichzelf ook wat moeilijk heeft gemaakt door te kiezen voor het gesloten Hue eco systeem. Zelfs als hij wil investeren in die hue friends schakelaars bestaat de kans dat hij modellen op batterij moet nemen wegens geen neuter of juiste bekabeling.
Als hij zijn huidige elktako's wegneemt in de meterkast heeft hij ruimte en een centrale bekabeling waarvoor er heel wat modules en mogelijkheden op de markt zijn. Shelly 4PRO , dimmer modules ...
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Jurgo
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Heeft eltako hulpcontacten?
Dan kan je de status inlezen

Bedenk wel dat een zelfgemaakt domotica echt geen pluspunt is al je ooit het huis zou verkopen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Idd, knutselwerk is eerder een minwaarde vrees ik.

Eventueel zou je een ontkoppels relay (shelly, fubaro) achter je pulsdrukker/meterkast kunnen steken. Die bedient dan niet de verlichting, maar lees je uit in HA.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
schievezot
Starter
Starter

Deze zijn geinstalleerd in de kast:

4-voudige impuls-schakelrelais ESR12Z-4DX-UC
https://www.eltako.com/fileadmin/downlo ... 2Z_4DX.pdf

Ik denk dat de gemakkelijste optie de relais op continu aan zetten is en vervolgens de schakelaars vervangen door deze:

https://nl.aliexpress.com/item/4000849668302.html

bedankt voor de hulp allemaal
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Die schakelaars zijn niet hue-hub compatible he.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”