Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Ik lees hier elke dag wel tien keer dat je niet met andere landen mag vergelijken en dan kom je met Zweden, waar een lockdown nooit werd ingevoerd, maar waar mensen ook in niet corona tijden gewoon zijn om social distancing te respecteren.
Ik las nochtans weken geleden in de pers dat de Zweedse overheid bij de uitbraak van de pandemie nooit zover wou gaan om een verplichte zachte of harde lockdown bij haar inwoners in te voeren uit respect voor de democratie. En louter rekende op het gezond verstand van haar inwoners bij het distantiëren.

Wel het is duidelijk, dat verstand hebben ze, meer dan ze er hier hebben.
En... ze hebben ook een regering!
> Een gat in de lucht springen dat wetenschappers zich houden aan hun door de wetenschap onderbouwde adviezen en niet bij de eerste zwaluw de lente verklaren!
Ach, verhef die medicijnmannen toch niet naar de hemel, ze bakken er gewoon niets van. Je zou bijna beter te rade gaan bij een sjamaan.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

En altijd maar verkeerde conclusies trekken :bang:
Dat ze aan 30% besmettingen zitten wijst erop dat ze zich juist niet aan de regeltjes houden.
Soit, je moet in hele goeie schoenen staan om die tactiek verkocht te krijgen aan je volk... hier willen sommige je haar al afscheren als je maar naar een bankje durft te kijken :angel:

't blijft natuurlijk raar dat er in 1 land 1000den sneuvelen en in een ander amper doden vallen... Ik snap het nog altijd niet, je kan daar echt geen lijn in trekken.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

iceke schreef: Dat ze aan 30% besmettingen zitten wijst erop dat ze zich juist niet aan de regeltjes houden.
30 procent immuniteit, is iets heel anders.

Intussen zie je toch overal dezelfde trend, het zijn vooral de 70 plussers die het loodje leggen, dat is zowel zo in Zweden als in elk ander land. Dus hadden de experten het verkeerd voor om "iedereen" verplicht thuis te houden.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Niet alleen Zweden stemt tot nadenken, ook Duitsland heeft het opvallend goed gedaan. Verschillende professoren daar menen dat zij meteen met beademingshulp moesten aandraven, en dit vooraleer het slachtoffer fysiek achteruit gaat! Preventie dus...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

phil48 schreef:
Intussen zie je toch overal dezelfde trend, het zijn vooral de 70 plussers die het loodje leggen, dat is zowel zo in Zweden als in elk ander land. Dus hadden de experten het verkeerd voor om "iedereen" verplicht thuis te houden.
En degene die het overleefd hebben, hoeveel -65 hebben het gered door aan de beademing te liggen? En hoeveel -65 moeten nog op de revalidatie, hoeveel gaan permanente schade hebben opgelopen.

Als ik dit allemaal hoor hadden we beters niets gedaan en had het ons ook 7700 doden gekost, tenminste zolang je de medische zorgen kan blijven toedienen.
wied schreef:meteen met beademingshulp moesten aandraven, en dit vooraleer het slachtoffer fysiek achteruit gaat! Preventie dus...
Denk dat dit wel een goed idee was.

Met een 'Zweedse' lockdown en hetzelfde aantal doden hadden we waarschijnlijk staan wijzen naar Nederland en dan de overheid en de experten het verwijten dat zij het beter doen.....

Kunnen we ineens de Italianen verwijten dat ze beter ook geen lockdown hadden geïmplementeerd.

Het is toch duidelijk dat er heel wat factoren meespelen in de impact van dit virus.
Kan alleen maar blij zijn voor anderen dat een aantal landen reeds kunnen loslaten, dat zij er niet veel hinder van hebben gehad, dat een aantal mensen nu ook weer wat meer mogen(bv kayak). Beter dan je tekort gedaan voelen heel de tijd en jaloers zijn op een ander.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Natuurlijk spelen meerdere factoren, maar een "outbreak" gebeurt plots en onverwacht. Onmiddellijk reageren is dus noodzakelijk, zoniet ben je op achtervolgen aangewezen. Traceren, testen en isoleren komen dan steevast te laat :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

phil48 schreef:Sweden's ambassador to the United States has said the capital of the Nordic country could reach herd immunity by May - a result of a controversial response to the coronavirus pandemic involving few public restrictions.

"About 30 percent of people in Stockholm have reached a level of immunity," Karin Ulrika Olofsdotter told National Public Radio (NPR).
In België hebben we 50.000 besmette, stel nu nog dat het er 5x zoveel zijn... dan zitten we nog maar aan 2.5% besmet en onze ICU capaciteit zit aan 50% ?

Op zich wel bizar dat met 30% besmette personen je dan maar aan slechts 2500 doden komt (geen idee wat hun ICU bezetting is).
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Volgens de laatste testen van bloeddonoren bij het Rode Kruis heeft net geen 5% antistoffen in België. Omgerekend wil dat zeggen dat er reeds 550 000 besmettingen zijn geweest.

Overigens spreekt die ambassadeur van Stockholm, niet van gans Zweden. En het meerendeel van de Zweedse doden vie daar. Dan zijn die 2500 doden op 1 (of 2met de omliggende gemeenten) miljoen inwoners wel veel.
Laatst gewijzigd door Stroper 01 mei 2020, 21:58, in totaal 1 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Van Zweden kan je dan nog zeggen dat hun cijfers niet kloppen, maar neem nu Oostenrijk, Tirol was toch een brandhaard en die hebben geen oversterfte ???
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef:Volgens de laatste testen van bloeddonoren bij het Rode Kruis heeft net geen 5% antistoffen in België.
Zouden we dus aan 30% moeten komen is dat x6... stel je voor dat er op onze ICU zesmaal meer mensen zouden liggen :eek:
iceke
Elite Poster
Elite Poster

https://euromomo.eu/graphs-and-maps
Eindelijk wat bruikbare data
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

iceke schreef:Van Zweden kan je dan nog zeggen dat hun cijfers niet kloppen, maar neem nu Oostenrijk, Tirol was toch een brandhaard en die hebben geen oversterfte ???
Wellicht omdat die in die periode ook niet massaal gaan skiën zijn ? Ze wonen daar al, en wellicht vermijden ze juist de periodes waar de ski-pistes overstelpt worden met buitenlanders ?
Dat is ook de verklaring die ze geven waarom bvb Scandinavië ook veel minder getroffen is. Die gaan ook nauwelijks gaan skiën in onze ski-gebieden.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

En dan lees je over Zweden toch nog andere geluiden.
Hier is een artikel uit de Tijd.
Mijn excuses voor het extensieve citeerwerk, het was wreed moeilijk om de citaten beknopt te houden aangezien het artikel weinig vulling heeft.
De bold emphasis is ook van mij.
Het Zweedse beleid is voor een groot deel uitgewerkt door de staatsepidemioloog Anders Tegnell.
De redenering van Tegnell is wel dat een beleid op de lange termijn gebaseerd moet zijn. Het virus blijft nog minstens een jaar onder ons, en dan is een korte lockdown volgens hem niet de juiste oplossing.
Dat is wel een punt uiteraard; we zijn hier nog niet van af.
Volgens Tegnell heeft in de regio rond Stockholm al 15 tot 20 procent van de bevolking immuniteit opgebouwd. In België gaat het volgens de eerste studies om zo’n 4 procent. Voor Tegnell toont dat aan dat Zweden veel beter opgewassen is tegen een eventuele nieuwe golf van besmettingen later dit jaar.
En terug naar die groepsimmuniteit, waar zij toch wel op lijken in te zetten.
Hier aan de bar in Malmö wordt dat beleid verdedigd. Zoals door Jesper Langebro. De financieel directeur van een grote internationale Zweedse groep geniet samen met zijn vriendin van een glas champagne. Hij vuurt vragen op ons af: ‘Is jullie strategie dan zoveel beter? Wat als blijkt dat na deze eerste uitbraak minder dan 10 procent van je bevolking immuun is? Waarop ben je dan aan het wachten? Op het vaccin? Hoelang zal dat duren: nog anderhalf jaar in het allerbeste geval?’
Eenzelfde visie hier: wij willen niet wachten op een vaccin.
Komt uiteraard wel van een directeur van een multinational, dus of die zoveel gevaar loopt om besmet te worden...
Al geeft hij toe dat vergelijkingen met andere landen zinloos zijn. ‘We hebben kleinere families, zijn minder fysiek in onze begroetingen, komen niet zo vaak samen in grotere groepen, en leven in dit uitgestrekt land ver van elkaar.’ Zweden voerde bovendien minder besmettingen in uit Italië en Oostenrijk, omdat veel families in eigen land gaan skiën.
Klopt wel dat Noord-Europese landen afstandelijker omgaan met mekaar dan in de meer zuidelijke landen waar iedereen bij wijze van spreken op mekaars schoot kruipt.

En hier dan wat meer kritiek:
Toch neemt hier en daar ook de kritiek op de regering toe, zeker in het zwaarder getroffen Stockholm. De stad heeft het harder te verduren dan de regio rond Malmö, omdat de schoolvakanties daar een week later vielen dan in het zuiden, dat zo aan de besmettingen uit Italië en Oostenrijk ontsnapte. Vooral rust- en verzorgingscentra zijn zwaar geraakt in Stockholm: driekwart telt besmettingen.

De Vlaamse epidemiologe Nele Brusselaers, die werkt als docent aan het prestigieuze Karolinska Instituut in Stockholm, is een van de zeldzame leden uit de Zweedse academische wereld die haar stem verheft tegen het regeringsbeleid. ‘Je ziet hier de ene blunder na de andere. De regering zegt al drie weken dat de piek in Stockholm bereikt is, en de cijfers blijven stijgen.’

Volgens Brusselaers en enkele van haar collega’s ligt het aantal doden de voorbije weken ongeveer 50 procent per dag hoger dan officieel gemeld. Ze wijst naar vertragingen in de rapportering. ‘En in vergelijking met België lijken de cijfers voor heel het land mee te vallen. Maar het is eerlijker alleen de vergelijking te maken met een verstedelijkt gebied als Stockholm, dat 1.000 doden telt op ongeveer 1 miljoen inwoners. De mortaliteit is er bijna even hoog als in New York.’

Het stoort haar vooral hoe weinig het beleid rekening houdt met de zwakkeren en de ouderen. ‘Zweden telde voor de crisis het op een na laagste aantal bedden op intensieve zorg per bewoner van West-Europa. Dat is nu verdubbeld, maar veel mensen worden tegengehouden door de triage en raken nooit op die afdeling. Bij oudere besmette patiënten wordt vaak meteen palliatieve zorg toegediend. Ze krijgen morfine, wat de ademhaling nog bemoeilijkt. Ze laten de mensen hier letterlijk stikken.
Dat lijkt me dan toch dat het niet zo goed gaat in Zweden.
Je moet idd steden en platteland daar apart vergelijken, door het grote verschil aan bevolkingsdichtheid.
Brusselaers vertelt hoe ze gefotografeerd wordt als ze in Stockholm op straat komt met een mondmasker aan. Zo uitzonderlijk is dat in het straatbeeld. ‘Je wordt als een paniekzaaier beschouwd als je de Zweden erop wijst dat al meer dan 100 kinderen jonger dan 10 bevestigd besmet zijn. Ook hier zijn al twintigers en dertigers gestorven aan het virus, alleen komt dat veel minder onder de aandacht.’
Ook al niet echt optimistische cijfers.
In de strategie van groepsimmuniteit gelooft de Vlaamse arts niet. ‘Stel dat je 50 procent beoogt. In Stockholm moeten dan 500.000 mensen besmet raken met het virus. Als je ervan uitgaat dat 1 procent aan de ziekte sterft, kom je in de stad alleen al aan 5.000 doden. En dan weten we nog niet of en hoelang je effectief immuun bent na een besmetting.’
Terug naar groepsimmuniteit, een strategie waarvan we inderdaad niet weten hoe goed hij is, en de vraag hoeveel levens we op die tactiek willen vergokken.

Ook Sven van Dijkman, een uit Nederland afkomstige consultant die al tientallen jaren in de buurt woont. ‘Met 20 procent van de maatregelen bereiken wij hier 80 procent van jullie resultaat. Het verschil is dat wij de ziekte meer verspreid over de tijd laten uitbreken. Geen enkel regeringsbeleid is zeker: wij gokken dus net als de rest van de wereld, alleen op een andere manier.’

Volgens Van Dijkman kon Zweden het zich economisch permitteren wat meer risico’s te nemen. ‘De begroting is op orde, en de economische terugval zal door het openhouden van de bedrijven beter meevallen dan elders. En Zweden zit niet in de eurozone, zodat het zich kan permitteren zich hier al devaluerend door te slaan, mocht het toch zwaar fout lopen.
Dus eigenlijk een economische gok: we doen het "goed genoeg", en de economie kan gered worden op andere manieren moest het alsnog tegenvallen.
Ook Lotta Ranert, die een start-up runt in de voedingsbranche, maakt zich voorlopig geen zorgen. Net als de meesten van haar werknemers is ze deeltijds tijdelijk werkloos, waarbij de overheid 90 procent van het loon betaalt. ‘Alles gaat vlot. Je vult online een formulier in en twee dagen later staat het geld op je rekening.’
Voetnootje dat dit toch wel iets steviger is dan in Belgie.

Source:
https://www.tijd.be/dossier/europareeks ... 24412.html
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

https://www.omroepwest.nl/nieuws/403725 ... ruari-2021

Vraag me af wat dat hier nog gaat geven.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Gewoon ter info

Elk land telt anders, er zijn nog ettelijke verschillen maar toch

Finland, Noorwegen en Denemarken tellen samen 800 doden
Zweden 2700

Goed bezig?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

De oversterfte kan je maar op 1 manier tellen.
Kijk FF naar de link die ik hierboven gepost heb.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik vraag me af of ik de enige ben wie het opvalt hoe er bijna dagelijks in het nieuws te zien is hoe het vooral NIET moet, maar er tegelijk niemand op aangesproken wordt...

Gisterenavond ook alweer (VRT). 2 maten die blij zijn dat ze weer mochten tennissen. In het interview was er nog geen meter tussen beide.
En dan over de drukte bij Veritas. Een oudere dame die vertelt hoe de elastieken zeer belangrijk zijn, terwijl haar mondmasker bijna gewoon van haar gezicht afviel, en niet eens haar neus bedekte. :bang:
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

1207 schreef:Elk land telt anders
Eens de rook (euh, bloedmist?) opgetrokken is gaat dat les nummer 1 zijn. Je kan niet naar andere landen kijken als niet iedereen op dezelfde manier telt. Zowel onze huidige in-your-face reponses als studies achteraf worden hierdoor gehypothekeerd.

En dan verplicht een (bio)statisticus in elke werkgroep implanteren. En misschien een professionele communicator/spindoctor in plaats van een politicus die toch altijd met de volgende verkiezingen in het achterhoofd zit.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik moet van mijn bazin het verlof doorgeven voor deze zomer.

Heeft ook iemand uiterste moeilijkheden om te bepalen wanneer je verlof wilt nemen in deze tijden?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

helemaal, al begint het nu wel meer te neigen naar hier en daar een dagje of twee of misschien een week, maar langer waarschijnlijk niet
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Heeft ook iemand uiterste moeilijkheden om te bepalen wanneer je verlof wilt nemen in deze tijden?
Wie niet ? :)
Heb in de Paasvakantie nog snel de overschot van 2019 moeten opnemen. We hadden voor de zomer ook nog helemaal niets geboekt qua reis, dus heb ik eigenlijk ook nog totaal geen idee wanneer ik mijn verlof ga opnemen. Op het werk is wel al gezegd dat het voor de business niet kan als iedereen zijn verlof opspaart tot het einde van het jaar.
Ik dacht ook van hier en daar wat dagen te nemen, maar het probleem daarmee is dat in mijn job dat gewoon betekent dat het werk blijft liggen en je het dan toch weer moet inhalen. Als je ineens 3 weken of langer weg bent, zijn ze wel verplicht van sommige zaken door iemand anders te laten doen.

Iets anders: ivm die Contact Tracers. Ben ik nu de enige die zich afvraagt of dit niet gaat misbruikt worden door criminelen die zich voor Contact Tracer gaan uitgeven en allerlei persoonlijke info gaan ontfutselen van goedgelovigen ? Gisteren was op TV nog de discussie of mensen niet weigerachtig gaan zijn om allerlei privé informatie te gaan vertellen, en Van Gucht dan maar verzekeren dat die info zeker niet gaat misbruikt worden. Ik hoor echter nergens hoe je nu zeker kan weten of wie je aan de lijn krijgt wel een Contact Tracer is ? Trouwens, zelfs van legitieme contact tracers vraag ik me af wat de resultaten gaat gebeuren. Dit kan toch totaal niet geanonimiseerd worden, want dan verliest het toch zijn waarde ?

Volgens mij gaat dat nog serieus vodden geven, veel meer dan met een Corona app.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tomby schreef:
boonpwnz schreef:Heeft ook iemand uiterste moeilijkheden om te bepalen wanneer je verlof wilt nemen in deze tijden?
Ik dacht ook van hier en daar wat dagen te nemen, maar het probleem daarmee is dat in mijn job dat gewoon betekent dat het werk blijft liggen en je het dan toch weer moet inhalen. Als je ineens 3 weken of langer weg bent, zijn ze wel verplicht van sommige zaken door iemand anders te laten doen.
Lijkt me nog niet zo slecht, dat je "onmisbaar" bent?
Van Gucht dan maar verzekeren dat die info zeker niet gaat misbruikt worden. Ik hoor echter nergens hoe je nu zeker kan weten of wie je aan de lijn krijgt wel een Contact Tracer is ? Trouwens, zelfs van legitieme contact tracers vraag ik me af wat de resultaten gaat gebeuren. Dit kan toch totaal niet geanonimiseerd worden, want dan verliest het toch zijn waarde ?

Volgens mij gaat dat nog serieus vodden geven, veel meer dan met een Corona app.
De Standaard Opinie 06/05/2020 - Negeert België het internationaal recht? - https://www.standaard.be/cnt/dmf20200505_04946637
Maar het alternatief, een handmatige tracering door speurders die via callcenters mensen zullen ondervragen, roept veel vragen op: wat zullen ze vragen? Is meewerken verplicht? Zijn er sancties voor wie liegt? Wie beheert de databank waarin de antwoorden worden bewaard? Wie heeft er toegang toe?
Wie beheert de databank waarin de antwoorden worden bewaard?
Wie heeft er toegang toe?
...
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Het wordt tijd dat men ook eens een eind maakt aan het circus in het onderwijs. De koepels/sector doet er alles aan om toch maar niet te moeten werken en de vakantie te halen zonder teveel moeite te moeten doen, schaamtelijk.
De regels rond noodopvang zijn debiel (en discriminerend, halo werkgeversorganisaties waarom moeten thuiswerkers met kinderen maar hun plan trekken en kunnen ze niet genieten van opvang?) en verschillen van die van bv de kinderopvang.
Ondertussen zitten op onze kleuterschool beide juffen de noodopvang voor 5 kindjes te regelen van de in totaal 30... doe dan toch gewoon de school open!
Onze kinderen worden elke dag ambetanter omdat ze uitdagingen missen. Even in het bos vriendjes gezien en het waren even weer onze normale kids (wat een verschil). Ze hebben duidelijk wat contact en afwisseling nodig.
Scholen open NU!
phil48
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef:Het wordt tijd dat men ook eens een eind maakt aan het circus in het onderwijs.
Wat had je nu gedacht, de meeste leerkrachten werken liever van thuis uit, zoals de rest van de Belgen.

Kan je hen zelfs niet kwalijk nemen, is toch veel leuker zo. Géén gezeur aan je hoofd en met wat geluk kan je het vanonder je parasol in je tuin doen, met een drankje erbij - zoveel aangenamer dan in een stoffige klas staan.

Wat die opvang betreft, de regel zou moeten zijn dat dit enkel beschikbaar is als allebei de ouders buitenshuis werken. Als één van de ouders mag thuiswerken, moeten ze zelf maar voor opvang zorgen (of eventueel met de buren afspreken).

Trouwens, als ik zie hoeveel zestig plussers in de supermarkten rond hoppen, vaak met zijn tweeën, dan kan je de regel dat zij niet voor de opvang mogen zorgen ook beter overboord gooien. Nergens is bewezen dat een 63-jarige kwetsbaarder is voor corona dan een 40-jarige.

De risicogroep zijn de 75 plussers en die houden sowieso geen kleinkinderen meer bij.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef:Het wordt tijd dat men ook eens een eind maakt aan het circus in het onderwijs. De koepels/sector doet er alles aan om toch maar niet te moeten werken en de vakantie te halen zonder teveel moeite te moeten doen, schaamtelijk.
Dat heb je grondig mis.
De koepels/sector doet er alles aan om de egotrip van Ben Weyts mogelijk te maken. Er zijn gewoon teveel restricties:
- 4m² per leerling, 6m² per leerkracht
- max 14 leerlingen per klas
- volstrekt gescheiden bubbels (in de voormiddag in de les, in de namiddag in de opvang kan dus niet)
- "noodopvang" voor kinderen (van alle jaren) van ouders die moeten werken en in kwetsbare situaties
Het kan gewoon niet.
> Een kind van ouders die moeten werken zit op maandag in de opvang, maar mag dus dinsdag niet naar de les want dan is bubbel1 (opvang) gemixt met bubbel2 (klasgenootjes tijdens de les)
> leerkrachten die de noodopvang doen, kunnen niet voor de klas staan of (tegelijk) aan pre-teaching doen

Ben Weyts zal zijn egotrip moeten loslaten en net als Wouter Beke moeten toegeven dat hij het niet kan.
Net zoals Wouter Beke het verzuimd heeft eerst met de sector te overleggen voor hij op TV kwam, had Ben Weyts dat ook beter gedaan.
Hij mag kiezen welk van de regels hij loslaat:

1. Geen noodopvang
> Met als gevolg dat uithuizig werkende ouders niet meer kunnen gaan werken, en dus ook impact bij de zorgsector en politie etc.
> Geen opvang van kinderen in kwetsbare situaties, al valt te betwijfelen dat Weyts of de NVA daar wakker van ligt.

2. Geen social distancing in de klas (4 of 6m²)
> Waardoor je een mega-mix krijgt van silo's, al is het nog niet onomstotelijk vastgesteld dat kinderen het virus niet/nauwelijks oppikken en doorgeven aan het thuisfront
> Waarmee je leerkrachten degradeert tot 2de rangsburgers, want overal moet een afstand van 1,5m bewaakt worden, behalve in het onderwijs?

3. Geen bepering op kruisende bubbels
> En dus nog meer silo's die verbonden worden.
Onze kinderen worden elke dag ambetanter omdat ze uitdagingen missen. Even in het bos vriendjes gezien en het waren even weer onze normale kids (wat een verschil). Ze hebben duidelijk wat contact en afwisseling nodig.
Scholen open NU!
Afwisseling kan je zelf organiseren, zelfs als je met 2 moet (tele)werken: fietsen, wandelen, steppen, puzzels, muziek, filmpjes, ...
Al blijft sociaal contact lastig te organiseren binnen de regels.
Wat had je nu gedacht, de meeste leerkrachten werken liever van thuis uit, zoals de rest van de Belgen.
Geloof je dat nu zelf :)?
Leerkrachten geven veel liever écht les, hebben veel liever échte interactie met leerlingen.
Wat ze nu moeten doen is een surrogaat van wat ze anders moeten doen en vraagt veel meer werk voor veel minder resultaten.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Tomby schreef:Iets anders: ivm die Contact Tracers. Ben ik nu de enige die zich afvraagt of dit niet gaat misbruikt worden door criminelen die zich voor Contact Tracer gaan uitgeven en allerlei persoonlijke info gaan ontfutselen van goedgelovigen ? Gisteren was op TV nog de discussie of mensen niet weigerachtig gaan zijn om allerlei privé informatie te gaan vertellen, en Van Gucht dan maar verzekeren dat die info zeker niet gaat misbruikt worden. Ik hoor echter nergens hoe je nu zeker kan weten of wie je aan de lijn krijgt wel een Contact Tracer is ? Trouwens, zelfs van legitieme contact tracers vraag ik me af wat de resultaten gaat gebeuren. Dit kan toch totaal niet geanonimiseerd worden, want dan verliest het toch zijn waarde ?
Dat valt mij ook op.
Elke keer een journalist vraagt stelt "hoe kan je nu weten of degene die belt echt een contact tracer is" (de vraag is letterlijk aan Beke gesteld) antwoordt men eigenlijk op de vraag "gaat onze privacy veilig zijn".

Ze hebben dat dan ook totaal verkeerd aangepakt.
Wij ITers leren mensen al jarendag aan dat ze niet mogen reageren op mails of telefoontjes van wildvreemden die achter informatie vissen, en met 1 grote beweging doet de overheid hier al dat werk teniet.
Dan mogen ze nog zo hard zagen dat "er geen identificeerbare vragen" tussenzitten, of dat "de privacy gewaarborgd is".
Er gaan zoals altijd goedgelovige mensen zijn die zomaar op vanalle vragen gaan antwoorden.
Dit worden phishing hoogdagen, en dat in combinatie met zoveel thuiswerkers.

Zo hadden ze het dus moeten aanpakken:
1) je publiceert nationaal in de pers een herkenbaar 0800 of verkort nummer.
2) de contact tracer belt je op, meldt dat je gevraagd wordt om mee te werken, en geeft je een dossiernummer.
3) je belt zelf terug naar dat herkenbaar nummer, en geeft aan de telefonist het dossiernummer, waardoor die aan zijn werk kan beginnen.

Ivm de scholen:
Die gaan dat echt niet kunnen trekken.
1) les geven, waarbij klassen gesplitst zijn en dus meer lokalen en leerkrachten nodig
2) opvang doen van kinderen waar de ouders moeten werken (en die groep gaat gigantisch veel groter worden volgende week)
3) blijkbaar beide groepen nog ns gescheiden houden van mekaar
4) wat met kinderen die les hebben én naar de opvang moeten (mogelijk zelfs op dezelfde dag)
De scholen trekken nu al aan de alarmbel omdat ze de capaciteit gewoon niet hebben.
Het was dan ook voorspeld dat de scholen openen ná de bedrijven te openen voor een rampscenario ging zorgen omdat al die kinderen ergens naartoe moeten.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: Iets anders: ivm die Contact Tracers. Ben ik nu de enige die zich afvraagt of dit niet gaat misbruikt worden door criminelen die zich voor Contact Tracer gaan uitgeven en allerlei persoonlijke info gaan ontfutselen van goedgelovigen ? Gisteren was op TV nog de discussie of mensen niet weigerachtig gaan zijn om allerlei privé informatie te gaan vertellen, en Van Gucht dan maar verzekeren dat die info zeker niet gaat misbruikt worden. Ik hoor echter nergens hoe je nu zeker kan weten of wie je aan de lijn krijgt wel een Contact Tracer is ? Trouwens, zelfs van legitieme contact tracers vraag ik me af wat de resultaten gaat gebeuren. Dit kan toch totaal niet geanonimiseerd worden, want dan verliest het toch zijn waarde ?

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/de-ideale- ... o_30569034
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/de-zevende ... WP00167775
Wouter Beke draait lang rond de pot om uiteindelijk geen antwoord te geven.
Laatst gewijzigd door heist_175 06 mei 2020, 12:53, in totaal 1 gewijzigd.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Social distancing is gewoon onmogelijk te organiseren bij kinderen jonger dan pakweg 8 / 9 jaar. Mijn dochter van 6 houdt dat zo'n 10 minuten vol op voorwaarde dat we er naar kijken. Ik heb een test gedaan: we gaan naar de garage en je mag nergens met je handen aankomen, papa gaat alle deuren voor jou openen. Vanaf dat ze de liftknop zag, heeft ze er al op gedrukt. Force of habit.

Vanuit het standpunt van volksgezondheid moeten ze de terugkeer naar school voor die kinderen die jonger zijn dan 8 / 9 jaar gewoon stopzetten en overwegen vanaf september. Dat dit niet leuk is voor de ouders en voor de economie, dat snap ik maar volksgezondheid > economie > comfort ouders = comfort kinderen. Zo simpel is het. Sluit het schooljaar voor die kindjes af en start opnieuw op 15 augustus om de schade in te halen.

Kleine silo's in scholen: daarvoor hebben die onvoldoende plaats en te veel opdrachten. Heist slaat de nagel op de kop voor mij.

We spelen hier wel met mensenlevens, hé. Trial and error --> error = zoveel mensen dood.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Wat zijn leerkrachten toch lui en liefst van al zouden ze deze vrije periode laten lopen tot aan de grote vakantie.
De minachting tov leerkrachten druipt er weer vanaf... :roll:

Net nu zou het een eye-opener moeten zijn wat leerkrachten echt betekenen voor onze kinderen! Onze oudste zit in het eerste leerjaar. Elke dag wringt zijn juf zich in alle bochten om toch maar alles te kunnen blijven aanbrengen. Klasgesprekken, gezamenlijk voorlezen, bundels, rekenen, filmpjes, creatief zijn, ... Elke dag zichzelf heruitvinden op een manier die ze helemaal niet gewend zijn.
Veel leerkrachten geven nu het beste van zichzelf om de achterstand die onze kinderen aan het oplopen tot een minimum te beperken.
Daar komt nu nog bovenop dat doordat de scholen weer mogen open gaan, ze geconfronteerd zullen worden met nog meer chaos en improvisatie. De regels die men voorop gesteld heeft zijn gewoon niet haalbaar. Oogt mooi op papier, maar niet werkbaar.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

phil48 schreef:Wat die opvang betreft, de regel zou moeten zijn dat dit enkel beschikbaar is als allebei de ouders buitenshuis werken. Als één van de ouders mag thuiswerken, moeten ze zelf maar voor opvang zorgen (of eventueel met de buren afspreken).
Onze kinderen nu bij de grootouders steken gaat sowieso niet. Voor Corona konden we dat ook al niet... dus we waren voordien al vrij zelfstandig.
We hebben twee jonge kinderen... één ouder om daar nu op te passen is niet genoeg (nee echt niet, ze zijn verschrikkelijk en willen alle aandacht voor zichzelf).
heist_175 schreef:
NuKeM schreef:Het wordt tijd dat men ook eens een eind maakt aan het circus in het onderwijs. De koepels/sector doet er alles aan om toch maar niet te moeten werken en de vakantie te halen zonder teveel moeite te moeten doen, schaamtelijk.
2. Geen social distancing in de klas (4 of 6m²)
> Waardoor je een mega-mix krijgt van silo's, al is het nog niet onomstotelijk vastgesteld dat kinderen het virus niet/nauwelijks oppikken en doorgeven aan het thuisfront
> Waarmee je leerkrachten degradeert tot 2de rangsburgers, want overal moet een afstand van 1,5m bewaakt worden, behalve in het onderwijs?
Deze optie lijkt me de beste. De mensen in de kinderopvang doen dit zo al dus waarom niet... niks 2de rang
heist_175 schreef:
Scholen open NU!
Afwisseling kan je zelf organiseren, zelfs als je met 2 moet (tele)werken: fietsen, wandelen, steppen, puzzels, muziek, filmpjes, ...
Al blijft sociaal contact lastig te organiseren binnen de regels.
De tijd dat we ze konden boeien met bovenstaande ligt al meer dan een maand achter ons. Peuters en kleuters snappen dit niet goed en kunnen er ook niet mee om.

@woutervh
Geen minachting t.o.v. de leerkrachten op zich maar wel hun vertegenwoordiging. Al moet ik zeggen dat mijn laatste bezoek aan de school toch wrang smaakt. De twee leerkrachten zaten gezellig dicht op een bankje, in de zon, koffie, gelukkig, ongeveer 5 kindjes om op te passen (incl. eigen kinderen), gewoon laten buitenspelen, ... waarom niet gewoon de school met 30 kinderen openen dan (waarvan veel met broers en zussen). Op die manier zetten ze misschien 15 gezinnen uit de wind waardoor die weer de economie kunnen gaan laten draaien...
phil48
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: Veel leerkrachten geven nu het beste van zichzelf om de achterstand die onze kinderen aan het oplopen tot een minimum te beperken.
Hoe rijm je dat met scholen pas openen in september? Is de achterstand dan niet nog groter ??

En we moeten niet alleen rekening houden met de kinderen waarvan de ouders altijd klaar staan. In Antwerpen zijn er tientallen scholen waar de leerkrachten zelfs geen contact (kunnen) hebben met de kinderen, gewoon omdat ze géén computer hebben of dergelijke.

En scholen dicht houden tot september impliceert dan ook ouders niet laten werken tot september, want iemand moet die brave kindertjes toch de hele dag bijhouden. Of wacht, vanaf maandag kunnen ze lekker met mama en papa gaan shoppen en uitstapjes maken naar het park.

En in de zomer naar het strand, want daar zal de social distancing niet zo belangrijk zijn, die zoute lucht doodt alle virusjes wel ;)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Doe de scholen open en kom met werkbare draaiboeken.
Nu rijden scholen zich vast, omdat de egotripperij van Weyts het onmogelijk maakt.

Basisschool:
- leerkrachten in de risicogroep laat je thuis (bv diabetes)
- leerlingen in de risicogroep mogen thuis blijven
- geen social distance tussen leerlingen: zelfs als je dat definieert, no way dat je dat kan aanhouden tussen leerlingen onderling. Doe dan niet meer hypocriet en laat het gewoon los.
- social distance vanuit de leerkracht: zo hoog mogelijk, maar ook niet meer dan dat
- social distance tussen leerkrachten: wel aanhouden

Zo win je een aanal keer:
- leerlingen krijgen terug les, het zijn nu de zwaksten die eerst lossen met preteaching etc
- leerlingen hebben terug sociale contacten, iets waar hun ouders dan meteen jaloers op kunnen zijn
- ouders kunnen hun productiviteit met telewerken terug opkrikken en dus langer telewerken
- leerkrachten kunnen stoppen met tele-lesgeven, want toch maar surrogaat is

Maar dan zal Ben Weyts:
- over zijn egotripperij moeten stappen
- overleg moeten voeren met vakbonden
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer

heist_175 schreef:Doe de scholen open en kom met werkbare draaiboeken.
Nu rijden scholen zich vast, omdat de egotripperij van Weyts het onmogelijk maakt.

Basisschool:
- leerkrachten in de risicogroep laat je thuis (bv diabetes)
- leerlingen in de risicogroep mogen thuis blijven
- geen social distance tussen leerlingen: zelfs als je dat definieert, no way dat je dat kan aanhouden tussen leerlingen onderling. Doe dan niet meer hypocriet en laat het gewoon los.
- social distance vanuit de leerkracht: zo hoog mogelijk, maar ook niet meer dan dat
- social distance tussen leerkrachten: wel aanhouden
Social distancing is inderdaad zeer moeilijk bij die leeftijd.
Maar we moeten ook niet zeveren, zelfs pubers kunnen dat zeer moeilijk.
Wij wonen hier op een verkaveling waar veeeeeel kinderen wonen.
Het grootste deel zijn kleuters en lagere school.
Maar na een paar weken binnenhouden zie je nu toch meer en meer groepjes en samenspelende kinderen.
Je kan dat gewoon niet tegenhouden.
Wij laten onze 2 kinderen (7 en 9) sinds de lockdown niet meer op straat en de kinderen worden zot hier thuis.
Bijkomend staat de teller van bevestigde besmettingen hier nog altijd op 27 t.o.v. ongeveer 12.000 inwoners.
En die trend van de kinderen zien we op meerdere plaatsen als we gaan wandelen.
Daarmee denk ik ook langer, laat zeker die leeftijd en gewoon terug naar school en zorg dat er afstand is van leerkrachten t.o.v. de kinderen.

En bijkomende, leeftijden van 12-18 zien we bij het wandelen ook meer samenhokken.
Dus lijkt mij dat eveneens een zeer klein risico.

Maar wat is het probleem, stel er streft een kind dan is het land in rep en roer...

En als ze dat nu allemaal zo willen doen, dan moeten ze het blijven doen tot er een vaccin is ...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef:Wij laten onze 2 kinderen (7 en 9) sinds de lockdown niet meer op straat en de kinderen worden zot hier thuis.
Best wel grappig... normaal krijg je ze niet achter hun Playstation vandaan... en nu worden ze zot omdat ze niet buiten mogen :roll:
svermassen schreef:Maar wat is het probleem, stel er streft een kind dan is het land in rep en roer...
Het probleem is blijkbaar niet dat de kinderen ziek worden... maar wel dat ze actieve verspreiders zijn van het virus.

Als er één kind thuis is met besmette ouders (zonder dat die het beseffen) is mogelijk de volgende dag ieder gezinslid van ieder kind besmet.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:Het probleem is blijkbaar niet dat de kinderen ziek worden... maar wel dat ze actieve verspreiders zijn van het virus.
Als er één kind thuis is met besmette ouders (zonder dat die het beseffen) is mogelijk de volgende dag ieder gezinslid van ieder kind besmet.
Dan heb je de voorbije dagen de media niet goed gevolgd.
- kinderen lijken weinig vatbaar
- kinderen lijken het virus niet echt te verspreiden
- kinderen gaan er nauwelijks dood aan/van

DeStandaard 02/05/2020 - VORMEN GEEN BESMETTINGSBRUGGEN - Kinderen minder vatbaar voor sars-CoV-2 dan volwassenen - https://www.standaard.be/cnt/dmf20200501_04941806
Kinderen lopen bij contact met een patiënt minder risico op een infectie dan een volwassene, geven nieuwe studies aan. En áls ze het virus heb­ben, geven ze het waarschijnlijk minder makkelijk door.
DeStandaard 24/04/2020 - WEINIG AANWIJZINGEN DAT ZIJ ‘MOTOR’ VAN PANDEMIE ZIJN - Kinderen zijn toch niet zo’n groot gevaar voor oma en opahttps://www.standaard.be/cnt/dmf20200423_04932919
‘Voorlopig ziet het ernaar uit dat besmettingen van volwassenen door kinderen géén belangrijke route zijn.’
TheEconomist 30/04/2020 - The kids are not all right - When easing lockdowns, governments should open schools first - https://www.economist.com/leaders/2020/ ... ools-first
During some epidemics keeping children at home is wise; they are efficient spreaders of diseases such as seasonal flu. However, they appear to be less prone to catching and passing on covid-19. Closing schools may bring some benefit in slowing the spread of the disease, but less than other measures. Against this are stacked the heavy costs to children’s development, to their parents and to the economy.
In fact, though children are highly susceptible to flu, covid-19 is different. Two studies from China that trace the contacts of infected people find that children are at worst no more likely to catch the disease than adults—and possibly less so. If they do get it, they are 2,000 times less likely than someone over 60 to die.
We vinden het perfect normaal dat er elke dag kinderen worden doodgereden in het verkeer (herinner u de reactie van de burgemeester van Aalst toen een vrachtwagen daar een kind had platgereden), dus waarom zouden we voor Covid19 dan wel "zero-tolerance" voor kindslachtoffers vooropstellen?
phil48
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef:
Maar wat is het probleem, stel er streft een kind dan is het land in rep en roer...
Wat een gigantisch cliché. Alsof er in normale tijden (helaas) nooit eens een kind sterft. In het verkeer, aan leukemie, door een andere ziekte...

@ Heist

Allemaal werkbare voorstellen.

Sowieso moeten die scholen open. Doe je dat niet, dan spelen ze de komende maanden (lagere school) gewoon met elkaar op straat en heb je sowieso dezelfde risico's als nu. Idem dito voor de middelbare school. Iedereen ziet ze nu ook al in groepjes samen hokken, nadat hun taken af zijn.

Je kan hen dat niet verbieden, laat hen dus aub naar school gaan en bescherm zij die risico lopen (de ziekelijke leerlingen blijven thuisonderwijs volgen, zoals vroeger) en de leerkrachten (dmv face schermen enz).

Vergeet de social distancing voor min 18-jarigen, dat gaat niet werken "op school", maar ook niet "op straat" en het park, het skate plein enz.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: Het probleem is blijkbaar niet dat de kinderen ziek worden... maar wel dat ze actieve verspreiders zijn van het virus.
En het vreemde is dat ook dat juist in sommige studies tegengesproken word.
Dus je moet er maar allemaal aanuit kunnen.

Trouwens, dien Duitse viroloog is wel erg pessimitisch.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Dan heb je de voorbije dagen de media niet goed gevolgd.
- kinderen lijken weinig vatbaar
- kinderen lijken het virus niet echt te verspreiden
- kinderen gaan er nauwelijks dood aan/van
Het probleem is dat je iedere dag iets anders leest.

Idem voor de winkelkarren (en andere voorwerpen)... de ene dag moet je ze ontsmetten, de andere dag is er totaal geen probleem :roll:
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Geweldig hier in de bib.
Wij kunnen boeken lenen en die dan afhalen op een bepaalt uur.
Bij ons hebben ze een inleverbus.
Die boeken die daarin terecht komen, worden 3 dagen in quarantine gestoken.
Maar ik denk dat het langer is, want die van vorige week maandag zijn nog altijd niet ingescant. :bang:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het zal minstens 3 dagen zijn zeker. Dat is toch geen probleem want jij hebt ze toch juist gelezen...
Hier in de Bib werden gewoon geen boeken terug ingenomen, daar beginnen ze deze week maar terug mee. En ik begrijp dat goed.
J.

(PS. op welk uur mocht je die afhalen ? )
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”