iemand die weet wat men hier bij Proximus precies aan het doen is?
traceroute
ipv4 routes
wat is functie van 10.24.193.x range?
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
ik zie wel vaker dat men op het interne netwerk ranges gaat gebruiken met interne ip's ipv externe ip's. Is ook een vorm van besparen op ip adressen.
Als ik simpelweg naar Wireless België kijk dan zie ik ook dat er enorm veel ip's verloren gaan aan de routing alleen al. Dus op zich is het niet onlogisch.
Als ik simpelweg naar Wireless België kijk dan zie ik ook dat er enorm veel ip's verloren gaan aan de routing alleen al. Dus op zich is het niet onlogisch.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
heb ik ook al opgemerkt een hele tijd terug
ineens was mijn gateway adres een intern ip, dan weer even niet, en dan weer wel.
sindsdien is het altijd een intern ip gebleven.
mijn traceroute:
ook ik zit met een 10.24.x.y gateway (firewall doet pppoe)
hops 5, 6 en 7 doen we identiek.
ik denk wel dat het misschien nog eens tijd is dat de reverse een updateje krijgt bij pxm.
ineens was mijn gateway adres een intern ip, dan weer even niet, en dan weer wel.
sindsdien is het altijd een intern ip gebleven.
mijn traceroute:
Code: Selecteer alles
traceroute to dns.google (8.8.8.8), 64 hops max
1 10.0.5.1 (firewall.home.lan) 0,389ms 0,323ms 0,194ms
2 10.24.49.57 (10.24.49.57) 7,724ms 7,648ms 7,645ms
3 * 91.183.241.201 (lg-10-304.msr41gre7.isp.belgacom.be) 10,782ms 10,851ms
4 91.183.241.200 (ae-87-304.iarstr4.isp.belgacom.be) 10,983ms 10,711ms 11,097ms
5 91.183.246.86 (ae-1-1000.ibrstr5.isp.belgacom.be) 11,200ms 17,242ms 19,222ms
6 91.183.245.122 (122.245-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be) 16,236ms 15,225ms 14,783ms
7 108.170.241.225 (108.170.241.225) 15,584ms 15,593ms 15,200ms
8 172.253.66.187 (172.253.66.187) 15,118ms 15,341ms 15,298ms
9 8.8.8.8 (dns.google) 14,690ms 14,559ms 14,333ms
hops 5, 6 en 7 doen we identiek.
ik denk wel dat het misschien nog eens tijd is dat de reverse een updateje krijgt bij pxm.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Blijft dat voor niet end-users dat geen toegelaten range is.krisken schreef:ik zie wel vaker dat men op het interne netwerk ranges gaat gebruiken met interne ip's ipv externe ip's. Is ook een vorm van besparen op ip adressen.
Als ik simpelweg naar Wireless België kijk dan zie ik ook dat er enorm veel ip's verloren gaan aan de routing alleen al. Dus op zich is het niet onlogisch.
Op hun interne netwerk, tot daaraan toe, maar als het om een transit netwerk gaat...
Ze zouden dat toch echt ns moeten leren, ze hebben een ganse 100.64/10 block om uit te kiezen, speciaal aangemaakt om conflicten met end-user netwerken te vermijden (letterlijk dus voor CGNAT gereserveerd).
@Krisken: je weet dat je voor point-to-point connecties /31 netwerken kan gebruiken ipv de traditionele /30 ?
Ter info, ineens (zonder verandering langs mijn kant) gaf m'n PPPoE-sessie (op externe firewall, pfSense) ook een 10.24.193.xx-adres ipv een publiek adres.
Ik kwam via Google op deze pagina terecht; misschien kan het handig zijn voor iemand anders: na een volledige reset van m'n BBox3 en PPPoE opnieuw uitschakelen op de BBox was het probleem opgelost.
Enkel een herstart van de BBox was niet voldoende. Volgens de helpdesk zou het te maken kunnen hebben met het feit dat de BBox spontaan zelf een PPPoE-sessie is gaan opzetten.
Ik kwam via Google op deze pagina terecht; misschien kan het handig zijn voor iemand anders: na een volledige reset van m'n BBox3 en PPPoE opnieuw uitschakelen op de BBox was het probleem opgelost.
Enkel een herstart van de BBox was niet voldoende. Volgens de helpdesk zou het te maken kunnen hebben met het feit dat de BBox spontaan zelf een PPPoE-sessie is gaan opzetten.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Blijkbaar geen B-box "probleem".
Mijn traceroute met Fritz!Box (Fritz!Box doet PPPoE):
Mijn traceroute met Fritz!Box (Fritz!Box doet PPPoE):
Code: Selecteer alles
Tracing route to dns.google [8.8.8.8]
over a maximum of 30 hops:
1 1 ms <1 ms <1 ms fritz.box [192.168.178.1]
2 6 ms 6 ms 5 ms 10.24.193.80
3 * * * Request timed out.
4 8 ms 8 ms 8 ms ae-76-100.ibrstr6.isp.proximus.be [91.183.242.146]
5 8 ms 9 ms 8 ms ae-2-1000.ibrstr5.isp.belgacom.be [91.183.246.116]
6 12 ms 11 ms 11 ms 122.245-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be [91.183.245.122]
7 12 ms 12 ms 12 ms 108.170.241.129
8 12 ms 12 ms 12 ms 108.170.237.29
9 11 ms 11 ms 11 ms dns.google [8.8.8.8]
Trace complete.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.