Hallo
Simpele vraag; hopelijk jullie antwoord(en) ook.
Ik heb een Fritz!Box 7330 achter mijn Telenetmodem HGW. Aan de Fritz!Box 7330 hangt een switch met al mijn bekabelde toestellen, waaronder mijn NAS. Maar één desktopcomputer moet ik rechtstreeks aan de Telenetmodem HGW hangen. Hoe kan ik er (liefst op een simpele manier) voor zorgen dat deze desktopcomputer o.a. mijn NAS vindt?
Ik veronderstel dat jullie nog gegevens van mij nodig hebben: a.u.b. vraag gerust meer info en ik zal deze graag geven.
Bedankt en groetjes
P.S. Een korte zoektocht op dit forum bracht niet veel resultaat omdat ik niet juist weet welke zoektermen ik moet ingeven, en enkele oplossingen WiFi suggereren.
Fritz!Box 7330 achter Telenetmodem HGW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Static route naar het netwerk van de fritzbox instellen op de desktop pc (op de hgw zou beter zijn, maar ik weet niet of die dat toelaat).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 119 keer
Heb je al getest of het nu lukt ?
Zo nee is je Fritzbox als router in gesteld en heb je dubbele NAT. (In de HGW en in de FB).
Je moet dus de routerfunctie van de Fritzbox uitschakelen. De Fritzbox wordt dan 'IP-client' in het HGW netwerk.
Je kan kiezen of je de Fritzbox een vast IP-adres geeft (in de range van de HGW) of er één laat krijgen van de HGW.
DHCP in de Fritzbox moet ook uitgeschakeld zijn.
Zo nee is je Fritzbox als router in gesteld en heb je dubbele NAT. (In de HGW en in de FB).
Je moet dus de routerfunctie van de Fritzbox uitschakelen. De Fritzbox wordt dan 'IP-client' in het HGW netwerk.
Je kan kiezen of je de Fritzbox een vast IP-adres geeft (in de range van de HGW) of er één laat krijgen van de HGW.
DHCP in de Fritzbox moet ook uitgeschakeld zijn.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 4 keer
Neen, 't lukt me niet... Even stap voor stap:
Ik ben er zeker van dat de Fritz!Box niet als router ingesteld is (maar vind dat niet onmiddellijk terug: alles is in 't Duits)
Maar ik zie wel dat de Fritz!Box als DHCP-server ingesteld is. Moet ik dat al uitschakelen?
Verder: op mijn.telenet.be zie ik dat zowel de desktop-pc als de Fritz een IP-adres krijgen in de range 192.168.0.x (eerst kreeg de pc een IPV6-adres, dus dat heb ik al uitgeschakeld, want de Fritz krijgt volgens mijn.telenet.be enkel een IPV4-adres.
Wanneer ik de Fritz als DHCP-server uitschakel, lukt het me niet om internet te krijgen op de andere computers.
Ik heb er wel voor gezorgd dat de Fritz nu ook in dezelfde range zit (192.168.0.x), maar er is nu het risico dat er IP-conflicten zouden kunnen komen als ze allebei voor DHCP zorgen.
Wat nu?
Ik ben er zeker van dat de Fritz!Box niet als router ingesteld is (maar vind dat niet onmiddellijk terug: alles is in 't Duits)
Maar ik zie wel dat de Fritz!Box als DHCP-server ingesteld is. Moet ik dat al uitschakelen?
Verder: op mijn.telenet.be zie ik dat zowel de desktop-pc als de Fritz een IP-adres krijgen in de range 192.168.0.x (eerst kreeg de pc een IPV6-adres, dus dat heb ik al uitgeschakeld, want de Fritz krijgt volgens mijn.telenet.be enkel een IPV4-adres.
Wanneer ik de Fritz als DHCP-server uitschakel, lukt het me niet om internet te krijgen op de andere computers.
Ik heb er wel voor gezorgd dat de Fritz nu ook in dezelfde range zit (192.168.0.x), maar er is nu het risico dat er IP-conflicten zouden kunnen komen als ze allebei voor DHCP zorgen.
Wat nu?
Laatst gewijzigd door guy-pc 18 apr 2020, 23:54, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Gezien je FritzBox als router ingesteld is (wat absoluut niet verkeerd is), is zijn firewall actief.guy-pc schreef: Hoe kan ik er (liefst op een simpele manier) voor zorgen dat deze desktopcomputer o.a. mijn NAS vindt?
De NAS en/of andere toestellen zijn dus afgeschermd voor de buitenwereld.
Jouw desktop, die direct op de Telenet HGW staat, behoort tot die "buitenwereld" en heeft dus geen toegang tot het netwerk achter de Fritz!Box. Je moet dus in de Fritz!Box de nodige poorten openzetten naar de NAS
(Internet > Freigaben > Port Freigaben > Gerät für Freigaben hinzufügen > ...)
Dan kan je via het IP adres van de Fritz!Box (http://192.168.0.xxx:yyy) de NAS bereiken.
Of zoals MarkDM voorstelt: de Fritz!Box als IP Client instellen: dan heb je één lokaal netwerk.
Nadeel: je verliest wat van de Fritz!Box router functionaliteit ...
Ja pech hé, als je een Duits toestel koopt en je begrijpt geen Duitsguy-pc schreef:Ik ben er zeker van dat de Fritz!Box niet als router ingesteld is (maar vind dat niet onmiddellijk terug: alles is in 't Duits)
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Maar er is licht aan de tunnel: vanaf de volgende Firmware update (07.20) worden alle Duitse Fritz!Boxen méértalig ...
Tenzij de 7330 geen updates meer krijgt (is al een oud beestje)?
Neen, je moet dat instellen bij Internet > Zugangsdaten (Toegangsgegevens)guy-pc schreef:Maar ik zie wel dat de Fritz!Box als DHCP-server ingesteld is. Moet ik dat al uitschakelen?
Hier kiezen voor "Anschluss an externes Modem oder Router" (aansluiting via een externe router)
Dan verder kiezen voor IP Client ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
Het lukt me dus van geen kanten wegens een gebrek aan (netwerk- en) Fritz!Box-kennis en weinig kennis van het Duits. Ondertussen heb ik het ook voor mekaar gekregen dat de gsm van mijn zoon (Samsung Galaxy A50) geen internet heeft of een trage verbinding... Ik kan hem alleen maar WiFi geven door mijn oude Fritz!Box rechtstreeks op de HGW aan te sluiten en dan als AP te gebruiken... Zelf hebben mijn vrouw en ik totaal geen problemen...
Dit krijg ik uit de Fritz gehaald:
https://drive.google.com/file/d/10DVe24 ... sp=sharing
Wie, o wie kan mij helpen?
Alvast bedankt...
Dit krijg ik uit de Fritz gehaald:
https://drive.google.com/file/d/10DVe24 ... sp=sharing
Wie, o wie kan mij helpen?
Alvast bedankt...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 119 keer
Jouw Fritzbox staat als router. Ik heb even gekeken in mijn vrij gelijkaardige 7360. Ik denk dat IP-client mode niet mogelijk is met dit toestel. Ik vind toch niet onmiddellijk hoe ik de routerfunctie kan uitschakelen.
Je moet dus de procedure van Philippe volgen en poorten open zetten.
Volgens mij staan jouw DNS-gegevens niet juist. Dat moet het adres van de HGW zijn. 192.168.0.1
Daarom geen internet.
Maar waarom moet die ene pc rechtstreeks op de HGW ? Dat geeft veel moeilijkheden.
En wat zijn de functies van de Fritzbox ?
Je moet dus de procedure van Philippe volgen en poorten open zetten.
Volgens mij staan jouw DNS-gegevens niet juist. Dat moet het adres van de HGW zijn. 192.168.0.1
Daarom geen internet.
Maar waarom moet die ene pc rechtstreeks op de HGW ? Dat geeft veel moeilijkheden.
En wat zijn de functies van de Fritzbox ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
- Bedankt: 45 keer
Hier staat een 7360 als IP client ingesteld, is dus wel mogelijk.
Zorg dat je onderaan in de webinterface de geavanceerde modus hebt geselecteerd.
In het menu naar 'Internet' gaan, daaronder bij 'Account Information' tabblad 'Internet Connection' bij 'Internet service provider' kiesen voor 'Other Internet service provider'.
Dan iets lager bij 'Connect via' de laatste radio button 'External Modem of Router' selecteren.
Daaronder dan bij 'Operating Mode' ook weer laatste radio button 'Share existing Internet connection in the network (IP client mode)' selecteren en best ook de Up- en downstream speeds instellen die overeenkomen met de snelheid van uw Internet verbinding.
Nu kan je onderaan ook nog bij 'Change connection settings' een veld uitklappen om ofwel een vast ingesteld IP adres in te stellen of toegekend door DHCP.
Op deze manier werkt dat hier perfect en kan ik ook aan devices die rechtstreeks aan de BBox hangen.
Zorg dat je onderaan in de webinterface de geavanceerde modus hebt geselecteerd.
In het menu naar 'Internet' gaan, daaronder bij 'Account Information' tabblad 'Internet Connection' bij 'Internet service provider' kiesen voor 'Other Internet service provider'.
Dan iets lager bij 'Connect via' de laatste radio button 'External Modem of Router' selecteren.
Daaronder dan bij 'Operating Mode' ook weer laatste radio button 'Share existing Internet connection in the network (IP client mode)' selecteren en best ook de Up- en downstream speeds instellen die overeenkomen met de snelheid van uw Internet verbinding.
Nu kan je onderaan ook nog bij 'Change connection settings' een veld uitklappen om ofwel een vast ingesteld IP adres in te stellen of toegekend door DHCP.
Op deze manier werkt dat hier perfect en kan ik ook aan devices die rechtstreeks aan de BBox hangen.
Gelukkig & gezond 2022!
-
- Plus Member
Er zijn geen zekerheden meer in 't leven... SORRY, ik heb me dus vergist...guy-pc schreef:Ik ben er zeker van dat de Fritz!Box niet als router ingesteld is (maar vind dat niet onmiddellijk terug: alles is in 't Duits)
Jawel, IP-client mode is wel mogelijk:
https://nl.avm.de/service/fritzbox/frit ... figureren/
Maar, los van de problemen die ik heb (maar die ik hier op dit forum met jullie zeker opgelost krijg): wat kunnen jullie me aanraden? Toch de Fritz als router gebruiken, of toch de Fritz als IP client configureren? Ik ben een eerder lichte internetgebruiker (150 GB per maand is bijna altijd voldoende, met een klein thuisnetwerk met zo'n 5 computers) en internettelefonie.
Enfin, in afwachting van een antwoord van jullie heb ik de Fritz momenteel als IP-client geconfigureerd, en nu heeft mijn zoon terug WiFi op zijn gsm. Wel heb ik gemerkt dat de snelheid nu op alle gsm's maximaal 72 Mbps is, terwijl dat voorheen op mijn (oudere) gsm 150 Mbps was. Of zat de Fritz voorheen fout met de melding dat ik op mijn oude gsm aan 150 Mbps surfte?
Wat me ook nog niet gelukt is, is hoe ik de poorten moet openzetten. Sowieso probeer ik binnen enkele dagen (weken / maanden) deze pc met een lange kabel op de switch achter de Fritz!Box te krijgen, maar voorlopig moet ik dus de poorten openzetten. Ik weet (of meen te weten) waar ik het moet zoeken ("Neue Portfreigabe erstellen"), maar welke opties moet ik dan kiezen... Zou iemand mij hier ook nog mee op weg kunnen helpen? Want ik raak niet wijs uit:
https://nl.avm.de/service/fritzbox/frit ... isnetwerk/
en
https://nl.avm.de/service/fritzbox/frit ... figureren/
Alweer 1000x bedankt, Guy
Edit:
P.S. Ernie, ik was ondertussen nog bezig (al enkele uren) met het typen van een antwoord op MarkDM's post, en nu zie ik dat jij mij "voor" bent...
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ja, maar bij mij is het omgekeerd: ik moet met een computer die aan de HGW hangt de NAS bereiken die aan de Fritz hangt. En dat lukt niet op de hierboven door jou beschreven en ondertussen ook door mij geprobeerde manier.Ernie schreef:Op deze manier werkt dat hier perfect en kan ik ook aan devices die rechtstreeks aan de BBox hangen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
- Bedankt: 45 keer
Sorry dat ik er overheen heb gekeken dat je in het Duits moest werken, hopelijk is mijn uitleg toch een hulp.
Dus zelfs als de FB als IP client is ingesteld geraak je van een apparaat dat aan de HGW hangt niet aan een ander dat aan de FB hangt?
Lukt het omgekeerd wel, dus bv van een pc die aan de FB hangt pingen naar een adres van een pc die aan de HGW hangt.
Ik heb geen uitgebreide ervaring met een HGW; kan zijn dat daar het probleem zit - zelfs met FB in IP client mode...
Dus zelfs als de FB als IP client is ingesteld geraak je van een apparaat dat aan de HGW hangt niet aan een ander dat aan de FB hangt?
Lukt het omgekeerd wel, dus bv van een pc die aan de FB hangt pingen naar een adres van een pc die aan de HGW hangt.
Ik heb geen uitgebreide ervaring met een HGW; kan zijn dat daar het probleem zit - zelfs met FB in IP client mode...
Gelukkig & gezond 2022!