Situatie: SMB is klant bij Proximus voor vaste telefonie (en uitsluitend daarvoor). Ze gebruiken een oude Panasonic ISDN PBX die door een derde partij geinstalleerd werd. Tot voor kort kwam, naar ik begrijp, de ISDN-lijn "binnen vanaf de straat", maar recent werd er hen een wijziging "opgedrongen" door Proximus. Een technieker is een bbox 3V+ modem komen installeren, waarop nu VDSL2 binnen komt van de straat. Maar de bbox 3V+ ondersteunt geen ISDN, dus vanaf die modem loopt er ethernet naar een LAN-poort van een ander apparaat dat de technieker geïnstalleerd heeft: een Bizz IP Box, zijnde een white-labeled ONE100XE (hij is ook effectief wit). Deze Bizz IP Box fungeert uitsluitend als VoIP/ISDN gateway, en is via een BRI-interface verbonden met de PBX. Zo kan de PBX dus verder werken op ISDN, ook al gaan de externe gesprekken uiteindelijk over IP.
(VDSL2) bbox 3V+ (modem) [LAN]--SIP--[LAN] Bizz IP Box (gateway) [BRI]--ISDN--[BRI] Panasonic (ISDN PBX)----telefoons
Probleem: hoewel ze maandelijks bijbetalen voor de dienst CNIP (aka "Weergave naam"), verschijnt deze weergave sinds deze omschakeling niet meer op de telefoons wanneer ze opgebeld worden. Het nummer van de oproeper (CLIP) verschijnt wel nog op de telefoons.
Diagnose: ik heb een tap gezet op het SIP segment tussen de bbox 3V+ en de Bizz IP Box, en ik heb vastgesteld dat de naam van de oproeper hier wel nog aanwezig is, met name onder de P-Asserted-Identity header (RFC 3325). Tegelijk heb ik een ISDN debug uitgevoerd op de PBX en ik heb gezien dat de naam hier niet meer aankomt, de Bizz IP Box stuurt enkel het nummer nog door naar de PBX. De Bizz IP Box filtert de naam er dus uit, of beter: de Bizz IP Box zet de P-Asserted-Identity header uit SIP niet om naar ISDN CNIP, terwijl hij dat wel doet voor het CLIP equivalent.
bbox 3V+ (modem) --CLIP/CNIP equivalent-- Bizz IP Box (gateway) --CLIP/CNIP-- Panasonic (ISDN PBX) --CLIP/CNIP--- telefoons
Vraag: De Bizz IP Box is in deze situatie de demarcation tussen Proximus en de klant, dus ik zal contact moeten opnemen met Proximus. Gezien de zeer technische aard van de vraag zie ik er wel wat tegenop, ik verwacht dat men ervan overtuigd zal zijn dat het probleem eerder bij de PBX ligt. Iemand die raad heeft bij deze situatie? Gaat het hier puur om een configuratiefout in de Bizz IP Box die opgelost kan worden, of heeft de software van de Bizz IP Box geen functie om de CNIP conversie uit te voeren?
CNIP (ISDN) + Bizz IP Box
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
Ter info:
https://www.proximus.be/dam/jcr:1657667 ... zziptel_en
It is available in three different Service Flavors: Mono, Duo and Multi.
CNIP is een optie voor Service Flavor Multi
-> nakijken wat u heeft en best eens met Proximus** gaan praten (**= een technisch onderlegd/competent persoon van Proximus)
https://www.proximus.be/dam/jcr:1657667 ... zziptel_en
It is available in three different Service Flavors: Mono, Duo and Multi.
CNIP is een optie voor Service Flavor Multi
-> nakijken wat u heeft en best eens met Proximus** gaan praten (**= een technisch onderlegd/competent persoon van Proximus)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Wel, de factuur vermeldt "Multi line" onder abonnement, en zowel "Dienst weergave naam" als de huur van de Bizz IP box worden aangerekend, samen met enkele "Mandatory Users".M_016 schreef: CNIP is een optie voor Service Flavor Multi
-> nakijken wat u heeft
Daar vrees ik idd voor. Tegen dat ik iemand ga vastkrijgen die dit gaat begrijpen zonder het vooroordeel dat het wel aan de PBX moet liggen...M_016 schreef:en best eens met Proximus** gaan praten (**= een technisch onderlegd/competent persoon van Proximus)
Ik vraag me eigenlijk af of de positie van de naam in de P-Asserted-Identity header wel ok is voor de Bizz IP Box. Verwacht hij zoiets niet eerder in de From header?
Ter info - het INVITE pakket tussen de bbox 3V+ en de Bizz IP Box ziet er zo uit (enkel de relevante zaken zijn behouden):
Code: Selecteer alles
Frame 170: 1332 bytes on wire (10656 bits), 1332 bytes captured (10656 bits) on interface en5, id 0
Ethernet II, Src: Sagemcom_XX:XX:XX (XX), Dst: OneAcces_XX:XX:XX (XX)
Internet Protocol Version 4, Src: 81.247.XXX.XXX, Dst: 192.168.1.XXX
User Datagram Protocol, Src Port: 5060, Dst Port: 5060
Session Initiation Protocol (INVITE)
Request-Line: INVITE sip:[email protected]:5060 SIP/2.0
Message Header
To: "3212345678 3212345678" <sip:[email protected];user=phone>
From: "3287654321 3287654321" <sip:[email protected];user=phone>;tag=X
Contact: <sip:[email protected]:5060;encoded-parm=X;transport=udp>
Privacy: none
P-Asserted-Identity: "HIER STAAT DE NAAM VAN DE OPROEPER" <tel:+3287654321>
P-Called-Party-ID: <sip:[email protected];user=phone>
Message Body
(XXX)
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
@ CCatalyst
Ik vermoed dat u geen andere keuze hebt dan contact op te nemen. Mijns inziens hebt u alle nodige info verzameld om aan te tonen dat de "blocking factor" op niveau van de Bizz IP Box zit (optie gewoon niet actief?)
Ik vrees dat het reeds enige tijd geleden is dat ik mij in detail in dergelijke protocollen verdiept hebt, maar mijns inziens is het gebruik van P-inserted identity wel ok
https://www.ietf.org/rfc/rfc3325.txt
Bijkomende info:
https://www.proximus.be/dam/jcr:2671fd8 ... ~cache.pdf
Ik vermoed dat u geen andere keuze hebt dan contact op te nemen. Mijns inziens hebt u alle nodige info verzameld om aan te tonen dat de "blocking factor" op niveau van de Bizz IP Box zit (optie gewoon niet actief?)
Ik vrees dat het reeds enige tijd geleden is dat ik mij in detail in dergelijke protocollen verdiept hebt, maar mijns inziens is het gebruik van P-inserted identity wel ok
https://www.ietf.org/rfc/rfc3325.txt
Bijkomende info:
https://www.proximus.be/dam/jcr:2671fd8 ... ~cache.pdf
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 31 keer
Beste,
Proximus zal u deze sip gegevens nooit geven. zij behoren tot het deel dat de klant geen zaken mee heeft. u kan echter wel vragen om de bizz ip box als en nano sbc te programeren en dan kan met elke username en password naar deze box connecteren. en blijft het volledig en sip verhaal.
ik wil best wel eens kijken naar deze bizz ip box. maar dan heb ik wel het lijn nummer nodig
Proximus zal u deze sip gegevens nooit geven. zij behoren tot het deel dat de klant geen zaken mee heeft. u kan echter wel vragen om de bizz ip box als en nano sbc te programeren en dan kan met elke username en password naar deze box connecteren. en blijft het volledig en sip verhaal.
ik wil best wel eens kijken naar deze bizz ip box. maar dan heb ik wel het lijn nummer nodig
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 33 keer
Overschakelen naar Edpnet voor bedrijven en een Fritzbox met S0-poort aanschaffen?
Dit kan met een 7590 (1 S0-poort voor 2 gelijktijdige ISDN-gesprekken), een 6890 LTE geeft hetzelfde aantal gelijktijdige gesprekken via ISDN maar ook de mogelijkheid van Fallover via LTE. Er bestaat ook een FB 7583 die een S0-poort heeft die 4 gelijktijdige ISDN gesprekken aankan (is beschikbaar in de KPN-webshop).
Bij Edpnet krijg je eenvoudig je SIP registratiegegevens voor de verschillende lijnen. Gewoon de nummers configureren in de FB en je kan opnieuw bellen via je oude ISDN-centrale. De FB functioneert dan trouwens als modem-router-ISDNconverter. Dus maar 1 bakje ipv 2 bakjes...
Heb zo jarenlang gefunctioneerd met de oudere versie (7390) met een oude ISDN-centrale. CNIP/CLIP is allemaal instelbaar.
Dit kan met een 7590 (1 S0-poort voor 2 gelijktijdige ISDN-gesprekken), een 6890 LTE geeft hetzelfde aantal gelijktijdige gesprekken via ISDN maar ook de mogelijkheid van Fallover via LTE. Er bestaat ook een FB 7583 die een S0-poort heeft die 4 gelijktijdige ISDN gesprekken aankan (is beschikbaar in de KPN-webshop).
Bij Edpnet krijg je eenvoudig je SIP registratiegegevens voor de verschillende lijnen. Gewoon de nummers configureren in de FB en je kan opnieuw bellen via je oude ISDN-centrale. De FB functioneert dan trouwens als modem-router-ISDNconverter. Dus maar 1 bakje ipv 2 bakjes...
Heb zo jarenlang gefunctioneerd met de oudere versie (7390) met een oude ISDN-centrale. CNIP/CLIP is allemaal instelbaar.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 31 keer
in theorie klopt het maar als ik me niet vergis zou het nog kunnen zijn dat er en aapassing ga moeten gebeuren van de pbx. p-p en p-m-p instelling kan verkeert staan en dan gaat het ook nie werken
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Een So poort (BRA) die 4 gelijktijdige gesprekken aankan? Nog nooit van gehoord.Grigri schreef:Er bestaat ook een FB 7583 die een S0-poort heeft die 4 gelijktijdige ISDN gesprekken aankan (is beschikbaar in de KPN-webshop).
Trouwens de 7583 is niet whitelisted in België, je komt dus waarschijnlijk op een fall-back profiel
Dat is inderdaad een véél eenvoudiger oplossing dan het hele gedoe met B-box3v+ met daarachter nog eens die Bizz IP Box.Grigri schreef:Bij Edpnet krijg je eenvoudig je SIP registratiegegevens voor de verschillende lijnen. Gewoon de nummers configureren in de FB en je kan opnieuw bellen via je oude ISDN-centrale. De FB functioneert dan trouwens als modem-router-ISDNconverter. Dus maar 1 bakje ipv 2 bakjes...
Tenminste, indien het een eenvoudige BRI betreft (2B+D).
En de prijs die je bij Proximus betaalt voor die "fake ISDN" oplossing is ook niet weinig
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Maar ... het lost waarschijnlijk het probleem van de TS niet op: ik denk niet dat EDPNet de naam meestuurt van binnenkomende gesprekken (tenzij oproepen afkomstig van een andere EDPNet klant) ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Een Fritz!Box plaatsen zou betekenen dat ik dan ook in de toekomst verantwoordelijkheid ga zijn om die te depanneren indien nodig, want mensen met IT-kennis zijn er niet in die SMB, en ze contacteren mij altijd op een per-incident basis (ik sta daar bekend als "de man van de computers"). Ze zijn zeer afhankelijk van (vaste) telefonie, nog meer dan van internet. Telefoon plat = business plat.
Alhoewel jullie gelijk hebben dat het in theorie wel zou kunnen, heb ik persoonlijk eigenlijk geen ruimte om zo'n zaken er nog bij te nemen (genoeg werk), temeer daar ze er dan ook zo afhankelijk van gaan zijn en niet lang gaan kunnen wachten bij problemen. Bovendien betalen ze Proximus eigenlijk al voor depannage, want volgens het contract ligt de demarcation achter de Bizz IP Box ipv achter de modem; de standaard Proximus business-SLA is dus nog van toepassing op de Bizz IP Box (die ze huren van Proximus). Als ze dan eens problemen hebben en ik ben in het buitenland en ze bellen Proximus gaat die technieker ook raar kijken als er daar plots een Fritz!Box staat
.
Inzake EDPnet, ik ben niet echt vertrouwd met hun aanbod en opties, maar ik vermoed dat de conclusie van philippe_d correct is.
Alhoewel jullie gelijk hebben dat het in theorie wel zou kunnen, heb ik persoonlijk eigenlijk geen ruimte om zo'n zaken er nog bij te nemen (genoeg werk), temeer daar ze er dan ook zo afhankelijk van gaan zijn en niet lang gaan kunnen wachten bij problemen. Bovendien betalen ze Proximus eigenlijk al voor depannage, want volgens het contract ligt de demarcation achter de Bizz IP Box ipv achter de modem; de standaard Proximus business-SLA is dus nog van toepassing op de Bizz IP Box (die ze huren van Proximus). Als ze dan eens problemen hebben en ik ben in het buitenland en ze bellen Proximus gaat die technieker ook raar kijken als er daar plots een Fritz!Box staat
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Inzake EDPnet, ik ben niet echt vertrouwd met hun aanbod en opties, maar ik vermoed dat de conclusie van philippe_d correct is.