Wie heeft al contactloos betaald?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
zjazjoe
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

DarkV schreef:Ondertussen bij Delhaize eens de moeite gedaan om samen met de kassierster uit te zoeken hoe ik contactloos kon betalen met Apple Pay (met Curve).

Blijkbaar moet men kiezen voor "kredietkaart"... andere keuzes zoals Bancontact/Maestro, Mastercard, … werken namelijk niet.

Werkt prima nu... was één van de laatste winkels die een probleem gaf al had ik dit weekend nog een afhaalrestaurant dat ook niet werkte.
Is het niet afhankelijk van de kaart die gelinkt is.

Met mijn gewone bankkaart moet ik maestro vragen.
Als je mastercard gelinkt hebt zal het kredietkaart zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het is al enkele keren gepost, om een of andere reden classificeert Delhaize Maestro onterecht onder de kredietkaarten, wellicht omdat het via het Mastercard netwerk gaat. Apple Pay met een Belgische debetkaart is altijd Maestro, dus aan de self check-out moet je kredietkaart kiezen en aan de legacy kassa's moet je zeggen dat je met kredietkaart betaalt. Het is afaik de enige keten waar dit moet.

Er is geen "Bancontact/Maestro" optie in hun kassa's btw. Het is enkel Bancontact of zelfs nog het archaische "Bancontact/MCA" of "Bancontact/Mister Cash", ook al werd "Mister Cash" in 2016 uit de naam van het betaalschema geschrapt.

Waarom ze het kassasysteem niet gewoon zo kunnen programmeren dat het gewoon het bedrag naar de terminal stuurt en het niet uitmaakt welk schema er vervolgens aangeboden wordt, wat vele andere kassasystemen nochtans wel kunnen, is beyond me. Lijkt me nog een overblijfsel van de ondertussen illegale praktijk waarbij er vergoedingen aangerekend werden voor het gebruik van bepaalde kaarten.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

zjazjoe schreef:Is het niet afhankelijk van de kaart die gelinkt is.
Ik heb ook een Hello Bank zichtrekening aan m'n Apple Pay hangen en dat werkte ook nooit in Delhaize.

Volgens mij is Apple Pay dus altijd een "kredietkaart" of niet ?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

DarkV schreef:
Vaganzza schreef:Ik vind contactloos betalen een zegen in combinatie met mijn Apple Pay. Ff gezicht scannen, gsm aan de terminal en klaar is kees. Geen max bedrag problemen en gsm heb ik altijd bij... :wink:
Via Apple Watch is nog eenvoudiger... dubbel drukken op de toets en horloge ertegen en klaar.
Ja, dat weet ik. Maar dan moet je wel een Apple Watch hebben :angel:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Ja, dat weet ik. Maar dan moet je wel een Apple Watch hebben
Ieder doet natuurlijk met zijn geld wat hij wil, maar ik blijf me toch verbazen hoeveel geld mensen kunnen uitgeven aan 'gadgets'.
Mensen zuurden destijds omdat de toenmalige RTT begon huurgeld te vragen voor hun vast telefoontoestel in de woning en nu geven sommigen kapitalen uit om te kunnen draadloos communiceren.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

timmermc schreef: Ieder doet natuurlijk met zijn geld wat hij wil, maar ik blijf me toch verbazen hoeveel geld mensen kunnen uitgeven aan 'gadgets'.
Ik begrijp het eerlijk gezegd ook niet goed. Bij ons op het werk is er ook iemand met een smartwatch van Samsung. En die kan daar dan een uitleg over geven, niet normaal. Dat horloge registreert het aantal uren dat hij slaapt, het aantal stappen dat hij zet, zijn hartslag... Euh, wat is de meerwaarde van dergelijke informatie? Dat ik (te) weinig slaap, dat weet ik, daar heb ik geen smartwatch voor nodig die mij dat vertelt. Het aantal stappen dat ik zet: tja, dat behoort tot de dagelijkse verplaatsingen te voet. Mijn hartslag: ik zit rond de 65 en als ik door een of andere oorzaak een verhoogde hartslag heb, dan word ik dat gewaar. Daar heb ik ook zo geen smartwatch voor nodig om dat te weten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef:Ieder doet natuurlijk met zijn geld wat hij wil, maar ik blijf me toch verbazen hoeveel geld mensen kunnen uitgeven aan 'gadgets'.
Tja, het verbaast mij ook dat sommige mensen geld oproken of opdrinken aan alcohol.
Jack Daniels schreef:Daar heb ik ook zo geen smartwatch voor nodig om dat te weten.
Mooi, dan hoef je die ook niet aan te schaffen.
glda19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Nog maar eens mislukt om te betalen met de bancontact payconiq app.
Ik probeerde contactloos via mijn gsm en nfc te betalen. Maar kreeg telkens de melding transactie mislukt.
Met de bankaart contactloos betalen lukt altijd in die winkel .
Het is dezelfde kaart die gekoppeld is aan de bancontact app.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Welk toestel gebruik je? Bij een iPhone werkt de NFC enkel voor Apple Pay, niet voor Bancontact.

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef:Welk toestel gebruik je? Bij een iPhone werkt de NFC enkel voor Apple Pay, niet voor Bancontact.
Wat is de wereld er toch een stuk eenvoudiger op geworden zeg. iPhone, Android, Bancontact, Apple Pay, Payconiq, speciale (nieuwe) bankkaart met wifi logo, KBC mobile, Google Pay, Garmin Pay, Fitbit pay, Smartwatch, credit card, NFC, Amazon Pay, Paypal, Facebook Pay...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

De meeste contactloze betaalsystemen maken gebruik van dezelfde technologie als de contactloze kaart. Dus op dat vlak is er geen moeilijkheid. Het probleem ligt eerder of de winkel mastercard of Visa aanvaard. Zelfs de debit versies van die kaarten worden niet aanvaard in bepaalde winkels...

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef:De meeste contactloze betaalsystemen maken gebruik van dezelfde technologie als de contactloze kaart. Dus op dat vlak is er geen moeilijkheid.
Waarom niet allemaal?

Geen moeilijkheid???
Vaganzza schreef: Bij een iPhone werkt de NFC enkel voor Apple Pay, niet voor Bancontact
Je moet universiteit gevolgd hebben om te weten wat mogelijk is met welk systeem/kaart. Het is inderdaad eenvoudig.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Je moet universiteit gevolgd hebben om te weten wat mogelijk is met welk systeem/kaart. Het is inderdaad eenvoudig.
Om jou kachel aan te krijgen vanop afstand ook :lol: :banana: :lol: :banana:

Het leven zou saai zijn zonder al die technologie :wink:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Niet overdrijven he... En al zeker niet op een forum zoals UB...

Het gaat vooral over gewoontes van de mensen. Contactloos, zeker gezien de huidige tijden, zou standaard moeten zijn (zonder die belachelijke limieten, je moet een veilig systeem hebben).

Het zijn vooral de banken zelf die door hun eigen systemen/standaarden in stand willen houden ipv samen te werken met de systemen.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: Om jou kachel aan te krijgen vanop afstand ook :lol: :banana: :lol: :banana:
Niet echt want alles werkt. Hier geeft soms wel iets de geest maar als je dat item vervangt door een ander of recenter toestel dan ga je merken dat alles werkt zoals tevoren. En in het geval van die module werkt alles beter dan tevoren. Niets gaat eindeloos mee.
Vaganzza schreef: Contactloos, zeker gezien de huidige tijden, zou standaard moeten zijn (zonder die belachelijke limieten, je moet een veilig systeem hebben)
Een veilig systeem?? Geen enkel systeem is veilig. Mensen zijn niet eens in staat om een transactie op 2dehands.be af te ronden zonder dat hun rekeningen geplunderd worden En dan kom jij hier een "veilig" systeem van contactloos betalen promoten :bang:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:
Vaganzza schreef: Contactloos, zeker gezien de huidige tijden, zou standaard moeten zijn (zonder die belachelijke limieten, je moet een veilig systeem hebben)
Een veilig systeem?? Geen enkel systeem is veilig. Mensen zijn niet eens in staat om een transactie op 2dehands.be af te ronden zonder dat hun rekeningen geplunderd worden En dan kom jij hier een "veilig" systeem van contactloos betalen promoten :bang:
Ik kan alleen maar spreken over Apple Pay en dat systeem vind ik veilig: je moet je gezicht scannen en daarna je iPhone aan de betaalterminal houden. Met een gestolen bankkaart kunnen wel transacties mee afgerond worden tot de limietbedragen.

Ik weet niet waarom jij scam via 2dehands erbij haalt, want dat heeft niets maar dan ook niets met contactloos betalen te maken. Wel met onachtzame mensen die de basics van het online betalen maar niet willen begrijpen...

stefan1234
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef:
timmermc schreef: Ieder doet natuurlijk met zijn geld wat hij wil, maar ik blijf me toch verbazen hoeveel geld mensen kunnen uitgeven aan 'gadgets'.
Ik begrijp het eerlijk gezegd ook niet goed. Bij ons op het werk is er ook iemand met een smartwatch van Samsung. En die kan daar dan een uitleg over geven, niet normaal. Dat horloge registreert het aantal uren dat hij slaapt, het aantal stappen dat hij zet, zijn hartslag... Euh, wat is de meerwaarde van dergelijke informatie? Dat ik (te) weinig slaap, dat weet ik, daar heb ik geen smartwatch voor nodig die mij dat vertelt. Het aantal stappen dat ik zet: tja, dat behoort tot de dagelijkse verplaatsingen te voet. Mijn hartslag: ik zit rond de 65 en als ik door een of andere oorzaak een verhoogde hartslag heb, dan word ik dat gewaar. Daar heb ik ook zo geen smartwatch voor nodig om dat te weten.
Vlaamse consumenten zitten wat betreft hun consumptie-ideologie stroomafwaarts van de Verenigde Staten. In dat land is het altijd al zo geweest dat wanneer nieuwe technologieën (elektriciteit, radio, IT) opdoken/opduiken, men allerhande verwachtingen m.b.t. maatschappelijke vernieuwing ophing/ophangt aan het zo extensief mogelijk gebruik daarvan. Vandaar die "screw it, put a chip in it"-attitude die je hier ook bij velen ziet.

Daar hangt ook altijd een enorm nihilisme op het vlak van de betekenis van digitalisering aan vast. Weinig mensen kunnen aangeven zeggen waarom het extensief kwantificeren van hun leven in concreto nuttig is. (Vandaar ook dat de Apple fanboy media er altijd als de kippen bij zijn om plichtgetrouw te rapporteren over mensen wiens leven gered is door de laatste nieuwe features op de laatste nieuwe Apple Watch. Dat is altijd apologetisch, want in het achterhoofd weet men dat men moet opboksen tegen het gezond boerenverstand dat zegt een in de eerste plaats door data gedreven gezondheidsparadigma weinig zoden aan de dijk brengt, en dat het in de vorm van extreem gesloten, dure gadgets bovendien nog eens asociaal is.) Dus wat je in de plaats krijgt is een religieuze soteriologie (een heilsleer): kwantificeer alles wat gekwantificeerd kan worden en genereer zoveel mogelijk data, er zal ooit wel eens iets belangrijk tussen zitten of iets goed van komen. Zie je ook bij data hoarders of mensen die nooit e-mail verwijderen. Dit is een vorm van nihilisme die mogelijk gemaakt wordt door de observatie (verkeerdelijk "Wet" genoemd) van Moore en vergelijkbare observaties/verwachtingen i.v.m. het goedkoper worden van opslagruimte en tech in het algemeen, en het gaat heel boeiend zijn om te observeren hoe tech-ideologie zich zal moeten aanpassen wanneer die vroeg of laat niet meer opgaat.

De kans om besmet te raken met het nieuwe coronavirus door te betalen of betaling te aanvaarden met cash of chip & pin is quasi nihil, maar het feit dat niet bewezen kan worden dat de kans onbestaande is wordt nu, zoals te verwachten was, aangegrepen door de voetsoldaten van deze ideologie om ze weer eens te pushen en zo meer complexiteit in het betaalproces te introduceren. Naast de banken natuurlijk, al vermoed ik dat die hun motieven zich ook meer op korte termijn situeren. Veel bureaustoel-en-scherm-beroepen hebben nu last van een soort latente verplegersnijd, men wordt gewaar dat zijn of haar bijdrage aan de samenleving zich op een te hoog niveau van complexiteit bevindt om even nuttig te zijn in crisissituaties als die van bepaalde beroepen die met de handen werken, dus iedereen moet nu met iets afkomen waavan ze minstens half-plausibel kunnen argumenteren dat het helpt. Vandaar ook het optrekken van die limiet voor contactloos betalen. Bancontact en Febelfin moesten kunnen tonen dat ze ook iets deden, het feit dat uw potentieel verlies bij diefstal of verlies van uw kaarten nu dubbel zo groot is, is het probleem van de kaarthouder. Met Apple Pay heb je dat probleem niet, maar wat men dan eigenlijk argumenteert is: als je het verdiende om immuun te zijn voor dit risico, dan wat je wel rijk genoeg om een iPhone te hebben. Geen iPhone, geen recht om immuun te zijn voor de gevolgen van de eenzijdige beslissingen van Bancontact/Febelfin.
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 68 keer

Ik wou deze ochtend betalen met mijn Galaxy S10, gekoppeld aan een Keytrade kaart in mijn BC app, en kreeg een foutmelding dat er een probleem met de kaart is.
Contactloos met de kaart betalen was dan weer geen probleem.
Dient dit nog ergens geactiveerd te worden?
Victory Not Vengeance
stefan1234
Plus Member
Plus Member

Vaganzza schreef:Het gaat vooral over gewoontes van de mensen. Contactloos, zeker gezien de huidige tijden, zou standaard moeten zijn (zonder die belachelijke limieten, je moet een veilig systeem hebben).
Hoe doe je dit zonder de burger in de praktijk te dwingen om te kiezen tussen hetzij Apple (en z'n extreme lock-in-praktijken) en Google (en z'n extreme surveillance)? Twee buitenlandse mega-bedrijven waar een democratische polis geen greep op heeft... Welke app je ook kiest, ze zal enkel beschikbaar zijn in de App Store of Play Store, de enige twee manieren waarop een doorsnee persoon apps kan installeren.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Dat ga je altijd hebben met alles wat met de smartphone te maken heeft he... Dat is nu al met alle gegevens, incl banking apps. Iets anders bestaat niet (meer).

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

testertje schreef:Ik wou deze ochtend betalen met mijn Galaxy S10, gekoppeld aan een Keytrade kaart in mijn BC app, en kreeg een foutmelding dat er een probleem met de kaart is.
Misschien een storing ergens ? Ik betaal in mijn supermarkt nu al ettelijke weken met mijn Belfius app, en dat werkte altijd zonder probleem. Deze namiddag echter 2x "geweigerd" en heb dan maar met mijn kredietkaart betaald.
2lan
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 3 keer

Eventjes afzijdig gehouden.
Doch was 1 van de 1000 proefpersonen van KBC wearables proefproject.
En sinds indien betaal ik altijd met mijn ring.
Veilig en gemakkelijk in de winkel.
Gewoon vuist maken en vlak boven de contactloze lezer vd terminal houden.
Niks van kaart uit handtas halen en daarna terug wegsteken.
Elke terminal die Maestro ondersteuning heeft werkt.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

M'n vriendin heeft ook een ring van de wearable piloot, ze is er super fan van. Werkt enorm goed en vooral in het buitenland krijgt ze altijd bekijks als ze het gebruikt ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

testertje schreef:Ik wou deze ochtend betalen met mijn Galaxy S10, gekoppeld aan een Keytrade kaart in mijn BC app, en kreeg een foutmelding dat er een probleem met de kaart is.
Contactloos met de kaart betalen was dan weer geen probleem.
Dient dit nog ergens geactiveerd te worden?
Wist niet dat dit met een visa kaart zou werken maar soit.

Ik heb mijn gewone bankkaart aangekoppeld maar dan nog moede ergens kunnen checken of je kaart effectief als favoriete kaart staat ingesteld. Ondanks dat ik mijn bankkaart in de app stak bleek die google pay ofzo meende ik te hebben aangeduid, ik moest het zelf veranderen naar mijn bankkaartnr.
En als je de payconicq app opent, rechtsbovenaan moet dat teken gelijk een wifi signaal ook opgelicht staan (mag niet in het grijs staan, moet wit zijn).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

stefan1234 schreef:Veel bureaustoel-en-scherm-beroepen hebben nu last van een soort latente verplegersnijd, men wordt gewaar dat zijn of haar bijdrage aan de samenleving zich op een te hoog niveau van complexiteit bevindt om even nuttig te zijn in crisissituaties als die van bepaalde beroepen die met de handen werken, dus iedereen moet nu met iets afkomen waavan ze minstens half-plausibel kunnen argumenteren dat het helpt. Vandaar ook het optrekken van die limiet voor contactloos betalen. Bancontact en Febelfin moesten kunnen tonen dat ze ook iets deden, het feit dat uw potentieel verlies bij diefstal of verlies van uw kaarten nu dubbel zo groot is, is het probleem van de kaarthouder. Met Apple Pay heb je dat probleem niet, maar wat men dan eigenlijk argumenteert is: als je het verdiende om immuun te zijn voor dit risico, dan wat je wel rijk genoeg om een iPhone te hebben. Geen iPhone, geen recht om immuun te zijn voor de gevolgen van de eenzijdige beslissingen van Bancontact/Febelfin.
Ik heb geen idee wat je bedoelt met verplegersnijd.
Ik lees nu dat zorgpersoneel "plots" helden zijn. Ik vind er niets "plots" aan, zorgpersoneel heeft altijd al levens gered. In mijn eigen familie- en vriendenkring heb ik elk jaar concrete voorbeelden van mensen die er ofwel niet meer zouden zijn of er nog wel zouden zijn met veel lagere levenskwaliteit als we niet zo'n goed zorgsysteem hadden.
Het zijn ook overwegend de "bureaustoel-en-scherm-beroepen" die zich heel makkelijk kunnen aanpassen aan de "telewerk of social distancing" (meestal telewerk dus), dus vlot kunnen blijven werken en zorgen voor de financiering van de sociale zekerheid. Diezelfde sociale zekerheid die gebruikt wordt om heel de zorgindustrie te betalen.

Het heeft eerder te maken met "ikke ook", dat zien we bij politici die de meest achterlijke of in het beste geval gewoon dwaze ideëen posten, in de hoop toch maar 2 seconden op TV te mogen. Disproportioneel van toepassing op regionale politici, omdat het regioniveau er nauwelijks nog toe doet - op dit moment. En dus wil iedereen dat er ook over hen geschreven wordt. Febelfin & de banken over de limiet van contactloos betalen (wie ligt daar serieus wakker van) is daar een excellent voorbeeld van.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

IK heb de contactloze betaalfunctie laten uitzetten van mijn Keytrade debitkaart. Kan niet online of heb het niet gevonden. Mail naar klantendienst gezonden. Eerste lijn stuurde het door naar 2de lijn en die schakelde het uit. Was op een paar dagen in orde.

Gisteren getest. Poging tot betaling met contactloze functie geeft foutmelding om de chip of magneetstrip te gebruiken.

Als ik dat in de toekomst nog eens doe ga ik vragen om de limiet heel laag te zetten, niet het uitschakelen.

Over wearables;
Een budget-oplossing is de Xiaomi Mi Band. Ik heb al een paar jaar de Xiaomi Mi Band 2. Actuele versie is de 4. Is zeer goedkoop (20 à 30 euro) en werkt heel goed. De armbandjes verslijten wel snel maar die koop je ook goedkoop ook op Aliexpress. De helderheid van het scherm is na een paar jaar wel erg zwak geworden. Batterij lading gaat nog steeds weken mee.

Dat ding heeft wel geen functie om mee te kunnen betalen. Maar wie graag statistieken heeft over de nachtrust en uw activiteit heeft het daarmee ook voor een fractie van de prijs.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

WalterB1 schreef:IK heb de contactloze betaalfunctie laten uitzetten van mijn Keytrade debitkaart.
Heb je daar een persoonlijke reden voor, of gewoon zomaar?
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 68 keer

Unicorn1 schreef: Wist niet dat dit met een visa kaart zou werken maar soit.
Ik dacht niet dat ik had geschreven dat het een visa kaart ;-)
Het Wi-Fi icoon stond in het wit
Victory Not Vengeance
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef:
Heb je daar een persoonlijke reden voor, of gewoon zomaar?
Risicobeperking bij verlies of diefstal. Ik draag die Keytradekaart bij mij maar gebruik die zelden. Reservekaart. Heb een andere kaart die ik bijna steeds gebruik en die heeft wel de contactloze-betaalfunctie actief die ik ook gebruik.

Nu beperk ik bij diefstal of verlies het potentieel misbruik van die Keytradekaart van 100 euro naar 0 euro. De andere kaart; tja, dat risico blijft behouden. En dan heb ik ook nog een MasterCard en binnenkort een Sodexo-kaart met contactloze betaalfunctie ...

Niet leuk om aan te denken welk geldelijk risico je loopt met uw kaarten, ring of wat dan ook bij verlies/diestal.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Blijkbaar kan je sinds kort nu ook met Belfius Garmin Pay gebruiken. Net zonder problemen geactiveerd, betaling testen zal zijn voor als ik nog eens naar de bakker moet.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
stefan1234
Plus Member
Plus Member

Weet er iemand bij welke banken / e-money institutions je de contactloze betaalfunctionaliteit van de kaarten kan uitschakalen (eventueel via helpdesk) zonder de kaart zelf te blokkeren?

Mogelijk:
Aion (zie screenshot)
Argenta
AXA Bank (p. 8, art. 4.3.1.1, hoofding "Contactloze betalingen", tweede paragraaf, eerste zin)
Belfius
BNP Paribas Fortis
Bpost Bank
CBC
Crelan
Deutsche Bank
Hello Bank
ING België (debitkaarten) (zoeken in support naar "Hoe schakel ik contactloos betalen uit?")
KBC
KBC Brussels
Keytrade Bank
Revolut (in de app bij de instellingen van de kaart)

Niet mogelijk:
Beobank
Bunq
ING België (kredietkaarten) (zoeken in support naar "Hoe schakel ik contactloos betalen uit?")
Monese
N26

Niet bekend:
Europabank
Fintro (vermoedelijk wel, want deelt technische infrastructuur met BNP Paribas Fortis)
Nagelmackers
VDK
Laatst gewijzigd door stefan1234 22 apr 2020, 21:44, in totaal 12 gewijzigd.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb ooit de mogelijkheid om met mijn Argenta-bankkaart zonder pincode maar enkel met handtekening te betalen, een functie waarvan bijna niemand weet of geloofd dat dit mogelijk is, laten uitschakelen. Lokaal kantoor had die vraag doorgezonden naar de centrale administratie om dat te doen. Die vielen trouwens inhoudelijk uit de lucht.

Als dat kan moet dat ook wel kunnen Argenta.

En bij andere banken kan ik niet geloven dat ze dat niet kunnen. Ik kan wel geloven dat bepaalde medewerkers het niet weten. En redelijk veel mensen hebben de neiging als ze iets niet weten om te zeggen dat dit niet kan i.p.v. uit te zoeken intern hoe dat juist zit. Of ze door te verwijzen naar ergens anders om er vanaf te zijn, zelfs als die doorverwijzing onzinnig is.
stefan1234
Plus Member
Plus Member

WalterB1 schreef:En bij andere banken kan ik niet geloven dat ze dat niet kunnen. Ik kan wel geloven dat bepaalde medewerkers het niet weten. En redelijk veel mensen hebben de neiging als ze iets niet weten om te zeggen dat dit niet kan i.p.v. uit te zoeken intern hoe dat juist zit. Of ze door te verwijzen naar ergens anders om er vanaf te zijn, zelfs als die doorverwijzing onzinnig is.
Ze kunnen dat natuurlijk. Probleem is enkel dat in geval van "computer says no" men geen nieuwe procedure wil creëren voor één enkele ambetanterik. En jij bent natuurlijk in hun optiek de enige, want die 100 anderen die hetzelfde gevraagd hebben, maakten er verder geen spel van toen hen gezegd is dat het niet kon. Dus die hun wens om het af te kunnen zetten is dus niet geregistreerd.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

WalterB1 schreef:Ik heb ooit de mogelijkheid om met mijn Argenta-bankkaart zonder pincode maar enkel met handtekening te betalen
Vandaag even getwittert naar Argenta om te vragen of zij Apple of Google Pay ondersteunen, niet dus. Enkel Bancontact/Payconiq. Ook bij Payconic het invullen van een bankrekening niet.
Jammer was wel makkelijk geweest, kon je en getrouwheidskaarten tonen en betalen vanuit één app.
stefan1234
Plus Member
Plus Member

Argenta-publiek is denk ik meer gehecht aan dat lage-kostenmodel dan aan praktische innovaties. Argenta was ook laat met de ontwikkeling van een performante bankier-app, en sommige klanten hebben nog geen kaarten met contactloze betaalfunctie.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

stefan1234 schreef:Argenta-publiek is denk ik meer gehecht aan dat lage-kostenmodel dan aan praktische innovaties. Argenta was ook laat met de ontwikkeling van een performante bankier-app, en sommige klanten hebben nog geen kaarten met contactloze betaalfunctie.
Ooit waren ze wel een innovator. Ik ben ooit overgestapt van de Kredietbank, waar ik als jongere gratis elektronisch bankieren had door in te bellen op de computer van de Kredietbank maar een te betalen abonnement diende te nemen om dat te mogen blijven doen als ex-jongere naar Argenta. Die boden internetbankieren via ... internet. Niet inbellen. En je kreeg 250 frank premie omdat je dat wou doen.

Weet niet of dat toeval was of niet maar Argenta was ook zeer lang een van de zeer weinige banken waar hun internetbankieren werkte via Linux. (Netscape)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

WalterB1 schreef:Ik heb ooit de mogelijkheid om met mijn Argenta-bankkaart zonder pincode maar enkel met handtekening te betalen
De hele oude magstripe of het nieuwere Chip+Signature (of zelfs het hele nieuwe NFC+Signature)?

Ik heb sinds de eeuwwisseling geen pure magstripe terminals meer gezien in de EU. Vroeger was dat wel de norm, ook voor bankkaarten trouwens. Buiten de EU komen die wel nog voor maar daar ga je toch niet met een Belgische bankkaart kunnen betalen (itt een kredietkaart). Ik vraag me af of de magstripe eigenlijk nog wel echt bruikbaar is op bankkaarten die vandaag uitgegeven worden, maar het kan.

Chip+Signature bestaat sinds de introductie van EMV, eigenlijk bedoeld als alternatief van Chip+PIN voor mensen bij wie een pincode ingeven geen evidentie is omwille van een medische oorzaak (dexteriteit, blind/slechtziend, geheugenproblemen, ...). In de VS wordt dit ook "misbruikt" om eindelijk met een chip te werken maar tegelijk toch nog de handtekening te vragen "zoals vroeger", kwestie van niet te veel verandering op te dringen.

In principe is Chip+Signature dus iets dat enkel op aanvraag geactiveerd wordt, maar misschien dat de bank een "volgorde" geprogrammeerd had met Chip+PIN als hoogste prioriteit en dan Chip+Sign als mogelijke fallback, doch ik ken persoonlijke geen enkele chipterminal die geen pinpad heeft behalve dan modellen voor automaten (en die gaan ook geen handtekening vragen). NFC+Signature bestaat ook omwille van dezelfde redenen.

Welke functie was het en hoe heb je ontdekt dat die functie actief was?
WalterB1 schreef: Als dat kan moet dat ook wel kunnen Argenta.
Kunnen is idd geen probleem, het probleem ligt eerder bij het weten of willen.
WalterB1 schreef:Weet niet of dat toeval was of niet maar Argenta was ook zeer lang een van de zeer weinige banken waar hun internetbankieren werkte via Linux. (Netscape)
Argenta was idd ooit zeer toonaangevend in IT in de tijd dat je gewoon nog kon inloggen met username/password en er van phishing en Chinese of Russische botnets nog geen sprake was. Vandaag de dag is elke bank of financiele IT-functionaliteit echter exponentieel duurder geworden om te ontwerpen en te onderhouden, en wellicht willen of kunnen ze de budgetten daarvoor niet meer vrijmaken.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

WalterB1 schreef:Ooit waren ze wel een innovator. Ik ben ooit overgestapt van de Kredietbank, waar ik als jongere gratis elektronisch bankieren had door in te bellen op de computer van de Kredietbank maar een te betalen abonnement diende te nemen om dat te mogen blijven doen als ex-jongere naar Argenta.
We hebben net dezelfde weg bewandeld destijds, daarnaast ook weg bij KB omdat ze begonnen geld aan me vragen na een aantal overschrijvingen en ook van het rijtjeshuis toen naar een nieuw luxueus gebouw met marmer interieur verhuisden (niet met mijn geld :nono:).
En nu decennia al gebleven bij Argenta. Zolang ze hun meeste diensten gratis houden blijf ik en ben zelfs bereid om jaarlijks te betalen voor hun Gold Mastercard die voor mij toch wel een interessante betalende optie is als je veel het buitenland aandoet.
Toch moeten we waakzaam blijven zeker met oranje aan het roer nu....
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Ik vraag me af of de magstripe eigenlijk nog wel echt bruikbaar is op bankkaarten die vandaag uitgegeven worden, maar het kan.
Ze werkt in ieder geval nog want je hebt ze voor sommige kantoren en hun bankautomaat nodig buiten de dag (om de deur te openen).
timmermc schreef:Zolang ze hun meeste diensten gratis houden blijf ik en ben zelfs bereid om jaarlijks te betalen voor hun Gold Mastercard die voor mij toch wel een interessante betalende optie is als je veel het buitenland aandoet.
Initieel was ook die zelfs gratis... nu is het iets van een 40 euro per jaar dacht ik.

Wel spijtig dat je effectief met de kaart moet betalen om bijvoorbeeld de reisverzekeringen te krijgen (bij KBC volstaat het dat je bv. met hun zichtrekening de betaling doet).
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:[
Welke functie was het en hoe heb je ontdekt dat die functie actief was?
Dat was in een supermarkt in Frankrijk, nu al lang geleden maar wel in euro-tijd. Ik wou betalen met bankcontact. Swipe van de magneetstrook en dat was het. Betaling gedaan. Volgens het kasticket betaalde ik via cheque. Was voorzien om een handtekening te zetten maar daar was geen interesse voor.

Dat schokte mij. Volstrekt onverantwoordelijk systeem. En het strafste was dat bijna niemand dat wist. Mijn vader die bij KBC werkte toen nog wou niet geloven dat dit kon.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”