Starlink spotten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Nav dit artikel in De Standaard : https://www.standaard.be/cnt/dmf20200420_04928049 , dacht ik even met mijn zoontje naar de hemel te turen. Echter van 23u tot 23u20 naar de hemel getuurd en gewoon niets gezien. Was nochtans een zeer heldere hemel met een hoop sterren zichtbaar. Ook volgens findstarlink.com moesten ze vanaf 22u59 te zien zijn met een max.hoogte van bijna 70°.

Wat ik verwachtte te zien was in elk geval een lange sliert puntjes. Echter, als ik hier kijk: https://www.heavens-above.com/StarlinkL ... t=0&tz=UCT , zie ik enorm veel tijd tussen elke individuele satelliet en duurt de doortocht van de hele set verschillende uren,wat zich dan toch zeker niet als een ‘treintje’ presenteert.

Iemand tips en/of verklaringen ?
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Helaas waren ze gisteren beter zichtbaar. We hebben daarnet even gekeken, maar ze waren veel moeilijker te spotten omdat ze minder fel waren. De positie gisteren was anders.

In principe kun je het morgen met je zoontje nog een keer proberen om 22 u. Op voorwaarde dat het weer het toelaat.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Flying schreef:Op voorwaarde dat het weer het toelaat.
Dat zal wel geen probleem zijn :-)
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Gisteren vlogen ze over Lokeren tss 20u30 en 21u30. Geen treintje maar met tussen pauzes alleen of 2.

deze avond terug ongeveer zelfde uren. (ZIjn UTC tijden in onderstaande tabel)

https://www.heavens-above.com/AllSats.a ... t=0&tz=UCT
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik zag het gisteravond ook op DS staan. Om 23:15 gaan kijken en nog net de laatste meegepikt, die was zeer goed te zien. Volgens de zoon was de doorgang ervoor beter te zien. Vanavond om 21:59 (lokale tijd) ga ik nog eens kijken (Findstarlink voor Aalst). Max. elevatie is 83° dus bijna recht naar boven, net als gisteravond.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Krulwilg
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 feb 2015, 12:18
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 8 keer

Als de satellieten pas gelanceerd zijn, zitten ze wat dichter op elkaar.
Toen ik eind maart ergens keek, dan zag je er verschillende tegelijk passeren, met een tiental seconden tussen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ok, er is dus helemaal geen treintje te zien ? Dan klopt De Standaard ook niet echt met hun uitleg, en idem met https://findstarlink.com/#130;3 volgens dewelke je ze binnen de 6 minuten te zien zou krijgen (wat zou betekenen dat ze met tussenpozen van slechts 6 seconden te zien zouden zijn).

Dan klopt het toch wat ik op https://www.heavens-above.com/StarlinkLaunchPasses.aspx zie ? Daar zie je dat vanavond de eerste opduikt om 21u26 (wellicht omdat dan pas de zon onder is) en de laatste pas om 1u24 (omdat erna ze onder de horizon zitten wat je ziet aan hoogste punt op minder dan 20°). Echter zie je dat elke satelliet in die tijdsspanne al meerdere keren passeert. Of maw, die 60 stuks zitten eigenlijk al mooi verspreid op hun baan rond de aarde ?

Ondertussen ook geleerd dat de helderheid een omgekeerde schaal is, dus hoe kleiner hoe helderder. Dus tussen 22u02 en 22u11 moeten er een twintigtal passeren met grootste helderheid (1.8 ). Wellicht daarom dat men dan enkel naar 22u refereert. Die zouden dus ook helderder moeten zijn dan die gisterenavond (2.1).

Oh ja, overigens toch niet voor niets buitengekomen. In het Westen stond ook een heel felle bol die duidelijk veel te groot was voor een ster. Ik zei tegen mijn zoon dat ik vermoedde dat het Venus was, al dacht ik niet dat die zo fel was. Binnen dan de iPad gepakt en met Night Sky gecheckt en het bleek toch daadwerkelijk over Venus te gaan.

Anyway, vanavond rond 22u dus nog eens proberen om de individuele satellieten te zien passeren.

EDIT: hier nog een zeer goede grafische tracking site die heel mooi toont waar elke individuele satelliet zich bevindt en dus inderdaad al redelijk verspreid zijn over hun orbit : http://www.satflare.com/track.asp?q=StarLinkLaunch#TOP . Kan je ook met time control vooruit of achteruit spoelen en zie je inderdaad dat er een hele cluster tussen 22u02 en 22u18 boven onze kust passeert.

EDIT2: ik snap het nog altijd niet goed. Dit is een video van 2 dagen geleden : . De hele cluster passeert daar binnen de 2 minuten. Volgens de timings op heavens-above.com voor zondagavond (19 april) zijn er echter max. een 15-tal tegelijk zichtbaar, en die zijn dus helemaal verspreid over het zichtbare stuk van de orbit, of maw helemaal verspreid van 'satelliet-opgang' (WZW) tot 'satelliet-ondergang' (ZZO).
Laatst gewijzigd door Tomby op 21 apr 2020, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Heavens Above is iig de meest betrouwbare referentie inzake. Wat DS zegt in zo'n materies zou ik met de nodige korrels zout nemen.
Tomby schreef:In het Westen stond ook een heel felle bol die duidelijk veel te groot was voor een ster. Ik zei tegen mijn zoon dat ik vermoedde dat het Venus was, al dacht ik niet dat die zo fel was. Binnen dan de iPad gepakt en met Night Sky gecheckt en het bleek toch daadwerkelijk over Venus te gaan.
Idd, de meest heldere planeet. Het derde meest heldere object in onze hemel, na de zon en de maan.

We gaan momenteel trouwens door de meteorenzwerm van de Lyriden, dus je kan zowaar met wat geluk ook nog een vallende ster meepikken vannacht.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Tomby schreef:EDIT2: ik snap het nog altijd niet goed. Dit is een video van 2 dagen geleden : . De hele cluster passeert daar binnen de 2 minuten.
Is nog maar de vraag of dat wel van dit weekend was.
Met Social Media moet je duidelijk oppassen. Hier iemand die eergisteren beelden claimt 'live from Kosovo', maar in de commentaren zie je al enkelen die hem ontmaskeren dat hij een YouTube video van januari gecopieerd heeft :roll: : .

EDIT: met heavens-above.com eens teruggekeerd tot kort na de lancering, maar ook dan zit je dus echt aan hooguit 2 satellieten per minuut, terwijl ze elk maar een minuut of 5 zichtbaar zijn. Dus hoe je dan in 1 shot een rij van 20 puntjes kunt zien, is me een compleet raadsel.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Starlink sats spreiden zich na een tijdje uit.
Je beseft dat er meer dan 1 set starlink sats gelanceerd is?
Er zijn dus sets die al verder uitgespreid zijn dan andere.
Vergeet ook niet dat de sats best zichtbaar zijn na de lancering; daarna draaien ze zich en zijn ze minder reflectief.

De meeste kans om een treintje te zien heb je net na een starlink launch; ik geloof dat er deze week eentje op de planning staat.
Edit: yup, als alles goed gaat wordt batch 6 nu woensdag 22 april om 21:37 onze tijd gelanceerd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

ITnetadmin schreef:Je beseft dat er meer dan 1 set starlink sats gelanceerd is?
Er zijn dus sets die al verder uitgespreid zijn dan andere. Vergeet ook niet dat de sats best zichtbaar zijn na de lancering; daarna draaien ze zich en zijn ze minder reflectief.
Ja, dat is hierboven al besproken. Wat ik vreemd vind, is dat ik dat uitwaaieren totaal niet terugvind in de data op www.heavens-above.com . Die treintjes lijken alsof er telkens slechts enkele seconden zitten tussen de timings van elke opeenvolgende satelliet. Maar zelfs de eerste data die HA van Starlink 5 heeft (launched March 18, eerste data March 24) zit je met gaps van 20" of meer. Aan de snelheid waarmee ze overigens voorbij vliegen (na een 6-tal minuten zijn ze alweer weg), kan je nooit dat soort treintjes zien dat je op filmpjes ziet.
Nu, ik ga er van uit dat de filmpjes niet fake zijn, en dat er dus toch een redelijke fout moet zitten op de data van HA.

Had inderdaad ook al gevonden dat morgenavond Starlink 6 gelanceerd wordt. Met de weersvooruitzichten voor de komende week, ziet het er dus wel naar uit dat we al vrij snel weer een kans gaan krijgen om een treintje te zien.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Er zat zonet 30 seconden tussen elke heldere stip in het treintje. :)
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Idd. Goed te zien!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Hier vanavond ook goed gelukt. Wel ligzetel nodig want passeerden echt wel pal boven ons :). En inderdaad ongeveer 30” tussen elke satelliet. Ook opvallend was dat de eerste 3 die we spotten helemaal niet op 1 lijntje zaten. Er zat er ene die toch wel een heel stuk naast de 2 andere zat.
Nu de lat wat hoger leggen en hopen op een kans om Starlink-6 te kunnen zien over een paar dagen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Hier ook net zien passeren... en inderdaad toch wel wat ruimte tussen de verschillende satellieten. Ik denk dat ik er max. 4 a 5 simultaan kon zien.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Hier in Diksmuide waren ze alle 41 heel goed zichtbaar gisteren avond! Inderdaad soms een cluster die wat 'uit koers' lijkt, zoals de eerste 3. En op nummer 35 getrakteerd geweest op een pracht van een vallende ster!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Vanavond met het zoontje alvast al live naar de launch van Starlink 6 kijken :

[youtube]T0eto0Sx6kQ[/youtube]

EDIT: op SatFlare zijn ze al geswitched naar Starlink 6 om te tracken : http://www.satflare.com/track.asp?q=StarLinkLaunch#TOP en volgens PREDICT PASSES zouden we vanavond om 22u al een passage moeten kunnen spotten met een magnitude van 0.5, wat nog een stuk helderder is dan gisteren ! *excited*
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ze zullen veel dichter op mekaar staan, en idd veel helderder.
Dat laatste is omdat de satellieten weinig reflectief gemaakt zijn om de astrononische wereld te helpen om waarnemingen niet te veel te verstoren.
Alleen zijn ze in het begin, net na hun lancering, nog niet correct georienteerd, dus ook veel reflectiever.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Gisteren de ene na de andere zien passeren, hopelijk zal ik vanavond weer wat foto's kunnen trekken:

Afbeelding
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tomby schreef:op SatFlare zijn ze al geswitched naar Starlink 6 om te tracken : http://www.satflare.com/track.asp?q=StarLinkLaunch#TOP en volgens PREDICT PASSES zouden we vanavond om 22u al een passage moeten kunnen spotten met een magnitude van 0.5, wat nog een stuk helderder is dan gisteren ! *excited*
Als ik het dus goed begrijp zien we vanavond vanaf 21.58u de Starlink-6, maar gezien zo kort nà de lancering (om 21.37u) zullen ze nog zo dicht bij mekaar staan, dat je ze met het blote oog maar als één object gaat zien?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bartlimb
Plus Member
Plus Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2013, 09:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Welke richting moeten we in de gaten houden?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

philippe_d schreef:Als ik het dus goed begrijp zien we vanavond vanaf 21.58u de Starlink-6, maar gezien zo kort nà de lancering (om 21.37u) zullen ze nog zo dicht bij mekaar staan, dat je ze met het blote oog maar als één object gaat zien?
Yep, staat ook zo op Satflare :
"The 7th set or StarLink satellites will be launched on April 22, 19:37 UTC from SLC-39A in Florida. The program is configured to track the train leader using a preliminary set of TLE computed by Marco Langbroek. Observers from Europe will be able to see the very first pass at around 19:58 UTC. The satellites will be still so close that they will appear as a single object to the naked eye."

Dus vanavond kan misschien nog effen tegenvallen, al ga ik er van uit dat het zich wel zal tonen als een streepje dat passeert ipv een punt.
Morgenavond om 22u04 is er ook een doortocht met hoge zichtbaarheid dus misschien dan al de discrete puntjes zichtbaar.
bartlimb schreef:Welke richting moeten we in de gaten houden?
De baan komt uit WNW en gaat dwars over België dus je zal bijna recht omhoog moeten kijken uiteindelijk. Zie: http://www.satflare.com/track.asp?q=StarLinkLaunch#LIST
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

iemand al een idee of we ooit in de (nabije) toekomst als particulier gebruik gaan kunnen maken van Starlink? Gaat SpaceX ook "ontvangers" op de markt brengen of zal dat ook via een nog op te richten provider gebeuren? En gaan die up en downloadsnelheden concurreerbaar zijn met Proximus Telenet enz?
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

Lancering is toch 19:40 onze tijd?
Passage van de satellieten is om 21:59 onze tijd. Maar dan zijn ze toch al eens rond de aardbol gegaan?

Edit: Toch launch 21:40 onze tijd, YouTube livestream gaat al live om 19:40 zegt ie bij mij
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

TheCeet schreef:Edit: Toch launch 21:40 onze tijd, YouTube livestream gaat al live om 19:40 zegt ie bij mij
Hier staat er nochtans dat de stream start om 21u05 (30' voor de launch). EDIT: had het dus over de YT stream die ik hierboven postte. Zie nu dat ook SpaceX zelf een YT stream voorziet en die begint inderdaad al om 19u40.

In de YT chat zie ik trouwens dat de launch enkele minuten vervroegd is tot 21u30. Betekent ook dat de passage 7' vroeger zal zijn. EDIT: officiele bevestiging : . SatFlare heeft hun predictions ook al aangepast blijkbaar. Hoogtepunt bij ons (dus recht boven ons) zal om 21u53 zijn.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

bartman schreef:iemand al een idee of we ooit in de (nabije) toekomst als particulier gebruik gaan kunnen maken van Starlink? Gaat SpaceX ook "ontvangers" op de markt brengen of zal dat ook via een nog op te richten provider gebeuren? En gaan die up en downloadsnelheden concurreerbaar zijn met Proximus Telenet enz?
SpaceX heeft een FCC approval gekregen voor 1 miljoen transceivers te maken.
Men mikt op 80$/maand qua prijs, volgens de geruchten.

Voor de duidelijkheid: starlink mikt op rural areas waar geen internet is.
Het zal niet goed werken in drukke gebieden wegens te weinig bandwidth voor veel users in een kleine area.
De prijs, gecombineerd met deze beperking, gaat het naw geen goed alternatief maken voor users in Belgie.
En al zeker niet als backup link (waar ik al een beetje op gehoopt had).
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Geweldig. Launch bekeken op youtube. En een beetje later zie ik hem al boven mijn huis passeren. Mindblowing eigenlijk.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Idem hier. Op einde van de stream direct naar buiten gehold. Paar minuten later kon je er niet naast kijken, zo helder. Maar een stukje noordelijker én paar seconden voorliggend was er een minder fel punt in dezelfde richting aan het vliegen. Was dat de fairing ??
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Jammer niets waargenomen stonden op zelfde plek heldere hemel zagen wel de heldere venus keken wel naar richting waar ze gisteren overvlogen

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door bartman op 22 apr 2020, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Gisteren ze wel gezien in Gent, vandaag na de stream ook naar buiten gegaan maar deze keer niet gezien. Moest deze keer aan de straatkant gaan staan en daar is jammer genoeg te veel tegenlicht.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ik had de indruk dat het gisterenavond helderder was... spijtig dat het nog slechts één stop was.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Klopt, iedereen zo zot dat het super helder zou zijn, wel, niet helderder dan gisteren... Straks om 22u38 nog eens het langgerekt treintje en kijken of er nog vallende sterren van de Lyriden te spotten zijn ondertussen. :)

Ofwel heb ik naar het verkeerde gekeken als sommige mensen hier zeggen, want bij mij was het in Leuven klokslag 22u.
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 op 22 apr 2020, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 206
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 2 keer

Helaas ook niets kunnen zien, net te laat waarschijnlijk! De website Satflare ligt ook al even plat dus kan helaas de volgende passage niet opzoeken.. Ik dacht ook dat vanavond starlink-5 nog eens zichtbaar is met het blote oog?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

om 22u38, baan west naar noordoost als ik me niet vergis.

https://findstarlink.com/#130;3

Morgen nog een kans. :)
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

UPdate Starlink: De voorspellingen omtrent deze satelliet treintjes blijft erg onzeker, zo blijkt ook weer deze avond. De satelliettrein die normaal om 22u35 ging passeren van west naar oost is niet langer zichtbaar vanuit de Benelux. SpaceX heeft zonet beslist om de zonnepanelen op de satellieten te kantelen richting het noorden. Doordat de trein ten noorden van de Benelux passeert kunnen we deze onmogelijk waarnemen, gezien het zonlicht slechts noordelijk weerkaatst wordt.

Bron: noodweer Benelux
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Waar halen zij deze info?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Net even wat verdiept, vermits er al verschillende Starlink satjes rondvliegen kan je er ook op andere momenten zien. Nu ja, zolang ze zichtbaar zijn natuurlijk.

https://www.urania.be/astronomie/nieuws ... -donderdag

DarkV, wij hebben dus de verkeerde gezien. :)

Was een andere sat die dezelfde richting als gisteren volgde. Blijkbaar was het zo helder als Venus, vraag me af hoe ik die heb kunnen missen want stond al effe buiten in de juiste richting te kijken. :eek:
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

Zeer interessante video van deploying solar panels:
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Slafes schreef: Ofwel heb ik naar het verkeerde gekeken als sommige mensen hier zeggen, want bij mij was het in Leuven klokslag 22u.
Nee, zou ~21:53 moeten geweest zijn. Om 22u was die al niet meer zichtbaar.

Misschien dat sommigen de verkeerde verwachting hadden: dit was geen "treintje," wel de payload van die raket die juist gelost is. Die serie satellieten gaat pas de komende uren/dagen beginnen separeren. Was iig zeer helder hier, en je zag ook aan de vorm dat het iets speciaal was.

Gezien het dus maar 1 passage was is het altijd mogelijk dat je die net gemist hebt (afgeleid door iets anders, obstakels in het zicht, lichtpollutie etc).
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 22 apr 2020, 22:50, 2 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Of zoals hier, 1 minuut te laat. :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”