Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
Mijn vrouw is bevriend met een onderwijzeres en buiten wat bundeltjes "prepareren" en laten ophalen is dat toch alles wat zij en haar collega's te doen hebben.
Vergeleken met de normale zware dagen (van half negen tot 15.30u een klas animeren) is dat natuurlijk peanuts.
Maar okay, niet iedereen heeft evenveel inzet hé.
Waar ik me vooral aan stoor zijn de vele vragen van mensen uit het onderwijs die wensen dat de scholen dit schooljaar niet meer open gaan. Dan zitten de kids zo maar even bijna een half jaar thuis. Qua leerachterstand zal dat onoverkomelijk worden, voor diegenen waarvan de ouders (doordat ze niet technisch werkloos zijn, maar thuis werken) echt wel een probleem worden.
Vergeleken met de normale zware dagen (van half negen tot 15.30u een klas animeren) is dat natuurlijk peanuts.
Maar okay, niet iedereen heeft evenveel inzet hé.
Waar ik me vooral aan stoor zijn de vele vragen van mensen uit het onderwijs die wensen dat de scholen dit schooljaar niet meer open gaan. Dan zitten de kids zo maar even bijna een half jaar thuis. Qua leerachterstand zal dat onoverkomelijk worden, voor diegenen waarvan de ouders (doordat ze niet technisch werkloos zijn, maar thuis werken) echt wel een probleem worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
LOL. Hier vandaag vastgesteld dat tegen de auto van onze zoon gereden is tussen donderdag namiddag en zondag namiddag. En natuurlijk vluchtmisdrijf. Het kan wel, na afspraak, morgen vanaf 10 uur aangegeven worden.koenraaddeconinck schreef: geen risico op ongevallen of andere schade zoals iemand die je geparkeerde voertuig op het werk een deuk geeft, etc.).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Natuurlijk kun je maar één keer doodgaan.phil48 schreef: En Van Ranst heeft ook duidelijk gezegd dat er na afloop een periode van ondersterfte zal zijn.
Maar de vraag was toch of iemand sterft aan Covid19 of niet?
Als er nu oversterfte is, dan duidt dat wel daarop, ook al probeert men het te verdoezelen door de vis te verdrinken in een uitleg dat ze teveel niet-Covid gevallen meerekenen.
Wat ook weer aantoont hoe slecht België wel voorbereid was, ondanks de rethoriek van Maggie De Block dat het allemaal onder controle was, en dat we voorbereid waren.phil48 schreef: En dat niet testen na overlijden is omdat er sowieso al enorm veel testen te kort zijn.
Neen, dus.Joe de Mannen schreef:Dat is tijdens lockdown of anders toch gewoon een kwestie van afspraken ?
Je begrijpt het verkeerd, ik hoef niet binnen bij de klant, ik zou zelfs in die gebouwen niet binnen mogen.Joe de Mannen schreef:of dat is een afspraak die ervoor zorgt dat ik binnen kan om mijn werk te doen, ook als het dringend is.
Het gaat erom dat de klant een van zijn medewerkers ter plaatse moet sturen, maar de klant werkt ook omwille van Covid19 maximaal van thuis uit, en daar kom je in de problemen.
Neen dus.Joe de Mannen schreef:Als je dat nu ondervindt, dan had je dat "probleem" vroeger ook al en moet je niet mekkeren dat je het niet hebt opgelost.
Vind je?1207 schreef:Feit blijft dat onze overheid enorm transparant is op dat vlak.
Ze creëren een rookgordijn rond de cijfers, door te zeggen dat er veel meer dan de echte Covid19 als Covid19 gerekend worden.
Hoeveel meer?
Dat laten ze in het midden.
Dan ben je niet transparant, dan heb je een rookgordijn gemaakt.
Ik hoor dat verhaaltje van teveel doden meetellen ook langs alle kanten ontkennen, zoals in 'C'est pas tous les jours dimanche' van vandaag, waarin een verantwoordelijke van een rusthuis beschreef hoe de patiënten die niet getest waren overduidelijke Covid19 syptomen hadden, en het aantal dat niet getest was lag bijlange niet zo hoog als men wil doen uitschijnen.
Ik heb het nog eens aan die Spaanse gevraagd waar ik quasi dagelijks mee converseer, zij woont in Madrid.timmermc schreef:Iemand een goed idee hoe de cijfers in Spanje worden geteld, 20K doden het stemt me toch wel erg droef.
Ik heb momenteel een kennis die aan de Spaanse Costa zit om de winterperiode te bruggen, en daar nu heel erg beperkt word in bewegingsvrijheid met een Spaans voedingswinkeltje aan de rechterzijde van de woonst en een Aldi aan de linkerzijde...
Maar ja, als je weken geleden zat uit te kijken naar de goedkoopste vlucht terug naar België laat je wel een kans liggen...
Volgens haar wordt iedereen meegeteld, ook zij die sterven in de woonzorgcentra of thuis, en ze testen ook altijd als er vermoedens zijn van Covid19, bij een hartaanval dus niet.
Ze tellen ze wel alleen mee als Covid19 als de test positief is.
Er is wel een onderscheid, ze hebben daar ook regio's met een bepaalde mate van autonomie, en bij Catalonië hebben ze nogal wat gezwalpt met hun manier van rekenen.
Zo hebben ze een hele reeks doden bijgeteld die gestorven waren in een periode voordat er uitgebreid getest werd, en volgens de symptomen, rekenen ze die nu ook als Covid19.
Hmm, Luc Montagnier die je citeert WAS ooit een groot wetenschapper, maar heeft ondertussen veel van zijn pluimen verloren.ub4b schreef:PS: ik hecht meer belang aan het woord van een nobelprijswinnaar dan een pro-vaxxer zoals Van Ranst en de virologen die je telkens op de VRT ziet
Zo schaarde hij zich achter het pseudowetenschappelijke verhaaltje van de homeopathie, waar als je iets miljarden keren verdunt, dat het water waarmee je verdunde dan een soort "geheugen" zou hebben aan het oorspronkelijke product dat je verdund hebt.
Hij werd daarmee een beetje de risée van de wetenschappelijke gemeenschap.
Ik zou het dus toch graag eventjes vanuit andere bronnen bevestigd zien.
Bij mij kwam dat toch anders over.Dizzy schreef:Boulder, waarom betwist je zelfs zaken waar we het over eens zijn, ik ben 100% eens met het feit dat iedereen zelf uitmaakt of men al dan niet (meer) wil telewerken en hoe ze zich daarbij voelen. Er is dus geen "gepush" en nog minder "opdringen", meer nog, zelfs het feit dat er wel degelijk nadelen zijn aan telewerk betwist ik niet. Ik vind persoonlijk de voordelen voor mij groter dan de nadelen. Dat betekent dus ook niet dat ik niet graag op kantoor ben. Telewerken en kantoor kan men ook combineren en dat in verschillende verhoudingen.
Dit kwam zo over alsof je iets aan het promoten was dat ik al had, alsof een fietsenverkoper mij alle geneugten van de fiets wil inprenten, terwijl ik een fiets heb, en er verplicht ben om er dagelijks mee te rijden, en er eigenlijk niet al te tevreden over ben.
Voor mij ook, maar ik denk dat in veel bedrijven telewerk al mogelijk was, zij het gelimiteerd, en ik denk dat in het belang van de (geestelijke) gezondheid het beter is dat dit ook niet te uitgebreid wordt.Dizzy schreef:Velen hebben nu de kans gekregen om het te proberen en we zullen zien wat het nadien gaat geven. Ik denk niet dat we naar minder telewerk gaan dan voor de coronacrisis, wel dat men er lessen uit gaat trekken en bepaalde problemen meer aandacht gaat geven. Telewerk zal nadien vrijwillig blijven en dat is perfect voor mij.
Natuurlijk, er zijn ook mensen die liefst helemaal afgezonderd werken, en dan effectief betere resultaten halen, zij zullen ongetwijfeld aandringen op een grote portie telewerk, en dat waarschijnlijk ook krijgen.
Je weet ook dat zo'n statement helemaal niets bewijst.Dizzy schreef:Het klopt niet dat bij de minste griep heel de bus of trein besmet is. Ik neem dagelijks de bus/trein en metro en ben zelden ziek.
Er zijn ook mensen die heel hun leven gerookt hebben, en nooit kanker gekregen hebben.
Wetenschap werkt niet met anekdotes.
Feit is dat als je als sardientjes in een blik zit, zoals in het openbaar vervoer, dat besmettelijke ziektes zich veel sneller verspreiden.
Dat is nog altijd iets anders, die mensen blijven daarom geen 8,5 uur in hun bureautje zitten, die komen ook eens buiten, en komen dan mensen tegen waar ze een babbeltje mee slaan.Dizzy schreef:Jammer dat je vervalt in veralgemeningen als eenzaten en asocialen om telewerkers te beschrijven. Ik kan u vertellen dat veel lokalen bij ons ook gevuld zijn met 1 persoon, ik vind dat geen asocialen of eenzaten.
Je kunt moeilijk ontkennen dat het asociaal is.Dizzy schreef:Trouwens mijn vriendin doet ook aan telewerk zijn we nu beiden eenzaten?
Mocht het even sociaal zijn als gewoon werk zou je zelf niet toegeven dat telewerk ook nadelen heeft, en je het niet permanent wilt doen.
Nog eens, ik spreek als student van avondonderwijs.Dizzy schreef:Online lessen hebben voordelen zoals het opnemen en heruitzenden. Je kan dus meer mensen bereiken en de les hergebruiken. Ook kan men pauzeren en terugspoelen bij opnames. Carl Devos spreekt voor zijn eigen winkel, hij wordt betaalt voor elke les, en dat begrijp ik maar Carl Devos gaat niet bepalen of streaming of online lessen kunnen of niet. Het is louter zijn persoonlijke voorkeur.
Ik word niet betaald om les te geven, ik betaal om les te volgen.
Ik heb er dus geen enkel belang bij om online lessen aan- of af te raden.
Welnu, ik raad ze af, omdat het veel minder efficiënt is.
Iemand zei hier dat het aan de leerstof lag, welnu, zowel voor Spaans als voor Portugees zijn dit conversatielessen.
Als dat al veel minder vlot gaat online, moet je niet vragen wat het is als je ook echt grammatica gaat uitleggen.
Wat loopt er dan allemaal fout?
Individuele leerlingen die een storend geluid op hun microfoon produceren bijv., vertragingen of missende stukken in beeld en/of geluid, mensen die hun apparatuur of software niet in orde krijgen, enz.
Dat zijn dan nog maar de technische aspecten.
Praten met mensen face to face is ook vele malen prettiger dan via een schermpje.
Het is dus bij online lesgeven zoals bij telewerk: het is het beste dat mogelijk is in de gegeven omstandigheden, maar als de gewone methode mogelijk is, dan kies ik direct voor de gewone methode.
Let op, als ik naar Brugge ga voor mijn Portugees moet ik vroeg opstaan, moet ik door dat druk stadsverkeer heen en terug, en dat doe ik dan nog allemaal liever dan het online te doen, dat zegt genoeg.
Op dit moment zijn er geen alternatieven.Dizzy schreef:Als de chef de algemene trend zou zien dat de productiviteit afneemt dan MOET hij daar iets aan doen als hij bekwaam is. Hij zal de WN dus aanspreken hierover en aanpassingen doorvoeren eventueel. Telewerk zou niet mogelijk zijn mochten er grote productiviteitsverliezen zijn.
Het spreekt vanzelf dat als een WN duidelijk minder productief is bij telewerk dan bij onsite werken die WN niet meer zal mogen telewerken.
Dat vind ik een goede zaak, zo kan men ook geen telewerk opdringen.
Allez, simplisme troef.Dizzy schreef:Ofwel is BDW een leugenaar ofwel Jambon, wat kies je
BDW heeft gezegd dat hij niet iedereen op een bankje ging beboeten, en hij heeft daar vierkant geljik in.
Ik heb dat echt gebeurd (2x) voorbeeld gegeven van die vrouw op dat bankje, die deed niemand kwaad.
Maar natuurlijk als je iemands woorden wilt verkeerd interpreteren, is dat gemakkelijk.
Dat men zowat 40% van de Vlamingen buiten spel zet is gewoon ondemocratisch, dat frustreert mij ook, en ik zit niet in de politiek.Dizzy schreef:BDW is gewoon pissed dat hij niet mee mag spelen en zit daarom in een verkrampte oppositiemodus.
Misschien vind jij het normaal dat de MR 'haar' premier niet wil afgeven, terwijl we het hier hebben over een minderheidsregering, alsof zij daar ergens 'recht' op hebben op dat premierstoeltje.
In een democratie beslist de kiezer, niet de junta van partijleiders.
Dat is allemaal nonsens, het gaat niet over zomaar wat materiaal, het gaat over het beschermend materiaal: mondmaskers, schorten, testen, enz.Dizzy schreef:Beke doet het niet goed maar kan moeilijk verantwoordelijk gesteld worden voor alles dat fout gelopen is voor hem. Het tekort aan materiaal en vooral personeel en de omkadering van de WZC is al veel langer een probleem maar men ging telkens besparen ipv investeren.
En daarbij, CD&V zit al 40 jaar in zowat elke regering, dan moeten ze niet over de voorgangers beginnen.
En de ministers van welzijn waren bijna altijd CD&V'ers.
Ik zie in de feiten daar geen efficiëntiewinst.Dizzy schreef:Dat is een keuze maar deze bleek nefast. Ook de opdeling is inderdaad niet efficiënt, zoveel ministers en instellingen die elkaar in de weg zitten, daarom dat ik pleit voor 1 land, 1 regering en 1 minister per domein. Steek de winst in de zorg en je bent beter bezig.
Wilmès kondigde aan dat in de woonzorgcentra er bezoek mocht komen, direct kwam vanuit de woonzorgcentra luid protest.
Een duidelijk bewijs dat federaal men nog minder voeling heeft met de situatie ter plekke.
Dat is jezelf tegenspreken, ze laten niemand sterven, maar ze reserveren de IC's voor bepaalde mensen...Dizzy schreef:De regering laat niemand sterven en weigert ook niemand. Er wordt gewoon gekozen om de beperkte IC capaciteit te bewaken voor een mogelijke 2e piek die realistisch is als er veel mensen de regels niet wensen te respecteren. Het is trouwens niet in het voordeel van de overheid dat er mensen sterven want elke dode is een belastingsbetaler en werkverschaffer minder.
Laatst gewijzigd door boulder 19 apr 2020, 20:34, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Zal wel voor een reden zijn. De kans op besmetting in zo'n kleine ruimte als een klas is niet gering, en de kans dat men op IC belandt is voor de leerkrachten wel wat groter dan voor de leerlingen. Leerkrachten zijn vaak ook vader/moeder en hebben kinderen waar ze voor moeten zorgen...phil48 schreef: Waar ik me vooral aan stoor zijn de vele vragen van mensen uit het onderwijs die wensen dat de scholen dit schooljaar niet meer open gaan.
Ik zie persoonlijk niet in hoe je het hen kwalijk kan nemen op basis van de huidige stand van de wetenschap van het virus. Zomaar afschuiven op "luiheid" is verkeerd. Vanaf morgen moeten ze nieuwe leerstof geven vanop afstand, en dat is een bijzonder intensief werkje.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
koenraaddeconinck schreef:Het is beginnen verkeerd lopen volgens mij met het principe van "de vrije opvoeding" waar "alles moet kunnen", de leuze was.
Alsof er daarvoor niets van problemen waren.
Let wel, ik ben absoluut geen voorstander van de vrije opvoeding, maar nu denken dat iedereen daarvoor vol verantwoordelijkheid zat, dat mensen nooit egoïstisch waren, enz.
Als je de geschiedenis eventjes bekijkt, met al die oorlogen, al die doden, dan zie je dat het nooit anders geweest is.
En de Pest, dat was ook nog een redelijk grote epidemie, heb ik mij laten vertellen.
Dat thuiswerken is behelpen, het is het beste maken van een situatie die slecht is.CCatalyst schreef:Dat fileleed, schade aan voertuigen, etc, op een of andere manier nog steeds als de norm beschouwd wordt om te gaan werken, is toch onbegrijpelijk. Zeker als we nu al een goede maand aan het bewijzen zijn dat dat dus niet hoeft.
Mocht het echt zo fantastisch zijn, dan zou na deze crisis er een enorme vraag zijn om nooit meer naar het kantoor te moeten.
Maar dat verwacht ik totaal niet.
Mensen willen wel eens kunnen thuiswerken, als de internet technieker komt bijv., maar in regel willen ze op een efficiënte manier, en als sociale wezens werken, met collega's, op de werkvloer dus.
Op het Franstalige debatprogramma 'C'est pas tous les jours dimanche" vroeg men aan voorbijgangers wat ze ervan vonden als de scholen weer zouden opengaan.Phil48 schreef:Waar ik me vooral aan stoor zijn de vele vragen van mensen uit het onderwijs die wensen dat de scholen dit schooljaar niet meer open gaan.
Heel wat ouders zeiden dat ze hun kinderen niet vóór september naar school zouden sturen, en dat waren geen leerkrachten.
Kortom, je moet het niet altijd als luiheid bestempelen, er zijn heel veel mensen die dat een risico vinden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
Om te beginnen heb ik het woord luiheid natuurlijk niet in de mond genomen. Ik zie het vanuit het standpunt van de leerachterstand. Niet iedereen heeft ouders die nu de hele dag tijd hebben om te helpen bij het uitvoeren van de schooltaken. Neem het zorgpersoneel of de mensen die nu werken in ziekenhuizen. Gaan zij 's avonds nog even nakijken of hun kinderen de taken goed hebben opgevolgd?CCatalyst schreef:Ik zie persoonlijk niet in hoe je het hen kwalijk kan nemen op basis van de huidige stand van de wetenschap van het virus. Zomaar afschuiven op "luiheid" is verkeerd. Vanaf morgen moeten ze nieuwe leerstof geven vanop afstand, en dat is een bijzonder intensief werkje.
Ja klopt, maar dat kan je doortrekken naar andere beroepsgroepen. Moeten die dan ook maar allemaal thuisblijven? Ik denk aan mensen die werken in de supermarkten of (nog gevaarlijker) in de zorgcentra. Zij verzorgen nota bene corona patiënten en doen dit vaak met beperkte beschermingsmaatregelen.CCatalyst schreef: Zal wel voor een reden zijn. De kans op besmetting in zo'n kleine ruimte als een klas is niet gering, en de kans dat men op IC belandt is voor de leerkrachten wel wat groter dan voor de leerlingen. Leerkrachten zijn vaak ook vader/moeder en hebben kinderen waar ze voor moeten zorgen...
Ook maar thuisblijven dan?
Weten die ouders meer dan wij? Is het zo dat op één september corona definitief "verslagen" is? Is er tegen dan een vaccin misschien? De kans is integendeel héél groot dat in september-oktober (na de drukke zomervakantie aan zee en in de Ardennen) weer een corona piek komt. Zullen we de school dan maar ineens uitstellen tot januari 2021? Of nog langer, want dat vaccin komt misschien maar in april 2021.Boulder schreef:Op het Franstalige debatprogramma 'C'est pas tous les jours dimanche" vroeg men aan voorbijgangers wat ze ervan vonden als de scholen weer zouden opengaan. Heel wat ouders zeiden dat ze hun kinderen niet vóór september naar school zouden sturen.
Misschien ook eens kijken naar andere landen. In Zweden zijn de scholen nog steeds open en daar vallen de leerkrachten niet zomaar bij bosjes dood hoor. Integendeel, het aantal besmetting én doden in dat land is maar een fractie van bij ons.
Laatst gewijzigd door phil48 19 apr 2020, 22:12, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Als we nu eens gewoon met z'n allen terug zouden beginnen werken en dat vaccin uitstellen tot 2030 ?phil48 schreef: Zullen we de school dan maar ineens uitstellen tot januari 2021? Of nog langer, want dat vaccin komt misschien maar in april 2021.
.
't is hier precies brood en spelen aan't worden, mijnheer mag wat klussen en mevrouw mag wat tuinieren.
Ik vraag me nog altijd af of dat nu juist de zaken zijn die het "veiligste" waren om eerst terug open te gaan ?
-
- Elite Poster
Sinds een maand zitten werknemers met niet-essentiele jobs inderdaad thuis, en dat werpt duidelijk vruchten af. Men heeft de politieke beslissing genomen om een opdeling te maken in essentiele en niet-essentiele jobs, wellicht om enerzijds de verspreiding van de ziekte af te vlakken zonder autoritair te werk te gaan zoals in China en zonder in chaos te verzanden. De grafieken tonen aan dat het werkt op deze manier, alhoewel er veel gewonnen had kunnen worden had men de maatregelen eerder genomen. Men had ook andere opties kunnen uitvoeren, maar de keuze is door de politici gemaakt en er zal niet meer op teruggekomen worden.phil48 schreef:Moeten die dan ook maar allemaal thuisblijven? Ik denk aan mensen die werken in de supermarkten of (nog gevaarlijker) in de zorgcentra. Zij verzorgen nota bene corona patiënten en doen dit vaak met beperkte beschermingsmaatregelen.
Ook maar thuisblijven dan?
Een deel van de beslissing is ook om afstandsonderwijs te organiseren. Mocht er op deze beslissing te vroeg teruggekomen worden, is het niet ondenkbaar dat er een "second wave" komt waardoor er weer strengere maatregelen genomen moeten worden en de situatie langer zal duren dan we nu voorspellen. De mogelijkheid van de "second wave" is reeds bewezen in andere landen. Ik wijs er op dat de heropening van de scholen in de EU/VS nog quasi nergens gebeurd is, behoudens een partiële opening in Denemarken (enkel lagere school). Sommige andere landen overwegen momenteel een gedeeltelijke heropening. Belgie moet de held niet gaan uithangen door als eerste een volledige heropening uit te voeren, want we weten allemaal hoe dat gaat aflopen. Laat ons eerst zien wat de gevolgen zijn in die andere landen.
M.i., gezien de specifieke situatie in dit land, en het feit dat de scholen meer tijd nodig hebben om de gepaste maatregelen te nemen inzake de social distancing te kunnen garanderen, is het de moeite niet meer om nog te heropenen. Weyts, mocht het een minister geweest zijn ipv een simpele partijlakei, zou perfect duidelijk kunnen zijn: het afstandsonderwijs gaat door tot en met 30 juni, niemand mag verplicht worden om dit jaar over te doen (behoudens akkoord van de leerling en zijn ouders), en de scholen heropenen op 1 september, waarbij ze de komende maanden gebruiken om infrastructuurwerken uit te voeren om social distancing haalbaar te maken binnen hun klassen en gebouwen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 20 apr 2020, 00:45, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
M.a.w. we houden de lockdown aan tot 1 september, maar dan alleen voor de scholen. Want anders stort de economie in ??
Wie gaat intussen al die kleuters en lagere school kinderen bijhouden terwijl de ouders weer gaan werken ?
Of wacht. Die blijven ook thuis tot 1 september. Ze kunnen onderussen lekker gaan fietsen (liefst 50 km per dag) en op bankjes gaan zitten.
Wie gaat intussen al die kleuters en lagere school kinderen bijhouden terwijl de ouders weer gaan werken ?
Of wacht. Die blijven ook thuis tot 1 september. Ze kunnen onderussen lekker gaan fietsen (liefst 50 km per dag) en op bankjes gaan zitten.
-
- Elite Poster
Tot 30 juni wordt het onderwijs op een alternatieve manier georganiseerd, op 1 september gaan de scholen open zoals gebruikelijk. Zo hebben scholen de tijd en de kans om hun gebouwen klaar te maken, want momenteel hebben veel scholen nog niets gedaan hieromtrent waardoor ze zelfs niet in staat zijn om onderwijs in hun gebouwen te organiseren met de gebruikelijke leerlingenpopulatie zonder een inbreuk te plegen tegen het Ministerieel Besluit.phil48 schreef:M.a.w. we houden de lockdown aan tot 1 septelber, maar dan alleen voor de scholen.
Anders is er het risico dat er teveel leerkrachten tegelijk ziek worden waardoor de scholen in de praktijk ook geen onderwijs meer kunnen organiseren, zelfs niet op afstand. Mogelijks kunnen ze dan zelfs geen opvang meer organiseren.phil48 schreef:Want anders stort de ecomie in ??
Belgie moet de held niet gaan uithangen.
Er is nog geen sprake van het afbouwen van het thuiswerk voor de niet-essentiele jobs, en het zal ook niet voor volgende week zijn. Vanaf juli mogen we verwachten dat de ouders dezelfde maatregelen nemen als die van de zomervakanties van de voorbije jaren.phil48 schreef:Wie gaat intussen al die kleuters en lagere school kinderen bijhouden terwijl de ouders weer gaan werken ?
-
- Elite Poster
Je hebt gelijk dat we niet "de helden" van Europa moeten zijn, maar anderzijds werken ook andere landen intussen aan een exit strategie.
Wil je niet hopeloos achterop hinken, zul je dat als Belgie ook moeten doen.
Denk je dat onze winkels, horeca en diensten sector het zullen overleven als iedereen dicht blijft tot in de zomer ??
Wil je niet hopeloos achterop hinken, zul je dat als Belgie ook moeten doen.
Denk je dat onze winkels, horeca en diensten sector het zullen overleven als iedereen dicht blijft tot in de zomer ??
-
- Elite Poster
Nee, maar daar zullen ook maatregelen genomen moeten worden om de social distancing te garanderen.phil48 schreef: Denk je dat onze winkels, horeca en diensten sector het zullen overleven als iedereen dicht blijft tot in de zomer ??
Voor de scholen is dat echter een immens werk, veel meer werk dan voor de gemiddelde winkel of restaurant. Enerzijds heel wat infrastructuur die veranderd moet worden, anderzijds zal men ook met kleinere klassen moeten werken, waardoor er ook weer administratief geschoven moet worden met uurroosters, en dat allemaal voor iets dat nog geen 2 maanden zal duren alvorens de zomervakantie er al is. En tegelijk het risico lopen dat er een besmettingshaard ontstaat waardoor er plots heel wat leerkrachten tegelijk wegvallen begin juni. Is het nog de moeite waard?
Doe gewoon realistisch: afstandsonderwijs tot 30 juni, en ondertussen hebben de scholen voldoende tijd om in de achtergrond de nodige aanpassingen uit te voeren voor het nieuwe schooljaar, zonder dat het snel snel moet gaan, en zonder dat hun personeel onnodig risico moet lopen.
-
- Elite Poster
Een vraagje toch nog.
Wie gaat al die infrastructuurwerken en aanpassingen aan de lokalen ed betalen.
Nu al kost de crisis al meer dan 6 miljard en het is nog maar een maand bezig.
Niet vergeten dat als bedrijven door te lange sluiting overkop gaan, het miljoen technisch werklozen ook wel eens full time werklozen kunnen worden.
Toch ook maar eens naar economisten luisteren.
Nu al kost de crisis al meer dan 6 miljard en het is nog maar een maand bezig.
Niet vergeten dat als bedrijven door te lange sluiting overkop gaan, het miljoen technisch werklozen ook wel eens full time werklozen kunnen worden.
Toch ook maar eens naar economisten luisteren.
-
- Elite Poster
Private scholen betalen ze zelf. Voor de gesubsidieerde scholen (de overgrote meerderheid), de Vlaamse overheid of de overheid waar de school van afhangt. Maw: de burger.phil48 schreef:Een vraagje toch nog.
Maar dat zal maar een "drop in the bucket" zijn van de totale factuur die de burger voor deze crisis zal mogen ophoesten. Daarnaast zullen de infrastructuurwerken uiteraard grotendeels door private bedrijven gebeuren, waardoor er toch een zekere return is van dat geld naar de economie. Ik zeg maar: scholen die al hun oude dubbele schoolbankjes gaan moeten vervangen door individuele bankjes gaan enkel het geld krijgen van de overheid daarvoor. Ze gaan vervolgens zelf een private fabrikant moeten aanspreken om die bankjes te maken en te leveren, de overheid gaat ze niet zelf maken. En die fabrikanten gaan het nodige materiaal moeten bestellen en arbeiders moeten betalen om die bankjes te maken.
Sommige sectoren gaan een gouden zomer tegemoet.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Wat ik denk dat er zal gebeuren.
Als de ziekenhuisopnames de komende 1,5 week niet stijgen zal de lagere school opengaan en misschien een beperkt aantal winkels. Thuiswerken zal nog steeds de norm zijn indien mogelijk want je wil niet dat mensen op elkaar gepakt het openbaar vervoer nemen, bovendien hebben veel bedrijven open offices en er is sociale controle nodig voor de kinderen die nog thuis zijn.
Na 2 of 3 weken als de ziekenhuisopnames niet stijgen. Zal de lagere school volledig openen en misschien de kleuterscholen. er zullen meer winkels mogen openen. Thuiswerken zal nog steeds de norm zijn.
2 weken later gaat het middelbaar terug open. Zo goed als alle winkels zullen terug open zijn. Horeca waarschijnlijk nog toe. Thuiswerk nog steeds de norm.
Begin juli raad de overheid aan om thuiswerk af te wisselen met kantoor werk. Zodanig dat het niet elke dag bakje vol is op kantoor. Horeca open. Alles terug wat "normaal" en hart vasthouden voor september.
Grenzen nog steeds praktisch toe.
Als de ziekenhuisopnames de komende 1,5 week niet stijgen zal de lagere school opengaan en misschien een beperkt aantal winkels. Thuiswerken zal nog steeds de norm zijn indien mogelijk want je wil niet dat mensen op elkaar gepakt het openbaar vervoer nemen, bovendien hebben veel bedrijven open offices en er is sociale controle nodig voor de kinderen die nog thuis zijn.
Na 2 of 3 weken als de ziekenhuisopnames niet stijgen. Zal de lagere school volledig openen en misschien de kleuterscholen. er zullen meer winkels mogen openen. Thuiswerken zal nog steeds de norm zijn.
2 weken later gaat het middelbaar terug open. Zo goed als alle winkels zullen terug open zijn. Horeca waarschijnlijk nog toe. Thuiswerk nog steeds de norm.
Begin juli raad de overheid aan om thuiswerk af te wisselen met kantoor werk. Zodanig dat het niet elke dag bakje vol is op kantoor. Horeca open. Alles terug wat "normaal" en hart vasthouden voor september.
Grenzen nog steeds praktisch toe.
- NuKeM
- Content Editor
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Gewoon business as usual toepassen met gezond verstand. Scholen herbouwen is echt niet nodig (klassen moeten geen operatiezalen worden). Met wat kleine ingrepen kan men leerlinggroepen wat compartimenten en indien nodig terug even thuis zetten. Dat er mensen gaan ziek worden is nogal logisch, maar als men dat kan beheersen is het ok. Dat er iemand aan kan sterven kan en dat is het enige spijtige (maar dat zal hopelijk een marginaal nummer zijn dat niet ver boven de standaard sterfte bij leerkrachten/leerlingen zal liggen).
Momenteel zijn veel crèches ook open (ge weet wel die plekken vol zieke kinders die alles van elkaar in de mond nemen, etc.), maar kleuterscholen zouden dan in eens doden kampen zijn bij heropening... respect voor die mensen in de crèches, graag zou ik daar eens de ziekte en dodental cijfers van zien...
Momenteel zijn veel crèches ook open (ge weet wel die plekken vol zieke kinders die alles van elkaar in de mond nemen, etc.), maar kleuterscholen zouden dan in eens doden kampen zijn bij heropening... respect voor die mensen in de crèches, graag zou ik daar eens de ziekte en dodental cijfers van zien...
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
koenraaddeconinck schreef:Volledig akkoord: maar één woord voor. Dégoutant. En dan werkgevers maar klagen dat het niveau van het onderwijs zakt.phil48 schreef: Ocharme, één weekje extra om goede redenen (leerachterstand bv) kan echt niet
Op die manier zorgen leerkrachten er zelf voor.
Als ze 2 weken opofferen, hebben ze nog een maand verlof aaneensluitend. Ik moet daar zelfs nog niet van dromen … Zeker geen jaloesie, maar een beetje verantwoordelijkheidsgevoel misstaat niemand.
Is er iemand die echt gelooft dat Weyts een deal wilde voorstellen?phil48 schreef:En dan moet je weten dat AL onze buurlanden in de zomer maar zes weken vakantie geven. Toen de vorige minister van onderwijs een voorstel deed (op basis van wat experten adviseerden) om dat ook bij ons te doen, steigerden de vakbonden ook.dragonflo schreef:Vooral in de lager school en kleurschool was dat vakantie.
Nochtans weten we uit ervaring (zelf kinderen in het middelbaar) dat er in de "normale jaren" de laatste week van juni (na de examens) ook iedereen mag thuiszitten. Vandaar dat zoveel ouders al in de "goedkopere" juni maand met vakantie vertrokken en het rapport op latere datum kwamen ophalen.
Dus echt klagen hoeft niet.
Is er iemand die moeite doet om te luisteren naar leerkrachten?
Ik spreek me niet uit over vakleerkrachten en kleuteronderwijs, ik heb niemand in mijn omgeving die daarin lesgeeft, maar
lager onderwijs: voorleesfilmpjes maken, taken per dag opstellen, ... en vooral: zwakkere leerlingen ondersteunen
middelbaar: taken opstellen, taken verbeteren, ... en ook hier: vooral zwakkere leerlingen ondersteunen
Wat de vakantie betreft: enkel tooghangers geloven dat leerkrachten 62 dagen verlof hebben. De eerste 2 weken van de zomervakantie zijn leerkrachten nog in de weer en de laatste 2 weken van de zomervakantie ook. Aangezien onze Vlaamse overheid ons onderwijs niet belangrijk vindt, wordt er ook niet geïnvesteerd in klaslokalen. Wie verfraait die tijdens de zomervakantie? (antwoord: de leerkrachten zelf, in de eerste 2 weken zomervakantie). De laatste 2 weken worden gebruikt om alles klaar te hebben tegen 1/9: afstemmen tussen collega's, personeelsvergadering, lesvoorbereidingen, ...
Dus wat Weyts voorstelde, was dat leerkrachten bovenop die verfraaiingswerken en de inzet in de eerste 2 en laatste 2 weken, leerkrachten nog eens mogen komen opdraven voor 1 à 2 weken. Hun verlof daarmee reducerend tot 2-3 weken.
Ik werk in de privé, mijn vrouw in het secundair onderwijs, ik heb meer verlof dan zij: 32 dagen. Zij werkt 6-7 dagen per week: 5 dagen les geven, zaterdag+zondag lesvoorbereidingen, verbeteren, leerlingvolgsystemen, ... En zowat iedereen - op een zeldzame toerist - die ik ken in het onderwijs werkt aan dat ritme. De schoolvakanties zijn dan meer dan welkom, maar ook die worden niet gevrijwaard van schoolwerk: inhalen verbeterwerk, opstellen van acties voor leerplandoelstellingen, ondersteuning/verbeteren van GIP, ...
En dan hebben we het nog niet gehad over "social distancing" die overal toegepast moet worden, maar op scholen fysiek onmogelijk is. Op "onze" school is er net een nieuwbouw opgeleverd, met (eigenlijk) kleine klassen. Als je in die nieuwe klaslokalen de verplichte social distancing gaat invoeren, daalt de bezetting per klas naar 40-50% en dus om aan hetzelfde aantal kinderen les te kunnen geven heb je dubbel zoveel leerkrachten en dubbel zoveel leslokalen nodig. En dan vergeten we ook even dat social distancing niet haalbaar is bij kleuters. Een poep (helpen) afvegen vanop 1,5m afstand? Of willen we de catastrofale toestanden in WZC's ook in scholen introduceren?
Worden leerkrachten verwacht om op de speelplaats cirkels te tekenen op 1,5m afstand van elkaar, zodat kinderen tijdens de "speeltijd" braaf in hun cirkel blijven? Ik hoor het graag van de critici hier, want Ben Weyts beseft nog niet benaderend waar het over gaat. Hij wil graag op TV komen, geen beleid voeren .
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
Dit is hier reeds vermeld,nu blijkt ook de pers op de hoogte te zijn,ook dringende afspraken worden afgezegd,in de hospitalen.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nation ... d=msedgdhp
Ik heb weet van twee gevallen,die na scanner en na een eerste bezoek bij specialist nog bijkomende onderzoeken moesten ondergaan,die door de Corona problemen ook zijn uitgesteld,nieuwe data zijn evenwel niet gegeven.Patienten worden ondertussen plat gespoten met pijnbestrijders
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nation ... d=msedgdhp
Ik heb weet van twee gevallen,die na scanner en na een eerste bezoek bij specialist nog bijkomende onderzoeken moesten ondergaan,die door de Corona problemen ook zijn uitgesteld,nieuwe data zijn evenwel niet gegeven.Patienten worden ondertussen plat gespoten met pijnbestrijders
-
- Elite Poster
En dat zeg je op basis van wat? Kinderen krijgen (op die ene uitzondering na, met onderliggende aandoeningen, die zelfs niet naar school mogen) enkel milde klachten. Of dacht dat je dat alle kinderen onder de twaalf nu allemaal netjes in isolatie zitten? In mijn omgeving zie ik die nu ook op straat en in tuinen gewoon samen spelen met hun vriendjes. Vooralsnog vallen die ouders niet ineens allemaal dood neer. Dus dat is gewoon speculatie.heist_175 schreef:Of willen we de catastrofale toestanden in WZC's ook in scholen introduceren?
Social distancing zal nooit werken in scholen, ook niet als je er twintig miljard in pompt, of ga je per vijf leerlingen een gloednieuw lokaal neerzetten. Bovendien zullen ze in september, oktober en later... ook nog altijd die social distancing niet respecteren.heist_175 schreef:Worden leerkrachten verwacht om op de speelplaats cirkels te tekenen op 1,5m afstand van elkaar, zodat kinderen tijdens de "speeltijd" braaf in hun cirkel blijven? Ik hoor het graag van de critici hier, want Ben Weyts beseft nog niet benaderend waar het over gaat. Hij wil graag op TV komen, geen beleid voeren .
En de leerkrachten kunnen natuurlijk ook corona oplopen terwijl ze in de brico hun klusgerei kopen, of terwijl ze deze zomer op het strand naast een corona-patiënt liggen, of terwijl ze in juli lekker op restaurant zitten en de serveerster ziek is zonder symptomen, of terwijl ze...
Dus het risico zal altijd bestaan. Leer ermee leven dat corona in september niet uit de wereld is, het is zelfs mogelijk dat het vaccin pas binnen twee jaar effectief gevonden wordt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 72 keer
Dus er is wellicht geen achterstand die bijgebeend moet worden?
Goed nieuws als we het volgend schooljaar allemaal wellicht nog eens flauwtjes mogen overdoen.
Het blijven vasthouden aan een verlofregeling omdat het ingeplant staat lijkt me geen goede houding om zaken gedaan te krijgen.
Schuiven met data, leerstof lijkt mij geen slecht idee. Al was het sinds het vorige verlof duidelijk dat daar geen sprake van kan zijn.
Goed nieuws als we het volgend schooljaar allemaal wellicht nog eens flauwtjes mogen overdoen.
Het blijven vasthouden aan een verlofregeling omdat het ingeplant staat lijkt me geen goede houding om zaken gedaan te krijgen.
Schuiven met data, leerstof lijkt mij geen slecht idee. Al was het sinds het vorige verlof duidelijk dat daar geen sprake van kan zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
het artikel spreekt zelfs over nierdialyse en toen ben ik maar gestopt met lezen,fluppie schreef:Dit is hier reeds vermeld,nu blijkt ook de pers op de hoogte te zijn,ook dringende afspraken worden afgezegd,in de hospitalen.
paniekzaaierij en weinig geloofwaardig
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Bij velen begint dramatisering de bovenhand te nemen (of is het gemak?). Gezond verstand is niet iedereen gegeven. Ik zou geen probleem hebben om te gaan werken, afstand te houden, klinken aan te raken, wc te delen en regelmatig na risicogedrag de handen te wassen. Moest ik leerkracht zijn zou ik er ook geen probleem mee hebben terug te gaan werken en eventueel af en toe een poepje af te vegen.
- heist_175
- Elite Poster
Er is een verschil tussen kinderen die in elkaars tuin spelen (10 ofzo?) en 450 kinderen die op de speelplaats samen spelen.phil48 schreef:En dat zeg je op basis van wat? Kinderen krijgen (op die ene uitzondering na, met onderliggende aandoeningen, die zelfs niet naar school mogen) enkel milde klachten. Of dacht dat je dat alle kinderen onder de twaalf nu allemaal netjes in isolatie zitten? In mijn omgeving zie ik die nu ook op straat en in tuinen gewoon samen spelen met hun vriendjes. Vooralsnog vallen die ouders niet ineens allemaal dood neer. Dus dat is gewoon speculatie.heist_175 schreef:Of willen we de catastrofale toestanden in WZC's ook in scholen introduceren?
September is toch weer 4 maanden verder: verder in het begrijpen van de parameters van het virus, hoe het verspreid raakt, in opbouwen van immuniteit, in een mogelijk vaccin (hoop doet leven ).Social distancing zal nooit werken in scholen, ook niet als je er twintig miljard in pompt, of ga je per vijf leerlingen een gloednieuw lokaal neerzetten. Bovendien zullen ze in september, oktober en later... ook nog altijd die social distancing niet respecteren.heist_175 schreef:Worden leerkrachten verwacht om op de speelplaats cirkels te tekenen op 1,5m afstand van elkaar, zodat kinderen tijdens de "speeltijd" braaf in hun cirkel blijven? Ik hoor het graag van de critici hier, want Ben Weyts beseft nog niet benaderend waar het over gaat. Hij wil graag op TV komen, geen beleid voeren .
Er is een verschil tussen 1 leerkracht die naar een Gamma gaat (waar social distancing wél gerespecteerd wordt) of 450 kinderen en 60 leerkrachten en ondersteunend personeel in een school steken waar social distancing onmogelijk is.En de leerkrachten kunnen natuurlijk ook corona oplopen terwijl ze in de brico hun klusgerei kopen, of terwijl ze deze zomer op het strand naast een corona-patiënt liggen, of terwijl ze in juli lekker op restaurant zitten en de serveerster ziek is zonder symptomen, of terwijl ze...
Heeft er iemand al de moeite genomen om in discussie te gaan met de vakbonden van de leerkrachten?9livesuni schreef:Het blijven vasthouden aan een verlofregeling omdat het ingeplant staat lijkt me geen goede houding om zaken gedaan te krijgen.
Heeft er iemand al een serieus voorstel gedaan aan de vakbonden? Ik lees hier (en in andere topics) discussie over het al dan niet opnemen van overuren, maar de verlof van leerkrachten mag geschonden worden zonder "deal"? Ach kom nou .
Vergeet "af en toe": een kleuterjuf met 24 kinderen veegt per dag 50-70 keer een poep af. Pas in het laatste trimester van de 3de kleuterklas wordt er gewerkt aan zelfstandig naar toilet gaan.NuKeM schreef:Bij velen begint dramatisering de bovenhand te nemen (of is het gemak?). Gezond verstand is niet iedereen gegeven. Ik zou geen probleem hebben om te gaan werken, afstand te houden, klinken aan te raken, wc te delen en regelmatig na risicogedrag de handen te wassen. Moest ik leerkracht zijn zou ik er ook geen probleem mee hebben terug te gaan werken en eventueel af en toe een poepje af te vegen.
En vergeet ook "afstand houden": het kan eenvoudigweg niet.
Dus we roepen moord en brand over WZC's waar mensen liggen dood te gaan en de lamentabele voorzieningen aldaar, vinden dat de vijzenverkoper in de Gamma wél afstand moet houden, maar leerkrachten en kinderen zijn een andere categorie en hoeven helemaal geen afstand te houden?
All animals are equal, but some are less equal than others ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 72 keer
Uiteraard moet er een deal gesloten worden al dan niet met het nodige smeergeld.heist_175 schreef:maar de verlof van leerkrachten mag geschonden worden zonder "deal"? Ach kom nou .
Maar het valt gewoon op hoe huilebalkjes veel moeite hebben om hun platgetreden paden los te laten. En speeltijd moet gemeenschappelijk zijn of zal niet zijn.
Mijn verlof staat ingeplant dus daar moeten we ons aan houden.
Zeker nu met al het extra werk waarmee ze reeds belast zijn.
Ik lig er alleszins niet van wakker van al dat ongenoegen dat speelt in elk bedrijf dat nog actief is.
-
- Elite Poster
heist_175 schreef: Vergeet "af en toe": een kleuterjuf met 24 kinderen veegt per dag 50-70 keer een poep af. Pas in het laatste trimester van de 3de kleuterklas wordt er gewerkt aan zelfstandig naar toilet gaan.
Ik weet niet in welke school je vrouw werkt, maar de cijfers die je daar noemt zijn hilarisch.
Al je andere argumenten gaan over zelfbescherming. De leerkrachten zouden "eventueel" ziek kunnen worden. Dat kan nu ook. Want de kans op besmetting in een supermarkt, in een DHZ-zaak, tijdens het aanschuiven voor een ijsje, bij het op een bankje zitten... zijn even groot.
En wat als de partner die niet op school werkt, maar in de privé - op een bepaald moment weer op de werkvloer komt? Dan kan ook hij of zij de thuiszittende leerkracht besmetten, of moet hij of zij dan maar apart gaan wonen?
Onrealistisch.
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
WZC kan je absoluut niet vergelijken met scholen wat betreft de populatie, dat lijkt me nogal evident.
Kijk liever naar de crèches en onthaalmoeders die al de hele tijd open zijn (waarschijnlijk met wat minder volk, maar wel volk van risicoberoep ouders). Ik heb daar nog geen horrorverhalen over gehoord.
Kijk liever naar de crèches en onthaalmoeders die al de hele tijd open zijn (waarschijnlijk met wat minder volk, maar wel volk van risicoberoep ouders). Ik heb daar nog geen horrorverhalen over gehoord.
- timmermc
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 35 keer
Droomjob onderwijs... Af en toe is er iemand die daadwerkelijk weet hoe het er aan toe gaat in het onderwijs, maar daarvoor moet je er natuurlijk instaan.heist_175 schreef:...Wat de vakantie betreft: enkel tooghangers geloven dat leerkrachten 62 dagen verlof hebben...
...Ik werk in de privé, mijn vrouw in het secundair onderwijs..
Ik heb een stiefdochter in het lager onderwijs die nu elke dag bezig is met haar kinderen om deze zoveel mogelijk via afstandsonderwijs wat bij te brengen en daarnaast dagelijks heel wat tijd besteed aan voorbereiding om een pakketje te maken hiervoor. Bovendien zit zij in een beurtrol om elke week éénmaal naar school te gaan om oppas te zijn over één leerling die daar gedropt word. Probeer maar eens die eenzaat van 8.30 tot 15 uur bezig te houden.
Het ziet er allemaal zo mooi uit van verre...
Aan zee schijnt de zon altijd...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ik heb de hele mikmak over de scholen niet gelezen, maar is het niet gewoon duidelijk dat je op een school individuen van zoveel verschillende gezinnen samenbrengt op een kleine oppervlakte dat je gewoon vraagt om kruisbesmetting ?
Een lockdownfeestje met 30 mensen vinden we absurd, en terecht, maar een school van 500 leerlingen bij mekaar brengen niet ?
Drie fietsers die uitrusten op een bankje vinden we absurd, en terecht, maar een klas van 25-30 bijeen zetten niet ?
J.
Een lockdownfeestje met 30 mensen vinden we absurd, en terecht, maar een school van 500 leerlingen bij mekaar brengen niet ?
Drie fietsers die uitrusten op een bankje vinden we absurd, en terecht, maar een klas van 25-30 bijeen zetten niet ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Elite Poster
Mijn vrouw werkt in het secundair, zij wordt niet geacht poepen af te vegen .phil48 schreef:Ik weet niet in welke school je vrouw werkt, maar de cijfers die je daar noemt zijn hilarisch.heist_175 schreef: Vergeet "af en toe": een kleuterjuf met 24 kinderen veegt per dag 50-70 keer een poep af. Pas in het laatste trimester van de 3de kleuterklas wordt er gewerkt aan zelfstandig naar toilet gaan.
Er is toch wel een verschil met "max 30 minuten" in een hal rondlopen waar iedereen angstvallig de "social distancing" handhaaftAl je andere argumenten gaan over zelfbescherming. De leerkrachten zouden "eventueel" ziek kunnen worden. Dat kan nu ook. Want de kans op besmetting in een supermarkt, in een DHZ-zaak, tijdens het aanschuiven voor een ijsje, bij het op een bankje zitten... zijn even groot.
en met 24 in een lokaal van 20-30m² een ganse dag "opgesloten" zitten. Kinderen zitten op een bankje van 2, met als tussenafstand dus geen halve meter. Als je dat probeert in de Gamma, stuurt Crembo de para's .
Dan vergeten we even de toiletten (8 voor 450 lln) en de speelplaats.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 2 keer
Concert in het Paleis
Paleisconcert
45 min
Muziek, Concert
Op het programma staan Béla Bartók - 'Roemeense dansen', Paul Schoenfield - 'Trio pour viool, klarinet en piano', George Gershwin - 'Rhapsody in Blue' en klezmermuziek uit de historische regio van Bessarabië. Uitvoerders zijn het trio Shirley Laub voor viool, piano en klarinet, begeleid door l'Orchestre du Festival Musiq3. Zo'n 17 muzikanten staat op het podium.
Kijken
Eén
19 april 2020, 12:00 - 12:45
https://www.demorgen.be/tv-gids/een/uit ... c1fe6a65e4
Alle "prominente" heren en dames waren niet in corona "modus". Allen bij elkaar, geen social distancing, geen mond maskers. Business as usual.
Zijn deze heren en dames misschien extra op corana getest?
Of breekt ook hier binnen twee weken de hel los?
het jaarlijkse lenteconcert, gehouden op 5 maart 2020, mea culpa
Paleisconcert
45 min
Muziek, Concert
Op het programma staan Béla Bartók - 'Roemeense dansen', Paul Schoenfield - 'Trio pour viool, klarinet en piano', George Gershwin - 'Rhapsody in Blue' en klezmermuziek uit de historische regio van Bessarabië. Uitvoerders zijn het trio Shirley Laub voor viool, piano en klarinet, begeleid door l'Orchestre du Festival Musiq3. Zo'n 17 muzikanten staat op het podium.
Kijken
Eén
19 april 2020, 12:00 - 12:45
https://www.demorgen.be/tv-gids/een/uit ... c1fe6a65e4
Alle "prominente" heren en dames waren niet in corona "modus". Allen bij elkaar, geen social distancing, geen mond maskers. Business as usual.
het jaarlijkse lenteconcert, gehouden op 5 maart 2020, mea culpa
Laatst gewijzigd door ivybec 20 apr 2020, 16:14, in totaal 1 gewijzigd.
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Alles heeft maten en gewichten. Van een feestje wordt niemand beter, van scholen die opengaan wel (al zullen er ook zieken vallen). Heropstarten zonder risico’s is onmogelijk, dus moeten we daar ook niet naar streven. Ze waar mogelijk beperken mag/moet natuurlijk wel (maar met in overweging nemende de kosten/baten).Joe de Mannen schreef:Ik heb de hele mikmak over de scholen niet gelezen, maar is het niet gewoon duidelijk dat je op een school individuen van zoveel verschillende gezinnen samenbrengt op een kleine oppervlakte dat je gewoon vraagt om kruisbesmetting ?
J.
Leerkrachten zullen noch nu, noch binnen drie maand, noch binnen een jaar risicoloos kunnen lesgeven (er kan altijd wel een besmet iemand zijn die nog geen symptomen heeft en schoolgaat).
Van het ogenblik dat de ziekenhuiscapaciteit het toelaat en de zaak iet wat onder controle is kan men gecontroleerde stappen zetten en scholen zijn voor mij prioritair.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Nog even afwachten onder welke voorwaarden/omstandigheden de scholen weer gaan open gaan. Gaan bvb alle leerlingen ook mondmaskers moeten dragen ?
Er wordt constant op 2 dingen gefocust: kinderen worden niet ziek van Corona (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen), en de leraars moeten beschermd worden. Ik hoor echter nooit iets over de ouders. Als een kind besmet geraakt met Corona, is de kans wel zeer reëel dat de ouders thuis dan ook besmet zullen geraken.
Ik kan als verpleger, als kassierster, als technieker, etc... voldoende maatregelen nemen om het risico op besmetting zo klein mogelijk te maken. Mondmaskers, plexiglas, distancing, etc... Als ouder kan ik dat echter niet in relatie tot mijn kinderen. Dus heel die redenering van kinderen worden er niet ziek van, dus scholen mogen terug open (of moesten niet dicht), raakt kant noch wal, en lijkt gebaseerd op het reeds achterhaalde argument dat je zonder symptomen het virus niet kunt doorgeven.
Er wordt constant op 2 dingen gefocust: kinderen worden niet ziek van Corona (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen), en de leraars moeten beschermd worden. Ik hoor echter nooit iets over de ouders. Als een kind besmet geraakt met Corona, is de kans wel zeer reëel dat de ouders thuis dan ook besmet zullen geraken.
Ik kan als verpleger, als kassierster, als technieker, etc... voldoende maatregelen nemen om het risico op besmetting zo klein mogelijk te maken. Mondmaskers, plexiglas, distancing, etc... Als ouder kan ik dat echter niet in relatie tot mijn kinderen. Dus heel die redenering van kinderen worden er niet ziek van, dus scholen mogen terug open (of moesten niet dicht), raakt kant noch wal, en lijkt gebaseerd op het reeds achterhaalde argument dat je zonder symptomen het virus niet kunt doorgeven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Zal zeker live zijnivybec schreef: Alle "prominente" heren en dames waren niet in corona "modus". Allen bij elkaar, geen social distancing, geen mond maskers. Business as usual.
-
- Elite Poster
Ja, niemand is honderd procent safe. Maar dat zal ook zo in de toekomst zijn. Corona is volgens alle virologen een blijvertje en ook als er een vaccin is, blijft het nog altijd mogelijk dat er vroeg of laat weer een nieuwe variant opduikt.Tomby schreef: Ik kan als verpleger, als kassierster, als technieker, etc... voldoende maatregelen nemen om het risico op besmetting zo klein mogelijk te maken. Mondmaskers, plexiglas, distancing, etc... Als ouder kan ik dat echter niet in relatie tot mijn kinderen. Dus heel die redenering van kinderen worden er niet ziek van, dus scholen mogen terug open (of moesten niet dicht), raakt kant noch wal, en lijkt gebaseerd op het reeds achterhaalde argument dat je zonder symptomen het virus niet kunt doorgeven.
Overigens, veel dokters/verplegers/verzorgers... hebben ook kinderen en als je weet dat bijvoorbeeld in Nederland één vierde van de verzorgers met corona besmet zijn (zonder daarom allemaal ziek te zijn), dan mag je je afvragen of dat omgekeerd (in de andere richting, ouders die kinderen ongewild besmetten) ook niet geldt. Mogen zij om dezelfde reden dan ook niet vragen om voortaan thuis te blijven (risico beperken).
In ziekenhuizen van danaf enkel nog personeel "zonder" kinderen ??
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Helaas dient dit voor de meeste scholen via een aanbesteding te gebeuren... met alle rompslomp (en Prijskaartje) vandien... en slechts 'enkele' bedrijven gaan hier dus voordeel uit halen. En dat is NIET de lokale 'schrijnwerker'CCatalyst schreef:phil48 schreef:Een vraagje toch nog.
Daarnaast zullen de infrastructuurwerken uiteraard grotendeels door private bedrijven gebeuren, waardoor er toch een zekere return is van dat geld naar de economie. Ik zeg maar: scholen die al hun oude dubbele schoolbankjes gaan moeten vervangen door individuele bankjes gaan enkel het geld krijgen van de overheid daarvoor. Ze gaan vervolgens zelf een private fabrikant moeten aanspreken om die bankjes te maken en te leveren, de overheid gaat ze niet zelf maken. En die fabrikanten gaan het nodige materiaal moeten bestellen en arbeiders moeten betalen om die bankjes te maken.