Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Internationaal slaan we door deze “transparante communicatie” in ieder geval een modderfiguur, zoals overduidelijk geschetst in bijvoorbeeld dit vernietigende artikel in Der Spiegel: https://www.spiegel.de/politik/ausland/ ... 2eae86f643#

Het argument dat we quasi alle overlijdens in de WZCs als Coronadoden rapporteren wordt wel degelijk aangehaald, maar kan toch niet echt overtuigen blijkbaar.

Het spijtige van heel deze zaak is dat dit voor de ganse bevolking grote gevolgen zou kunnen hebben. Als binnenkort de grenzen binnen de EU of in ieder geval met de buurlanden terug wat meer geopend zouden worden, vrees ik ervoor dat dit verhaal ervoor gaat zorgen dat Belgen langer dan inwoners uit andere landen niet welkom gaan zijn in het buitenland.
Onlangs zei iemand in Terzake of De afspraak (dacht Vangucht of Van Ranst) al iets in die zin, dat Belgen wel eens als besmet zouden kunnen worden bestempeld.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ander aspect: Terwijl de corona-vakantie diepe putten maakt in de staatskas en veel mensen onder de armoedegrens sukkelen zijn er ook mensen die door onze te gulle overheid plots een stuk meer verdienen hoewel ze werkloos thuis zitten. :bang:
En het blijkt echt geen alleenstaand geval te zijn. Niet verbazend trouwens dat dit geluk net beter betaalde jobs te beurt valt.
Toch wel vrij schandalig.

Artikel hierover (enkel voor abonnees)
https://www.demorgen.be/nieuws/sommigen ... yNHO9luQ6c

Ondertussen maak ik al zelfstandige zonder inkomen mee dat openstaande facturen onbetaald blijven en dat de klant me laat weten dat die voorlopig ook niet betaald kunnen worden. De economische crisis is begonnen. De domino's zijn aan het vallen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Intussen tonen de onderwijsvakbonden waar hun échte prioriteiten liggen.

En dat is NIET bij de leerlingen, maar wel bij hun vakantie.

Ocharme, één weekje extra om goede redenen (leerachterstand bv) kan echt niet :bang:

En dan maar klagen dat het publiek een fout beeld heeft van de job.

Benieuwd of de verpleegsters/dokters en verzogers in WZC straks ook hun "al geplande" vakantie gaan opeisen. Ah nee, die hebben wel verantwoordelijksheidsgevoel. Dat blijkt al weken.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

phil48 schreef:... "al geplande" vakantie gaan opeisen...
Nee, maar alle wettelijke vakantiedagen moeten wel opgenomen zijn tegen het einde van het jaar. Dat zou wel eens problemen kunnen geven in bezetting.

Uiteraard kan onze wetgever wel een uitzondering maken, maar dan staan er weer een aantal pipo's uit andere sectoren waarschijnlijk te bleiten dat ze dat ook zouden mogen en dan zoeken naar allerlei haken en ogen in die uitzondering om aan te klagen of zelf op te eisen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Er hangt toch een raar geurtje aan het officieel verhaaltje van die vleermuis & die degoutante Chinese markt ....

In bepaalde alternatieve kringen werd er al maanden gezegd dat er stukjes HIV in corona zitten, wel het wordt nu door de ontdekker van Aids zelf bevestigd:
Voor de site Pourquoi Docteur ging hij daar nog dieper op in. “Met mijn collega, biowiskundige Jean-Claude Perez, heb ik de soort van het genoom (genetische samenstelling van een organisme, nvdr.) van dit virus nauwkeurig geanalyseerd.” Volgens de professor bevat SARS-CoV-2 fragmenten van het hiv-virus. “Maar die kunnen onmogelijk van een patiënt afkomstig zijn”, aldus Montagnier nog die vindt dat de theorie over de vismarkt als oorsprong van het virus een “mooi verhaaltje” is.
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/w ... ~ad32eb26/

PS: ik hecht meer belang aan het woord van een nobelprijswinnaar dan een pro-vaxxer zoals Van Ranst en de virologen die je telkens op de VRT ziet

En ondertussen proberen meerdere fact checkers ons te doen geloven op Facebook dat het een puur nature mutatie is zonder menselijke manipulatie of menselijke fout. Al wat dan tegen de officiële lezing ingaat, is dan plots FAKE NEWS. Maar het komt nu van de ontdekker van Aids zelf ...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Anti-vaxxers gaan nu toch voet bij stuk houden mag ik hopen...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Boulder, waarom betwist je zelfs zaken waar we het over eens zijn, ik ben 100% eens met het feit dat iedereen zelf uitmaakt of men al dan niet (meer) wil telewerken en hoe ze zich daarbij voelen. Er is dus geen "gepush" en nog minder "opdringen", meer nog, zelfs het feit dat er wel degelijk nadelen zijn aan telewerk betwist ik niet. Ik vind persoonlijk de voordelen voor mij groter dan de nadelen. Dat betekent dus ook niet dat ik niet graag op kantoor ben. Telewerken en kantoor kan men ook combineren en dat in verschillende verhoudingen.

Velen hebben nu de kans gekregen om het te proberen en we zullen zien wat het nadien gaat geven. Ik denk niet dat we naar minder telewerk gaan dan voor de coronacrisis, wel dat men er lessen uit gaat trekken en bepaalde problemen meer aandacht gaat geven. Telewerk zal nadien vrijwillig blijven en dat is perfect voor mij.

Het klopt niet dat bij de minste griep heel de bus of trein besmet is. Ik neem dagelijks de bus/trein en metro en ben zelden ziek. Ik heb op meer dan 20 jaar dienst nog geen 5 ziektedagen. Nu is er echter een acuut probleem en is risicobeperking meer aan de orde. Meer telewerk is net een les die ik uit deze crisis trek. Het was ook de eerste maatregel die genomen werd.

Jammer dat je vervalt in veralgemeningen als eenzaten en asocialen om telewerkers te beschrijven. Ik kan u vertellen dat veel lokalen bij ons ook gevuld zijn met 1 persoon, ik vind dat geen asocialen of eenzaten. Trouwens mijn vriendin doet ook aan telewerk zijn we nu beiden eenzaten? :lol:

Online lessen hebben voordelen zoals het opnemen en heruitzenden. Je kan dus meer mensen bereiken en de les hergebruiken. Ook kan men pauzeren en terugspoelen bij opnames. Carl Devos spreekt voor zijn eigen winkel, hij wordt betaalt voor elke les, en dat begrijp ik maar Carl Devos gaat niet bepalen of streaming of online lessen kunnen of niet. Het is louter zijn persoonlijke voorkeur.

Als de chef de algemene trend zou zien dat de productiviteit afneemt dan MOET hij daar iets aan doen als hij bekwaam is. Hij zal de WN dus aanspreken hierover en aanpassingen doorvoeren eventueel. Telewerk zou niet mogelijk zijn mochten er grote productiviteitsverliezen zijn.

Ofwel is BDW een leugenaar ofwel Jambon, wat kies je :)
BDW is gewoon pissed dat hij niet mee mag spelen en zit daarom in een verkrampte oppositiemodus. Dat is in conflict met de Vlaamse regering en het vroegere eigen regeringswerk. Beke doet het niet goed maar kan moeilijk verantwoordelijk gesteld worden voor alles dat fout gelopen is voor hem. Het tekort aan materiaal en vooral personeel en de omkadering van de WZC is al veel langer een probleem maar men ging telkens besparen ipv investeren. Dat is een keuze maar deze bleek nefast. Ook de opdeling is inderdaad niet efficiënt, zoveel ministers en instellingen die elkaar in de weg zitten, daarom dat ik pleit voor 1 land, 1 regering en 1 minister per domein. Steek de winst in de zorg en je bent beter bezig.

De regering laat niemand sterven en weigert ook niemand. Er wordt gewoon gekozen om de beperkte IC capaciteit te bewaken voor een mogelijke 2e piek die realistisch is als er veel mensen de regels niet wensen te respecteren. Het is trouwens niet in het voordeel van de overheid dat er mensen sterven want elke dode is een belastingsbetaler en werkverschaffer minder.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@ub4b

Zolang we niets lezen daarover in "nature medicine" of "the lancet" blijf ik toch sceptisch...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Btw

Mijn werkgever wilt dat ik af en toe verlof opneem om de bezetting te garanderen na de corona crisis.

Mag de werkgever mij dat verplichten?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Voor besmetting met hiv moet er fysiek contact zijn en uitwisseling van lichaamsappen zoals bloed of speeksel die met elkaar in contact komen. Hiv verspreidt zich niet via de lucht.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 397 keer

wied schreef:@ub4b

Zolang we niets lezen daarover in "nature medicine" of "the lancet"
Het officiële verhaal ivm de markt + vleermuis, werd al in twijfel getrokken in the lancet, zie 04:00 tot 05:29

devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

timmermc schreef:Iemand een goed idee hoe de cijfers in Spanje worden geteld, 20K doden het stemt me toch wel erg droef.
M'n vriendin is van origine Spaans, en het komt er op neer dat momenteel zeer slecht geteld wordt in Spanje - en er een volledige hertelling zal gebeuren/bezig is.

https://www.nytimes.com/2020/04/16/worl ... -toll.html

https://covid19.isciii.es/
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:
timmermc schreef:Iemand een goed idee hoe de cijfers in Spanje worden geteld, 20K doden het stemt me toch wel erg droef.
M'n vriendin is van origine Spaans, en het komt er op neer dat momenteel zeer slecht geteld wordt in Spanje - en er een volledige hertelling zal gebeuren/bezig is
Tja Spanjaarden en tellen (of cijfers). Het blijft daar een probleem. Dat was 40 jaar geleden al zo (ergens iets gaan eten of drinken en je kon er donder op zeggen dat de rekening niet klopte) en dat blijkt nu nog steeds zo te zijn.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Jack Daniels schreef: Spanjaarden en tellen (of cijfers). Het blijft daar een probleem. Dat was 40 jaar geleden al zo (ergens iets gaan eten of drinken en je kon er donder op zeggen dat de rekening niet klopte) en dat blijkt nu nog steeds zo te zijn.
Soms kan een beetje humor deze droeve tijd wat opfleuren :worship:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Btw

Mijn werkgever wilt dat ik af en toe verlof opneem om de bezetting te garanderen na de corona crisis.

Hier is de maatregel, 75% van het wettelijk verlof inplannen tegen 30 april, de rest tegen september. Dan is alles ingeplanned, is de minimale bezetting gegarandeerd. Schuiven mag achteraf wel, zolang de bezettingsregels maar gerespecteerd worden.

Toen ik nog shiften draaide was het eenvoudig, alle dagen verlof waar ik nog geen idee van had om het in te plannen helemaal achteraan in het jaar zetten. Zo deden we dat allemaal, wij konden naar voor schuiven en onze baas was verzekerd dat er geen verlofdagen overschoten op het einde van het jaar.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

MichelJ schreef:

Hier is de maatregel, 75% van het wettelijk verlof inplannen tegen 30 april, de rest tegen september. Dan is alles ingeplanned, is de minimale bezetting gegarandeerd. Schuiven mag achteraf wel, zolang de bezettingsregels maar gerespecteerd worden.

Toen ik nog shiften draaide was het eenvoudig, alle dagen verlof waar ik nog geen idee van had om het in te plannen helemaal achteraan in het jaar zetten. Zo deden we dat allemaal, wij konden naar voor schuiven en onze baas was verzekerd dat er geen verlofdagen overschoten op het einde van het jaar.
Tenzij er al een regeling/afspraak was kan je werkgever mijns inziens niets verplichten, alleen rekenen op goodwill.
Uiteraard wil elke werkgever voorkomen dat er nu minder gewerkt wordt omwille van de lockdown en na de lockdown ook omdat iedereen verlof heeft opgespaard.

Maar verplichten kan volgens mij niet als er geen verplichting was op voorhand.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Maar verplichten kan volgens mij niet als er geen verplichting was op voorhand.
Inderdaad, en de vraag was dus betreft wettelijke vakantiedagen:
Dit is een uitzonderlijke situatie en deze situatie kan zonder bijkomende maatregelen mischien het voortbestaan van het bedrijf schaden. Hoewel de werkgever vermoedelijk compensatie ontvangt nu (bijkomende maatregelen), heeft hij daarom niet echt een reden om wettelijk het probleem met het voortbestaan van de onderneming als reden aan te halen bij een rechter.
Het is aan jou of je daarmee instemt uit vrije wil. Hij kan het je vragen maar niet verplichten, of het moet vermeld zijn in je contract, CAO of regeling.
Laat je in elk geval niet intimideren. Ik vemoed dat je werkgever dit doet uit gemakzucht of uit vergetelheid, dan moet hij geen aanvraag doen voor tijdelijke werkloosheid.

(Ps.: :cop: Het brengt natuurlijk gevaar mee als je niet instemt, misschien zet hij dan een kruisje naast je naam voor de toekomst. Een tijdje geleden heeft er ook iemand eenzelfde opmerking gemaakt op mijn post omdat ik absoluut weiger om voor thuiswerk privé materiaal te gebruiken. :bang: )
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Dat is wat mij betreft een mes dat langs 2 kanten snijdt. Typisch Belgische wetgeving.

De werkgever kan in principe enkel verlof opname verplichten indien hier afspraken rond gemaakt zijn op het niveau van de ondernemingsraad (waarvan dan bepalingen opgenomen zijn in het arbeidsreglement of zelfs individuele arbeidsovereenkomsten) of middels een CAO / sectoraal akkoord of iets dergelijks. Meestal hebben deze regelingen betrekking op klassieke verlofperiodes zoals juli / aug en de periode tussen kerst en nieuw. Daarbuiten kan hij het niet echt verplichten want principieel is de werknemer vrij om over zijn verlofrecht te beschikken.

Anderzijds is het zo dat de werkgever verlof kan weigeren indien de reguliere en goede werking van het bedrijf hierdoor niet in het gedrang komt.Hier zit je natuurlijk in een serieuze grijze zone en op veel werkplekken is dit vatbaar voor (ruime) interpretatie. En dan voel je de discussie al komen ...

I.m.o. blijven verlofrechten altijd een voorwerp van een akkoord op basis van goede verstandhouding tussen werkgever en werknemer ... Zo niet, wordt het moeilijk. Het is dus een kwestie van nemen en geven en "it always takes two to tango".
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bij ons hebben ze iedereen zijn overuren doen opnemen. Zodoende blijven we op dit moment nog gespaard van technische werkloosheid. Zelf had ik 10 of 11 dagen staan. Die zijn nu opgesoupeerd. Liever dat dan werkloos. Oh ja, wij werken allemaal thuis.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef:Een tijdje geleden heeft er ook iemand eenzelfde opmerking gemaakt op mijn post omdat ik absoluut weiger om voor thuiswerk privé materiaal te gebruiken. :bang: )[/i]
Hier is de wet wel duidelijk: "de werkgever dient in te staan voor de uitrusting (lees: "het materiaal") de werknemer nodig heeft voor de uitvoering van zijn functie

Dus dit kan niet ... Indien je het materiaal niet mee naar huis kunt nemen dat je nodig hebt voor de uitoefening van uw functie, kun je "tout court" niet thuis werken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

vraag is of een stoel en tafel daar ook bij horen, want daar willen sommige collega's vergoeding voor... terwijl ze al een vergoeding krijgen, altijd...

J.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

phil48 schreef:Intussen tonen de onderwijsvakbonden waar hun échte prioriteiten liggen.
En dat is NIET bij de leerlingen, maar wel bij hun vakantie.
Ocharme, één weekje extra om goede redenen (leerachterstand bv) kan echt niet :bang:
Who is to blame?
Ik zie een minister die gefrustreerd is dat hij niets mag zeggen, dus af en toe komt hij op de radio/TV met nietszeggende standpunten.
Als je een deal wil met de vakbond, regel dat in der minne en kom op radio/TV uw deal aankondigen. Als je in een interview in GVA een schot voor de boeg lost, is het 100% zeker dat de vakbond daar afwijzend op reageert.

Een gelijkaardig scenario is het ontslag van Davignon: hij gaat plannen aankondigen in de pers, waardoor zijn gesprekspartners zich gepakt voelen. Logisch dat ze hem dan wandelen sturen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:vraag is of een stoel en tafel daar ook bij horen, want daar willen sommige collega's vergoeding voor... terwijl ze al een vergoeding krijgen, altijd...

J.

Als ze al een vergoeding krijgen, mogen ze zeer tevreden zijn. Er moet ook nog wat redelijkheid zijn, vind ik. Je hebt al de voordelen van thuiswerk (geen fileleed, in mijn geval geen slijtage aan de wagen en brandstofkosten, geen risico op ongevallen of andere schade zoals iemand die je geparkeerde voertuig op het werk een deuk geeft, etc.).

Het zijn zo een individuen die alles om zeep helpen. Nogmaals, als werkgever - werknemer relatie en vice versa, nog maar een beetje gestoeld zijn op wederzijds begrip, kunnen "nemen en geven", enz. is dat nog altijd de mees ideale situatie. Wanneer ze een vergoeding vragen voor een tafel of stoel, dan is alle redelijkheid zoek.
En stel dat de werkgever die ter beschikking stelt, dan zullen die nog in hun interieur moeten passen ook zeker ?

Wij krijgen voor thuiswerk "nul" ofte zero ...
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Misschien is openbaar een stelling nemen nog niet zo’n slechte strategie als je weet dat ook in gesloten meetings de vakbonden een blok zetten. Op deze manier moeten ze publiek hun (best egoïstisch) standpunt maar verdedigen naar de rest van de bevolking en is de kans groter dat ze plooien (of koppig vasthouden en daarmee hun imago verder de afgrond in storten). Gezien de onderwijskoepels het idee niet afschieten kan dit nog wel eens gaan werken en goed uitdraaien.
bartd
Member
Member
Bedankt: 6 keer

Jack Daniels schreef:Bij ons hebben ze iedereen zijn overuren doen opnemen. Zodoende blijven we op dit moment nog gespaard van technische werkloosheid. Zelf had ik 10 of 11 dagen staan. Die zijn nu opgesoupeerd. Liever dat dan werkloos. Oh ja, wij werken allemaal thuis.
Als je thuis kan werken waarom moet je dan je overuren opnemen ?
Los daarvan, kan een werkgever eigenlijk verplichten wanneer je die overuren dient op te nemen ? Volgens mij mag je zelf bepalen wanneer je dat doet.
Laatst gewijzigd door bartd 19 apr 2020, 10:14, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: Wij krijgen voor thuiswerk "nul" ofte zero ...
Het enige wat er voor ons verandert is dat we thuis werken. Al de rest blijft precies alsof we op kantoor zouden werken: ploegenpremie, stiptheidspremie, week-end premie, maaltijdcheques... We moeten alleen de verplaatsing niet maken. Er werden bij ons iets van een 100 laptops verdeeld onder het personeel.
bartd schreef: Als je thuis kan werken waarom moet je dan je overuren opnemen ?
Los daarvan, kan een werkgever eigenlijk verplichten wanneer je die overuren dient op te nemen ? Volgens mij mag zelf bepalen wanneer je dat doet

Lees nog eens goed wat er staat in plaats van domme vragen te stellen: wij nemen onze overuren op om tevermijden dat we technisch werkloos worden. Ik zie het verband niet met (thuis) werken. Werken is werken, thuis of op kantoor. En nee, die zal dat niet kunnen verplichten. Blijkbaar ben jij iemand die eerder opteert om werkloos thuis te zitten (met loonverlies) terwijl ik nu helemaal geen loon verlies door mijn overuren op te nemen. We hadden de keuze. Als de maatregelen verlengd worden bestaat nog wel de kans dat we toch technisch werkloos gezet worden. In dat laatste geval hebben we geen keuze meer als werknemer.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Jack,

Dat is ook het argument dat ze mij geven. Als we geen verlof nemen riskeren we in tijdelijke werkloosheid te belanden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Jack,

Dat is ook het argument dat ze mij geven. Als we geen verlof nemen riskeren we in tijdelijke werkloosheid te belanden.
Ik neem geen verlof.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Hmm ok dan is het anders.

Kijk dit kregen wij:
Om te vermijden dat we moeten overstappen naar periodes van tijdelijke werkloosheid is het aangewezen om bvb. jullie verlof/recup toch in bepaalde mate op te nemen. Ook thuiswerk sluit stress en vermoeidheid niet uit. Het combineren van werken, kinderen bijstaan, zorgtaken, …. Tijdens deze toch wel extreme omstandigheden.

Dit kan door in periodes waar er minder werk is, in overleg met ons, 1 dag per week in te plannen.

Hierdoor vermijden we ook dat we in het najaar geconfronteerd worden met massale verlof aanvragen waardoor we de continuïteit van de dienstverlening niet meer kunnen garanderen. De werking van onze dienst moet gegarandeerd blijven.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb nu een tiental dagen recup genomen. Mochten de maatregelen verlengd worden dan kan ik nog altijd mijn verlofdagen opnemen. Op die manier vermijd ik technische werkloosheid en loonverlies. Op vakantie gaan zal er dit jaar toch niet inzitten.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef: Ocharme, één weekje extra om goede redenen (leerachterstand bv) kan echt niet :bang:

En dan maar klagen dat het publiek een fout beeld heeft van de job.

Benieuwd of de verpleegsters/dokters en verzogers in WZC straks ook hun "al geplande" vakantie gaan opeisen. Ah nee, die hebben wel verantwoordelijksheidsgevoel. Dat blijkt al weken.
Volledig akkoord: maar één woord voor. Dégoutant. En dan werkgevers maar klagen dat het niveau van het onderwijs zakt.
Op die manier zorgen leerkrachten er zelf voor.

Als ze 2 weken opofferen, hebben ze nog een maand verlof aaneensluitend. Ik moet daar zelfs nog niet van dromen … Zeker geen jaloesie, maar een beetje verantwoordelijkheidsgevoel misstaat niemand.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Vooral in de lager school en kleurschool was dat vakantie. Veel lagere school leerkrachten die gewoon een oefenbundel hebben meegegeven en de kinderen en ouders moeten maar hun plan trekken. Ik heb een familielid die tijd stak in filmpjes, in contact blijven, online lessen en die werd vervolgens aangesproken door de directeur dat hij de lat te hoog legt voor de andere (statutaire) leerkrachten die liever geen zak doen.
In middelbaar waren er wel nog (beperkte) online lessen en wat taken, maar serieus op het gemak.

Kan me niet inbeelden dat die kleuterleidster iets aan het doen zijn.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

Of hoe de een een held is en de ander niet, indertijd was de held van nu slechts een witte woede waar velen het erover vonden met al hun gestaak/betogingen.

Dus wat denk je dat er gaat of dient te gebeuren met al de wettelijke verlofdagen die de zorgsector nog dient op te nemen, allemaal uitbetalen of toch nog opnemen op het eind van het jaar, of gaan we een wettelijke regeling moeten treffen?

Vijf weken.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Eén ding is duidelijk: het "chacun pour soi" principe blijft, ondanks de crisis. De mensheid is de eigen ondergang aan het graven ...

Het is beginnen verkeerd lopen volgens mij met het principe van "de vrije opvoeding" waar "alles moet kunnen", de leuze was.

"Corona" is m.i. hiervan een gevolg, los van de andere (cf. o.m. Bill Gates die stelt dat dit zich om de 20 j. dreigt te herhalen) die nog zullen volgen ..." Maar ja, tijden veranderen nu éénmaal ... Heb het wel moeilijk om te volgen.

Ik zet zelf in de zorgsector en heb me zelf de limiet opgelegd van 2 dagen maximaal thuiswerk per week ... De rest wil ik ter plaatse zijn omdat ik hier zelf ook veel uit leer, niet allen als "professional" maar ook als mens ...

Mijn conclusie is en blijft: "we zijn echt niet goed bezig ..." En als je denkt dat deze crisis een moment van reflectie is. No way, ik zie dit elke dat op het werk nog, idem in het verkeer, idem in winkels ...

Ik vraag me af waar dat gaat eindigen binnen 20 - 30 jaar of zelfs langer ... Misschien blij dat ik het niet meer zal moeten mee maken gezien mijn leeftijd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

ub4b schrijft: ...werd al in twijfel getrokken in the lancet...

Dixit "the epoch times"! Ernstig blijven hé :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
phil48
Elite Poster
Elite Poster

dragonflo schreef:Vooral in de lager school en kleurschool was dat vakantie.
En dan moet je weten dat AL onze buurlanden in de zomer maar zes weken vakantie geven. Toen de vorige minister van onderwijs een voorstel deed (op basis van wat experten adviseerden) om dat ook bij ons te doen, steigerden de vakbonden ook.

Nochtans weten we uit ervaring (zelf kinderen in het middelbaar) dat er in de "normale jaren" de laatste week van juni (na de examens) ook iedereen mag thuiszitten. Vandaar dat zoveel ouders al in de "goedkopere" juni maand met vakantie vertrokken en het rapport op latere datum kwamen ophalen.

Dus echt klagen hoeft niet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

koenraaddeconinck schreef: Als ze al een vergoeding krijgen, mogen ze zeer tevreden zijn. Er moet ook nog wat redelijkheid zijn, vind ik. Je hebt al de voordelen van thuiswerk (geen fileleed, in mijn geval geen slijtage aan de wagen en brandstofkosten, geen risico op ongevallen of andere schade zoals iemand die je geparkeerde voertuig op het werk een deuk geeft, etc.).
Dat fileleed, schade aan voertuigen, etc, op een of andere manier nog steeds als de norm beschouwd wordt om te gaan werken, is toch onbegrijpelijk. Zeker als we nu al een goede maand aan het bewijzen zijn dat dat dus niet hoeft.
NuKeM schreef:Gezien de onderwijskoepels het idee niet afschieten kan dit nog wel eens gaan werken en goed uitdraaien.
De notie van "de scholen mogen zelf beslissen" gaat weer leiden tot een kakafonie van beslissingen, met de sterke ASO-college's in West-Vlaanderen die voor een verlenging gaan terwijl Nederlandstalige scholen in het Brusselse dat niet gaan doen, met alle gevolgen vandien.
phil48 schreef: En dan moet je weten dat AL onze buurlanden in de zomer maar zes weken vakantie geven.
Nee hoor, Luxemburg geeft ook 2 maanden. En de economische wereldleider de VS evenzeer in veel staten.

Ik denk dat de onvrede ook grotendeels te maken heeft met de timing: wijzigingen aan de schoolkalender beslis je beter (ten laatste) in het voorafgaande schooljaar, niet tijdens het lopende schooljaar. Maw: nu (en tot en met 31 augustus) kan je de kalender bespreken voor 2020-2021, maar die van 2019-2020 laat je nu met rust.

En die 8 weken vakantie waren geen obstakel voor onze uitstekende PISA-resultaten indertijd, dus ik maak wel de nodige bedenkingen bij de notie dat dat allemaal zo slecht zou zijn.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Ik denk dat de onvrede ook grotendeels te maken heeft met de timing.
Ja, misschien moet iemand de onderwijsvakbond even uitleggen dat er een corona crisis bezig is en dat dat de reden is dat de leerkrachten intussen al bijna zes weken thuis zitten. Vooral in het lager en kleuteronderwijs zonder iets om handen te hebben.

Ahja. Ik had het over onze buurlanden, niet meteen over de VS.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

ccatalyst ziet het groter dan u hee phil48
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

dragonflo schreef:
Kan me niet inbeelden dat die kleuterleidster iets aan het doen zijn.
Hier heeft de jongste (2de kleuterklas) bijna elke week een filmpje gekregen met een verhaaltje door de juf, en enkele ‘werk blaadjes’ om wat te knutselen en enkele begrippen te leren.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”