In deze Corona tijden heb ik de verveling aangepakt door een eigen mailserver op m'n NAS te installeren.
Nu zou ik graag de mail daar op laten aankomen ipv bij m'n hosting provider.
Blijkbaar loopt dat via poort 25. Proximus heeft deze geblokkeerd.
Is er een mogelijkheid om de mail toch op m'n NAS te krijgen? Via een andere poort? Hoe instellen bij m'n hosting provider.
Poort 25 mailserver
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
- provider/abbo nemen met fixed ip en waar poort 25 open staat
- vps huren bij een hostingpartij waar je een mailserver op installeert
maar ....bezint voor ge begint!
een mailserver opzetten an sich is niet zo moeilijk.... dat doen op een manier dat je:
1) geen oorzaak gaat zijn van spam
2) geen spam a volonte gaat binnenkrijgen
3) je mails betrouwbaar gaat ontvangen en verzenden
4) zonder dat de mails of server/ip als spam gemarkeerd worden
5) je server niet gehackt gaat worden
al iets minder.
als het puur uit verveling is en om wat te "prullen" zou ik aanraden te kijken naar een setup waarbij je huidige mailserver de mails doorstuurt naar een specifieke mailserver op een specifieke poort (die op jouw nas dus).
moet je wel eerst uitzoeken of dat mogelijk is via je huidige partij.
- vps huren bij een hostingpartij waar je een mailserver op installeert
maar ....bezint voor ge begint!
een mailserver opzetten an sich is niet zo moeilijk.... dat doen op een manier dat je:
1) geen oorzaak gaat zijn van spam
2) geen spam a volonte gaat binnenkrijgen
3) je mails betrouwbaar gaat ontvangen en verzenden
4) zonder dat de mails of server/ip als spam gemarkeerd worden
5) je server niet gehackt gaat worden
al iets minder.
als het puur uit verveling is en om wat te "prullen" zou ik aanraden te kijken naar een setup waarbij je huidige mailserver de mails doorstuurt naar een specifieke mailserver op een specifieke poort (die op jouw nas dus).
moet je wel eerst uitzoeken of dat mogelijk is via je huidige partij.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 167 keer
Neem dit even door: https://mailinabox.email/guide.html
Is een geautomatiseerd script om een mailserver op te zetten. Er staat ook welke infrastructuur je hiervoor best neemt (lees: niet thuis maar bv een VPS).
Is een geautomatiseerd script om een mailserver op te zetten. Er staat ook welke infrastructuur je hiervoor best neemt (lees: niet thuis maar bv een VPS).
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 33 keer
1/ Je eigen domeinnaam registreren..
2/ Gezien je een abbt hebt met vermoedelijk variabel IP: DDNS opzetten. Vb NO-IP com. Bij deze laatste kan je MX forwarding instellen op een andere poort.
3/ Alternatieve poort op je router forwarden naar je interne server.
Gaat je sowieso wel wat kosten natuurlijk...
Edit: aanvulling: er zijn ook mailservers die je mail kunnen ophalen via een pop3 connectie naar je ISP mailbox(en). Versturen kan wat moeilijker worden (nogal wat mailservers blokkeren mail komende van ip ranges die bekend staan als variabel toegekend)
2/ Gezien je een abbt hebt met vermoedelijk variabel IP: DDNS opzetten. Vb NO-IP com. Bij deze laatste kan je MX forwarding instellen op een andere poort.
3/ Alternatieve poort op je router forwarden naar je interne server.
Gaat je sowieso wel wat kosten natuurlijk...
Edit: aanvulling: er zijn ook mailservers die je mail kunnen ophalen via een pop3 connectie naar je ISP mailbox(en). Versturen kan wat moeilijker worden (nogal wat mailservers blokkeren mail komende van ip ranges die bekend staan als variabel toegekend)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Off topic: het wordt echt dringend tijd dat DNS niet alleen op layer 3 gaat werken (IP), maar ook op layer 4 (port numbers).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
Eventueel kan je alle mail bij de hostingprovider laten toekomen en dat poppen naar je eigen mailserver?
Offtopic: DNS heeft dat al, nl SRV records. Laag 4 is trouwens transportlaag: UDP of TCP. Je bedoelt waarschijnlijk de sessielaag (poorten enzo)?
Offtopic: DNS heeft dat al, nl SRV records. Laag 4 is trouwens transportlaag: UDP of TCP. Je bedoelt waarschijnlijk de sessielaag (poorten enzo)?
-
- Elite Poster
Srv records zijn niet voor alles bruikbaar.
Je kan bv geen webserver thuis draaien op port 8080, en die port meegeven in de DNS records, zodat een end user gewoon naar de url kan surfen zonder een custom port toe te wijzen. Een HTTP client vraagt die srv records gewoon niet op, last I checked.
Anders was het probleem hier ook opgelost.
Dan kon OP gewoon een alternatieve smtp port meegeven in een DNS record.
En nee, poorten horen tot de OSI transport layer, layer 4 dus.
Een TCP fragment of UDP datagram bv hebben source en destination ports in hun headers staan.
Je kan bv geen webserver thuis draaien op port 8080, en die port meegeven in de DNS records, zodat een end user gewoon naar de url kan surfen zonder een custom port toe te wijzen. Een HTTP client vraagt die srv records gewoon niet op, last I checked.
Anders was het probleem hier ook opgelost.
Dan kon OP gewoon een alternatieve smtp port meegeven in een DNS record.
En nee, poorten horen tot de OSI transport layer, layer 4 dus.
Een TCP fragment of UDP datagram bv hebben source en destination ports in hun headers staan.
-
- Member
- Bedankt: 5 keer
ik heb het uiteindelijk op deze manier opgelost.
https://www.synology-forum.nl/index.php ... ttach=7290
Ik ga er geen schoonheidsprijs mee winnen, maar het werkt wel.
Het zou inderdaad geweldig zijn, mocht je inhet MX record een poort kunnen geven.
Het No-IP voorstel waar het wel zou kunnen, ga ik even bekijken en kom ik op terug.
Allen alvast bedankt voor de suggesties.
https://www.synology-forum.nl/index.php ... ttach=7290
Ik ga er geen schoonheidsprijs mee winnen, maar het werkt wel.
Het zou inderdaad geweldig zijn, mocht je inhet MX record een poort kunnen geven.
Het No-IP voorstel waar het wel zou kunnen, ga ik even bekijken en kom ik op terug.
Allen alvast bedankt voor de suggesties.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Verduidelijking op EDP supportartikel Wat te doen als poort 25 gesloten is?. Kort door de bocht: inkomend verkeer op poort 25 zal inderdaad lukken, maar uitgaand niet.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
Bij Orange kan het (kon het?) alleszins.
Ik heb het al ns getest op een orange line, en zowel incoming als outgoing mails gingen perfect en zonder relays.
Uiteraard enkel met test domain, want een eigen mailserver is een gigantisch gevaarlijk ding als je die beveiliging niet goed opvolgt, en je ligt supersnel in blacklists.
Ik heb het al ns getest op een orange line, en zowel incoming als outgoing mails gingen perfect en zonder relays.
Uiteraard enkel met test domain, want een eigen mailserver is een gigantisch gevaarlijk ding als je die beveiliging niet goed opvolgt, en je ligt supersnel in blacklists.
-
- Member
- Bedankt: 5 keer
Ooit klant geweest bij EDPnet. Ze hebben jammer genoeg geen TV. Vanaf het moment dat ze dit aanbieden, dan ben ik terug klant bij EDPnet.Sinna schreef:Verduidelijking op EDP supportartikel Wat te doen als poort 25 gesloten is?. Kort door de bocht: inkomend verkeer op poort 25 zal inderdaad lukken, maar uitgaand niet.