Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Het aantal doden blijft toch angstwekkend stijgen. Het hele verhaal van hoe er geteld wordt, wordt hierin ook stilaan geen aanvaardbare uitleg meer. Vandaag rapporteren ze al 127 doden in de ziekenhuizen. Als je rekent naar ons aantal inwoners, had Italië op zijn piek ongeveer 150 doden (919 doden op 27 maart). We zitten daar dus al behoorlijk dicht bij, en dit valt totaal niet te rijmen met het feit dat onze IC afdelingen nog een ruime overschot hebben.
Ik kan daar nu toch echt nog maar 1 conclusie uit trekken: bij ons worden mensen veel te laat opgenomen in de ziekenhuizen en veel te laat naar IC gebracht.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

ITnetadmin schreef:Telewerk: zoals elders al gezegd is telewerk nu niet hetzelfde als telewerk later.
Veel bedrijven gaan geen laptops kunnen of willen voorzien, de veiligheidsrisicos voor het netwerk zijn ook niet min als die laptops niet toegetimmerd zijn (en software daarvoor is niet goedkoop).
De firewalls zullen ook zwaarder moeten zijn.
Sommige bedrijven zullen werkposten 2x moeten kopen: een desktop, en dan een laptop om op die geinstalleerde desktop te kunnen rdp'en.
Of ze zullen terminal servers met alle license en hardware kosten navenant moeten deployen.
De situaties aub niet vergelijken.
Er zijn nu in IT shortcuts genomen die anders absoluut not done zouden zijn.
Veel excuses om iets niet te doen wat anderen al vlot doen dus.

Het punt is dat WG's die zich niet aanpassen zullen te maken krijgen met WN's die dat wel gedaan hebben. De geest is uit de fles en gaat er niet meer in, zoiets.

Zij die de boot (te) lang hebben afgehouden staan nu inderdaad voor kosten maar ook de voordelen zullen nieuw voor hen zijn, geen echt argument dus. Het systeem draait al jaren voor de coronacrisis, er bestaan dus genoeg mogelijkheden om dit te organiseren, het enige dat nodig is is de wil om het te doen. WG's kunnen niet meer verschuilen achter excuses want anderen doen het gewoon.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

Tomby schreef:Ik kan daar nu toch echt nog maar 1 conclusie uit trekken: bij ons worden mensen veel te laat opgenomen in de ziekenhuizen en veel te laat naar IC gebracht.
er is ook een andere conclusie te trekken, maar die is nog veel luguberder: "ze zijn de IC aan het opkuisen, en mensen actief van de beademing aan het halen, om plaats te maken voor een 2nd wave".
Laat ons hopen dat jouw conclusie beter bij de waarheid ligt dan de mijne.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

profke schreef:er is ook een andere conclusie te trekken, maar die is nog veel luguberder: "ze zijn de IC aan het opkuisen, en mensen actief van de beademing aan het halen, om plaats te maken voor een 2nd wave".
Dat zou inderdaad luguber zijn, want waarom zouden ze dat al doen zolang er capaciteit is ? Of zou het zijn om het personeel te sparen ?
Enige wat ik niet kan/wil geloven met jouw of mijn verklaring, is dat dat dan echt wel over alle ziekenhuizen zou moeten gebeuren. Ik kan me moeilijk inbeelden dat ergens richtlijnen zijn naar alle hospitalen om de lat hoog te leggen voor opname en/of IC. Wat natuurlijk ook kan, is dat die lat sowieso al altijd te hoog lag en veel hoger dan in andere landen.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Jack Daniels schreef:In ieder geval : al die overlijdens in de bejaardentehuizen zijn dan weer positief nieuws voor... de pensioenkas.
Niet alleen voor de pensioenkas maar ook voor de begrafenisondernemers, kassa kassa voor hen.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

ITnetadmin schreef: maar de oorlog was gedaan en dus geraakte deze golf niet makkelijk meer rond de wereld.

Code: Selecteer alles

After the lethal second wave struck in late 1918, new cases dropped abruptly – almost to nothing after the peak in the second wave.[59] In Philadelphia, for example, 4,597 people died in the week ending 16 October, but by 11 November, influenza had almost disappeared from the city. One explanation for the rapid decline in the lethality of the disease is that doctors became more effective in prevention and treatment of the pneumonia that developed after the victims had contracted the virus. However, John Barry stated in his 2004 book The Great Influenza: The Epic Story of the Deadliest Plague In History that researchers have found no evidence to support this position.[4] Some fatal cases did continue into March 1919, killing one player in the 1919 Stanley Cup Finals.

Another theory holds that the 1918 virus mutated extremely rapidly to a less lethal strain. This is a common occurrence with influenza viruses: there is a tendency for pathogenic viruses to become less lethal with time, as the hosts of more dangerous strains tend to die out.
Damn, nog zoveel onzekerheden.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Ik ga er vanuit dat overheid na 3 mei nog wel een tijdje thuiswerk zal opleggen als het werk dit toelaat. Veel te veel bedrijven hebben open offices en als virus zich verspreid via droplets en airosol dan moeten mensen maar 8 uur bij elkaar zitten om besmet te geraken.
Dat probleem heb je ook op scholen. In de kleuterschool komt daar nog eens bij dat al die kleuters nog alles aan het ontdekken zijn, alles en iedereen willen aanraken of in een mond steken. Social distancing op (lagere) scholen ik wil het wel eens zien. Een van die experten had de afgelopen week gezegd dat als we groepsimmuniteit willen voor kinderen dat we ze een paar maand moesten opsluiten op school met hun cornflakes.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

dragonflo schreef:Social distancing op (lagere) scholen ik wil het wel eens zien.
Ik ben ook zéér benieuwd.
1 juf of meester moet dan de social distancing controleren/handhaven van 24 kinderen, die al opgedraaid zijn door al die maatregelen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

heist_175 schreef:
dragonflo schreef:Social distancing op (lagere) scholen ik wil het wel eens zien.
1 juf of meester moet dan de social distancing controleren/handhaven van 24 kinderen, die al opgedraaid zijn door al die maatregelen.

Er is nochtans GEEN alternatief, of zullen we die kids dan maar ineens tot september thuishouden ??
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

phil48 schreef:
heist_175 schreef:
Er is nochtans GEEN alternatief, of zullen we die kids dan maar ineens tot september thuishouden ??
Dat is toch wat ik begrepen heb voor de kleuters: thuis tot en met 31/8.

Lager onderwijs: social distancing is niet haalbaar, dus gaan we silo's van mensen mixen. Niet "iedereen met zijn buren", maar meteen op een veel grotere schaal: klassen, schooljaren tot een hele school toe. In de basisschool van onze kinderen betekent dat dan (lager onderwijs) 300 kinderen en dus +/- 250 gezinnen die je intens met elkaar in contact brengt. Maar elk van die gezinnen heeft ook nog eens zoveel contacten: niet alle kinderen gana naar dezelfde school, sommige ouders zijn ook lesgevers, ...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Dizzy schreef:Veel excuses om iets niet te doen wat anderen al vlot doen dus.
Het punt is dat WG's die zich niet aanpassen zullen te maken krijgen met WN's die dat wel gedaan hebben. De geest is uit de fles en gaat er niet meer in, zoiets.
Zij die de boot (te) lang hebben afgehouden staan nu inderdaad voor kosten maar ook de voordelen zullen nieuw voor hen zijn, geen echt argument dus. Het systeem draait al jaren voor de coronacrisis, er bestaan dus genoeg mogelijkheden om dit te organiseren, het enige dat nodig is is de wil om het te doen. WG's kunnen niet meer verschuilen achter excuses want anderen doen het gewoon.
Je leest me verkeerd.
Ik zeg dat IT nu overstelpt gaat zijn met managers en bazen die het gaan willen blijven doen op een onveilige, cost cutting manier.
En dat we met z'n allen een stevige ruggegraat gaan moeten nodig hebben om daar tegenin te gaan en te zeggen "het zal correct zijn, of het zal niet zijn".

Ben Weyts zei overigens dat kleuters idd geen social distancing kunnen uitvoeren.
Hij beweerde wel dat lagere schoolkinderen daar perfect toe in staat zijn, en toen had ik toch wel een "whatthefuck" momentje.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 16 apr 2020, 13:37, in totaal 2 gewijzigd.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
phil48 schreef:
heist_175 schreef:

Lager onderwijs: social distancing is niet haalbaar, dus gaan we silo's van mensen mixen. Niet "iedereen met zijn buren", maar meteen op een veel grotere schaal: klassen, schooljaren tot een hele school toe. In de basisschool van onze kinderen betekent dat dan (lager onderwijs) 300 kinderen en dus +/- 250 gezinnen die je intens met elkaar in contact brengt. Maar elk van die gezinnen heeft ook nog eens zoveel contacten: niet alle kinderen gana naar dezelfde school, sommige ouders zijn ook lesgevers, ...

Ik deel absoluut je verzuchtingen, maar het is onrealistisch te denken dat het miljoen technisch werklozen van vandaag tot en met september gaat thuisblijven hé.

De grootouders mogen niet voor de kleuters zorgen (dat is toch het idee), dus ergens zal toch iets moeten gebeuren.

De lagere school blijkt in andere landen ook de eerste te zijn die gaat openen, daar volgen ze gewoon de trend.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

heist_175 schreef:
phil48 schreef:
heist_175 schreef:
Dat is praktisch niet haalbaar imho...
Je kan niet thuis voor opvang zorgen en gaan werken.
Kinderen dan maar naar de grootouders of toch maar naar de school opvang ? Het resultaat gaat krak hetzelfde(of erger) zijn dan de kleuterschool wel open te doen.

Ik zit hier met een koter van 4, en ik moet zeggen dat dat wonderwel goed werkt, ook de social distancing is niet echt een probleem, haar groothouders wonen naast ons en dat is blijkbaar een groter probleem voor hun dan voor mijn dochter.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Wat de scholen betreft.
Als je in het buitenland bekijkt is het vaak de lagere scholen als eerste of de leeftijd tot 12 jaar.
De reden van die virologen is dat de besmetting tussen kinderen geen probleem is.
Het grootste probleem is de besmetting tussen jongvolwassenen en volwassenen.
En dan maakt de 1,5 meter ook niet uit.
Het enige punt zijn dan de leerkrachten, maar de vraag is dan weer hoe de besmetting tussen kinderen en volwassenen zit?

Ik mis toch veel info en veel info van de verschillende landen spreekt elkaar ook tegen.
Tot zover 1 Europa.

Maarja, met de WZC is het niet anders.
Er is grote vraag naar? Ik snap niet goed van wie ...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Het probleem is wel dat ook jonge kinderen sterven aan corona, en dat dit een veel grotere PR disaster is dan een hoop ouderen die sterven.
Scholen openen en 1 of 2 kinderen over het ganse land die sterven aan corona, en het kot gaat veel te klein zijn.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Het probleem is wel dat ook jonge kinderen sterven aan corona, en dat dit een veel grotere PR disaster is dan een hoop ouderen die sterven.
Scholen openen en 1 of 2 kinderen over het ganse land die sterven aan corona, en het kot gaat veel te klein zijn.

Heb jij dan de garantie dat als iedereen weer gaat werken en de winkels allemaal open zijn, je kind niet via de ouders kan besmet worden ?? Dus het risico is even groot dat er kinderen sterven aan corona als de scholen dicht blijven dan als ze open zijn.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Yup.
Ik ga ook akkoord dat ze heropenen, overigens.
Maar de publieke opinie van de sheeple gaat niet rationeel maar emotioneel reageren.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Inderdaad, als een kind overlijd is het kot te klein.
Maar wie zegt niet dat er onderliggende oorzaken kunnen zijn?
Na een overlijden word er geen autopsie gedaan uit respect natuurlijk.
Verschillende cases in het buitenland geven toch ook onderliggende aandoeningen aan.
En mochten die al op voorhand gekend zijn, dan kunnen ze zeker nog beslissen om zeker die kleinere groep van kinderen toch nog thuis te houden.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Als de kleuterscholen niet meer open gaan dit schooljaar mogen ze mij en mijn vrouw bijeen komen vegen. Gaan werken lukt dan ook niet voor de scholen terug open gaan + ik kan wel wat verlof gebruiken dan!
M.a.w. de enige optie is de scholen (ook/vooral kleuter) openen als eerste.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ITnetadmin schreef:Ik zeg dat IT nu overstelpt gaat zijn met managers en bazen die het gaan willen blijven doen op een onveilige, cost cutting manier.
En dat we met z'n allen een stevige ruggegraat gaan moeten nodig hebben om daar tegenin te gaan en te zeggen "het zal correct zijn, of het zal niet zijn".
Kortom, IT moet zijn werk doen en managers overtuigen van de noodzaak van goede beveiliging, dat was voor corona ook al zo. De bedrijven die deze inspanning al deden hebben nu een voorsprong, terecht en een argument bij om het OOK te doen.

@topic: Waarom zou de overheid mensen doelbewust laten sterven? Zelfs die oudjes leveren nog altijd op of denk je dat een bejaardentehuis geen business is met inkomsten en arbeidsplaatsen. Ook de begrafenisondernemers hebben er weinig aan. Ja, nu is er teveel werk waardoor ze overbelast zijn maar mensen kunnen maar 1 keer sterven en de extra doden nu zullen er nadien niet meer zijn. Kortom, net zoals alle andere complottheorieën hangt dit met haken en ogen aan elkaar.

Men wil niet alle capaciteit nu al benutten omdat er nog een opflakkering kan komen. Dat is gewoon een logische keuze net zoals de keuze om de al reeds verzwakte ouderen niet nodeloos te vervoeren. De gemiddelde tijd dat ze in een WZC zitten is 18 maanden. Draai het eens om, is het logischer om gezonde jonge mensen te laten sterven voor iemand die nog aan zijn laatste 6 maanden bezig is? Dit is een harde keuze maar wel eentje die moest gemaakt worden. Mocht de IC vol liggen met 85+ dan zou je pas wat horen.

Wat wel een probleem is, is dat door jarenlange bezuiniging de WZC niet opgewassen zijn voor de nu soms penibele situaties met veel medische zorg en minder personeel dat ook besmet raakt en ziek uitvalt. De Vlaamse regering heeft deze zorg willen regionaliseren waardoor we allen nu 53 EUR betalen waar we vroeger dezelfde, en vaak betere, zorg voor kregen. Bovendien is er te weinig geïnvesteerd in de mensen die men nu helden noemt maar gewoon onderbetaald zijn. Het zegt genoeg dat men al een tekort had en zelfs uit het buitenland mensen moest zoeken omdat wij dit werk niet voor deze prijs willen doen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Heb jij dan de garantie dat als iedereen weer gaat werken en de winkels allemaal open zijn, je kind niet via de ouders kan besmet worden ?? Dus het risico is even groot dat er kinderen sterven aan corona als de scholen dicht blijven dan als ze open zijn.
Mij lijkt het risico eerder omgekeerd van aard.
Mijn vrouw en ikzelf kunnen zelf wel voorzichtig genoeg zijn inzake social distancing en dergelijke. Maar ik kan echt niet verwachten dat mijn kinderen (8 en 10) dat ook zijn in een school-situatie. Een besmetting daar lijkt me dan ook niet zo onwaarschijnlijk. Maar als mijn kind besmet is, is de kans wel zeer groot dat hij/zij ook ons besmetten. Ik ben 50 dus zeker ook al een zekere risico-groep.
Het risico is dus eerder kinderen die hun ouders besmetten, en die ouders ziek worden dan het omgekeerde. Ik sta er alleszins niet voor te springen mijn kinderen weer naar school te sturen, en daardoor een veel grotere kans te hebben zelf besmet te geraken. En zelfs al betekent dat een kans van maar 1% dat ik in het ziekenhuis beland, ik vind dat toch een zekere Russische roulette die ik liever wil vermijden.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:
phil48 schreef:Heb jij dan de garantie dat als iedereen weer gaat werken en de winkels allemaal open zijn, je kind niet via de ouders kan besmet worden ?? Dus het risico is even groot dat er kinderen sterven aan corona als de scholen dicht blijven dan als ze open zijn.
Mij lijkt het risico eerder omgekeerd van aard.
Mijn vrouw en ikzelf kunnen zelf wel voorzichtig genoeg zijn inzake social distancing en dergelijke. Maar ik kan echt niet verwachten dat mijn kinderen (8 en 10) dat ook zijn in een school-situatie. Een besmetting daar lijkt me dan ook niet zo onwaarschijnlijk. Maar als mijn kind besmet is, is de kans wel zeer groot dat hij/zij ook ons besmetten. Ik ben 50 dus zeker ook al een zekere risico-groep.
Ik ken de cijfers niet uit mijn hoofd, maar was het niet zo dat bijna de helft van de (geteste) bewoners van de WZC ook positief waren, zonder dat ze symptomen hadden? Waarom ga je ervan uit dat geen enkel kind intussen "drager" (zonder symptomen) is van dit virus ?? Dan is de kans dat je het nu krijgt (of al anti stoffen hebt) ook bestaande natuurlijk.
Tomby schreef: Maar als mijn kind besmet is, is de kans wel zeer groot dat hij/zij ook ons besmetten. Ik ben 50 dus zeker ook al een zekere risico-groep.
Vermits het bijna zeker is dat er in de herfst/winter een tweede golf zal komen en dat vaccins ten vroegste in de lente "massaal beschikbaar" kunnen zijn (de eerste gaan sowieso naar het personeel in ziekenhuizen etc) - dan stel je dit door de scholen dicht te houden enkel maar uit.

Integendeels zelfs, in deze periode van het jaar (zomermaanden) is de kans groter dat het virus verzwakt dan in de koudere herfstmaanden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

timmermc schreef:Na het verdwijnen van ‘de koude oorlog’ hebben België en andere landen voortdurend hun capaciteit aan beschermingsmiddelen o.a. voor chemische oorlogsvoering afgebouwd, tot op een punt waar ze onvoldoend zijn zelfs voor eigen veiligheidsdiensten en enkel nog voorradig zijn in ziekenhuizen, in beperkte stocks. Meer nog, de eventuele productie en aanvulling ervan is in handen gegeven van China, het land van de heerlijke noedels.
In 2006 en 2009 nog werd in nationale rampenplannen het grote belang van mondmaskers benadrukt.
Die beslissing om ze te vernietigen is dus toch redelijk recent, want de Koude Oorlog is al veel langer gedaan.
Jack Daniels schreef:In ieder geval : al die overlijdens in de bejaardentehuizen zijn dan weer positief nieuws voor... de pensioenkas.
We kunnen ermee lachen, maar bedenk dat je binnen zoveel jaar ook die leeftijd zal hebben, heel je leven afgedragen zult hebben, en hoe ze je dan als een kostenpost zien, die kan geschrapt worden als ze je laten doodgaan.
Dat geeft toch wel een erg wrang gevoel.
fluppie schreef:De Block op de radio (meer naar onderen kan men gewoon luisteren) waar ze nog eens de nutteloosheid van Mondmaskers benadrukt.Als je je er beter mee voelt,mag je er een dragen' dat is heel wat anders wat het Duitse onderzoek benadrukt(dat het virus zeker voor een deel airborne is,vooral als je bijv. een tijdje in een gesloten ruimte zit).
Ja, het is grappig hoe zij zichzelf meerdere malen tegenspreekt binnen hetzelfde interview.
De stoffen mondmaskers hebben geen zin, want er zit geen filter in.
We gaan die zelf in de gevangenissen maken, want dan zijn we niet afhankelijk van het buitenland.
Wat maakt het uit, als ze toch geen zin hebben?
Het is alsof je met veel poeha zou aankondigen dat je nu zelf je eigen placebo's maakt...
Laatst gewijzigd door boulder 16 apr 2020, 18:39, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 96 keer

boulder schreef: Dat geeft toch wel een erg wrang gevoel.
het blijft een vervelende situatie
je wil niet dat die mensen ziek worden of sterven, akkoord
maar is het medicament, complete isolatie, wel zo veel beter?

Die trien vd EU sprak onlangs van quarantaine tot eind dit jaar. Dan gaan we naar een maand of 10 waarin die persoon enkel nog ingepakte robots te zien krijgt en nauwelijks van zijn kamer kan.
leven is belangrijk maar levenskwaliteit net zo zeer. Ik denk dat veel oudjes graag een half jaar vroeger sterven zolang ze hun familie/kleinkinderen kunnen blijven zien.
de doorlooptijd in een wzc is toch meestal niet meer als een jaar of 3
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

1207 schreef:maar is het medicament, complete isolatie, wel zo veel beter?
Op zich is dat relatief... men heeft nog contact met het personeel zoals anders ook het geval is.

Ik vermoed dat jij er ook niet gaat knuffelen terwijl het personeel in een beschermingspak rondloopt.

Hoeveel uur krijgt de gemiddelde WZC bewoner bezoek ?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef:Velen merken nu dat telewerk wel degelijk kan ook al beweerde sommige wg's van niet. Er wordt dus niets aangepraat maar mensen ontdekken gewoon nieuwe technologie en mogelijkheden. Die gaan ze niet ineens weer vergeten.
Je bent wel zaken aan het aanpraten, want iedereen die kan thuiswerken MOET dat doen tegenwoordig.
Het is alsof iedereen verplicht is het openbaar vervoer te nemen, en jij eventjes een rooskleurig beeld ervan schetst.
Iedereen die het kan gebruiken, gebruikt het, dus ik heb niet iemand anders om mij te vertellen hoe ik er mij moet bij voelen...
Dizzy schreef:Uiteraard is niet elke functie even geschikt en ook niet iedere werknemer. Je hebt altijd mensen die niet in staat blijken enige zelfdiscipline op te brengen of hun eigen werk te organiseren. Anderzijds is het de taak van uw chef om uw werk te beoordelen. Als men minder presteert bij telewerk zal dat dus snel opvallen bij een bekwame chef. Zij die niet kunnen/willen mogen nog altijd de files vullen, het blijft een vrije keuze buiten de corona-tijden.
Ik werk in een IT bedrijf, en daar zijn 99% van de functies mogelijk via telewerk.
Toch hoor ik daar veel klachten over, en ik ken maar weinig mensen die dat heel de tijd vrijwillig zouden doen.
Ja, als er eens een technieker naar je Internet komt kijken, dan is het handig, maar voor de rest kun je veel efficiënter on site werken.
Productiviteit ligt ook minder hoog dan bij gewoon werk onsite, scheiding tussen werk en privé is moeilijker, je hebt minder beweging, je hebt als werknemer extra kosten, enz.
En ook uw verhaal van "de chef beoordeelt" klopt niet, want ook een Carl Devos, die zelf professor is, vindt dat lesgeven online toch heel wat minder kwalitatief dan in een aula, hij heeft niet echt een chef, en toch komt hij tot dezelfde conclusie.
Dizzy schreef:De WG heeft wel degelijk voordeel bij een WN die tevreden is door betere combinatie werk/privé. Hij zal het bvb minder snel afbollen naar een andere wg waar telewerk wel kan. Daarnaast is er de tijdswinst en langer werken.
We zullen eens zien als het mogelijk is om terug vanuit het bedrijf te werken, hoeveel er dan aanvragen zullen indienen om toch maar weer van thuis te mogen werken.
Thuiswerken mag bij ons in beperkte mate, ook buiten Coronatijd.
Toch zie je dat mensen daar niet teveel gebruik van maken.
Ik was er geen voorstander van, en mijn mening is er totaal niet door veranderd.
Dizzy schreef:De telewerkers prikken niet meer maar blijken gewoon wel meer uren te doen (voordeel wg).
Geen scheiding tussen werk en privé vind jij een voordeel? :roll:
Dizzy schreef:Ook is er minder tijdsverlies door files of vertragingen/stakingen,...
Er zijn wel veel andere vertragingen.
Je kunt nu eenmaal niet even efficiënt werken vanop afstand als je ter plaatse bent.
Vroeger kon je dat nog beweren, maar nu heeft iedereen wel gevoeld dat er wel een verschil is.
Dizzy schreef:Over BDW: zijn betaalde advertentie, die hij zelf verwijderd heeft, riep eigenlijk op tot ongehoorzaamheid tav beleid van oa Jan Jambon.
Da's weer desinformatie waar je je mee bezig houdt.
Alleen op een bankje gaan zitten is niet onveilig, dat zegt ook een Van Ranst.
Dat zijn woorden verdraaid worden door zijn tegenstanders, waar jij toe behoort, is wel duidelijk.
Dizzy schreef:De gemiddelde tijd dat ze in een WZC zitten is 18 maanden. Draai het eens om, is het logischer om gezonde jonge mensen te laten sterven voor iemand die nog aan zijn laatste 6 maanden bezig is? Dit is een harde keuze maar wel eentje die moest gemaakt worden. Mocht de IC vol liggen met 85+ dan zou je pas wat horen.
Dus dan geef je toe dat onze ministers liegen als ze beweren dat ze die mensen niet op basis van leeftijd weigeren naar de IC's te doen, en dat mochten ze ze wel toelaten, we net als Spanje of Italië een overspoeling van de ziekenhuizen zouden zien...
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Afbeelding
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Waarom wordt elk overlijden in een zorgcentrum meegeteld?
Je houdt het antwoord niet voor mogelijk
https://www.hln.be/video/vraag-van-vand ... ee~p141504
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Ja seh, die begrafenisondernemers willen ook zekerheid natuurlijk.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Jack Daniels schreef:Waarom wordt elk overlijden in een zorgcentrum meegeteld?
Wat was het antwoord eigenlijk? (ik kan geen filmpjes zien van hln, al weken niet meer)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Iedereen voelt zich hoe men wil maar men moet ook mensen die telewerk ontdekt hebben en er WEL mee overweg kunnen gaan vertellen hoe ze zich moeten voelen. Telewerk is nu TIJDELIJK verplicht voor personen waarbij het kan en er geen veilig alternatief is. Ik denk niet dat die mensen liever technisch werkloos zijn.

Wie niet wil telewerken zal gewoon terug mogen gaan werken. Telewerk is buiten corona geen verplichting. Ik spreek voor de groep die wil maar voordien niet mocht. Die staan nu sterker.

Ik zou het zelf OOK niet wekenlang ononderbroken willen doen maar dat is nu niet aan de orde. Anderzijds heb ik al een zekere gewenning aan deze situatie. Ik weet niet of ik liever risico's ga lopen onderweg naar het werk. Ik zal mijn telewerkdagen dus wel uitbreiden nu gebleken is dat dit perfect mogelijk is. Dit was trouwens al een trend bij ons voor deze crisis. Heel wat mensen zijn ook vertrokken omdat ze niet of maar beperkt mochten telewerken. Dat wordt onder WG's ook als troef uitgespeeld en daarom specifiek vermeld bij de vacatures.

Hoe efficiënt je kan telewerken verschilt van job tot job maar ook van de organisatie van je werk en uw eigen instelling. Scheiding tussen werk en privé bepaal je voor een stuk zelf. Ik heb een deel van de vergoeding voor telewerk bijvoorbeeld gebruikt voor een nieuw bureau en een heel goed scherm, veel beter dan op het werk.

Carl Devos is natuurlijk voor lesgeven in de aula want anders hebben we minder Carl Devossen nodig :lol:

Het is uw chef die kan zien hoe productief je bent. Elk zichzelf respecterend bedrijf volgt de productie op en dat is deels de verantwoordelijkheid van de chef. Er bestaat zoiets als evaluatiegesprekken waarbij men doelstellingen dient te halen. Als deze plannen goed opgesteld zijn dan is het zeer snel duidelijk als iemand er de kantjes van zou aflopen. Het doel is dat het werk gebeurt en dat het goed gedaan is. Het doel van een job is niet controleren of iemand 8u aanwezig is.

BDW zijn woorden zijn zo verdraaid dat hijzelf een mea culpa sloeg :lol: Ik vind BDW veruit de beste politici van de laatste 10 jaar in België... maar dat is niet bepaald moeilijk. Nu is de man duidelijk aan het zwalpen en gaat hij in tegen beleid van partijleden als Jambon.

Ik ken weinig jongeren in WZC dus het is logisch dat het om ouderen gaat :lol:

Ik vind het perfect logisch dat men kiest om IC niet te laten overstromen met mensen die al in een verzorgingstehuis zitten en de minste kans hebben om te overleven. De situatie in Spanje en Italië zijn een goed voorbeeld dat we dit moeten vermijden en dat doen we. We botsen nu op de besparingen en onderfinanciering van de WZC en Vlaanderen kan zich deze keer niet wegsteken achter de Walen want dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Wat we zelf kapotbesparen doen we beter.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Teebee schreef:
Jack Daniels schreef:Waarom wordt elk overlijden in een zorgcentrum meegeteld?
Wat was het antwoord eigenlijk? (ik kan geen filmpjes zien van hln, al weken niet meer)
Wie overlijdt aan bv. hartstilstand maar blijkbaar toch positief test op corona (na het overlijden), dan wordt aan de begrafenisondernemer gezegd dat de overledene corona had waardoor de begrafenisondernemer de gepaste veiligheidsmaatregelen kan treffen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef:Iedereen voelt zich hoe men wil maar men moet ook mensen die telewerk ontdekt hebben en er WEL mee overweg kunnen gaan vertellen hoe ze zich moeten voelen.
Als iedereen iets gebruikt, dan hebben we NIEMAND nodig om te zeggen hoe ze zich daarbij moeten voelen, mensen zijn heus wel volwassen genoeg om te zien of ze iets positief of negatief vinden.
Dus vind ik het bijzonder MISPLAATST dat jij dat een beetje komt misbruiken om jouw dada's te komen pushen.
Telewerk is niet alleen positief, je hoort er veel mensen over klagen, zowel werkgevers als werknemers.
Dizzy schreef:Telewerk is nu TIJDELIJK verplicht voor personen waarbij het kan en er geen veilig alternatief is. Ik denk niet dat die mensen liever technisch werkloos zijn.
Stroman argument, niemand heeft het anders beweerd :roll:
Dizzy schreef:Wie niet wil telewerken zal gewoon terug mogen gaan werken. Telewerk is buiten corona geen verplichting.
Nog maar iets dat iedereen al lang wist.
Dizzy schreef:Ik spreek voor de groep die wil maar voordien niet mocht. Die staan nu sterker.
Ik heb er geen enkel probleem mee dat mensen mogen telewerken, wel met het opdringen van iets dat mensen helemaal niet willen, en dat is wat jij hier veel teveel doet.
Ik mag al jaren (in beperkte mate) telewerken, toch is dit de eerste keer dat ik daar gebruik van maak, en de enige reden is de gezondheid, niet omdat ik het leuk vind, niet omdat het productiever is (dat is het helemaal niet), niet omdat het sociaal is (het is vooral asociaal).
Dizzy schreef:Ik zou het zelf OOK niet wekenlang ononderbroken willen doen maar dat is nu niet aan de orde.
Dat is raar, als het zogezegd allemaal voordelen zijn, waarom wil je dan nog anders werken?
Of geef je misschien toch toe dat er wel een pak nadelen aan verbonden zijn ook?
Dizzy schreef:Anderzijds heb ik al een zekere gewenning aan deze situatie. Ik weet niet of ik liever risico's ga lopen onderweg naar het werk.
Je loopt ook risico's onderweg naar de winkel, al fietsend, om nog maar te zwijgen van jouw geliefde openbaar vervoer, waar je als sardientjes bij elkaar zit, en bij de minste griep heel de bus of trein besmet is...
Maar omdat dat een van jouw stokpaardjes is wil je dan weer geen enkele les trekken uit de Corona crisis.
Dizzy schreef:Ik zal mijn telewerkdagen dus wel uitbreiden nu gebleken is dat dit perfect mogelijk is.
Doe maar, zolang ze mij maar niet verplichten om te telewerken.
Vrijheid, blijheid.
Dizzy schreef:Hoe efficiënt je kan telewerken verschilt van job tot job maar ook van de organisatie van je werk en uw eigen instelling. Scheiding tussen werk en privé bepaal je voor een stuk zelf.
Dat is allemaal theorie.
Eenzaten en asocialen vinden het ongetwijfeld heel plezant om heel de dag alleen op hun bureautje te zitten.
Mensen met een ruim huis vinden het ook leuker dan mensen op een klein appartementje.
Dizzy schreef:Carl Devos is natuurlijk voor lesgeven in de aula want anders hebben we minder Carl Devossen nodig
Het leslokaal geeft op zichzelf les of zo? :lol:
Dizzy schreef:Het is uw chef die kan zien hoe productief je bent. Elk zichzelf respecterend bedrijf volgt de productie op en dat is deels de verantwoordelijkheid van de chef.
Je hoeft echt de evidente zaken niet uit te leggen, de wereld weet wel wat een chef is en wat zijn taken zijn. :roll: :roll:
Dat doet niet terzake, de chef ziet ook de algemene trend, en zal dus ook zien dat het gemiddelde lager ligt.
Wat wij ook al gemerkt hebben is dat het vele thuiswerken, ook internationaal, problemen geeft bij het uitvoeren van het werk omdat sommige zaken fysiek dienen te gebeuren bij klanten, en dat die klanten óók aan thuiswerk doen.
Dizzy schreef:Er bestaat zoiets als evaluatiegesprekken waarbij men doelstellingen dient te halen. Als deze plannen goed opgesteld zijn dan is het zeer snel duidelijk als iemand er de kantjes van zou aflopen. Het doel is dat het werk gebeurt en dat het goed gedaan is. Het doel van een job is niet controleren of iemand 8u aanwezig is.
Nog eens, je hoeft echt niet de basisdingen uit te leggen die iedereen weet.
Het feit is dat jij altijd voorbijgaat aan de kwestie zelf.
Jij doet alsof het probleem is dat mensen doelbewust minder efficiënt werken als ze thuiswerken.
Wat we zien is dat je nu eenmaal niet even efficiënt kunt werken van thuis uit als dat je fysiek aanwezig bent.
Je scherm delen met een collega is nu eenmaal niet zo handig als er gewoon naastzitten, en ook videoverbindingen zijn niet zo efficiënt als een gewone meeting.
Het mooiste bewijs daarvoor zijn mijn avondlessen, die volg ik niet omdat dat moet, dus daar speelt het "chef" argument niet mee, want niemand in de cursus ziet dit als 'werk'.
We hebben die nu ook via videoconferencing, 2 aparte scholen, dus 2 aparte leraars, dus daran zal het niet liggen.
Die zijn gewoon veel minder effciënt noch interessant als dat je ze fysiek kunt bijwonen.
Ik volg dan nog geen kookles, kun je je indenken hoe "efficiênt" dat dan wel is.
Dizzy schreef:BDW zijn woorden zijn zo verdraaid dat hijzelf een mea culpa sloeg
Soms gaat het sneller een mea culpa te slaan dan heel die meute leugenaars over je heen laten gaan, ook al slaat die mea culpa nergens op.
Tijdens mijn laatste fietstocht ben ik diezelfde dame weer gepasseerd, en die zat weer op datzelfde bankje, op zeker 8 meter van het fietspad.
Ik zie nog altijd het gevaar niet in zo'n geval, maar dat is natuurlijk erg genuanceerd, niet geschikt voor het kleuterniveau waarop hier aan politiek gedaan wordt.
Dizzy schreef:Ik vind het perfect logisch dat men kiest om IC niet te laten overstromen met mensen die al in een verzorgingstehuis zitten en de minste kans hebben om te overleven.
Dus je geeft toe dat de Overheid liegt als ze zegt dat ze niemand laat sterven, en geen mensen weigert?
Dizzy schreef:De situatie in Spanje en Italië zijn een goed voorbeeld dat we dit moeten vermijden en dat doen we.
We zitten met een recordaantal doden, maar dat schuiven ze dan wel in de schoenen van de manier van tellen, lijkt mij gemakkelijk.
Maar meer to the point: je kunt natuurlijk ook de deur van de IC's dichttimmeren, dan gaan ze ook niet overspoeld geraken.
Lijkt mij een goedkope truuk, ten koste van mensenlevens...
Dizzy schreef:We botsen nu op de besparingen en onderfinanciering van de WZC en Vlaanderen kan zich deze keer niet wegsteken achter de Walen want dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Wat we zelf kapotbesparen doen we beter.
Ik denk dat het vooral Wouter Beke's wanbeleid is die dit veroorzaakt heeft, en niet de financiering.
Waarom moesten de WZC's zolang wachten tot ze beschermende kledij kregen?
Waarom werden ze daar aan hun lot overgelaten?
Een paar dagen geleden zagen we in De Afspraak hoeveel organen er bevoegd waren voor heel die Corona crisis.
Het waren er zeker 20, werkgroepen, stuurgroepen, crisiscomités, enz.
Geen wonder dat België er niets van bakt.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef: Wie overlijdt aan bv. hartstilstand maar blijkbaar toch positief test op corona (na het overlijden), dan wordt aan de begrafenisondernemer gezegd dat de overledene corona had waardoor de begrafenisondernemer de gepaste veiligheidsmaatregelen kan treffen.
Het is iets genuanceerder. Omdat de arts die het overlijdensattest uitschrijft in de meeste gevallen (vanwege NIET getest) niet kan weten of de overledene nu corona had of niet, wordt (dat zou in de komende weken veranderen) op ELK attest corona geschreven, ter bescherming van de begrafenismedewerkers. Wat totaal begrijpelijk is.

Mensen worden niet NA overlijden getest, dat is duidelijk gezegd.
Boulder schreef: Waarom moesten de WZC's zolang wachten tot ze beschermende kledij kregen?
Niet aan mij om wie of wat van fouten vrij te pleiten, maar dit is toch wel wat kort door de bocht.

Omdat er misschien gewoon geen maskers enz beschikbaar waren, door het geknoei van De Backer en De Block ??

Net zoals ze pas sinds een week testen kregen. Dus is het een collectieve verantwoordelijkheid.
Laatst gewijzigd door phil48 18 apr 2020, 12:47, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

phil48 schreef: Mensen worden niet NA overlijden getest, dat is duidelijk gezegd.
En zo kunnen ze natuurlijk blijven volhouden dat het echte sterftecijfer veel lager ligt.
Ondertussen geven de cijfers van oversterfte ook een duidelijke tendens: er sterven wel degelijk veel meer mensen in deze periode dan in vergelijkbare periodes.
De Overheid zal ondertussen druk bezig zijn met het creëren van nieuwe drogredens om toch maar te beweren dat we het goed doen qua doden.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: Ondertussen geven de cijfers van oversterfte ook een duidelijke tendens: er sterven wel degelijk veel meer mensen in deze periode dan in vergelijkbare periodes.
En Van Ranst heeft ook duidelijk gezegd dat er na afloop een periode van ondersterfte zal zijn.

Omdat verzwakte (door onderliggende aandoeningen) mensen maar één keer doodgaan.

En dat niet testen na overlijden is omdat er sowieso al enorm veel testen te kort zijn.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

boulder schreef:...
Wat wij ook al gemerkt hebben is dat het vele thuiswerken, ook internationaal, problemen geeft bij het uitvoeren van het werk omdat sommige zaken fysiek dienen te gebeuren bij klanten, en dat die klanten óók aan thuiswerk doen.
...
Dat is tijdens lockdown of anders toch gewoon een kwestie van afspraken ?

Als ik naar een klant moet om een werk uit te voeren, dan maak ik een afspraak.
Die afspraak kan éénmalig zijn omdat ik maar 1 keer per jaar moet komen bvb
of dat is een afspraak die ervoor zorgt dat ik binnen kan om mijn werk te doen, ook als het dringend is.

Als je dat nu ondervindt, dan had je dat "probleem" vroeger ook al en moet je niet mekkeren dat je het niet hebt opgelost.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 96 keer

boulder schreef: De Overheid zal ondertussen druk bezig zijn met het creëren van nieuwe drogredens om toch maar te beweren dat we het goed doen qua doden.
de overheid hoeft dat niet hé :)
als ze vandaag beslissen om gewoon compleet andere criteria te hanteren dan zal het sterftecijfer ook gewoon veranderen

Feit blijft dat onze overheid enorm transparant is op dat vlak.
ze zeggen hoe ze tellen en door die manier van tellen ligt het cijfer relatief gezien te hoog.
50% komt uit de rusthuizen

in Nederland zijn er volgens die worldmeter nog maar 250 mensen genezen, ik ben er vrij zeker dat dit ook niet helemaal klopt.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Iemand een goed idee hoe de cijfers in Spanje worden geteld, 20K doden het stemt me toch wel erg droef.
Ik heb momenteel een kennis die aan de Spaanse Costa zit om de winterperiode te bruggen, en daar nu heel erg beperkt word in bewegingsvrijheid met een Spaans voedingswinkeltje aan de rechterzijde van de woonst en een Aldi aan de linkerzijde...
Maar ja, als je weken geleden zat uit te kijken naar de goedkoopste vlucht terug naar België laat je wel een kans liggen...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

1207 schrijft: ...Feit blijft dat onze overheid enorm transparant is op dat vlak...

Zelfs de NYTimes verhaalt gelijkaardige vaststellingen in US homes, het blift dus niet beperkt tot Frankrijk, Nederland, en Beligie...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”