Dag allen,
Graag zou ik in mijn laptop https://www.asus.com/be-nl/Laptops/N551 ... fications/ een grotere SSD inbouwen.
Nu steekt er een
SSD Kingston RBU-SMSM151S3128GD1 van 128 GB in (C-schijf) https://www.harddrivebenchmark.net/hdd. ... 51S3128GD1
samen met een HD Hitachi HGST HTS721010A9E630 (D-schijf) van 1TB.
Bedoeling is de primaire disc te vervangen door een SSD die minstens dubbel zo groot is, 256 GB dus of zelfs 512 GB, zodat ik in de toekomst ruimte genoeg heb want ik wil me met een vroegere hobby – Linux – bezighouden (in dualboot met W10 home).
Ik vind nergens informatie terug wat betreft de max. grootte van de SSD en ben bang dat de SSD niet zal herkend worden.
Het activeren van Windows 10 Home zal waarschijnlijk geen problemen opleveren want alle hardware is nog origineel, dit zou de eerste wijziging zijn die ik aanbreng in de fabrieksconfiguratie.
(Moederbord ASUSTek Computer Inc. N551VW / 1.0 met Bios American Megatrends Inc. N551VW.303 van 18/04/2019 = recentste versie.
Memory DDR4 2x8 GB).
Tips aangaande welk merk ik dan eventueel het best zou kopen zijn welkom, want afgaande op de benchmarks-link hierboven was de Kingston niet echt een hoogvlieger.
Verwachtingsvol naar een antwoord op deze vraag,
Sandbert
Nieuwe, grotere SSD in laptop
- FiberMonkey
- Plus Member
- Bedankt: 4 keer
Voor het totaal aantal GB/TB aan opslagcapaciteit moet je geen bang hebben. Of het nu 256GB, 512GB, 1TB, 2TB of 4TB zal zijn, geen enkel probleem.
Persoonlijk zou ik voor een Samsung SSD kiezen, bij voorkeur de Samsung 860 EVO. Samsung heeft zowat de betrouwbaarste en snelste SSD’s (dankzij hun eigen controllers).
Laptops met een Windows 8 of nieuwer OS vooraf geïnstalleerd hebben een OEM licentie dewelke in de BIOS is ingebakken.
Persoonlijk zou ik voor een Samsung SSD kiezen, bij voorkeur de Samsung 860 EVO. Samsung heeft zowat de betrouwbaarste en snelste SSD’s (dankzij hun eigen controllers).
Laptops met een Windows 8 of nieuwer OS vooraf geïnstalleerd hebben een OEM licentie dewelke in de BIOS is ingebakken.
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Geen reden om specifiek een Samsung te kiezen die vaak nog te duur geprijsd zijn.
Genoeg andere merken die betrouwbaar en betaalbaar zijn: Crucial, Intel, Sandisk, Gigabyte, Kingston, etc.
Ik ben fan van Crucial omdat ze meer bang per buck geven dan Samsung.
Genoeg andere merken die betrouwbaar en betaalbaar zijn: Crucial, Intel, Sandisk, Gigabyte, Kingston, etc.
Ik ben fan van Crucial omdat ze meer bang per buck geven dan Samsung.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Alleen zijn SSD's voor de moment tot 50% duurder dan 6 maand geleden... De enige reden waarom ik liever nog even blijf plakken met mijn setup.
- sandbert
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 27 keer
Hartelijk dank voor jullie antwoorden, hier ben ik echt mee geholpen.
Het is wel niet zo prettig dat de prijzen momenteel zo hoog liggen, ik denk er nog even over na, maar zal waarschijnlijk door de zure appel heen bijten en me een 1TB-SSD aanschaffen. Wachten heeft vermoedelijk geen zin want in deze onzekere Coronatijd zou het wel eens kunnen dat de prijzen wel eens hard gaan stijgen.
Het is wel niet zo prettig dat de prijzen momenteel zo hoog liggen, ik denk er nog even over na, maar zal waarschijnlijk door de zure appel heen bijten en me een 1TB-SSD aanschaffen. Wachten heeft vermoedelijk geen zin want in deze onzekere Coronatijd zou het wel eens kunnen dat de prijzen wel eens hard gaan stijgen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
Bwa, zo erg is het niet hoor: https://tweakers.net/pricewatch/1300568 ... 960gb.html
Kijk naar de prijsevolutie, iets meer dan €100 voor (bijna) 1TB. Toch niet zo'n zure appel
Kijk naar de prijsevolutie, iets meer dan €100 voor (bijna) 1TB. Toch niet zo'n zure appel
- FiberMonkey
- Plus Member
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Zowel de Intel 660p als de Crucial P1 zijn te verkiezen boven de Samsung 860 QVO wanneer de prijs weinig verschilt. Akkoord, de Samsung is de goedkoopste van die drie, dus als je hoogste verhouding opslagruimte per euro wilt is dat een goeie keus.FiberMonkey schreef:https://tweakers.net/pricewatch/compare ... 5;1273731/
Maar wees ervan bewust dat de Samsung 860 QVO een van de traagste modellen is samen met de Crucial BX500: https://be.hardware.info/artikel/9711/5 ... s-in-depth
En met traag bedoel ik niet enkel sequentieel maar voornamelijk random r/w bandbreedte en random r/w access times want het is dáár waar een SSD met merkbaar betere prestaties ook sneller aanvoelt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
In elk geval opletten dat je de juiste form factor kiest. Je moet een M.2 SSD kopen, want anders ga je je 1TB disk moeten vervangen ipv je klein SSDtje.
Ik zie hierboven verschillende suggesties/referenties naar SATA SSDs. Die moet je dus NIET nemen.
Ik zie hierboven verschillende suggesties/referenties naar SATA SSDs. Die moet je dus NIET nemen.
- FiberMonkey
- Plus Member
Volgens de specificaties heeft de laptop geen M.2 slot.Tomby schreef:In elk geval opletten dat je de juiste form factor kiest. Je moet een M.2 SSD kopen, want anders ga je je 1TB disk moeten vervangen ipv je klein SSDtje.
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Ik had dat ook voor mijn oudere Lenovo-laptop nagevraagd welke nu 4 jaren oud is.
Maar nog in perfecte staat, enkel de schijfruimte is een probleem geworden.
Hun antwoord was dat het afhing van de BIOS en dat ze het moeilijk konden zeggen.
Origineel stond er wel Win 8 preinstall op, maar is vrij snel veranderd naar Win 10.
De BIOS is wel 2 jaren geleden geupdated met de laatste patch die er nog was.
Dus ik moet die gok nog wagen.
Maar nog in perfecte staat, enkel de schijfruimte is een probleem geworden.
Hun antwoord was dat het afhing van de BIOS en dat ze het moeilijk konden zeggen.
Origineel stond er wel Win 8 preinstall op, maar is vrij snel veranderd naar Win 10.
De BIOS is wel 2 jaren geleden geupdated met de laatste patch die er nog was.
Dus ik moet die gok nog wagen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
De ingebouwde SSD is volgens het typenr dat TS opgegeven heeft een M.2 SSD. Ik ben trouwens nog nooit een laptop tegengekomen met 2 SATA slots.FiberMonkey schreef:Volgens de specificaties heeft de laptop geen M.2 slot.
EDIT: I stand corrected, het is geen van beide, maar blijkbaar een mSATA. Zie: https://forums.tomshardware.com/threads ... d.2803256/
Laatst gewijzigd door Tomby 14 apr 2020, 16:12, in totaal 1 gewijzigd.
- FiberMonkey
- Plus Member
Dan zijn de specificaties niet correct of onvolledig. Daarbij is de Kingston SSD volgens mij een mSATA SSD en geen M.2 SSD.Tomby schreef:De ingebouwde SSD is volgens het typenr dat TS opgegeven heeft een M.2 SSD. Ik ben trouwens nog nooit een laptop tegengekomen met 2 SATA slots.FiberMonkey schreef:Volgens de specificaties heeft de laptop geen M.2 slot.
- sandbert
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 27 keer
Ja inderdaad, het is een mSATA SSD, de "m" duidt vermoedelijk op mini.
Deze morgen heb ik de rugzijde van de laptop er eens afgehaald, althans dat was de bedoeling want verder dan de batterij eruit klikken en een paneeltje losmaken dat maar met twee schroefjes vastzat, en zo heel gemakkelijk te verwijderen was, ben ik niet geraakt.
Achter dat "gemakkelijke" paneel zit de HD met SATA-aansluiting, heel gemakkelijk bereikbaar, handig te vervangen dus. Maar neen, dat is niet mijn initiële bedoeling.
De SSD zit verborgen achter de rest van het achterpaneel en dat moet er helemaal af. Maar amai, dát verwijderen is echt geen sinecure heb ik de indruk.
Om tot bij de SSD te geraken moeten er diverse kwetsbare fiches of draadjes losgemaakt worden (wifi, display, speakers).
Ik weet niet of ik het aandurf. Met een desktop heb ik nooit problemen gehad, maar een laptop is door z'n compacte bouw toch andere koek lijkt me.
https://laptopmedia.com/highlights/insi ... e-options/
https://movilesportatiles.com/en/disco- ... 28-gb.html
De HDD door een SSD met SATA-aansluiting vervangen en van daarop booten, (áls dat al zou lukken?) is geen optie zeker?
Het zou me waarschijnlijk alleen maar een trager systeem opleveren.
Bedankt voor het meedenken!
Sandbert
Deze morgen heb ik de rugzijde van de laptop er eens afgehaald, althans dat was de bedoeling want verder dan de batterij eruit klikken en een paneeltje losmaken dat maar met twee schroefjes vastzat, en zo heel gemakkelijk te verwijderen was, ben ik niet geraakt.
Achter dat "gemakkelijke" paneel zit de HD met SATA-aansluiting, heel gemakkelijk bereikbaar, handig te vervangen dus. Maar neen, dat is niet mijn initiële bedoeling.
De SSD zit verborgen achter de rest van het achterpaneel en dat moet er helemaal af. Maar amai, dát verwijderen is echt geen sinecure heb ik de indruk.
Om tot bij de SSD te geraken moeten er diverse kwetsbare fiches of draadjes losgemaakt worden (wifi, display, speakers).
Ik weet niet of ik het aandurf. Met een desktop heb ik nooit problemen gehad, maar een laptop is door z'n compacte bouw toch andere koek lijkt me.
https://laptopmedia.com/highlights/insi ... e-options/
https://movilesportatiles.com/en/disco- ... 28-gb.html
De HDD door een SSD met SATA-aansluiting vervangen en van daarop booten, (áls dat al zou lukken?) is geen optie zeker?
Bedankt voor het meedenken!
Sandbert
- FiberMonkey
- Plus Member
Dat gaat, geen enkel probleem!sandbert schreef:Ja inderdaad, het is een mSATA SSD, de "m" duidt vermoedelijk op mini.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 66 keer
sandbert
Ikzelf heb een ASUS ROG GL702VM-GC026T-BE
Deze kwam standaard met een 256gb m2.ssd en een 1TB Sata3 hdd.
Ik wou meer performance en heb daarbij de 1TB hdd vervangen.
1TB ssd erin.
Hier begint het probleem. Asus geeft maar ondersteuning tot 256gb of 512gb op mijn systeem. Alles hoger kan met geluk werken of niet.
In mijn geval.
bios 306
ssd 1TB werkt, maar ik kan niet rebooten. 1ste keer hangt hij, cntrl + alt + del = reboot ok.
bios 309
laptop wil niet opstarten, raakt zelfs niet in of uit bios.
Support van asus meldt dat mijn systeem geen +512gb ssd's aan kan.
Dus als ik jou was zou ik mss eens support contacteren en de vraag stellen wat de maximum ssd is die ondersteund word door jou systeem.
Mvg
Detlev
Ikzelf heb een ASUS ROG GL702VM-GC026T-BE
Deze kwam standaard met een 256gb m2.ssd en een 1TB Sata3 hdd.
Ik wou meer performance en heb daarbij de 1TB hdd vervangen.
1TB ssd erin.
Hier begint het probleem. Asus geeft maar ondersteuning tot 256gb of 512gb op mijn systeem. Alles hoger kan met geluk werken of niet.
In mijn geval.
bios 306
ssd 1TB werkt, maar ik kan niet rebooten. 1ste keer hangt hij, cntrl + alt + del = reboot ok.
bios 309
laptop wil niet opstarten, raakt zelfs niet in of uit bios.
Support van asus meldt dat mijn systeem geen +512gb ssd's aan kan.
Dus als ik jou was zou ik mss eens support contacteren en de vraag stellen wat de maximum ssd is die ondersteund word door jou systeem.
Mvg
Detlev