En op welke manier denk je dat zo iets gaat helpen? Ik kan alleen herhalen dat Waze reeds op de hoogte is en dat ze gezegd hebben dat ze er naar gaan kijken. Veel meer kan je niet bereiken, vrees ik.mgo72 schreef:Kunnen we ergens met een hoop ons beklag maken IVM landscape trajectcontrole?
Want eigenlijk wordt het onwerkbaar zo.
Waze nav App
- Glodenox
- Plus Member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
Laatst gewijzigd door Glodenox 29 jul 2019, 21:01, in totaal 1 gewijzigd.
Waze BeLux Global Champ
- Glodenox
- Plus Member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
Waze wéét dat dit impact heeft op veel mensen. We hebben hen dat face-to-face gezegd toen we hen enkele weken geleden zagen tijdens de Europese meet-up. Quasi iedereen in de zaal kon dit probleem bevestigen en ze weten dat wij contact hebben met een groot deel van de community. We zullen door hen zeker niet als "1 persoon" gezien worden
Ik weet dat het wachten lastig is, maar het is nu eenmaal de enige optie.
Ik weet dat het wachten lastig is, maar het is nu eenmaal de enige optie.
Waze BeLux Global Champ
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ik heb gisteren eens beter gekeken en mijn initiële post mag inderdaad de vuilbak in.Didymus schreef:Je moet eens beter kijken, denk ik, want onder beide bruggen hangen richting Brussel wel degelijk opnieuw ANPR-camera's.
Tussen Wetteren en Erpe-Mere hangen in beide richtingen zowel op begin als einde camera's. Die nieuwe camera's zijn een pak kleiner, filmen nu frontaal, zijn er maar 2 van (en dus niet 1 per rijstrook), en hangen ietwat verborgen onder de rand van de brug. Waze heeft het dus correct om daar terug de trajectcontrole te melden.
In Zwijnaarde heb ik in beide richtingen enkel camera's gezien aan het begin van de traject-controles, maar geen aan het (veronderstelde) einde. Dus ook hier heeft Waze het bij het rechte eind om nog niets te melden.
Ik heb juist hetzelfde voor. Dacht eerst dat het aan een instelling lag, maar blijkbaar is het iets anders. Help ?johcla schreef:Sinds deze week is het geluid van Waze via de telefoon-luidspreker heel stil.
Zowel het geluid in de Waze-app als de het media-geluid van de telefoon staan op het maximum.
Via de luidsprekers van de auto is er geen probleem en het geluid van andere apps via de telefoon-luidsprekers is ook prima.
Weet iemand hier een oplossing voor?
- timmermc
- Elite Poster
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 35 keer
Deze week in het noorden van Frankrijk geweest en bemerkt dat trajectcontrole's beter en meer worden aangegeven. Alleen stuurt Waze me soms via weggetjes waarvan ik zelf weet dat ze je niet sneller ter plaatse brengen, misschien wel in afstand maar door snelheidsbeperkingen (30Kmh) worden ze het net niet in rijtijd.
Toch blijft het een super navigatie app en een erg mooie aanvulling in combinatie met de nieuwe Android auto 2019 update.
Toch blijft het een super navigatie app en een erg mooie aanvulling in combinatie met de nieuwe Android auto 2019 update.
Aan zee schijnt de zon altijd...
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ik vraag me echt af of ik nu de enige ben met heel slechte ervaring inzake her-routering door Waze. Ik merk dat ik Waze eigenlijk totaal niet meer vertrouw als hij me weer eens van mijn standaard route weg wil navigeren. Ik vervolg dan gewoon mijn weg en in het merendeel van de gevallen krijg ik prompt een snellere ETA dan wat Waze mij aangaf via de alternatieve route.
Vanmorgen weer van dat. Ik zit op E403 richting Brugge, waarna ik dan E40 richting Brussel moet hebben. Van in het begin zegt hij al dat ik er af moet in Lichtervelde, met een ETA van 9:33. Omdat ik in het heengaan totaal niets gezien heb, en op de radio ook niets gehoord heb, beslis ik van gewoon Waze te negeren en de E403 te blijven volgen. En ja hoor, weer wordt mijn wantrouwen in Waze bevestigd. Ik ben de afrit nog maar voorbij en onmiddellijk volgt een herberekening en 2 seconden later zie ik de nieuwe ETA: 9:29. Dat is 4 minuten sneller op een resterende reistijd van 27' !! Uiteindelijk bleek ik zelfs om 9:24 thuis te komen, en dit zonder te snel te rijden. Terwijl die 9:33 gegarandeerd ook gewoon 9:33 zou zijn, want dat is een weg die me dan via een hele hoop gewestwegen naar huis brengt. Ik vraag me ook af welke opstoppingen (en vooral wanneer) Waze dan gezien heeft, want op mijn vervolgroute op de E403 was het verkeer zo rustig als maar kan.
Waarom kan Waze niet bij een omrij-route een paar minuten op voorhand nog eens de snelste route calculeren ?
Vanmorgen weer van dat. Ik zit op E403 richting Brugge, waarna ik dan E40 richting Brussel moet hebben. Van in het begin zegt hij al dat ik er af moet in Lichtervelde, met een ETA van 9:33. Omdat ik in het heengaan totaal niets gezien heb, en op de radio ook niets gehoord heb, beslis ik van gewoon Waze te negeren en de E403 te blijven volgen. En ja hoor, weer wordt mijn wantrouwen in Waze bevestigd. Ik ben de afrit nog maar voorbij en onmiddellijk volgt een herberekening en 2 seconden later zie ik de nieuwe ETA: 9:29. Dat is 4 minuten sneller op een resterende reistijd van 27' !! Uiteindelijk bleek ik zelfs om 9:24 thuis te komen, en dit zonder te snel te rijden. Terwijl die 9:33 gegarandeerd ook gewoon 9:33 zou zijn, want dat is een weg die me dan via een hele hoop gewestwegen naar huis brengt. Ik vraag me ook af welke opstoppingen (en vooral wanneer) Waze dan gezien heeft, want op mijn vervolgroute op de E403 was het verkeer zo rustig als maar kan.
Waarom kan Waze niet bij een omrij-route een paar minuten op voorhand nog eens de snelste route calculeren ?
Laatst gewijzigd door Tomby 17 feb 2020, 10:40, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Ik merk de laatste tijd ook rare routes in Waze.
Het is altijd al geweest dat hij rekening houdt met historische rijtijden en met meldingen en dat die niet altijd accuraat zijn. Maar doorgaans komt dat weer goed.
Maar nu merk ik ook dat hij nogal exotische routes aanbiedt zonder dat daar een reden voor is. Als je vraagt om alternatieve routes voor te stellen blijken er plots snellere bij te zitten dan wat er eerst aangeboden was. En soms inderdaad de meest logische en standaard weg. Waarom er dan eerst een andere route aangeboden wordt is vreemd.
Ik heb de indruk dat men constant logaritmes en strategieën zit te tweaken en dat dat niet altijd betere resultaten geeft.
Laatst nog in NL: op een wisselaar negeert hij de logische afslag naar rechts omdat die volgen hem opgestopt staat. En hij biedt een omweg via links aan, snelweg verlaten en rechtsomkeer terug op de snelweg. Nu zagen we visueel dat die afslag rechts helemaal vlot was en dat die omweg dus tijdverlies was. Blijkbaar had daar voordien een file gestaan of stond daar traditioneel een file, maar nu dus niet.
Het is altijd al geweest dat hij rekening houdt met historische rijtijden en met meldingen en dat die niet altijd accuraat zijn. Maar doorgaans komt dat weer goed.
Maar nu merk ik ook dat hij nogal exotische routes aanbiedt zonder dat daar een reden voor is. Als je vraagt om alternatieve routes voor te stellen blijken er plots snellere bij te zitten dan wat er eerst aangeboden was. En soms inderdaad de meest logische en standaard weg. Waarom er dan eerst een andere route aangeboden wordt is vreemd.
Ik heb de indruk dat men constant logaritmes en strategieën zit te tweaken en dat dat niet altijd betere resultaten geeft.
Laatst nog in NL: op een wisselaar negeert hij de logische afslag naar rechts omdat die volgen hem opgestopt staat. En hij biedt een omweg via links aan, snelweg verlaten en rechtsomkeer terug op de snelweg. Nu zagen we visueel dat die afslag rechts helemaal vlot was en dat die omweg dus tijdverlies was. Blijkbaar had daar voordien een file gestaan of stond daar traditioneel een file, maar nu dus niet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Ik snap niet dat ze nog steeds geen tijd hebben kunnen nemen om op Android Auto de veel te grote navigatieblok een paar milimeter op te schuiven voor een progress bar. Ik mis de progess in de file wel.
De navigatieblok mag wel wat kleiner en het verkeersbord met toegelaten snelheid wat groter.
Van navigatie ben ik er wel nog content van, al heb ik geen nut van die beacons die in de tunnels hangen, hij vervolgt zijn weg daar niet in. Ligt eerder aan de wagen dan die toestellen denk ik.
De navigatieblok mag wel wat kleiner en het verkeersbord met toegelaten snelheid wat groter.
Van navigatie ben ik er wel nog content van, al heb ik geen nut van die beacons die in de tunnels hangen, hij vervolgt zijn weg daar niet in. Ligt eerder aan de wagen dan die toestellen denk ik.
- Glodenox
- Plus Member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
Het is jammer om te lezen dat er problemen ervaren worden met de routes. Hier heeft de lokale community echter geen invloed op, dus hier kan ik niet veel over bijdragen. Ik kan alleen meegeven dat ik dit zelf nog niet echt ervaren heb. Maar ik rij dan ook meestal buiten de spits met de wagen.
Waze zal periodiek op de achtergrond herberekeningen doen van routes. Om te voorkomen dat je te vaak nieuwe routes voorgesteld krijgt is er wel een bepaalde tijdswinst noodzakelijk vooraleer de route effectief aangepast zal worden. Als er bij het initieel berekenen van de route ergens een file stond en deze file stilaan opgelost is wanneer je passeert, bestaat de kans dat je toch nog de alternatieve route zal krijgen omdat dit nu eenmaal niet veel trager is. Hou er echter wel rekening mee dat Waze zich strikt aan de route zal blijven houden als je zelf een van de drie routes kiest uit het menu! Je hebt in de ogen van Waze dan namelijk aangegeven dat je die route wilt volgen en geen herrouteringen wenst.
Over Android Auto: men is momenteel aan de interface bezig, maar ik heb geen weet van een toevoeging van een balk voor de trajectcontroles. Ik weet alleen dat de ontbrekende auditieve "Einde van trajectcontrole" melding een gekend probleem is bij Waze waar men ging naar kijken. De afgelopen maanden heeft de prioriteit van Waze iets minder op de interface gelegen.
Sommige toestellen leggen bepaalde beperkingen op bij het uitlezen van bluetooth-devices in de omgeving als het toestel vergrendeld is. De kans bestaat dat dit de oorzaak van je probleem is. Anders kan het ook dat het toestel het bluetooth-signaal niet kan ontvangen omdat het voertuig dit signaal van buiten te veel afschermt of met het eigen bluetooth-signaal overstemt. Waze werkt nog altijd door aan het verfijnen van dat systeem, want er is zeker nog ruimte tot verbetering.
Waze zal periodiek op de achtergrond herberekeningen doen van routes. Om te voorkomen dat je te vaak nieuwe routes voorgesteld krijgt is er wel een bepaalde tijdswinst noodzakelijk vooraleer de route effectief aangepast zal worden. Als er bij het initieel berekenen van de route ergens een file stond en deze file stilaan opgelost is wanneer je passeert, bestaat de kans dat je toch nog de alternatieve route zal krijgen omdat dit nu eenmaal niet veel trager is. Hou er echter wel rekening mee dat Waze zich strikt aan de route zal blijven houden als je zelf een van de drie routes kiest uit het menu! Je hebt in de ogen van Waze dan namelijk aangegeven dat je die route wilt volgen en geen herrouteringen wenst.
Over Android Auto: men is momenteel aan de interface bezig, maar ik heb geen weet van een toevoeging van een balk voor de trajectcontroles. Ik weet alleen dat de ontbrekende auditieve "Einde van trajectcontrole" melding een gekend probleem is bij Waze waar men ging naar kijken. De afgelopen maanden heeft de prioriteit van Waze iets minder op de interface gelegen.
Sommige toestellen leggen bepaalde beperkingen op bij het uitlezen van bluetooth-devices in de omgeving als het toestel vergrendeld is. De kans bestaat dat dit de oorzaak van je probleem is. Anders kan het ook dat het toestel het bluetooth-signaal niet kan ontvangen omdat het voertuig dit signaal van buiten te veel afschermt of met het eigen bluetooth-signaal overstemt. Waze werkt nog altijd door aan het verfijnen van dat systeem, want er is zeker nog ruimte tot verbetering.
Waze BeLux Global Champ
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Geen probleem met routes maar wat me wel opvalt is dat soms een smalle weg door de velden aangewezen wordt (beton, 1 auto breed) terwijl ik zelf de hoofdweg zou volgen en dan links/rechts een andere hoofdweg te volgen. De smalle weg is dan wel korter (snijdt de hoek af) maar wat comfort betreft is de "omweg" toch gemakkelijker. Let wel, het gaat niet om veel winst, dikwijls is het een paar 100m voor een kruispunt dat je de "shortcut" neemt om dan een paar 100m op de 2e baan uit te komen (en dan dikwijls voorrang te moeten geven, weg 3 seconden tijdswinst )
Waar ik de weg ken volg ik de shortcut natuurlijk niet, zie ik het op de kaart dan ook niet.
<off-topic>Android auto lijkt (nog) niet te werken op een Ford Focus van november 2019, België staat dan ook nog niet tussen de landen waar het actief is. Carplay werkt dan weer perfect. </off-topic>
Waar ik de weg ken volg ik de shortcut natuurlijk niet, zie ik het op de kaart dan ook niet.
<off-topic>Android auto lijkt (nog) niet te werken op een Ford Focus van november 2019, België staat dan ook nog niet tussen de landen waar het actief is. Carplay werkt dan weer perfect. </off-topic>
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- Glodenox
- Plus Member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
Aangezien het off-topic deel van je bericht eigenlijk niet zo off-topic is:
Sinds Android 10 is Android Auto eigenlijk wel beschikbaar in België. Deze is namelijk deel van de release. Als je Android 9 of lager hebt moet je inderdaad wel nog de Android Auto app installeren, maar sinds Android 10 hoeft dat niet meer. Bij mij staat die nu overigens gewoon als beschikbaar om te installeren, ook voor mijn vorig toestel dat nog Android 8 heeft. Dus de kans bestaat dat je niet meer hoeft te sideloaden.
Sinds Android 10 is Android Auto eigenlijk wel beschikbaar in België. Deze is namelijk deel van de release. Als je Android 9 of lager hebt moet je inderdaad wel nog de Android Auto app installeren, maar sinds Android 10 hoeft dat niet meer. Bij mij staat die nu overigens gewoon als beschikbaar om te installeren, ook voor mijn vorig toestel dat nog Android 8 heeft. Dus de kans bestaat dat je niet meer hoeft te sideloaden.
Waze BeLux Global Champ
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Ik heb Android 7 en krijg android auto niet te zien in de playstore. Via jouw link gaat het wel maar er is geen install knop.
Op https://www.android.com/auto/ staat Belgie dan ook niet tussen de landen waar AA beschikbaar is.
Misschien lukt het wel als ik mij binnenkort in NL bevind (of via een een NL of andere VPN).
Op https://www.android.com/auto/ staat Belgie dan ook niet tussen de landen waar AA beschikbaar is.
Misschien lukt het wel als ik mij binnenkort in NL bevind (of via een een NL of andere VPN).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Downloaden van apk mirror en sideloaden is momenteel de enige optie.
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Mijn frustratie zit vooral in het feit dat je door je normale route te blijven volgen, uiteraard onmiddellijk een herberekening triggert, en dat die dan ineens meerdere minuten sneller blijkt te zijn. Dus het is niet dat Waze nog geen up-to-date info heeft, maar blijkbaar veel te lang wacht met eens opnieuw te checken of het nog wel nodig is van ergens rond te rijden. Eigenlijk zou Waze altijd ook de default route (i.e. snelste op basis van toegelaten snelheid ipv effectieve snelheid) moeten kennen en dan kort voor de branch van de beide routes, toch nog eens dubbelchecken of de default route nog wel trager is dan de sluiproute.Glodenox schreef:Waze zal periodiek op de achtergrond herberekeningen doen van routes. Om te voorkomen dat je te vaak nieuwe routes voorgesteld krijgt is er wel een bepaalde tijdswinst noodzakelijk vooraleer de route effectief aangepast zal worden. Als er bij het initieel berekenen van de route ergens een file stond en deze file stilaan opgelost is wanneer je passeert, bestaat de kans dat je toch nog de alternatieve route zal krijgen omdat dit nu eenmaal niet veel trager is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Trajectcontroles boeien me nie echt, files des te meer en een "einde file" heeft niet veel nut . Met de losse gsm in verticale modus is dat er wel en das toch handig om wat het traject in te schatten en te zien hoe lang mog schuiven.Glodenox schreef:maar ik heb geen weet van een toevoeging van een balk voor de trajectcontroles. Ik weet alleen dat de ontbrekende auditieve "Einde van trajectcontrole" melding een gekend probleem is bij Waze waar men ging naar kijken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Via Aptoide kunnen installeren. Nu wachten tot ik nog eens met de Ford op de baan ga om te zien of het werkt.devilkin schreef:Downloaden van apk mirror en sideloaden is momenteel de enige optie.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Klopt, ik heb ook al een paar keer gewoon een update gekregen voor Android Auto op die manier.Glodenox schreef:Aangezien het off-topic deel van je bericht eigenlijk niet zo off-topic is:
Sinds Android 10 is Android Auto eigenlijk wel beschikbaar in België. Deze is namelijk deel van de release. ... Bij mij staat die nu overigens gewoon als beschikbaar om te installeren, ook voor mijn vorig toestel dat nog Android 8 heeft. Dus de kans bestaat dat je niet meer hoeft te sideloaden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
- Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
- Bedankt: 91 keer
Ik zie op Waze steeds vaker snelheidscontroles gerapporteerd die eigenlijk controle van de Viapass (tol voor vrachtwagens) zijn. Meestal staan die bovenop een brug boven de snelweg, uitdrukkelijk gericht op de rechtse rijstroken. Nog iemand opgevallen?
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Valt mij inderdaad ook op. Nu, op zich vind ik dat niet zo erg : het kan er maar voor zorgen dat mensen meer op hun snelheid gaan letten
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Mja, dat ligt natuurlijk aan de gebruikers en niet aan Waze. Ik vind het ook een beetje stom dat er sommigen zijn die hiervoor, of bvb ook als er gewoon ergens een politiewagen geparkeerd staat, dit direct melden als zijnde een mobiele controle.
- Glodenox
- Plus Member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
Meestal proberen we de vaste versies van zulke camera's op onze kaart aan te duiden als "dummy camera's". Dat geeft dan een icoontje van een camera met een kruis over. Hierdoor zien we dat het aantal meldingen wel gevoelig daalt. Maar voor mobiele camera's hebben we geen oplossing. En, zoals eerder gezegd, heeft Waze weinig controle over die meldingen omdat dit door de gebruikers toegevoegd wordt. We hebben wel op social media al enkele keren dit type camera laten zien en er bij vermeld dat deze geen snelheidsmetingen doen.
Vroeger was het voor gebruikers ook mogelijk om via de app vaste flitspalen te melden die wij (kaartbewerkers) dan moesten goed- of afkeuren. Je wilt echt niet weten hoe vaak we voor mobiele controles meldingen binnen kregen Op zich begrijp ik die fout wel hoor. Het verschil tussen de meldingen was visueel vrij beperkt. Nu dienen gebruikers een algemene kaartfout melding te maken als ze een ontbrekende flitspaal willen melden, en dat lijkt tot nu toe veel beter te werken voor iedereen.
Vroeger was het voor gebruikers ook mogelijk om via de app vaste flitspalen te melden die wij (kaartbewerkers) dan moesten goed- of afkeuren. Je wilt echt niet weten hoe vaak we voor mobiele controles meldingen binnen kregen Op zich begrijp ik die fout wel hoor. Het verschil tussen de meldingen was visueel vrij beperkt. Nu dienen gebruikers een algemene kaartfout melding te maken als ze een ontbrekende flitspaal willen melden, en dat lijkt tot nu toe veel beter te werken voor iedereen.
De exacte werking is nooit met ons gedeeld geweest maar je hebt normaal gezien al iets in die aard in de app zitten. Er wordt om de x minuten een herberekening gedaan, maar ook op bepaalde afstanden voor beslissingspunten in de route. Maar snellere routes worden alsnog genegeerd als er die route eigenlijk niet significant sneller is dan de huidige route (enkele minuten). Soms kan het ook zijn dat er een negatieve evolutie gaande is in de rittijden. Waze gaat dan preventief mensen niet langs die route gaan sturen. Maar die evolutie is soms wel zeer moeilijk te voorspellen.Tomby schreef:Eigenlijk zou Waze altijd ook de default route (i.e. snelste op basis van toegelaten snelheid ipv effectieve snelheid) moeten kennen en dan kort voor de branch van de beide routes, toch nog eens dubbelchecken of de default route nog wel trager is dan de sluiproute.
Waze BeLux Global Champ
-
- Member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 11 jul 2008, 22:36
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
Tomby schreef:Mijn frustratie zit vooral in het feit dat je door je normale route te blijven volgen, uiteraard onmiddellijk een herberekening triggert, en dat die dan ineens meerdere minuten sneller blijkt te zijn. Dus het is niet dat Waze nog geen up-to-date info heeft, maar blijkbaar veel te lang wacht met eens opnieuw te checken of het nog wel nodig is van ergens rond te rijden. Eigenlijk zou Waze altijd ook de default route (i.e. snelste op basis van toegelaten snelheid ipv effectieve snelheid) moeten kennen en dan kort voor de branch van de beide routes, toch nog eens dubbelchecken of de default route nog wel trager is dan de sluiproute.Glodenox schreef:Waze zal periodiek op de achtergrond herberekeningen doen van routes. Om te voorkomen dat je te vaak nieuwe routes voorgesteld krijgt is er wel een bepaalde tijdswinst noodzakelijk vooraleer de route effectief aangepast zal worden. Als er bij het initieel berekenen van de route ergens een file stond en deze file stilaan opgelost is wanneer je passeert, bestaat de kans dat je toch nog de alternatieve route zal krijgen omdat dit nu eenmaal niet veel trager is.
Hier exact dezelfde ervaring. De laatste weken ben ik het blind vertrouwen in de navigatie wat kwijt.
Waze reageert te traag op wijzigingen in de doorstoming. Je krijgt het gevoel dat Waze zich vaak baseert op oudere data die eigenlijk niet meer accuraat is. Tijdens de spits zou de refresh rate van routes veel dynamischer moeten zijn. Op 5-10 minuten kan een traject plots volledig verzadigd zijn, zeker als Waze iedereen langs datzelfde traject begint te sturen. Een goed voorbeeld hiervan is proberen de ring van Antwerpen te ontwijken langs Mortsel bij bvb een ongeval. Dit traject langs de krijgsbaan heeft een capaciteit van 10 wagens per minuut en is dus geen alternatief.
In welke mate zou Waze rekening houden met capaciteit van wegen?
In grote lijnen is Waze tijdens de spits vooral handig in het ontwijken van ongevallen en abnormale files, nu spreek ik wel voor mezelf.
De reistijd en het voorgestelde traject zijn voor mij vaak al genoeg om te weten welke route te nemen.
Desondanks heeft Waze me toch al dikwijls grote dienst bewezen bij grote ongevallen ed en zeker wanneer je op onbekend terrein komt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2386
- Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Zelfde ervaring hier.
Ik zet regelmatig ook de navigatie van mijn auto op (Ford S-Max met live traffic) en die stelt steeds vaker een snellere route voor dan Waze.
Als ik de navigatie van Ford dan volg, dan herberekent Waze de route om dan ook de snellere route voor te stellen.
Dan vraag ik me af waarom die niet meteen voorgesteld werd.
Ik zet regelmatig ook de navigatie van mijn auto op (Ford S-Max met live traffic) en die stelt steeds vaker een snellere route voor dan Waze.
Als ik de navigatie van Ford dan volg, dan herberekent Waze de route om dan ook de snellere route voor te stellen.
Dan vraag ik me af waarom die niet meteen voorgesteld werd.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik gebruik AA al 2-3 jaar, telkens gesideload. Eens per maand check ik of er een update is op APK mirror.on4bam schreef:Android auto lijkt (nog) niet te werken op een Ford Focus van november 2019, België staat dan ook nog niet tussen de landen waar het actief is. Carplay werkt dan weer perfect.
Ik duid die dan aan als "not there", want douane/Viapass/... is geen politie, laat staan een snelheidscontrole.Didymus schreef:Ik zie op Waze steeds vaker snelheidscontroles gerapporteerd die eigenlijk controle van de Viapass (tol voor vrachtwagens) zijn. Meestal staan die bovenop een brug boven de snelweg, uitdrukkelijk gericht op de rechtse rijstroken. Nog iemand opgevallen?
Ik gebruik Waze nog elke dag en ik kan me wel vinden in de commentaar/kritiek hier.
Ik zit er echt niet op te wachten om over een 1vak brede betonbaan "tijd te winnen" en half in de beek te moeten rijden. Op een verloren zaterdag gaat dat nog, dan is er geen/weinig verkeer. Maar in de spits is kruisen dan echt niet aan te raden.
@beslissingspunten
Ik vraag op bepaalde punten op het traject zelf een herberekening van de route, dat is een kwestie van uzelf de gewoonte aan te leren .
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Dat lijkt me inderdaad ook wel een goede workaround. Hoe doe je dat juist ? Is daar een shortcut voor of ga je gewoon naar bestemmingen en selecteer je weer dezelfde zodat hij dan herberekent ?heist_175 schreef:@beslissingspunten
Ik vraag op bepaalde punten op het traject zelf een herberekening van de route, dat is een kwestie van uzelf de gewoonte aan te leren .
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Ik heb de indruk dat dit niet altijd de snelste route oplevert.heist_175 schreef:Ik vraag "alternatieve routes" op ongeveer 2km voor het "knooppunt", tijd zat om te laten rekenen en een keuze te maken tijdens het rijden
Ik stoor me aan het overzichtsscherm want dat geeft de totale events op de originele route weer.
Vandaar dat ik een nieuwe rit maak naar de bestemming en dan komen er verrassende oplossingen voor de dag met alleen wat nog komen zal.
Wel bijgeleerd dat indien je zelf een route selecteer die niet opnieuw berekend wordt.
Meestal stelt hij voor mijn w-w verkeer de langste route voor, in tijd even lang als de 3km kortere.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Ik doe dat ook altijd, net voor knooppunten manueel herberekenen en wat gezond boerenverstand blijven gebruikenheist_175 schreef:Ik vraag "alternatieve routes" op ongeveer 2km voor het "knooppunt", tijd zat om te laten rekenen en een keuze te maken tijdens het rijden
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ligt het aan mij, of is er een probleem met het wijzigen van je paswoord (op de website waze.com) ? Al paar dagen aan het proberen van mijn paswoord te wijzigen en ik krijg altijd de volgende foutmelding : "Wachtwoord moet 8-16 tekens lang zijn en zowel een letter als een cijfer bevatten."
Nochtans voldoet elk nieuw pwd dat ik probeer hieraan. Zelfs als ik mijn bestaande paswoord neem, en er 1 cijfer in verander, krijg ik deze melding.
Nochtans voldoet elk nieuw pwd dat ik probeer hieraan. Zelfs als ik mijn bestaande paswoord neem, en er 1 cijfer in verander, krijg ik deze melding.
- Glodenox
- Plus Member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
Hmm, ik zie dat de vertaling naar het Nederlands van die tekst niet exact hetzelfde is qua inhoud als de Engelse tekst, maar de Engelse tekst bevat de maximumlimiet van 16 karakters niet die wel degelijk van toepassing is (of het toch in elk geval was).
Hier is de Engelse (en dus originele) boodschap:
Kan je eens proberen om een uitroepingsteken in je wachtwoord te verwerken? Of anders een wachtwoord te maken alleen bestaande uit cijfers en letters?
Hier is de Engelse (en dus originele) boodschap:
Deze is al zeker 4 jaar niet aangepast geweest, maar ik weet wel dat Waze plannen had om bepaalde zaken aan te passen aan hun accountsysteem. Misschien hebben ze iets stuk gemaakt.Password is invalid. The password should be at least 8 characters long (including letters, numbers and exclamation points), and contain at least one letter and one digit.
Kan je eens proberen om een uitroepingsteken in je wachtwoord te verwerken? Of anders een wachtwoord te maken alleen bestaande uit cijfers en letters?
Waze BeLux Global Champ
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Dat blijkt dus wel te werken. Het lijkt erop ze een gegeven moment de set van geaccepteerde karakters (verder) beperkt hebben. Ook nog eens geprobeerd om terug paswoord te wijzigen in mijn oud paswoord, en dat wordt dus ook geweigerd. Oud paswoord had een dubbelpunt en slash.Glodenox schreef: Of anders een wachtwoord te maken alleen bestaande uit cijfers en letters?
EDIT: uitroeptekens worden ook niet aanvaard, en paswoorden langer dan 16 karakters werken dus inderdaad niet. Dus de Engelse tekst is nog slechter dan de Nederlandse. Ik vind het wel bizar dat een grote naam als Waze enkel paswoorden toelaat met alfanumerieke karakters in. Ik ben al enkele dagen bezig AL mijn paswoorden (ik denk dat het meer dan 100 waren) te veranderen, en Waze is letterlijk de enige die geen speciale karakters accepteert. Ook raar dat daar nog niemand over gevallen is, ofwel is er inderdaad iets pas heel recent kapot.
-
- Plus Member
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 2 keer
Zijn er nog mensen die gemerkt hebben dat recent, ik gok na een update, veel meldingen over flitsers en trajectcontroles niet meer gegeven worden? Slechts sporadisch krijg ik nog een melding van een flitspaal of trajectcontroles. Het lijkt alsof er een stuk van alle flitspalen en trajectcontroles gewoon van de kaart is plots.
Enkele voorbeelden:
- trajectcontrole E40 Erpe-Meer <> Wetteren, geen melding meer
- de flitspaal op de Brusselse buitenring thv afrit Romeinse steenweg —> geen melding meer
- enz.
Enkele voorbeelden:
- trajectcontrole E40 Erpe-Meer <> Wetteren, geen melding meer
- de flitspaal op de Brusselse buitenring thv afrit Romeinse steenweg —> geen melding meer
- enz.
- timmermc
- Elite Poster
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 35 keer
Heb ik onlangs niet ergens gelezen dat er gevraagd werd aan Waze om tijdens de (nu voorbije) lockdown, alle meldingen uit te schakelen. Omdat er toen politiecontroles waren wegens niet essentiële verplaatsingen.Stiaan schreef:Zijn er nog mensen die gemerkt hebben dat recent, ik gok na een update, veel meldingen over flitsers en trajectcontroles niet meer gegeven worden? Slechts sporadisch krijg ik nog een melding van een flitspaal of trajectcontroles. Het lijkt alsof er een stuk van alle flitspalen en trajectcontroles gewoon van de kaart is plots.
Enkele voorbeelden:
- trajectcontrole E40 Erpe-Meer <> Wetteren, geen melding meer
- de flitspaal op de Brusselse buitenring thv afrit Romeinse steenweg —> geen melding meer
- enz.
Indien zo, dan mag deze beperking wel terug opgegegeven worden langzamerhand...
Aan zee schijnt de zon altijd...
- Glodenox
- Plus Member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
Gelieve geen fake news te verspreiden. Dat is nooit het geval geweest in België. In Frankrijk heeft men de meldingen van politiecontroles tijdelijk uitgeschakeld, maar dat is tot hen beperkt gebleven.timmermc schreef:Heb ik onlangs niet ergens gelezen dat er gevraagd werd aan Waze om tijdens de (nu voorbije) lockdown, alle meldingen uit te schakelen. Omdat er toen politiecontroles waren wegens niet essentiële verplaatsingen.
Indien zo, dan mag deze beperking wel terug opgegegeven worden langzamerhand...
We hebben recent inderdaad ook een tweetal meldingen gezien van ontbrekende meldingen, jammer genoeg. Naar wat ik begrepen heb is dit enkel op iOS, maar ik kan me vergissen. Men heeft recent het systeem van meldingen licht aangepast ter voorbereiding van een lay-out verandering, maar dat zou uiteraard niet dit effect mogen hebben. Waze is er van op de hoogte en is aan het werken aan een correctie hiervan, want dit is uiteraard een belangrijke functie in de app.
Waze BeLux Global Champ
- timmermc
- Elite Poster
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 35 keer
Het is niet de bedoeling om wat 'fake' te vermelden, maar zover ernaast was ik dus niet, het werd of is dus wel gebeurd wat je zelf toegeeft.Glodenox schreef:Gelieve geen fake news te verspreiden. Dat is nooit het geval geweest in België. In Frankrijk heeft men de meldingen van politiecontroles tijdelijk uitgeschakeld, maar dat is tot hen beperkt gebleven.
Alleen was ik van mening dat dit ons land betrof, niet dus
Aan zee schijnt de zon altijd...
- Glodenox
- Plus Member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
In Frankrijk bleef het overigens beperkt tot de meldingen van politiecontroles. De gevarenzones (want men mag er geen flitspalen aanduiden op een kaart) zijn gewoon actief gebleven.
Aangezien er enkele journalisten waren die aangegeven hebben dat dit zowel in Frankrijk en België het geval was/is, vermoedde ik dat je je daar op baseerde. Jammer genoeg weigeren die journalisten en kranten om hun artikel te corrigeren, vandaar mijn frustratie. Maar dat terzijde.
Aangezien er enkele journalisten waren die aangegeven hebben dat dit zowel in Frankrijk en België het geval was/is, vermoedde ik dat je je daar op baseerde. Jammer genoeg weigeren die journalisten en kranten om hun artikel te corrigeren, vandaar mijn frustratie. Maar dat terzijde.
Waze BeLux Global Champ