mgo72 schreef:Niet iedereen is zelfde!
Als je met 6 man personeel meer dan 1 maand in buitenland zit, dan kan die 15K heel snel peanuts lijken.
Als je een creditcard hebt dat u 5% cashback geeft, dan is het net heel interessant om de waarborgen van uw studenten via Revolut te betalen.
Als je veel valutazaken doet...
Dus neen neobanken zijn niet enkel voor enkel mensen zonder creditcard of die willen laten zien dat ze metalen kaart hebben ( heb ik dankzij mijn studenten naar hen te verwijzen)
Nu zijn denk ik traditionele banken ook allemaal in een kramp geschoten IVM zwart geld, dat wellicht ook daar sérieuse shit eens je getriggerd wordt.
Ja kijk ik zeg niet dat ik niet begrijp dat er use cases kunnen zijn voor EUR 15.000 bij een neobank. Het is enkel dat ik u probeer duidelijk te maken dat neobanken use cases zoals de uwe niet willen. Wat ze willen zijn de "hippe" use cases die ik opgesomd hebt. De ideale gebruiker voor de neobanken is iemand die via zijn of haar kaarten (fysiek, virtueel, gekoppeld aan NFC smartphone,...) zoveel mogelijk concrete dingen koopt, bij voorkeur espresso's en avocado toast als je hun Instagram brand messaging mag geloven. Dingen zoals aandelenhandel en verzekeringen zullen ze ook wel graag hebben. Maar wat ze absoluut niet willen zijn mensen die één account voor de uitgaven van meerdere mensen gebruiken, of die grote bedragen van het ene potje naar het andere bij verschillende banken en personen zitten verschuiven enkel en alleen om een financieel voordeel te bekomen, zelfs al gaat het niet om witwassen. De neobanken willen u m.a.w. alleen als je er voor hun algoritmen als een doorsnee persoon, of eventueel wat jonger en hipper dan een doorsnee persoon, uitziet.
Lees de Revolut subreddit maar eens na: de meeste mensen die klagen dat Revolut hun rekening geblokkeerd heeft schrijven heel gebrekkig Engels. Waaruit ik afleid dat een groot deel waarschijnlijk Centraal- en Oost-Europese transnationale werknemers zijn die Revolut gebruiken om geld te besparen op forex wanneer ze geld sturen naar hun eigen rekeningen of die van hun familie in hun thuisland. Om geld uit te sparen dus, niet per se om met de Apple Watch avocado toast te kunnen kopen.
Uiteindelijk ondergraaft dit ook gedeeltelijk de value proposition van neobanken, namelijk dat je meer kan met "minder gedoe". Je trekt marginale gebruikers (gebruikers die in het traditionele systeem onvoldoende bediend worden, niet per se lieden met witte Fred Perry-schoenen die Gordon's drinken) aan, en aangezien KYC en AML even streng gelden voor de neobanken als voor de "traditionele" banken krijg je in de praktijk een veel strenger AML-handhavingsbeleid. Op bepaalde punten gewoon oude wijn in nieuwe zakken dus.