Natuurlijk zijn onze politici verantwoordelijk, zij hebben alle goede raad in de wind geslagen.
Let op, ik beweer niet dat België de enige is.
Ik houd mij in mijn vrije tijd met talen bezig, en zo neem ik regelmatig 24 uur Portugese radio op (Antena 1 voor de kenners).
Ik beluister die opname dan over een paar maanden, gewoon als een soort uitgebreide luisteroefening.
Mijn laatste opname dateert van
15 maart, Portugal had toen welgeteld
8 besmettingen, op dit moment zijn het er bijna
16.000, en daar zit nog geen maand tussen.
En daar kwam ook een virologe aan bod die de mensen geruststelde, dat het virus niet al te besmettelijk was, en dezelfde zever als hier dat je er komt met je handen veel te wassen, en je gezicht niet aan te raken.
Op zich zijn die laatste 2 wel goede raad, maar je ziet dat met dat alleen je het virus niet tegenhoudt.
In de nieuwsbulletins hoor je nog bezorgdheid over een toeristische beurs in Lissabon die misschien niet zou doorgaan, en hun politici zeggen dat het niet nodig is om mensen die uit China komen in quarantaine te plaatsen.
Ook voor mensen die terugkeerden uit Italië werden niet al te speciale maatregelen genomen.
Die laatste 2 vormen weliswaar een goede raad, maar zijn totaal onvoldoende, zoals hier aan de dagelijkse dodenlijst te zien is...
Ik denk dat wat Marc Wathelet zegt, klopt.
'Onze' politici hebben gewoon blindelings de WHO gevolgd, die in Covid19 geen al te grote dreiging zag.
Iedereen die waarschuwde dat zij dit veel te licht opnamen, werd voor drama queen verweten.
De WHO was compleet fout, naar kritische stemmen werd niet geluisterd.
Nochtans lag het voor de hand dat er iets niet klopte.
Wie in december de beelden op TV zag van in China, waar mensen dood op straat lagen, stelde zich toen al vragen.
Waarom ging heel Wuhan in quarantaine als het toch maar een gewoon griepje was?
Waarom draagt iedereen daar verplicht een mondmasker als het toch niet al te besmettelijk is (en waarom blijft men hier volhouden dat het niet nodig is om een mondmasker te dragen....)
Waarom nam men niet eens contact op met virologen uit China?
We hebben email, waarmee je in een fractie van een seconde de andere kant van de wereld bereikt.
Toch doet men in onze nieuwsberichten soms alsof nieuws nog maandenlang onderweg is van het ene eind van de wereld naar het andere.
Toen het in Italië was, had men in elk geval geen excuus meer, maar toch heeft men gewacht tot het hier uitbrak om ook actie te nemen.
Maggie De Block kreeg kritische vragen in het parlement eind januari over mondmaskers en het gebrek daaraan, ze wimpelde de vragen af, en maakte de parlementairen uit voor angsthazen.
Toen er dan eindelijk actie kwam (een lockdown omdat die onbenullen veel te lang getreuzeld hadden), liet men nog eens de woonzorgcentra aan hun lot over.
Het valt op dat wij tegelijk geen probleem hebben met het overspoeld raken van de ziekenhuizen, maar wel massaal veel doden in de rusthuizen.
Het wordt in alle toonaarden ontkend, maar zou het kunnen dat men die mensen laat creperen, zodat de bedden vrij blijven voor andere patiënten?
Feit is dat men de mensen in de zorg aan hun lot overgelaten heeft, met gebrekkige beschermingsmiddelen, en geen manier om zich te testen.
De cijfers van de doden in die rusthuizen werden niet bekendgemaakt.
Opnieuw, het wordt ontkend, maar het valt op dat drie kwart maand later er plots honderden doden uit rusthuizen bijgeteld worden.
Wat voor een politici hebben wij hier eigenlijk, die mensen in rusthuizen laten creperen, maar dan wel graag de gewone burger met de vinger wijzen, terwijl die zijn uiterste best doet?
timmermc schreef:Ik woon en leef aan de kust. Het is bijna onvoorstelbaar hoe de stilte buiten je overvalt, hoe zuiver die zilte zeelucht je longen vult tijdens deze pandemie, zelfs met een licht briesje erbij. Een stelletje mezen geniet van het ongestoord insecten snoepen bij valavond in die beukenhaag palend aan de weg.
Dit doet me denken aan mijn kinderjaren waar veel auto's, reizen en vliegverkeer nog voor de enkelingen en kapitaalkrachtigen was weggelegd.
Hoe we als kind de geur van versgemaaid koren opsnoven en de vlinders om ons heen konden fladderen.
Dat is natuurlijk een situatie die niet zal blijven duren.
De kust wordt onderhouden met het geld van vele toeristen, heel wat kustgemeenten heffen geen of zeer lage belastingen voor de eigen bewoners, maar wentelen die af op de tweede verblijvers.
800€ belastingen betalen om dan niet naar je 2e verblijf te mogen gaan, geen wonder dat dit voor weerstand zorgt.
Men stelt die mensen nu als egoïsten voor, maar hoe zou je zelf zijn als je 800€ betaalt, en dan niet krijgt waarvoor je betaald hebt?
Dat er nu overmacht in het spel is, daar zullen die mensen wel begrip voor hebben, maar dan moeten ze een deel van hun geld terug krijgen.
Dat verwachten wij ook allemaal als we een reis boeken, en dan niet kunnen vertrekken omwille van Covid19.
Dan is er net zo goed overmacht, maar verwachten we niet dat de reisorganisator dat geld gewoon in zijn zakken steekt.