Rolluiken automatiseren

Plaats reactie
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hallo iedereen,

Binnenkort ga ik voorzetrolluiken plaatsen, deze zijn elektrisch bedienbaar.
Ik probeer zo veel mogelijk nieuwe toestellen te koppelen in het kader van domotica.

Maar... Hoe automatiseer je dit zinnig?
- Laat je de rolluiken omhoog gaan bij zonsopkomst, ten vroegste op een tijdstip, de ene dag slaap je langer als de andere en zo verder.
- Wat bij het onverwacht omhoog gaan, niet zo leuk als je je juist aan het omkleden bent in de slaapkamer, uit de douche komt, ...

- Laat je de rolluiken omlaag gaan bij zonsondergang, maar wat als je net je kamer aan het verluchten bent?

Er is steeds wel iets dat het onmogelijk, onpraktisch en ongewenst maakt.

Je hebt eigenlijk steeds bewegingssensoren nodig op de hele bovenverdieping, en dan nog... Aanwezig zijn in de slaapkamer en slapen lijkt me ook moeilijk te detecteren.

Iemand een zinnig idee?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
StarWing
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Ik heb 2,5jr geleden mijn oude rolluiken voorzien van een motor (tromm) en gekoppeld met een fibaro roller shutter.
De meeste van die toestellen hebben nog steeds de mogelijkheid om 2 drukknoppen aan te sluiten, wat ik ook gedaan heb, zo kunnen we een manuele override geven indien nodig.
Voorts zitten deze gekoppeld via een zwave stick aan een pi met domoticz. En ik moet zeggen, dat werkt goed. Nog geen issues mee gehad.
De rolluiken aan de straatkant gaan mee met de zon, de achterste op een vast uur dat ik 1x per jaar aanpas. Je zou er ook een lux-meter kunnen aanhangen via een esp8266 ofzo en deze dan de rolluiken laten bedienen.
Rverm
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Kan je zo ver in gaan als je wil..

Ochtend: er wordt rekening gehouden met de te verwachten buitentemperatuur, wekkers en zonsopgang. Wordt het te warm die dag, blijven ze dicht. Anders een controle op de wekkers: zijn beide wekkers voor zonsopgang geweest, gaan de rolluiken mee open met zonsopgang. Is 1 wekker na zonsopgang, wachten de rolluiken tot na de wekker. Rolluik badkamer/doucheruimte checkt ook of er licht aan is in de badkamer/doucheruimte: dan wordt dat rolluik overgeslagen in het openen.

Door de dag zelf wordt er een vergelijk gemaakt in binnen -en buitentemperatuur, zonsterkte en hoek van de zon om de rolluiken te laten sluiten als het nodig is.

Avond: check op duisternis om te sluiten. Verluchten kan je oplossen met een contact in je raam, maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb gewoon in de software een vinkje voorzien per rolluik dat het automatisch sluiten uitschakelt als dat nodig is.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik heb het volgend programma actief:

Op een werkkag:
- om 7u30 rolluiken omhoog, zowel beneden als boven
- om 19u30 rolluiken slaapkamers kinderen naar beneden
- zonsondergang tijdstip gaan rolluiken in eetkamer, keuken & salon naar beneden (vooral wegens inkijk)
- om 22u gaat de laatste rolluik van master bedroom dicht (daar verluchten we zo lang mogelijk, en ja, ik slaap vroeg)
- Om 22u is er nog een extra check die eender welke rolluik die nog open is weer sluit (als iemand handmatig iets zou gedaan hebben)

Weekend/vakantie:
- idem als werkdag, alleen niks automatisch omhoog 's morgens. We doen dit zelf via GSM/afstandsbediening/Google home van zodra we wakker zijn :-)

Ik heb dan nog een "zomer"werkdag variant die ik manueel moet activeren als het een aantal dagen warm is (als er een hittegolf is dan activeer ik 't bijvoorbeeld voor de komende 7 dagen). Die variant laat op bepaalde tijdstippen de rolluiken waar zon op staat naar beneden en weer omhoog als de zon gedraaid is (waar dan weer rolluiken op andere kant sluiten)

Niet helemaal perfect, in 't begin wat zoeken om alles naar wens in te stellen. Maar afgelopen jaar moet ik zeggen dat ik toch erg weinig ben moeten tussenkomen in de automatische programmas.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Afstandsbediening? Dan kan je proberen de RF codes te vinden en na te bootsen met een arduino based DIY.
Anders direct via de elektrische schakeling.

Met ervaring met domotica is dat die meestal te beperkt is voor wat ik wil, dus probeer ik te standardiseren op open systemen met open protocols, die je kan aandrijven hoe je wil.
Dan ben je maar een NodeRed/MQTT (or similar) toepassing verwijderd van volledige customization.

Qua logical: gewoon multiple conditions vereisen voor de rolluiken.
IF sunup, en IF minimum time reached, en IF bedside button pushed, en IF NOT bathroom override button, THEN raise. Bijvoorbeeld.
Voor je avondroutine kan je hetzelfde doen.
IF sundown, en IF NOT verluchting, THEN lower.
Die extra condities kan je dan manueel ingeven (buttons, al dan niet met timer zodat de condities automatisch vervallen na een tijdje), of automatisch adhv inputs (bv lichtsensor bij de lamp in de badkamer, of rechtstreeks detectie stroom op dat circuit, om te bepalen of je aan het douchen bent).

Nie te gecompliceerde logica maken, maar meerdere elementaire IFs die allen voldaan moeten zijn.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 10 apr 2020, 13:58, in totaal 1 gewijzigd.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Allemaal mogelijk, vereist wel veel logica voor een stomme rolluik...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

honda4life schreef:Allemaal mogelijk, vereist wel veel logica voor een stomme rolluik...
Dat is met alles zo he.
Hoe automatischer je het wil, hoe meer logica je zal moeten toevoegen.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”