"Halvering autoverkeer maar toch geen gezondere lucht: “Veel fijn stof door mest boeren en mooie weer”"
"Minder fijn stof dankzij de lockdown en het gehalveerde autoverkeer? Neen, integendeel zelfs: de lucht is op sommige dagen ongezonder dan voor de maatregelen. Vrachtwagens blijven immers rijden, industrie blijft uitstoten, de boeren zijn volop aan het mesten en het weer wil ook niet mee."
Volgens het Vlaams Verkeerscentrum is het autoverkeer de voorbije weken nochtans met meer dan 60 procent gedaald. Dan zou je toch een forse verlaging van fijn stof in de lucht verwachten. Niet dus. “Fijn stof is veel meer dan alleen auto’s”, zegt Frans Fierens van IRCEL. “Afgelopen dinsdag was er minder verkeer in vergelijking met 17 maart, maar dat betekent niet perse dat de fijnstofconcentraties lager zijn.
Ik vermoed dat er na de lockdown heel wat meer met de (salris)wagen gereden zal worden om het openbaarvervoer wat te vermijden.
Ik ga alleszins de eerste weken de kat uit de boom kijken en terug de auto nemen om te gaan werken ipv het OV.
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/m ... ~a770094c/
Halvering autoverkeer maar toch geen gezondere lucht
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
"Gezonde" lucht hangt primair af van het weer, en vervolgens van de aanwezigheid van polluters. Momenteel is er een hogedruk die al een tijdje aansleept, fijn stof kan dus moeilijk ontsnappen. De wind zorgt voor aanvoer van vuile lucht uit Ruhrgebied. Vrachtverkeer en vuile lijnbussen blijven rijden, scheepvaart gaat voort, veel industrie draait verder. En idd ook landbouw in deze periode en zeker met dit weer, wat wel vaker tot "lentesmog" leidt.
We zitten momenteel slechts in de informatiefase (de eerste fase), was het autoverkeer normaal dan zouden we nu wellicht al in de waarschuwingsfase gezeten hebben.
Naar het einde van het weekend zou het wat ontlucht moeten worden, maar daarna lijkt er een nieuw hogedruk aan te komen.
Wat me iig opviel de voorbije dagen (maar idd minder gisteren en vandaag) is hoe anders de lucht ruikt - aangenamer en minder vies.
We zitten momenteel slechts in de informatiefase (de eerste fase), was het autoverkeer normaal dan zouden we nu wellicht al in de waarschuwingsfase gezeten hebben.
Naar het einde van het weekend zou het wat ontlucht moeten worden, maar daarna lijkt er een nieuw hogedruk aan te komen.
Wat me iig opviel de voorbije dagen (maar idd minder gisteren en vandaag) is hoe anders de lucht ruikt - aangenamer en minder vies.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 14 keer
Wat ook een impact heeft: (bij)verwarming thuis. 's Morgens en 's avonds is het toch nog frisjes. En aangezien we allemaal thuis zitten 's avonds branden er ook meer houtkachels ed. voor bijverwarming en/of de gezelligheid...
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Het zijn in elk geval interessante tijden om bepaalde data te verzamelen. Klimaat/milieudata met de drastisch gewijzigde gedragspatronen van de meeste mensen en hun effecten op vele zaken.
Ook ideaal om locaties die normaal verstikt worden door massa's mensen te fotograferen. OK, het is nog nooit zo eenvoudig geweest als tegenwoordig om mensen digitaal weg te gommen uit beelden maar het moet toch voordelen hebben als ze er gewoon niet zijn.
De effecten van deze crisis zullen wel honderden rapporteren opleveren die gelezen gaan worden door tientallen mensen.
Ook ideaal om locaties die normaal verstikt worden door massa's mensen te fotograferen. OK, het is nog nooit zo eenvoudig geweest als tegenwoordig om mensen digitaal weg te gommen uit beelden maar het moet toch voordelen hebben als ze er gewoon niet zijn.
De effecten van deze crisis zullen wel honderden rapporteren opleveren die gelezen gaan worden door tientallen mensen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Ik weet niet waar je die wijsheid haalt maar ik heb een pelletkachel. En als het gaat om bijverwarming zoals je zelf schrijft, dan doe ik een elektrische radiator branden maar zeker niet mijn pelletkachel. En met mij vele anderen. Voor dat beetje dat je moet bijverwarmen is een houtkachel of pelletkachel nu juist de minst aangewezen bron. Mijn radiator geeft meteen hitte af, mijn kachel doet er bijna 20 minuten over tegen dat die ventilator aanslaat. Tenzij jouw bericht gewoon een sneer is naar al wie met hout of pellets verwarmt.Taaner242 schreef:Wat ook een impact heeft: (bij)verwarming thuis. 's Morgens en 's avonds is het toch nog frisjes. En aangezien we allemaal thuis zitten 's avonds branden er ook meer houtkachels ed. voor bijverwarming en/of de gezelligheid...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
sky schreef: Ik ga alleszins de eerste weken de kat uit de boom kijken en terug de auto nemen om te gaan werken ipv het OV.
Nu ik homeoffice sleur ik mijn laptop over en weer, maximaal 1 dag dat ik dat niet moet doen per week.
Ik ga dat ding niet meesleuren op de fiets, ben net genezen(van wat ik ook heb gehad) en ga mijn longen nog niet belasten en aan de oversteekplaatsen aan de Schelde is het drummen(enige vorm van social distancing is er niet). Dus ja ik ga voorlopig enkel met de wagen werken.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 14 keer
Er zijn wel wat mensen die centrale verwarming hebben, maar die in de tussenseizoenen en koudere zomerdagen de houtkachel 's avonds nog aansteken. Daarnaast zijn er ook heel wat mensen die een buitenhaard hebben, en die samen met de eerste dagen dat we buiten kunnen eten die ook aansteken.Jack Daniels schreef:Ik weet niet waar je die wijsheid haalt maar ik heb een pelletkachel. En als het gaat om bijverwarming zoals je zelf schrijft, dan doe ik een elektrische radiator branden maar zeker niet mijn pelletkachel. En met mij vele anderen. Voor dat beetje dat je moet bijverwarmen is een houtkachel of pelletkachel nu juist de minst aangewezen bron. Mijn radiator geeft meteen hitte af, mijn kachel doet er bijna 20 minuten over tegen dat die ventilator aanslaat. Tenzij jouw bericht gewoon een sneer is naar al wie met hout of pellets verwarmt.
Ik wou dit eventjes toevoegen, omdat dit óók een reden is dat er ondanks het mindere verkeer toch veel fijn stof in de lucht hangt. Sorry dat jij daar een sneer in ziet. Pelletkachels hebben trouwens over 't algemeen een zeer goede verbranding. Bij een houtkachel of open haard hangt veel af van de kwaliteit van het brandhout en de goede werking van de schoorsteen.
- bitbite
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
Om te zien of er effect is heb ik van de quarantaine gebruikt gemaakt om mijn luftdaten kitje buiten gehangen. (hint! kost geen fluit en als je geen twee linkerhanden hebt is het zo in elkaar gefixt)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
- Bedankt: 145 keer
Het fijn stof in de lucht komt vooral van huishoudelijke verbranding. Dat gaat om alles wat je huishoudelijk verbrand. houtkachels, pellets, fakkels,vuurke stook, bbq"s enz...
Het verkeer is dus helemaal niet de hoofdfactor.
Een geluk dat het warm weer is nu want met de vele thuiswerkers die het graag warm hebben zou de luchtkwaliteit net verslechteren.
Het verkeer is dus helemaal niet de hoofdfactor.
Een geluk dat het warm weer is nu want met de vele thuiswerkers die het graag warm hebben zou de luchtkwaliteit net verslechteren.