Thuisnetwerk advies

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 2 keer

Hey,

Ik wil mijn thuisnetwerk toch eens deftig upgraden en meer wifi bereik krijgen.
Hieronder een ruw plannetje van mijn huis.
Vrijstaand huis, dus er zijn wel enkele wifi netwerken zichtbaar, maar zeker genoeg kanalen vrij.
https://www.dropbox.com/s/p7l00n1oniu3e ... layout.png

Huidige situatie:
Momenteel zorgt de BBox3 voor wifi, maar spijtig genoeg geraakt die niet tot op het terras.
Boven het 1e verdiep is er een zolder, waar het bereik van de BBox zwak is.
Waar hij nu staat, komt de kabel binnen en ook alle netwerkkabels in huis, dus daar moet hij blijven staan.

Vorig jaar had ik een Asus AC-68U bijgekocht en die in het midden van het huis gezet. (PC+netwerk)
Beide wifi netwerken wel aan laten staan met verschillend SSID.
Maar ik had toch regelmatig problemen dat de Wifi van de Asus haperde.
Geen idee of dit aan de Asus lag of aan de combinatie Asus en BBox3.

Gewenste situatie:
Goede wifi van boven tot onder en buiten natuurlijk!
Waarschijnlijk moet ik daarvoor nog een toestel bijkopen.
Plan was:
- BBox3 enkel modem laten zijn, wifi uitzetten
- Asus AC-68U (of ander bij te kopen toestel) daarachter zetten via kabel
- Daar ook NordVPN op instellen, zodat ik via VPN aan mijn Synology NAS kan ipv QuickConnect (
- ofwel op zolder of beneden aan PC+netwerk punt een 2e toestel te zetten aan kabel dat gewoon Wifi verdeeld.

Lijkt dat een zinnige setup, of kan ik dit beter oplossen?
Welk 2e toestel raden jullie aan?
Hoe stel ik dan de Asus en 2e toestel in qua wifi? Zelfde SSID of andere?
rapidgorgon
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer

Als je een access point wil bijplaatsen, is de beste locatie om dit te plaatsen (waarschijnlijk) de zolder. De benedenverdieping is al gedekt door je AC-68U, dus daar heeft het geen zin om iets bij te plaatsen. WiFi op de BBox schakel je dan ook best uit.

Eventueel kan je eens kijken naar een tweede Asus-apparaat om hun AiMesh-systeem uit te proberen. Je AC-68U zou dit al moeten ondersteunen, dus je kan hiervan gewoon een tweede bijkopen of een ander apparaat met ondersteuning hiervoor. Let wel dat dit een systeem is dat geheel eigen is aan Asus, dus aan samenwerking met andere merken moet je waarschijnlijk niet denken.

Wil je wel verschillende merken mengen, dan zijn er verschillende opties. De eenvoudigste is om (op zolder) een access point bij te plaatsen en hierop dezelfde WiFi-netwerken te gebruiken (zelfde SSID, zelfde wachtwoord). Als je dan ook nog eens het zendvermogen kan beperken van beide apparaten, dan zal je hiermee al een goed resultaat halen. Het beperken van het zendvermogen is nodig omdat je wil vermijden dat een apparaat beneden probeert te verbinden met de zolder en vice versa.

Iets verder gaand, kan je kijken naar apparaten die de 802.11r/k/v standaarden ondersteunen. Dit zou het allerbeste resultaat moeten geven qua roaming binnen je netwerk, maar dan zal je wel twee nieuwe apparaten moeten kopen. Deze apparaten liggen ook al gauw in de professionele klasse waar de prijzen al eens durven oplopen.
Chris_147
Pro Member
Pro Member

Ok, ik dacht even dat AiMesh enkel wifi signalen gebruikte tussen de routers, maar kennelijk maakt het ook gebruik van kabels:
https://www.asus.com/us/support/FAQ/1035140/

Nu hoor ik veel over Wifi 6. Nog niet veel beschikbaar, maar zal wel komen.
Ik vraag me af of het de moeite is om daar nog op te wachten of toch gewoon goede huidige oplossing kopen.

Als ik een 2e apparaat bij koop, lijkt het me het beste om bij Asus te blijven omwille van AiMesh.
Nu twijfel ik tussen 2 opties:
- AC-68U aan de BBox3 en iets simpel bijkopen voor op de zolder te zetten als steunpunt.
- Iets beter bijkopen en AC-68U op de zolder zetten.
Welk beter toestel echter?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ik ben van het principe dat je zo weinig mogelijk (nutteloze) Wifi in de lucht moet steken. Dat is de grootste oorzaak van traag internet!
Die boxen van Telenet en Proximus zijn écht een ramp op dat vlak, meestel te vinden in een bezemkast of garage waar niemand Wifi nodig heeft en die steken (nutteloze) Wifi met tal van verschillende SSID's in de lucht voor de toevallige passant, de rest van hun klantenbasis en de thuisgebruiker.

Ik zou die allemaal meteen uitschakelen! Daarna is de "ether" weer vrij om je eigen AC-68U te optimaliseren, kijk op welke frequentie en met welke Wifi-versie je laptop, smartphone en andere Wifi-devices werken en stel die AC-68U zo in.

Zet de AC-68U ook eens op verschillende plaatsen in je huis, speel eens met de richting van de antenne's, etc...

Tenzij je in een kasteel woont, moet je met één degelijk Wifi-toegangspunt dat ideaal opgesteld staat toch voldoende Wifi hebben, lijkt mij?
JrCv
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

Inderdaad, bij mij ook de wifi van de Bbox uitgeschakeld want dit was een ramp en 1 access point centraal in huis geplaatst waardoor er nu overal wifi is en ook in de tuin.

Hier deze in gebruik: https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/ een echte access point is nog steeds beter dan een router met wifi antennes...
Chris_147
Pro Member
Pro Member

raf1 schreef: Zet de AC-68U ook eens op verschillende plaatsen in je huis, speel eens met de richting van de antenne's, etc...

Tenzij je in een kasteel woont, moet je met één degelijk Wifi-toegangspunt dat ideaal opgesteld staat toch voldoende Wifi hebben, lijkt mij?
klinkt goed, maar:
- als ik de AC-68U op verschillende plaatsen wil testen, dan kan ik enkel de wifi uitzetten op de BBox. Vermits al mijn kabels aankomen vooraan in het huis bij de BBox, moet ik die toch nog router laten spelen. Kan ik dan nog VPN connectie opzetten op de AC-68U als die niet de router is?
- anders moet ik dus de AC-68U bij de BBox zetten en de BBox enkel modem laten zijn. Maar dan ben ik dus qua plaatsing zeer beperkt. Vandaar dat ik dus dacht een 2e toestel bij te plaatsen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Voor VPN moet de AC-68U inderdaad router blijven.

Als je PPPoE, DHCP en Wifi op de Bbox3 uitschakelt, wordt dat een domme modem en switch, maar dan moet je op de AC-68U de nodige configuratie doen.
Theoretisch gezien kan alle verkeer over één ethernetkabel: PPPOE én LAN, maar dan wordt de configuratie al snel heel ingewikkeld. Als er dan nog eens Proximus TV + Netflix op de Proximus-decoder bij moet, dan wordt de configuratie haast onmogelijk.

Een toestel bijkopen lijkt dan de eenvoudigste oplossing.
Chris_147
Pro Member
Pro Member

Ja, inderdaad moet er nog een digitale TV decoder bij.

Nu heb ik vooraan in het huis de BBox3 staan met daarop de digitale TV aangesloten en een simpele 8-poorts switch.
Nu zijn niet alle kabels in gebruik, dus ik denk dat ik net toekom met een 4-poorts router als ik de TV nog steeds in de BBox3 steek.
Dan kan ik testen of de AC86U meer wifi dekking geeft dan de BBox3. Ik betwijfel echter of ik goed tot in de tuin zal geraken.

Anders dacht ik een 8-poorts Asus router bij te kopen zodat ik die switch kan weg doen.
Volgens Tweakers zou dit dan de keuze zijn: https://tweakers.net/pricewatch/compare ... 54;993191/
Ik was sterk de RT-AX88U aan het overwegen: https://tweakers.net/pricewatch/993191/ ... u/reviews/
Voornamelijk omdat die wifi 6 reeds heeft en 1GB RAM zodat er nog andere dingen op gedaan kunnen owrden. Wifi 6 toestellen heb ik nog niet, maar dat zal in de loop van de tijd wel komen.
Ik neem aan dat dit toestel er toch wel gemakkelijk 5 jaar zal staan, als het niet langer is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Om te beginnen zou ik inderdaad eens gewoon testen met de wifi van je BBox3 disabled. Die heeft immers toch totaal geen zin. Je zegt wel dat je ze op verschillende SSID gezet hebt, maar dat is irrelevant. Veel belangrijker is dat ze niet op dezelfde of overlappende frequenties zitten. Aan je tekening te zien is de enige plek waarvan ik me kan inbeelden dat de wifi van de BBox nuttig is, de plek op het 1ste verdiep vlak boven de BBox. Als je daar slecht signaal hebt van je Asus, kan je nog via je BBox een goed signaal hebben. (Zelf zit ik in een gelijkaardige situatie).

Waar die Asus nu staat, zou ik verwachten dat je toch overal op het benedenverdiep betrouwbare wifi hebt. Als dat niet zo is, moet je toch gaan kijken of er geen interferentie is van andere netwerken (bvb omdat die BBox op dezelfde frequentie zit). Bovenverdiep zal een groot vraagteken zijn, en mogelijk ga je boven een 2de AP moeten zetten.

Dan komt de volgende vraag: welke bekabeling heb je ? Want waar je een AP wil zetten, moet je natuurlijk ook bedraad netwerk hebben. Er zijn wel mesh oplossingen maar ik lees daar zeer veel gemengde opinies over en het is een feit dat je daarme je wireless bandbreedte gewoon halveert, aangezien de mesh zelf ook bandbreedte nodig heeft. Als er geen netwerkkabels getrokken zijn, zou ik eerder kijken naar Powerline oplossingen. Je hebt zelfs APs die ingebouwd zitten in een powerline, en daardoor zeer gemakkelijk zijn qua installatie.

Of je de BBox gebruikt voor de routering, of de Asus, maakt in dit alles volgens mij geen bal uit. Het is je wifi bereik die het probleem is.
Nu twijfel ik tussen 2 opties:
- AC-68U aan de BBox3 en iets simpel bijkopen voor op de zolder te zetten als steunpunt.
- Iets beter bijkopen en AC-68U op de zolder zetten.
Welk beter toestel echter?
Ik zie niet in hoe die eerste optie je probleem gaat oplossen. Je zegt zelf al dat je problemen hebt met de wifi van die AC-68U. Dus die bij de BBox zetten, nog verder weg van je terras, gaat het probleem zeker niet oplossen.
Aan je andere posts te zien zit je dus ook wat te knoeien met de bedrade kant van je set-up, want dat is dan mogelijk een reden om die AC-68U bij de BBox te zetten zodat je de binnenbekabeling daarop kan laten toekomen.

Vooraleer we verder hints geven, denk ik dat je toch eens een wat meer gedetailleerd overzicht moet geven:
1. hoe ziet je interne bekabeling eruit ? Die vertrekken dus allemaal vanuit de plaats waar je BBox staat (garage?), maar op welke locaties in je huis komen die allemaal toe ? Want dat zijn dus de plaatsen waar je een AP kunt zetten.
2. welke toestellen wil je via bekabeld netwerk aansluiten ? PC, TV decoder, ... En waar moeten die staan ?
Chris_147
Pro Member
Pro Member

Ik heb kabels door het hele huis, maar toch niet ideaal.
(Ik heb het plannetje beetje uitgebreid: https://www.dropbox.com/s/p7l00n1oniu3e ... t.png?dl=0)

De bedoeling is zeker wel om, als ik 2 routers gebruik, deze via kabel te verbinden.
Geeft eigenlijk 3 mogelijkheden:
- op gelijkvloers (punt: pc+netwerk) => waarschijnlijk niet veel beter op zolder, wel goed op terras)
- op 1e verdiep in de kast. Dat lijkt me voor wifi de ideale lokatie: zowel goed voor terras als zolder. Ik moet echter nog wel de achterwand van de kast uitboren om aan stopcontact en RJ45 socket te geraken. (was me niet opgevallen dat de kastenbouwer dit niet had gedaan)
- op zolder (punt RJ45 via switch op andere RJ45). Goed voor wifi op zolder, misschien wat minder goed voor terras. Mogelijk ook iets lagere snelheid omdat het achter een switch zit?

Ik vraag me echter af of AiMesh een voordeel heeft tov 2 bekabelde routers met eigen wifi?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik zie in jouw geval het nut niet echt in van een mesh oplossing. Als je al op zoveel plaatsen een bekabeld netwerkpunt hebt, kun je veel beter gewoon een paar APs neerpoten. Zal pakken stabieler en sneller zijn dan mesh. Als ze 802.11k/r/v supporteren, heb je bovendien seamless roaming tussen de verschillende access points, zoals rapidgorgon suggereerde.

Is roaming niet echt een must, kan je nog altijd verschillende APs opzetten met allemaal dezelfde SSID. Clients gaan dan normaal die kiezen met het sterkste signaal en toch nog switchen naar een ander AP (al is het niet seamless zoals met echte roaming).
Zelf werk ik hier zo nog altijd thuis. Telenet router + 2 APs (eigenlijk routers als AP ingesteld) van een verschillend merk. Dus 3 wireless APs met allen dezelfde SSID en pwd, maar alles op niet-overlappende frequenties. Werkt vrij goed.
rapidgorgon
Starter Plus
Starter Plus

Ik heb zo het vermoeden dat de naam "AiMesh" vooral veel marketing is, en niet zoveel mesh. Die feature kan inderdaad een bekabelde backhaul gebruiken, dus verlies je hier geen draadloze bandbreedte aan. Ik vermoed dat het niet erg veel zal verschillen met twee losse routers/access points qua performance. Om een switch te verzadigen zal je trouwens al aardig je best moeten doen, dus over die switch op zolder zou ik me niet al teveel zorgen maken.

Zoals de anderen aangeven lijkt het mij ook het beste om alvast alles van WiFi op de BBox uit te schakelen, aangezien dit vermoedelijk meer kwaad dan goed doet. En je Asus router naast de BBox plaatsen, gaat gewoon dezelfde problemen geven als met de BBox.

Heb je op de locatie "PC+netwerk" toevallig twee ethernetpoorten? Zo ja, dan kan je een ervan gebruiken om je Asus router aan te sluiten op je BBox, en de andere om je centrale switch aan te sluiten op een van de LAN-poorten van je router. Anders moet een kabel bijtrekken of met VLANs gaan werken. Voor VLANs zal je waarschijnlijk wel een andere centrale switch nodig hebben. VLAN-ondersteuning is mogelijk wel al beschikbaar bij je Asus router (onder "IPTV").

Voor de Proximus settopbox heb je trouwens een (rechtstreekse) verbinding naar je BBox nodig, die kan je niet aan je eigen router hangen (tenzij ook hier via een VLAN).

Wat betreft WiFi 6/802.11AX, zou ik momenteel nog eerder opteren om een een AC-apparaat te kopen. De prijzen zijn voordeliger en je moet opletten dat er ondersteuning is voor OFDMA (wel het geval voor de AX88U), anders mis je een van de beste features van de nieuwe standaard. Qua performance zou een goed ingesteld/opgesteld AC-apparaat je alleszins niet mogen teleurstellen. Zelf heb ik nog een negen jaar oude WiFi 4 router (WNDR3700v2) als AP in gebruik waar ik niet over te klagen heb.
Chris_147
Pro Member
Pro Member

Moet ik enkel Wifi uitschakelen op de BBox, of ook DHCP?
Met de decoder dus nog in 1 poort van de BBox en Asus in een andere (en die naar de blauwe poort van de Asus, toch?)
rapidgorgon
Starter Plus
Starter Plus

Als onderstaande afbeelding je bekabeling ongeveer weergeeft, dan heb je op de BBox twee poorten nodig, aangegeven met de blauwe links:
  • Asus WAN poort (dat zal inderdaad de blauwe zijn)
  • de decoder
De groene links geven dan aan wat je op je 8-poorts switch moet aansluiten.

Afbeelding

Je hebt dan normaal geen DHCP meer nodig op de BBox. Zoals philippe_d in een andere thread al aangaf, blijft je decoder daarbij normaal probleemloos werken.
Eigenlijk heb je twee opties:
  • DHCP op BBox ingeschakeld laten en dubbele NAT gebruiken. Dit kan je doen om alles even te testen, maar hierbij zal je VPN mogelijk niet werken.
  • PPPoE configureren op de Asus router zodat deze geen DHCP gebruikt (en deze dus ook niet uit hoeft). De router krijgt dan een publiek IP en is zo bereikbaar vanaf het internet.
Chris_147
Pro Member
Pro Member

Ondertussen heb ik een Asus RT-AX88U gekocht als hoofdrouter en is de AC68U ingeschakeld als AiMesh node.

Nu wil ik nog VPN in orde brengen.
Ik heb begrepen dat ik daarvoor een vast IP adres moet hebben.
Hier heeft men al PPPoE vermeld. Kan ik nog een extra PPPoE sessie opzetten, of moet ik die van het netwerk (niet TV) in de BBox afzetten?
Op de pagina in mijn Asus kan ik volgende parameters invullen:

Code: Selecteer alles

Username:  (ik neem aan dat hier het fcxxxxx@proximus account ingevuld moet worden)
Password:   (kan het zijn dat dit een heel eenvoudig paswoord is?)
Disconnect after time of inactivity (in seconds)
MTU
MRU 
Service Name: 
Access Concentrator Name 	
Host-Uniq (Hexadecimal) 	
Internet Detection 	
PPP Echo Interval 	
PPP Echo Max Failures 	
Additional pppd options
De andere velden weet ik niet wat ik moet invullen.

Is het ook mogelijk om een IPv6 adres te kiezen voor mijn Asus router?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Voor VPN (enfin: ik spreek voor OpenVPN) heb je geen vast IP-adres nodig. DDNS is wel zeer welkom zodat je op naam kan verbinden ipv. op IP-adres omdat je IP-adres vaak kan/zal wisselen. De DDNS-client moet dan draaien op het netwerk waarmee je van buitenaf wil verbinden en/of waar je VPN-server op draait.
Computer(k)nul
Chris_147
Pro Member
Pro Member

Hoe doe je dat dan, want mijn Asus staat achter de BBox?
Ik krijg deze foutmelding:
The wireless router currently uses a private WAN IP address.
This router may be in the multiple-NAT environment and DDNS service cannot work in this environment.
Laatst gewijzigd door Chris_147 04 mei 2020, 17:05, in totaal 2 gewijzigd.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Je Asus zet zelf geen PPPoE-sessie op. Hierdoor wordt terecht de melding weergegeven dat er een private WAN IP gebruikt wordt.
Bemerk dat als je én toestellen aansluit op je BBox én op je Asus ze igv. eigen PPPoE-sessie elkaar std. niet zullen zien.

BTW: Rood is voorbehouden voor de moderatoren...
Computer(k)nul
Chris_147
Pro Member
Pro Member

Op mijn BBox is enkel de TV decoder aangesloten en de Asus router natuurlijk. Wifi staat ook uit.
Al de rest hangt op de Asus router.

Bijkomend vraagje: de BBox deelt nog altijd geen IPv6 addressen uit?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”