Indoor & Outdoor SSID naam

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Cecemel
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

Hallo

Graag de mening van enkele ervaringsdeskundigen.

Al enkele jaren ben ik in het bezit van de netgear R7000 waarmee ik in ons gehele huis een perfecte WIFI-verbinding heb. In elke kamer werkt dit perfect en heb ik een snelle stabiele connectie. De enige plaats waar ik minder bereik heb en problemen heb is het terras. Ondanks dit naast ons huis gelegen is zwakt alles toch meteen af eens ik buiten ga. Waarschijnlijk door de isolatie en het HR glas?

Om deze reden heb ik beslist om buiten een ethernetkabel te trekken en volgend toestel te hangen: https://www.bol.com/nl/p/tp-link-eap225 ... oductTitle

Dit toestel komt binnenkort toe. Maar wat is nu jullie advies ivm de SSID naam? Ik kan hem hetzelfde netwerk als binnen geven maar dan is de kans dat ik binnen ook met dat toestel verbonden wordt aan een lage snelheid groot. Vooral als ik switch van binnen naar buiten in de zomer...
Dit kan ik vermijden met 2 SSIDs te maken en telkens manueel het juiste netwerk aan te duiden. Werkt dus ook maar is telkens een extra stap.

Hoe zouden jullie het doen? Beide toestellen lijken me perfecte toestellen voor een stabiel home-netwerk dus daar zit ik volgens mij al goed.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dezelfde naam. Moderne WiFi clients zijn normaal slim genoeg om de sterkste AP te kiezen, en proberen zoveel mogelijk seamless over te schakelen als een andere AP sterker blijkt. Als blijkt dat je echt problemen hebt kan je opteren voor verschillende namen, maar ik zou mss eerst eens proberen met de AP ergens anders te hangen.

Het is nu te laat maar eigenlijk had je best voor een (semi-)directionele AP geopteerd, eentje die je aan de muur hangt en kan richten naar de tuin waardoor de kans hoegenaamd nihil wordt dat clients binnen er nog mee zouden verbinden.
Cecemel
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

Bedankt voor de bijkomende info!
Een gerichte ap is hier niet interessant want onze tuin is een L vorm. Het signaal moet dus ook naar de zijkanten uitstralen :)
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Ik zou ook dezelfde SSID gebruiken. Als hij dan toch met die buiten verbindt, denk ik eerder dat je netwerk binnen niet dekkend genoeg is ;)

Vind het veel professioneler zo. In het andere geval zul je dan weer zien dat je toestellen nog met het zwakke signaal van binnen verbonden zijn en dit en dat... met zelfde SSID gaat dat toch lekker vlot!
Cecemel
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

Het toestel kwam vandaag al binnen en heb hem tijdens mijn pauze even geinstalleerd! (lang leve thuiswerk. toch iets goed aan corona :lol: )
Even met mijn GSM naar buiten gegaan maar heb toch even manueel moeten herverbinden. Waarschijnlijk als ik langer buiten ben zal hij wel overschakelen na enkele minuten. Sowieso ben ik heel tevreden van de dekking en de snelheid. Binnen in huis is de dekking sowieso zeer goed hoor, ik ga er wel vanuit dat hij hier ook wel snel zal overschakelen. Ik hou het in het oog dit weekend. Dan zal ik wel vaker van binnen naar buiten gaan met de GSM :-)
Cecemel
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

gisterenavond toch gemerkt dat gsm niet automatisch schakelt. Op internet even gegoogled en blijkbaar blijft android toch steeds verbonden met eenzelfde access point zolang er bereik is. Maar dat googlen heeft me ook de tool Smart Wifi Selector opgeleverd waarmee hij nu wel automatisch schakelt! Werkt perfect voor slechts 2 euro! :-D

In windows zou je de roam aggresion kunnen aanpassen heb ik ook gelezen maar aangezien mijn laptop aan vervangen toe is en ik moet gebruik maken van een USB WIFI stick voor deftig internet kan ik dat hier niet instellen. Bij mijn volgende laptop kan ik het daar dan op high zetten. En momenteel schakel ik met mijn huidige nog wel even manueel aan en uit. Met dat ding ga je toch niet zo vaak van binnen naar buiten als je smartphone...
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Hier enkele jaren terug een Windows-computer gehad die toch perfect met de sterkste verbond, toen nog Win 7.

Voor de rest hier vooral Apple en sinds al 7 jaar switchen die perfect tussen de AP’s als ik mij verplaats, meestal zonder enige onderbreking!
Bij Apple merk ik wel dat hij niet per sé altijd met de dichtstbijzijnde verbindt, maar die die eerst reageert. Ook tussen 5 GHz en 2,4 GHz schakelen gaat zeer vlot, éénzelfde SSID vind ik veel makkelijker! :p
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Heb exact dezelfde AP geinstalleerd bij m'n schoonouders en hoewel de meeste toestellen hier gewoon goed tot OK mee omgaan, gaan anderen compleet de mist in. De Sonos bv. staat welgeteld op 30cm van de AP en toch gaat hij hardnekkig af en toe proberen te verbinden met de router die een verdiep en enkele muren verder staat.

Mijn eigen conclusie was een combinatie van de twee te maken: 2 SSID's aanmaken, één idem aan de router en één aparte, zodat je "lastige" clients kan forceren naar de AP die geschikter is. Gaat natuurlijk niet op voor echte roamende toestellen (bv. smartphone o.i.d.), maar ook daar zou je dan kunnen opteren om de beide SSID's te laten auto-connecten. Soit, er is geen gouden regel, vrees ik. Uitproberen en kijken wat voor jou het beste werkt.

Let wel even op de gebruikte wireless channels, deze zouden niet mogen overlappen, of je moet inderdaad je power dermate instellen dat er geen overlapping is (tricky). Dit i.t.t. wat bv. Sonos adviseert. :roll:

(opmerking gaat uiteraard enkel op voor niet-professionele setups of verschillende merken/systemen, controllers van enterprise-grade dingen gaan hier uiteraard beter mee om)
ooh. shiny.
Emile51
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 dec 2019, 13:06
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 4 keer

[quote][/quote]Let wel even op de gebruikte wireless channels, deze zouden niet mogen overlappen, of je moet inderdaad je power dermate instellen dat er geen overlapping is (tricky). Dit i.t.t. wat bv. Sonos adviseert.

Dit is inderdaad zeer belangrijk. Mijn ervaring is dat je zeker hetzelfde SSID kan gebruiken, maar AP en WiFi router mogen niet dezelfde kanalen gebruiken voor een goede roaming.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”