Corona: Lockdown en de werkgever/werknemer

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Goztow schreef:Is het al bij je opgekomen dat het bouwbedrijf sinds de lockdown serieus veel minder bestellingen krijgt? Dat de bonus van de baas een fractie van de totale kostenstructuur is? Dat als het bedrijf failliet gaat, de mensen totaal geen job meer hebben?
Laten we eens naar de totale waardeketen kijken.
Waarom krijgt de groothandel minder bestellingen, omdat de bouwbedrijven minder komen halen.
Waarom komen de bouwbedrijven minder halen? Omdat het makkelijker is om iedereen technisch werkloos thuis te zetten, dan om manieren te zoeken die werken wél mogelijk maken, ook gegeven social distancing. Liever de staat laten opdraaien, dan de 3de persoon in een camionette kilometervergoeding te geven om zelfstandig naar een werf te rijden.
Als iedereen die in de mate van het mogelijke kan gaan werken, eens zou gaan werken, dat zou veel meer betekenen voor de maatschappij dan witte lakens buiten hangen.
De put die we nu aan het maken zijn, gaat ooit terugbetaald worden. Wat waarschijnlijk zal resulteren in
- extra bijdragen van de bevolking, lees: extra belastingen
- extra snoeiwerk in de uitgaven, lees: besparingen
Hoe dieper de put, hoe zwaarder beide zullen wegen. Tot hiertoe waren de regeringen altijd heel fluks in het snoeien in de zorgsector. Je kan de zorgsector dus geen groter plezier doen dan terug gaan werken, zodat de put minder diep is en het snoeien dus ook minder diep zal zijn. Hou de witte doeken binnen en onderneem iets dat er écht toe doet.
Technische werkloosheid is voor niemand leuk maar is nu eenmaal een noodzakelijk kwaad kn deze tijden. Gelukkig hebben we zo'n systeem van sociale zekerheid.
Je hoort me geenszins pleiten tegen (technische) werkloosheid. Om het systeem te kunnen behouden moeten we wel waken wie er gebruik van maakt, anders wordt het een soort van interimkantoor: als we u niet nodig hebben betaalt de staat u en als we werk hebben betalen wij u. Dat soort risico is eigenlijk gewoon bedrijfsrisico. Een IT-consultant die zijn consultants op de bench/beach in technische werkloosheid zet is gewoon oneigenlijk gebruik van het systeem, aka misbruik.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@ heist_175 : Over de tijdelijke werkloosheid ga ik akkoord. Het is inderdaad eerder een voordeelmaatregel voor de werkgever dan voor de werknemer. Kapitaalkrachtige ondernemingen maken er ook gebruik van. En daar is er absoluut geen controlemechanisme ingebouwd. Integendeel, de regering versoepelt het nog. Dat terwijl een werknemer drie keer binnenste buiten wordt gekeerd en tegen plafond beperkingen aanloopt. Hou dat dus achter de hand voor bedrijfjes die het écht nodig hebben.

Over dat blijven doorwerken ben ik het absoluut niet eens. Zelfs toen we met z'n allen nog vollen bak aan het werk waren werd de ene na de andere besparing ons door de strot geramd. Dat terwijl productiviteit en welvaartscreatie nog nooit zo hoog waren en dat er nog nooit zoveel geld heeft geweest als nu. Alleen in de verkeerde zakken. Door de coronacrisis komt dat des te harder aan de oppervlakte. En we horen spijtig genoeg weer terug de afgezaagde mantra's boven water komen. De putten die er zijn en er gaan komen zijn niet de schuld van de werkende klasse.

Dus plat gaan, wat plat kan gaan. Wat afstand houden is dus niet genoeg. Je kan onmogelijk elk voorwerp of werkplek constant gaan ontsmetten of na elke interactie de handen gaan wassen. Die waterdichte garantie bestaat niet. Dus wat overblijft is in uw kot blijven. Het enige zinnige dat ik Maggie heb horen zeggen. Ik ben er zeker van dat er al extra doden zijn gevallen door ons niet aan het strikt noodzakelijke te houden.

Hopelijk gaat nu eindelijk eens de 99% (en daar horen boeren, kleine zelfstandigen en KMO' ook bij) terug pakken waar het recht op heeft. Het is nu toch wel overduidelijk dat een sterke overheid cruciaal is om in de eerste plaats de bevolking te beschermen. Als we dat doen, zou een coronacrisis enkel een crisis zijn van volksgezondheid en had alle bijkomende miserie waar we nu mee geconfronteerd worden, niet bestaan.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De regering heeft het probleem zelf veroorzaakt door de technische werkloosheid zo gemakkelijk te maken. Veel bedrijven kiezen er nu vrijwillig voor en wentelen de kosten af op de overheid. De overheid zijn echter wij allen en wij zullen dat dus uiteindelijk betalen, dus ook de mensen in tijdelijke werkloosheid en ook de mensen die WEL doorwerken voor ons allen en de zorgmedewerkers.

Een premie om te werken is niet nodig: dat heet loon en bestaat al. Een opvang bij werkloosheid bestaat ook al, dat heet werkloosheidsuitkering. Zorg dat deze bestaande systemen goed uitgebouwd zijn en functioneren, dan heb je geen premies nodig. De nood aan goede sociale zekerheid met voldoende onderbouw is nu wel duidelijk. We betalen nu de prijs van de besparingen en ondergraving van de onderbouw door de vele aftrekken en uitzonderingen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:De regering heeft het probleem zelf veroorzaakt door de technische werkloosheid zo gemakkelijk te maken.
De vraag is hoe ze dan wel had moeten zijn... moeilijke discussie vrees ik want je gaat steeds mensen treffen die onschuldig zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Je had kunnen vragen om minstens eens bewijs van de noodzaak te leveren.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

@Dizzy : Loon en premie zijn niet hetzelfde. Loon is een verschuldigd bedrag voor het leveren van arbeid over een gegeven periode. Een werknemer verhuurt zich als het ware en levert betaalde arbeid. De afgesproken prijs voor die geleverde arbeid is een andere discussie...
Een premie volgt die logica niet en is onderhevig aan veel meer onzekere parameters.

De sociale zekerheid is lang het uithangbord geweest van de consensus die er was tussen de sociale partners, zeg maar een gedeeltelijke opschorting van de klassenstrijd maar is geleidelijk aan onderuit gehaald door de neoliberale doctrine die eind jaren '80 van de vorige eeuw onze maatschappij is binnen geslopen.
Het heeft geleid tot een ondergraving van dat sociale opvangnet en een uitholling van de basisprincipes van de welvaartsstaat. Door de salamipolitiek is dit heel geleidelijk gebeurd waardoor het des te pijnlijker is wanneer we met een schok wakker worden geschud en nu de harde gevolgen ervan mogen dragen. Dus daar kan ik Dizzy zeker in volgen. Maar voor mijn part kan die welvaartsstaat zelfs groter worden dan tijdens de consensus voor de jaren '80 als we hopelijk de huidige miserie achter de rug hebben.

@DarkV : De grote fouten die gemaakt zijn en nu nog steeds gemaakt worden kunnen we niet weg toveren. Spijtig genoeg. Inderdaad een moeilijke discussie, maar er moet op zijn minst een controlesysteem komen om geld terug te kunnen vorderen van bedrijven die de financiële middelen hebben om zelf die werkloosheidskost te dragen. Dat kan achteraf, want nu is er de tijd of de bemanning niet voor. En er gaan er waarschijnlijk ook weer tussen de mazen van het net glippen. Maar nu heeft de regering een blanco cheque gegeven, geen enkele degelijke voorwaarden of filtersysteem. En dat gaan we ons beklagen. Dat de regels versoepelen om snel toegang te krijgen tot die steun kan ik nog inkomen. Maar onvoorwaardelijk???
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Of een omzetdaling van minstens 15% gedurende 1 maand ofzo.
Je kan wel wat foefelen met omzet, maar het zal alvast iets van barrière opwerpen tegen luie bazen die hun personeel liever techwerkloos zetten ipv maatregelen te nemen om besmetting te voorkomen.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Voor de intrim arbeiders is er ook goed nieuws , denk ik , ben nog aan het rondbellen , ik wordt er zot van . Als je na de corona crisis terug kan opstarten in dezelfde onderneming wordt je uitzonderlijk ook toegelaten in de tijdelijke werkloosheid , wat veel voordelen heeft . Als alleenstaande arbeider , huurder op de privé markt , zou dit anders een financiële strop rond mijne nek zijn .

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/13 ... uw-vragen/

De onderneming waar ik werk(te) start volgende week gedeeltelijk terug op , met eerst de vaste natuurlijk , maar ze hebben me verzekerd zodra het kan dat ik MOET terug komen . Ondertussen zoek ik verder om iets aan dag contracten vast te krijgen , al is het winkel rekken vullen .
Afbeelding
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Zonder tijdelijke werkloosheid zijn de cijfers nog pak erger, usa in 3 weken van 70k-281k-3,3M... denk dat ze daar helemaal liever zo lang als mogelijk zouden werken.

dopke: denk dat je in jou geval wel naar tijdelijke werkloosheid kan, best navragen (zie ook pdf hierboven ergens)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:@Dizzy : Loon en premie zijn niet hetzelfde. Loon is een verschuldigd bedrag voor het leveren van arbeid over een gegeven periode. Een werknemer verhuurt zich als het ware en levert betaalde arbeid. De afgesproken prijs voor die geleverde arbeid is een andere discussie...
Een premie volgt die logica niet en is onderhevig aan veel meer onzekere parameters.
Mensen die nu werken doen hetzelfde als voordien, waarom dan een premie? Ik zit in hetzelfde schuitje dus het is tegen mijn eigen winkel maar ik vind het overdreven. Het is dan eerder een soort gevarenpremie want om op mijn werk te geraken loop ik redelijk veel risico's (bus, trein , metro). Ik loop dat risico echter altijd, ook voor andere ziektes en daar krijg ik niets voor. Ik blijf het dus overdreven vinden ook al zou het in mijn voordeel zijn.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk niet dat ik voor een premie gepleit heb? Ik was alleen niet akkoord met de definitie die je aan loon gaf.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Mijn opmerking was ook niet enkel aan jou gericht maar algemeen. De vraag is of je als wn recht zou hebben op een extra (loon/premie) als je niet iets wezenlijks extra doet.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Dizzy schreef:....
Mensen die nu werken doen hetzelfde als voordien, waarom dan een premie? Ik zit in hetzelfde schuitje dus het is tegen mijn eigen winkel maar ik vind het overdreven. Het is dan eerder een soort gevarenpremie want om op mijn werk te geraken loop ik redelijk veel risico's (bus, trein , metro). Ik loop dat risico echter altijd, ook voor andere ziektes en daar krijg ik niets voor. Ik blijf het dus overdreven vinden ook al zou het in mijn voordeel zijn.
Het is niet hetzelfde, collectieve beschermingsmaatregelen op de eerste plaats, bv het telewerken. Indien je dat niet kan moet je denken aan de inrichting van het werk en de werkwijze(wederom collectie) bv zoals Petrol al zei en zoals verschillende bedrijven doen op minimale bestaffing en dan standby staan voor die die thuis zijn. Winkels zouden om hun personeel maximaal te beschermen door eerder met tijdsloten werken, 2u dicht enkel personeel binnen om rekken aan te vullen, desnoods door langere openingstijden maar gecompenseerd door minder uren per week zonder loonverlies. Bijdragen aan maximaal direct contact. Indirect contact zullen eerder persoonlijke beschermingsmiddelen zijn : handschoenen, gels enz. Is voldoende afstand moeilijk dan moet je ook naar voldoende beschermingsmaatregelen kunnen treffen. Iedereen heeft recht op een maximale bescherming, niet alleen degene die telewerken of gewoon gedumpt worden in de tijdelijke werkloosheid, en dat dit zowel voor werkgever en werknemer en klant een aanpassing is is waar(en daar schort het hem natuurlijk; de klant wil is koning, en de relatie WG/WN is in veel gevallen niet optimaal)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Allez, maatregelen verlengd tot 3 mei op mijn werk (was ook te verwachten).
Thuiswerken verplicht voor diegenen die kunnen.
Diegenen die niet kunnen, moeten serieuze maatregelen nemen als ze in Brussel moeten zijn.
Diegenen die niet kunnen, en geen werk hebben door deze omstandigheden, worden doorbetaald en er wordt geen rekening gehouden met de minuren dit jaar.
Op zich wel mooi van mijn werkgever.

Maar dit zal de groepsdynamieken niet ten goede komen alvast...
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

ja , heb me zot gebeld , vdab zei duidelijk werkloosheid in en als werkzoekende inschrijven , mijn uitkering wordt dan berekend op 10.85 brutto ( vorige werkgever . Daar betaal ik al niet de kosten van , laat staan een snee brood op tafel te toveren .

Ook over telewerken waren er rellen , 100% vond het niet kunnen , bedienden thuis voor de opvang voor de kinderen en telewerken ? , gebleit aan uwe kop en niet kunnen concentreren . terwijl een bediende zijn deur kan sluiten op zijn bureau en ook op de plaats van tewerkstelling zich zo kan afzonderen.
Arbeiders maar in de vuurlijn staan met chauffeurs uit het oostblok (niemand weet van waar ze komen en met wie ze contact hadden ) en opvang betalen . De meningen waren unaniem , voor iedereen of niemand , de fabriek is daarna ook plat gegaan.

Wat interim aangaat , volwaardige rechten geven gelijk iemand van onbepaalde duur , arbeid is duur , maar die intrim kantoren moeten ook betaald worden , want het zijn geen vzw's .
Afbeelding
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Probleem is ook dat er veel werkgevers zijn (zoals die van mij) die denken dat iedereen ziek gaat worden en niet voor die kost willen opdraaien.

Werk je door en val je ziek: 30 dagen op kosten van werkgever.

Dus zetten ze nu maar iedereen op tijdelijke werkloosheid en lopen ze geen risico als je ziek zou vallen.

En binnenkort lekker veel stress omdat de achterstand nóg groter is geworden. Maar dan ga ik ook geen inspanning meer doen ...
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Bedrijven die mensen technisch werkloos gaan zetten denk ik niet dat een premie zullen geven voor thuiswerk. Het was wel iets wat ik me afvroeg, of dar een tussenkomst mogelijk was in het meerverbruik.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Mensen tijdelijk werkloos zetten en tegelijk telewerk laten doen is illegaal en immoreel, maar het komt blijkbaar voor... maar ik denk niet dat je dat bedoelde?

De vergoeding is bedoeld voor werknemers die telewerken en waar in het bedrijf geen vergoedingsovereenkomst is afgesloten in een af andere cao of contract. De vergoeding is (spijtig genoeg) niet verplicht maar is RSZ en belastingvrij. Het is geen looncomponent en is louter een bureauvergoeding en eventueel een bijkomende vergoeding voor gebruik van een privé internetaansluiting en een privé PC.

Ik dacht dat het interessant was om dat hier even te melden omdat er waarschijnlijk veel userbasers hiervoor in aanmerking kunnen komen. Stap daarmee naar jullie werkgever dus, want die weet het ook niet altijd.

Edit : Blijkbaar gaat het op de vloer er toch niet zo aan toe als dat we zouden willen... Bij 96 fysieke controles bij bedrijven bleken er amper 12 in orde te zijn. 7 mochten direct de deuren sluiten... https://www.standaard.be/cnt/dmf20200327_04904058
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Tijdelijke werkloosheid en loon van 1.411 euro of 70 procent inleveren? Lionel Messi en co liggen dwars. Bron: Het Laatste Nieuws.

Voor mij is de oplossing eenvoudig: levenslange schorsing en bezoekverbod aan om het even welk stadion,incluis levenslang verbod om een altenatieve sportfunctie - in om het even welke discipline - uit te oefenen.

Als deze crisis zin heeft, bestaat deze erin dat we ons meer dan ooit bewust zijn van de relativiteit van geld, macht en aanzien ...

Bij deze multimiljonairs dringt dit blijkbaar niet door. Ze zijn dus ziek, m.a.w. socio- of psychopathie. Ik ken geen andere diagnose in deze context.

Dus, no mercy
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het voetbal gedraagt zich naar goede gewoonte weer op alle vlakken het meest asociaal in deze materie. En ze gaan er ook weer mee wegraken.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:Het voetbal gedraagt zich naar goede gewoonte weer op alle vlakken het meest asociaal in deze materie. En ze gaan er ook weer mee wegraken.
wat een veralgemening. Bij Anderlecht leveren alle spelers loon in, sommige meer dan 1 maand loon . Andere voetballers staan al op werkloosheid, andere voetballers doneren meer dan 1 miljoen aan ziekenhuizen,... Maar het voetbal is weer asociaal...
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

CCatalyst schreef:Het voetbal gedraagt zich naar goede gewoonte weer op alle vlakken het meest asociaal in deze materie. En ze gaan er ook weer mee wegraken.

https://sporza.be/nl/2020/03/24/cristia ... 066081295/
https://www.vtbl.nl/nieuws/artikel/5068 ... oronavirus
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ja ja. De media halen kunnen ze wel doen. We gaan nog eens zien hoeveel van dat materiaal effectief gedoneerd gaat worden, en wanneer. Waar gaat hij ze halen, overigens?

Toegegeven, bedrijven zijn in hetzelfde bedje ziek.

Laat ons ook niet vergeten dat de heer Ronaldo halsoverkop met z'n privejet naar Madeira gevlogen is (net voor het inreisverbod) om zogezegd z'n zieke moeder bij te staan. De dag erna had hij al een privefeestje aan z'n zwembad.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 28 maa 2020, 15:16, in totaal 2 gewijzigd.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

koenraaddeconinck schreef:Tijdelijke werkloosheid en loon van 1.411 euro of 70 procent inleveren? Lionel Messi en co liggen dwars. Bron: Het Laatste Nieuws.

Voor mij is de oplossing eenvoudig: levenslange schorsing en bezoekverbod aan om het even welk stadion,incluis levenslang verbod om een altenatieve sportfunctie - in om het even welke discipline - uit te oefenen.

Als deze crisis zin heeft, bestaat deze erin dat we ons meer dan ooit bewust zijn van de relativiteit van geld, macht en aanzien ...

Bij deze multimiljonairs dringt dit blijkbaar niet door. Ze zijn dus ziek, m.a.w. socio- of psychopathie. Ik ken geen andere diagnose in deze context.

Dus, no mercy
Het is niet overal zo; bv CR7 heeft van zijn loon zitten inleveren en hem heeft geld geschonken.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Tegelijk is (/was?) men in Italie bij sommige clubs toch al met de training herstart?
Als je nu iets oerdom kan noemen...
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Nog iemand problemen met het aanmelden van zijn werkloosheid door overmacht? Ik heb een pdf ingevuld en ondertekend en aan onderstaande formulier toegevoegd:
PDF: https://www.hvw-capac.fgov.be/sites/def ... fill_2.pdf
Formulier: https://www.hvw-capac.fgov.be/nl/een-vraag-voor-ons
Maar ik krijg steeds na een tijdje een nietszeggend mailtje terug:
Wij kunnen uw vraag enkel beantwoorden als u ze ons via dit beveiligde contactformulier bezorgt:

https://www.hvw.fgov.be/nl/een-vraag-voor-ons

Dank voor uw begrip.
Daar staat nu ook een link naar een ander formulier:
https://www.hvw-capac.fgov.be/v2/mydoss ... rkloosheid
Dat dan maar eens gedaan en hopen dat dat wel goed gaat. Helaas de overheid weer op zijn best (al begrijp ik dat ze wel moeite doen en het eenvoudig willen maken).
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Er zijn geen wedstrijden en zie niet hoe die kunnen oefenen met altijd 1.5 meter tussen dus tijdelijke werkloosheid lijkt me ook daar mogelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”